Palveluvaliokunta, kokous 13.5.2025

§ 41 Oppimisen tuen uudistuksen lisäresurssointi

244Dno-2025-407

Valmistelija

  • Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. 

Tällä hetkellä käytössä oleva kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) poistuu ja tilalle tulee malli, joka perustuu ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin. Jatkossa lapsi tai oppilas saa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa omassa opetusryhmässään ja ensisijaisesti ryhmämuotoisena. Oppimisen tuen uudistus vahvistaa lapsen ja oppilaan oikeutta saada varhaista, omassa ryhmässä toteutettavaa tukea, kuten yleistä tukiopetusta, erityisopettajan antamaa opetusta tai opetuskielen tukiopetusta.

Lakiuudistus ja oppimisen tuen uusi toteuttamistapa tarkoittaa toimintakulttuurin muutosta​.

Perusopetuslaki 20 b 3 mom mukaan opetuksen järjestäjän on varattava lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuvassa suunnitelmassa yhteensä vähintään 0,122 opetustuntia koulun oppilasta kohden viikossa yleiseen tukiopetukseen, erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä sekä opetuskielen tukiopetukseen. Opetuksen järjestäjä päättää, kuinka resursseja on tarpeen kohdistaa eri tukimuotoihin. Kertoimeen perustuva resursointivelvoite ei koske esiopetusta.

Eduskunta edellyttää, että oppimisen tuen resurssointia tulee seurata kunnissa. Tietoa tullaan keräämään opetusryhmien koosta, oppilaskohtaista tukea saavien oppilaiden määristä sekä pienryhmien ja erityisluokkien määrien kehityksestä. Lisäksi tullaan seuraamaan lain toimeenpanoa ja vaikutuksia sekä uudistukseen osoitetun rahoituksen kohdentumista. Myös erityisopettajien ja erityisluokanopettajien saatavuutta tarkastellaan.

Resursoinnin osalta laissa edellytetään ryhmämuotoisten tukitoimien resursointia (tukiopetus, samanaikaisopetus, resurssiopettaja​). Liitteessä on kuvattu lisäresurssitarpeen eri vaihtoehtoja. Kohdan A mukaan lain edellyttämä lisäresurssi tarkoittaisi 300 vvh:a. Vaihtoehdossa B ammattijärjestön esittämän laskurin mukaan Kempeleen tuntitarve olemassa oleva resurssi huomioiden olisi 235 vvh. Kempeleessä oppimisen tuen muutosta valmisteleva työryhmä on tarkastellut ja valmistellut esityksen tuen riittävyydestä ja esittää lain uudistuksen toteuttamiseksi vaihtoehdon C mukaan resursoinniksi 158 vvh (liite). Asaia on käsitelty ja hyväksytty opetuksen johtoryhmässä.

 

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta ohjaa etenemään oppimisen tuen uudistuksen lisäresurssoinnissa esitetyllä tavalla.

 

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:
Kokouksessa asiaan esitettiin eriävä mielipide.