Valmistelija
Kaija Muraja, kaavoittaja, kaija.muraja@kempele.fi
Perustelut
Ratasuunnitelma
Liminka–Oulu välille on vireillä kaksoisraiteen ratasuunnitteluhanke, johon kuuluu kaksoisraiteen lisäksi tarvittavien taitorakenteiden ja tieyhteyksien suunnittelu. Tilaajana on Väylävirasto, suunnitteluttajana Welado Oy ja vastuusuunnittelijana Sitowise Oy. Suunnitteluhankkeen tavoitteena on mahdollistaa akselipainon nosto 250 kN:iin sekä nopeudennosto 200 km/h. Ratasuunnittelun yhteydessä suunnitellaan toimenpiteet tiedossa oleville tärinäkohteille uudella kaksoisraiteella. Muutokset parantavat rataosan välityskykyä ja henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista sekä mahdollistavat juna- ja liikennemäärien lisäämisen ja matka-aikojen lyhenemisen.
Kaksoisraidesuunnittelun tuloksena on ratalain mukainen hyväksytty ratasuunnitelma. Ratasuunnitelman on perustuttava oikeusvaikutteiseen kaavaan. Ratasuunnitelmassa määritellään ns. rautatiealue, jonka rautatie eri rakenteineen ja toimintoineen tarvitsee. Ratalain mukainen hyväksytty ratasuunnitelma antaa Väylävirastolle oikeuden rautatiealueen haltuunottoon ja ratatoimituksen jälkeen rakentamiseen. Väylävirastolla on oikeus hakea ratatoimitusta, kun ratasuunnitelma on hyväksytty. Ratatoimituksella lunastetaan alueet ja oikeudet sekä määritellään korvaukset.
Kempeleen kunta on kunnanhallituksen päätöksellä 15.1.2024 § 4 käynnistänyt asemakaavaprosessin 244Dno-2024-15 Rautatiealueen tarkistukset Kempeleen asemakaavassa esitettyjen rautatiealueiden muuttamiseksi ratasuunnitelmassa esitettyjen rautatiealueiden eli lunastusalueiden mukaisiksi. Osa muutoksista osoitetaan vireillä olevan 244Dno-2021-59 Ollakan asuinalueen asemakaavamuutoksessa ja -laajennuksessa.
Ratasuunnitelmassa esitetään myös rautatiealueen ulkopuolelle rautatiemelua ehkäiseviä meluvalleja ja läjitystä, jotka palvelevat tulevaisuudessa kunnan omaa vasta suunnittelussa olevaa maankäyttöä tai sen edellyttämää meluntorjuntatarvetta.
Lausuntopyyntö
Väylävirasto on kaksoisraidesuunnittelun aikana tarkentanut meluntorjuntaan liittyviä ohjeistuksiaan Limingan ja Oulun väliseen kaksoisraide- ja rataoikaisuprojektissa. Väyläviraston ratalain tulkinnan mukaisesti rataan liittyvää melua torjuvat meluvallit
· tulee sijoittaa asemakaavassa osoitetulle rautatiealueelle tai
· niiden tulee olla kunnan omistamalla maalla ja kohteesta tulee olla hyväksytty puistosuunnitelma tai muu päätös meluvallin sijoittamiseen kunnan maille.
Kaksoisraidesuunnittelun yhteydessä Väylävirasto on pyytänyt Kempeleen kuntaa ottamaan kantaa siihen, voiko kaksoisraiteen toteutuksessa syntyviä ylijäämämaita osoittaa ratasuunnitelmassa sijoitettavaksi rautatiealueen ulkopuolelle kunnan omistamille alueille. Tämä lausunto koskee alueita, joiden asemakaavaa ei ehditä muuttaa ennen ratasuunnitelman hyväksymistä.
Läjitysalueet, joita lausunto koskee, Kempeleen kaavoissa
Lausunto koskee liitekartan mukaisia meluvalleja ME39 ja ME40 sekä ylijäämämaiden sijoitusaluetta 11. Kempeleen asemakaavassa kyseiset alueet kuuluvat maa- ja metsätalousalueeseen M, jonne rautatiealuetta ei ole tarve laajentaa nykyisen maankäytön tai sen meluntorjuntatarpeen perusteella.
