244Dno-2025-810
Hallintosäännön 10 luvun 3 §:n 3 momentin mukaan kunnossapitoinsinööri päättää liikennemerkeistä.
Oulun seudulla pyörätiet on jaettu pääreitteihin, aluereitteihin ja paikallisreitteihin. Pyöräilyn pääreitteihin on tehty viime vuosina merkittäviä parannuksia: kattava viitoitus- ja opastusjärjestelmä sekä kulkusuuntia erottavat keskiviivamerkinnät. Pääpyöräreittien väistämisvelvollisuuksien yhtenäistämisestä on päätetty aiemmin erillisellä päätöksellä. Pyöräreitistön kehittämisen seuraavassa vaiheessa on tarkasteltu aluepyöräreittien ja risteävien ajoratojen väistämisvelvollisuuksia. Fyysisen ympäristön liikenneturvallisuudessa suurimpia vaikuttajia ovat väistämisvelvollisuus- ja nopeusrajoitusjärjestelmä sekä eri kulkumuotojen risteämiskohtien järjestelyt.
Kempeleen liikennepoliittisen ohjelmassa kuvataan väistämisvelvollisuusjärjestelmän periaatteet, joiden mukaan pyöräilyn pääreitit ovat etuajo-oikeutettuja moottoriajoneuvoliikenteeseen nähden. Väistämisjärjestelyiden periaatteet ovat samat kuin Oulun kaupungilla, mikä tekee väistämisvelvollisuuksien tulkinnan liikkujalle selkeäksi ja yhtenäiseksi.
Liikennepoliittisen ohjelmassa esitettään tavoitetta, että myös pyöräilyn aluereitit olisivat etuajo-oikeutettuja moottoriajoneuvoliikenteeseen nähden. Aluereittien lisäksi on paikallisreitit, joiden risteämiskohtien väistämisvelvollisuudet selkeytetään.
Väistämisvelvollisuuden muutokset sisältävät tiemerkinnän maalaukset, maalauksen poistot, liikennemerkkien asentaminen ja liikennemerkkien poistot. Toimenpiteet toteutetaan liitteenä olevan työsuunnitelman ja kartan mukaisesti.
Päätän, että toteutetaan alue- ja paikallispyöräreittien väistämisvelvollisuuksien muutokset esittelytekstin ja liitteenä olevan työsuunnitelman ja karttaliitteen mukaisesti.