Perustelut
Valtuutettu Tuukka Myllymäki esitti aloitteen:
"Asuinalueilla tapahtuva ylinopeusajaminen on todellinen ongelma. Nopeusrajoitusten alentaminen ei poista kaahailua,varsinkaan ilta-aikaan. Rasvatiellä on viisi tasa-arvoista risteystä,joihin on mahdollista harkita hidasteita. Rasvatien alueen asukkaat ovat olleet tästä kuntaan yhteydessä useampia kertoja. Sarkkirannantiellä ilta-/yöajelu tuottaa vaaratilanteita. Molempien teiden varsilla asuu paljon lapsia,jonka vuoksi ajovauhtien nopeuteen on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Kulkeminen tien vieressä vaikkapa lastenvaunujen kanssa on aika ajoin vaarallista. Kevyen liikenteen väylien rakentaminen on suuri kustannuskysymys,johon verrattuna hidasteet toisivat parannuksen nykyiseen tilanteeseen.
1) Esitetään Rasvatien alueen uutta arviointia,asukkaiden kuulemista ja hidasteiden kustannusten selvittämistä sekä asentamista alueen liikenneturvallisuuden vahvistamiseksi.
2) Esitetään Sarkkirannantien arviointia,asukkaiden kuulemista ja hidasteiden kustannusten selvittämistä sekä asentamista liikenneturvallisuuden vahvistamiseksi. Hidastetta risteykseen: Sarkkirannantie-Vesitie-Tornipolku."
Kunnallistekniikkapäällikkö (PK)
Tien käyttäjiltä vaaditaan liikennesääntöjen noudattamista ja muiden huomiointia liikenteessä. Liikennesääntöjen noudattaminen on aina käyttäjän itsensä vastuulla. Kuntaan tulee vuosittain useita yhteydenottoja koskien liikennesääntöjen noudattamatta jättämistä. Liikennesääntöjen noudattamista valvoo Suomessa poliisiviranomainen.
Hidasteiden rakentamistoiveita tulee kunnalle useita. Niiden rakentamisen tarve arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Vain kaikkein pahimpiin paikkoihin pystytään hidasteita tai muita liikenteen rauhoittamisen menetelmiä käyttämään. Tällaisia kohteita voivat olla näkemäesteet tai vilkas ylityskohta, esim. koulun lähellä.
Lähtökohtaisesti pyrimme välttämään hidastetöyssyjen rakentamista asuinalueille. Hidastetöyssyt aiheuttavat meluongelman lisäksi myös tärinäongelmaa ja joissakin tapauksissa nämä ovat olleet niin merkittäviä, että haitta niistä on kasvanut suuremmaksi kuin alkuperäinen nopeusongelma.
Sarkkirannan maaperäolosuhteet ovat sen kaltaiset, että hidastetöyssyjen rakentaminen aiheuttaa huomattavaa tärinäongelmaa. Rasvatien osalta maaperä ei todennäköisesti ole yhtä ongelmallinen tärinän suhteen, mutta asuinalueelle rakennettuna hidastetöyssyt aiheuttavat tärinän lisäksi myös meluongelmaa. Rasvatieltä on tullut kuitenkin vuosien ajan useita hidastetöyssyjen rakentamistoiveita ja tämän vuoksi esitetään, että Rasvatielle rakennetaan tulevana kesänä hidastetöyssyt tarkemman suunnitelman mukaan. Hidastetöyssyjen rakentamisesta vastaa kunnossapitoinsinööri.
Elinvoimavaliokunta (18.4.2023):
Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen aloitteeseen annettuun vastaukseen.
TEKNINEN JOHTAJA:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy aloitteeseen annetun vastauksen elinvoimavalitokunnan ohjauksen mukaisesti.
KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen ja saattaa aloitteen käsittelyn edelleen valtuuston tietoon.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.