Kyseessä olevat kohteet ME39 ja ME40 sekä ylijäämämaiden sijoitusalue 11 sisältyvät Kempeleen kunnan kaavoituskatsauksessa 2023 esiteltyyn asemakaavan muutos- ja laajennushankkeeseen numero 10. Komeetantien ympäristö. Kunta on hankkinut raakamaata alueen kaavoitusta varten Komeetantien ympäristöstä. Kunnalla on tarkoitus vastata yritystonttitarpeeseen ja tutkia alueen osoittamista rakentamiseen Taajaman osayleiskaavan 2040 ja Asemanseudun vision mukaisesti. Kaavahanke on tavoitteena käynnistää syksyllä 2024. Hankkeen käynnistämistä on valmisteltu keväästä 2024 alkaen selvitysten laatimisella.
Asemakaavoitusta ohjaavassa Taajaman osayleiskaavassa 2040 ratasuunnitelmassa esitetyt sijoitusalueet sijaitsevat monipuolisella työpaikka-alueella (ME40) ja keskustamaisena kehitettävällä alueella (ME39 ja sijoitusalue 11). Aseman ympäristön kehittämissuunnitelmassa Komeetantien ympärille on kaavailtu yrityskortteleita ja alueen eteläosaan asuinkerrostalokortteleita, joita viheralueet maastonmuotoiluineen suojaavat liikennemelulta ja työpaikka-alueiden toiminnoilta.
Kempeleen kunnan lausunto
Kaksoisraiteen toteutuminen tulee lisäämään junien määrää, painoa, pituuksia ja nopeuksia. Ratasuunnitelmassa esitettävät nykyisiä asuinalueita suojaavat taitorakenteet (aidat tms. perustettavat ja rakennettavat rakenteet) ja niihin liittyvät vallit sijoitetaan nykyisille LR-rautatiealueille tai sellaisiksi muutettaville alueille, jotka valtio lunastaa itselleen. Pelkästään nykyistä maankäyttöä suojaava meluntorjunta ei kuitenkaan mahdollista tulevia maankäytön laajentamis- ja tiivistämishankkeita radan varressa. On hyvä, että ratasuunnitelmassa varaudutaan osoittamaan meluntorjuntaa myös tulevaisuuden kehittämisalueita varten.
Kunta suhtautuu myönteisesti kaksoisraiteen toteutuksessa syntyvien puhtaiden maamassojen sijoittamiseen kunnan omistamille maille. Kunta aikoo ottaa omissa kaavahankkeissaan huomioon ratasuunnitelman esittämät vallit asianmukaisin kaavamerkinnöin. Ratasuunnitelmassa esitetyt sijoitusalueet kuuluvat yleiskaavassa keskustamaisena kehitettävään alueeseen. Vallit ovat muotoilultaan viitteellisiä ja vaativat tarkentamista. Rakentamissuunnitelmissa ja toteutuksessa läjitysalueet on yhteensovitettava kunnan maankäytön suunnitelmiin vallien muotoilun, maisemoinnin, kuivatusten ja kunnossapitovastuiden osalta.
Tekninen johtaja:
Ehdotan, että Kempeleen kunnanhallitus suhtautuu myönteisesti Liminka-Oulu -kaksoisraiteen ratasuunnitelmassa osoitettujen vallien sijoittamiseen Kempeleen kunnan omistamille maille. Vallien tulee sopeutua ympäristöön ja niiden toteuttamisen edellytyksenä ovat toteutusajankohdan kaavatilanteeseen ja lainsäädäntöön perustuvat tarvittavat luvat ja tarkennetut toteutussuunnitelmat, joissa on tutkittu myös läjitysten jatkotyöstötarve ja -mahdollisuudet. Lopulliset suunnitelmat on hyväksytettävä kunnassa.
Ehdotus
Esittelijä
Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi
Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.