Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta, kokous 14.10.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 75 Valtuustoaloite / Kunnan raakamaan ostohinnan oikeudenmukaisuuden aikaansaamiseksi / Keskustan valtuustoryhmä

244Dno-2025-266

Aikaisempi käsittely

Perustelut

ALOITE KUNNAN RAAKAMAAN OSTOHINNAN OIKEUDENMUKAISUUDEN AIKAAN SAAMISEKSI
Kempeleen kunnan toteuttamassa maanhankintapolitiikassa on vuosia ollut suuri epäoikeudenmukaisuus kunnan alueella olevia yksityisiä maan omistajia kohtaan. Jos kunnassa toimittaisiin oikeudenmukaisuutta
noudattaen maapolitiikassakin, tämä aloite olisi turha.

Olen saanut monesti kuulla, että kunnalle tarjotaan maata ostettavaksi. Totta kai se näin on kun kunnalla on mm. kaavoituksen monopoli ja muuta myyntireittiä ei käytännössä ole.

Kunnan maksama maan ostohinta on pysynyt euromääräisesti valtaosin samana, yli kaksikymmentäkahdeksan vuotta, eli ollen nykyäänkin n. 28 vuotta sitten määritelty hinta, mistä euron muutoksen myötä tuli 2,35€/m2.

Yleinen sanonta ”maa säilyttää arvonsa” ei tarkoita sitä, että hinta säilyy euromääräisesti samana vuosikymmenestä toiseen. Sanonta tarkoittaa sitä, että maan arvo muuttuu ajan, rahanarvon ja markkina-arvon muuttumisen mukana. Kunta on omassa maan myyntitilanteessa voimakkaasti toteuttanut maan hinnan nostoa vähintäänkin markkinoiden ja rahanarvon muuttumisen mukaisesti.

Tällä 28 vuoden hinnalla kunta ostanut maat käytännössä 1/3 osan hinnalla kuin niiltä, joilta maat on ostettu tämän aloitteen tarkastelujakson alkupuolella, eli n. 66,8 % halvemmalla. Vastaavasti tämän tarkastelujakson aikana maan myyntitulojen kasvattamiseksi kunta on nostanut tonttimaan myyntihintaa n.513 %, eli 5,13 kertaiseksi.

Olen myös kuullut epäoikeuden ylläpitämisen perusteluksi kunnan kustannuksien suuresta osuudesta, mm. kaavoitus- ja infran rakentamiskustannukset.

Saman tarkastelujakson aikana (n.28v) työn tuottavuus on kehittynyt mm. tietokoneavusteisten kaavoitusohjelmien kehittymisen myötä kaavoituksen tekemisen nopeus jopa yli kaksinkertaistunut, palkat suhteessa hivenen vähemmän, joten kaavoitus on halvempaa.

Vuorostaan tontin ostaja maksaa mm. vesi-, viemäri- ja sähköliittymät. Kunnalle jää ainoastaan teiden rakentaminen, mitä kompensoidaan osittain takaisinpäin kiinteistöverolla.

Esitän kunnan maanostohinnan porrastamista kolmiportaiseksi. Hintahaarukka esim. 3 - 5 €/m2, sen mukaan missä ostettava maa-alue sijaitsee. Jos tämä ei ole poliittisesti mahdollista, nykyinen malli ja maan ostohinta noin 4,00 €/ m2, jolloin hinta korjaisi ns. raha-arvon muutoksen 28 vuoden jaksolta.

Lisäksi esitän, että jatkossa maanostohinta sidotaan kunnan tonttimaan myyntihinnan nousuun ja/tai elinkustannusindeksiin. Tällöin myös maan myyjän kannalta katsottuna toteutuu oikeudenmukaisuus eri vuosina ja vuosikymmeninä.

Pyydän huomioimaan, että maan myyjätkin ovat pääsääntöisesti kuntalaisia ja sen myötä oikeutettuja saamaan oikeudenmukaisen kohtelun.

 

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen käsiteltäväksi.

Valmistelija

  • Päivi Alitalo, maankäyttöpäällikkö, paivi.alitalo@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen kunta on käyttänyt rakentamiseen kaavailtujen raakamaiden ostohintana 2,35 €/m2 ja elinkeinorakentamisen alueella (Zatelliitti) 3,30 €/m2. Raakamaan hinnan lisäksi mahdollinen puusto korvataan täysimääräisenä. Hintataso on pysytellyt pitkään samana. Tänä aikana kaavoituksen ja infrarakentamisen kustannukset ovat nousseet, mikä osaltaan puoltaa tonttien hinnan nousua. Kaavoitus on nykyisin hitaampaa ja kalliimpaa kuin aiemmin, koska selvityksiä vaaditaan nykyisin enemmän, kuten myös mm. liikenteen yleissuunnitelmia, rakennemalleja ja yleisötilaisuuksia.

Kauppahintarekisterin raakamaa ja maa- ja metsätalousalueiden kauppoja tutkimalla voidaan todeta, että Kempeleen käyttämät hinnat ovat kilpailukykyisiä, eikä hintataso juurikaan poikkea esimerkiksi Oulun käyttämistä hinnoista.

Maapoliittisen ohjelman päivitystyön yhteydessä (2027) kannattaisi tarkastella siirtymistä tonttihintavyöhykkeisiin pohjautuvaan raakamaan hinnoitteluun, koska raakamaanhinnan on tutkittu korreloivan tonttien hintoja.

 

Valiokunnan ohjaus:

 

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset: