Valmistelija
Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi
Perustelut
Joukkoliikennejaosto on valmistellut esitykset Oulun seudun liikenteen lippu- ja maksujärjestelmän uudistuksesta. Valmistelua on tehty vuorovaikutteisesti asukkaiden ja kuntien kanssa. Lippujen hinnoittelusta ja vyöhykkeistä toteutettiin asukaskysely lokakuussa 2023. Ehdotusta lippu- ja maksujärjestelmän uudistamiseksi on käsitelty joukkoliikennejaoston iltakoulussa 13.12.2023. Ehdotusta on esitelty maaliskuussa kaikissa seudun kunnissa.
Asukaskyselyyn saatiin yhteensä 3500 vastausta. Vastaajat pitivät tällöin esitettyjä lipun hintoja liian korkeina ja jatkovalmistelussa hintatasoa laskettiin. Joukkoliikennejaoston iltakoulussa 13.12.2023 käytyjen keskustelujen mukaisesti tarkasteluvaihtoehdot rajattiin yhden ja kahden vyöhykkeen malleihin.
Perustelut lippu- ja maksujärjestelmän uudistukselle
Maksuvyöhykkeet
Joukkoliikenteen kehittämisellä vastataan seudun liikennejärjestelmän kehittämistavoitteisiin sekä kuntien hiilineutraaliustavoitteisiin. Keskeinen keino lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta on tehdä sen käyttämisestä mahdollisimman helppoa. Nykyisin Oulun seudun joukkoliikenteessä on käytössä noin 200 erilaista lipun hintaa. Vähentämällä maksuvyöhykkeiden määrää, saadaan hinnoittelua yksinkertaisemmaksi ja selkeämmäksi, jolloin joukkoliikennettä on helpompi käyttää ja lippujärjestelmää helpompi ylläpitää ja kehittää.
Muissa suurissa kaupungeissa on vyöhykkeiden määrää jo vähennetty. Tällä hetkellä Tampereen seudulla käytössä on kolme vyöhykettä, HSL-alueella neljä ja Turun seudulla yksi (tasataksamalli). Oulun seudun nykyisestä viidestä vyöhykkeestä sisin (Lähi-vyöhyke) ja uloin (D-vyöhyke) ovat käytännössä olleet tarpeettomia, koska näiltä vyöhykkeiltä ei juuri synny matkoja. Pääosa matkoista tehdään A-vyöhykkeen sisällä.
Lippujen hinnat
Oulun seudun liikenteen lippujen hinnat ovat pysyneet muuttumattomina vuodesta 2014. Lyhyillä matkoilla lipun hinta on edullisempi kuin muilla kaupunkiseuduilla. Pitkillä, usean vyöhykkeen matkoilla lipun hinta on selvästi muita suuria kaupunkiseutuja kalliimpi.
Ehdotus maksuvyöhykkeistä
A) TASATAKSA-malli
Lippujen hinnat ovat samat koko alueella. Matkan pituus ei vaikuta matkan hintaan, ainoastaan lipputyyppi ja alennusryhmä.
B) KAHDEN VYÖHYKKEEN MALLI
Nykyiset Lähi-vyöhyke ja vyöhykkeet A ja B yhdistetään yhdeksi vyöhykkeeksi (uusi A-vyöhyke). Nykyiset C ja D-vyöhykkeet yhdistetään toiseksi vyöhykkeeksi (uusi B-vyöhyke).
Ehdotus lippujen hinnoista
B) TASATAKSA-malli
|
Aikuinen |
Nuori 17-24 vuotta |
Lapsi 7-16 vuotta |
Kertalippu |
2,50 € |
- |
1,25 € |
Kausilippu 30 vrk |
60 € |
50 € |
42 € |
A) KAHDEN VYÖHYKKEEN MALLI
Vyöhyke A/B |
Aikuinen |
Nuori 17-24 vuotta |
Lapsi 7-16 vuotta |
Kertalippu |
2,50 / 6 € |
- |
1,25 / 3 € |
Kausilippu 30 vrk |
60 / 85 € |
50 / 70 € |
42 / 55 € |
Koululaislipun hinta 2,80 / 3,50 €
Vaikutukset
A) TASATAKSA-malli
Lippujen hinnat lyhyillä matkoilla nousevat ja pitkillä matkoilla laskevat. Kun lippujen hintoja korotetaan, matkustus vähenee. Tasataksamallissa Oulun sisäisten, nykyisten A-vyöhykkeiden matkat kallistuvat ja matkamäärä vähenee. Samalla lipputulot kasvavat ja Oulun kaupungin tukiosuus pienenee. Oulun ja Kempeleen välillä lippujen hinnat laskevat voimakkaasti ja matkustus kasvaa. Kempeleen tukiosuus kasvaa. Muissa kunnissa lippujen hinnat alenevat selvästi, mutta vaikutukset kunnan kustannuksiin ovat pienet, koska muita kuin opiskelijoiden ja koululaisten matkoja tehdään vähän.
B) KAHDEN VYÖHYKKEEN MALLI
Lippujen hinnat lyhyillä matkoilla nousevat ja pitkillä matkoilla pysyvät nykytasolla. Kun lippujen hintoja korotetaan, matkustus vähenee. Tasataksamallissa Oulun sisäisten, nykyisten A-vyöhykkeiden matkat kallistuvat ja matkamäärä vähenee. Samalla Oulun kaupungin tukiosuus pienenee. Oulun ja Kempeleen välillä lippujen hinnat laskevat voimakkaasti ja matkustus kasvaa. Kempeleen tukiosuus kasvaa. Muissa kunnissa lippujen hinnat pysyvät nykytasolla, eikä synny kustannusvaikutuksia.
Kustannusten jako
Kustannukset jaetaan aiemmin sovitun kustannustenjakomallin mukaisesti vuosina 2025-2026. Syksyllä 2026 toteutetaan keskimatkan pituustutkimus, jonka pohjalta joukkoliikennejaosto päättää, onko kustannustenjakomallia tarpeen muuttaa matkustuskilometreihin (suoritteeseen) pohjautuvaksi.
Seuranta
Uuden lippu- ja maksujärjestelmän ja samaan aikaa toteutettavan linjastomuutosten yhteisvaikutuksia matkustukseen ja kuntien kustannuksiin seurataan. Tarvittaessa lippujen hinnoittelua voidaan muuttaa vyöhykejärjestelmän pysyessä samana.
Lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkat
Lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkat laajennetaan Oulun seudun liikenteen koko alueelle. Yhtenäinen menettely kaikilla vyöhykkeillä ja matkan pituudesta riippumatta selkeyttää joukkoliikenteen käyttöä. Muutoksella ei ole vaikutusta lipputulokertymään. Ilmaismatkojen edellytyksenä on, että autoissa on vapana matkustuspaikka lastenvaunujen kanssa matkustavalle.
Muutosten voimaantulo
Muutokset tulevat voimaan 1.1.2025.
Pyydämme kuntia lausunnoissa ottamaan kantaa seuraaviin asioihin:
• kumpi ehdotetuista vyöhykevaihtoehdoista tulisi valita
• voidaanko esitetyt hinnoittelumuutokset ottaa käyttöön
• voidaanko lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkat sallia samoin periaattein koko Oulun seudun liikenteen alueella.
Pyydämme lausuntoanne esityksestä lippu- ja maksujärjestelmän uudistamiseksi 30.4.2024 mennessä
Resurssivaliokunta (23.4.2024):
Resurssivaliokunta ohjaa, että joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän uudistuksessa edettäisiin tasataksa-mallilla ja esitetyt hinnoittelumuutokset voidaan ottaa käyttöön. Lastenvaunujen ja pyörätuolin sekä rollaattorin kanssa kulkeville tulee sallia ilmaismatkat.