Perustelut
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2025. Talousarvio 2025 on noin -1,2 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -1,8 milj. euroa alijäämäinen.
Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2024 n. -1,1 %:a (120.000 euroa). Ulkoisia toimintakuluja on 79,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,3 % (4,7 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa erityisesti TE-uudistus, jonka myötä TE-palvelut siirtyvät valtiolta kunnillta 1.1.2025 alkaen. Elinvoimapalveluiden arvion mukaan TE-uudistus lisää kunnan toimintakuluja n. 2,3 milj. eurolla. Ilman TE-uudistuksen tuomaa kulujen lisäystä toimintakulujen kasvu on 3,2 % (2,4 milj. euroa). Kunnanhallitus on asettanut talousarvion valmisteluraamiksi 3,3 %:n toimintakulujen kasvun ilman TE-uudistuksen vaikutusta.Talousarvion toimintakulujen kasvu on siten kunnanhallituksen asettaman raamin mukainen. Toimintakatteen kasvu on 7,6 % (4,8 milj. euroa).
Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 51,6 milj. euroa. Verotulot kasvavat 16,2%:a (7,2 milj. euroa). Eniten verotuloja kasvattaa valtuuston päättämä tuloveroprosentin korotus 7,9 %:sta 8,9:iin vuodelle 2025.
Veronkorotus lisää verotuloja n. 4,4 milj. euroa. Ilman veronkorotusta vuosi 2025 ja sitä seuraavat suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 olisivat olleet merkittävästi alijäämäisiä
Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 23,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,5 %:a (1,4 milj. euroa). Valtionosuuksia kasvattaa vuodelle 2025 TE-uudistus. Kunnille siirtyvät TE-palvelut rahoitetaan kunnan peruspalveluiden
valtionosuuksilla ja niitä saadaan vuonna 2025 n. 2,1 milj. euroa. Valtionosuudet kattavat lähes TE-uudistuksesta arvioidut kulut (2,3 milj. euroa). Kun valtionosuuksia tarkastellaan ilman TE-uudistusta niin todellisuudessa valtionosuudet pienenevät n. 0,9 milj. eurolla.
Vuonna 2025 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 27,3 milj. euroa ja niihin saadaan 0,2 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa. josta vuodelle 2025 kohdistuu 5,5 milj. euroa ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu puolestaan 5,7 milj. euroa. Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.
Uuden lainan nostoon varaudutaan 29,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,5 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 23 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin vuoden lopussa 5898 euroa/asukas ja se kasvaisi 1092 eurolla per asukas. Lainat ja vuokravastuut olisi vuoden lopussa 8168 euroa.
Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen yleisen taloustilanteen kehittymisen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina.
Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa, hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsittelee talousarvion 4.12.2025. Liitteenä alustava luonnos talousarviokirjasta.
Resurssivaliokunta (26.11.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 esittelyn tiedoksi.
Resurssivaliokunnan niukka enemmistö ohjaa talousarvion osalta, että aiemman resurssivaliokunnan ohjauksen 4.11.2024 mukaisesti uutta hyvinvointikoordinaattorin tehtävää ei perusteta.
Lisäksi resurssivaliokunta ohjaa, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman valmistelussa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista.