Elinvoimavaliokunta, kokous 19.3.2024

§ 39 Tilinpäätös 2023

244Dno-2024-101

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Resurssivaliokunnan tehtäviin kuuluu ohjata tukipalveluiden (tietohallinnon, ateria- ja puhdistuspalveluiden ja tilapalveluiden) toimintaa. Kunkin tukipalveluyksikön päällikkö esittelee kokouksessa yksikkönsä tilinpäätöstä ja toimintaa vuodelta 2023. Lisäksi käydään läpi tilinpäätöksen tulosarvio koko kunnan osalta.

 

Resurssivaliokunta (19.2.2024):

Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi tukipalveluiden tilinpäätösesitykset ja on tyytyväinen niiden tilinpäätöksiin sekä merkitsee tiedoksi tilinpäätöksen tulosarvion.

Valmistelija

  • Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2023 on 1,9 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen ylijäämä on 2,6 milj. euroa. Erinomaista tulosta selittää pääasiassa hyvinvointialueuudistuksen seurauksena kunnille maksettavat ns. verohännät. Verohännillä tarkoitetaan sitä, että kunnille tilitetään verotuloja uudistusta edeltäneiltä vuosilta leikkaamattomilla veroprosenteilla. Näiden kertaluonteisten verohäntien vaikutuksen arvio Kempeleen kunnalle on 4,6 milj. euroa vuodelle 2023. Siten ilman näitä poikkeuksellisia veroeriä tilinpäätös olisi alijäämäinen.

Vuoden 2023 tilinpäätösluvut eivät ole suurelta osin vertailukelpoisia edelliseen vuoteen verrattuna hyvinvointialueuudistuksen seurauksena, sillä  vuoden 2022 luvut pitävät sisällään vielä mm. sosiaali- ja terveyspalvelut. Sosiaali- ja terveyspalvelut, oppilashuollon palvelut, pelastustoimen kustannukset ja näihin liittyvät tukipalvelut siirtyivät hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien. Tämän seurauksena n. puolet kunnan toimintakuluista ja iso osa toimintatuotoista, verotuloista ja valtionosuuksista siirtyi hyvinvointialueelle ja valtionrahoitukseen.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,4 milj. eurolla. Tätä selittää suurelta osin maanmyyntivoittojen talousarvio ylitys n. 0,7 milj. euroa. Maanmyynnit olivat n. 3,5 milj. euroa. Toimintakulut yhteensä ylittivät muutetun talousarvion n. 670.000 eurolla. Valtuustositova toimintakulujen taso ylittyi ainoastaan varhaiskasvatuksessa 0,5 milj. eurolla. Varhaiskasvatuksen kulujen ylitystä selittää pääasiassa sijaiskulujen ylitys ja poikkeuksellisen korkeat palkkojen yleiskorotukset. Hallintopalveluissa toimintakulut sen sijaan alittuivat selvästi 0,9 milj. eurolla ja teknisissä palveluissa 0,3 milj. eurolla. Sivistys- ja vapaa-aikapalveluiden talousarvio toteutui kokonaisuutena lähes talousarvion mukaisesti, mutta talousarvion sisällä henkilöstökulut ylittyivät selvästi ja sisäiset vuokrat alittuivat merkittävästi. Verotulot ja valtionosuudet toteutuivat olennaisilta osin muutetun talousarvion mukaisesti. 

Investoinnit kasvoivat merkittävistä edellisistä vuosista ja niitä oli yhteensä 19,9 milj. euroa. Lukuun ei sisälly Kirkonkylätalon investointi, sillä se rahoitetaan leasing-rahoituksella. Kirkonkylätalon leasing-rahoitukseen on kertynyt kuluja vuoden vaihteeseen mennessä n. 33,2 milj. euroa.  Suurin yksittäinen investointi oli Linnakankaan koulun moduulikoulu 2, josta kirjautui vuodelle 2023 n. 5,7 milj. euroa. Investoinnit pysyivät pääasiassa valtuuston asettamien määrärahojen puitteissa. Linnakankaan koulun parkkialueelle varattu 0,5 milj. euron määräraha ylittyi kuitenkin 86.000 eurolla.

Korkeiden investointien myötä lainakanta kasvoi 8,5 milj. eurolla (n. 390 eurolla/asukas). Vuoden aikana nostettiin 14 milj. euron pitkäaikaista lainaa ja lyhytaikaisen lainan määrä kasvoi miljoonalla eurolla. Vanhoja lainoja lyhennettiin 6,5 milj. eurolla.  Vuoden vaihteessa kunnan lainakanta on 75 milj. euroa (3848 euroa/asukas).

 

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (19.3.2024):

Merkitään esittely tiedoksi.