§ 10 Oikaisuvaatimus Teknisen johtajan päätökseen 7.4.2025 §8

Lataa 

244Dno-2024-474

Päätöspäivämäärä

10.4.2025

Päätöksen tekijä

Tekninen johtaja

Päätöksen peruste

Hallintosäännön 7 luvun 6 §:n mukaan toimivalta hankinnoissa määräytyy kunnan hankintaohjeen mukaisesti. Hankintaohjeen hyväksyy kunnanhallitus. Teknisellä johtajalla on toimivalta tehdä asiaa koskeva päätös.

Kuvaus

Kempeleen kunnan tekniset palvelut on pyytänyt kansallisella hankintailmoituksella kokonaishintatarjousta Sarkkirannan pesäpallostadionin maavallikatsomon rakentamisesta tarjouspyynnön mukaisesti.

Hankinta keskeytettiin Kempeleen kunnan teknisen johtajan viranhaltijapäätöksellä 7.4.2025 § 8 epäselväksi osoittautuneen tarjouspyynnön vuoksi.

Keskeytetyssä kilpailutuksessa tarjouksen jättänyt Infra Vipuset Oy on toimittanut 8.4.2025 hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen koskien päätöstä hankinnan keskeyttämisestä.

Tarjouspyynnön liitteenä ollut hinnoitteluliite on ollut epäselvä siten, että se ei ole ollut omiaan tuottamaan vertailukelpoisia tarjouksia. Hinnoitteluliitteen epäselvyys on havaittu hankintayksikössä saapuneita tarjouksia vertailtaessa. Hankintayksikkö on kaikille tarjoajille toimitetulla täsmennyspyynnöllä yrittänyt korjata tarjousten vertailukelpoisuutta tässä kuitenkaan onnistumatta. Se, että oikaisupyynnön jättäjä ei ole täsmennyspyynnön myötä täsmentänyt tarjoustaan, ei merkitse, että tarjouspyyntö olisi ollut omiaan tuottamaan vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintayksiköllä markkinaoikeuden oikeuskäytännössä vakiintuneesti katsottu olevan oikeus hankinnan keskeyttämiseen todellisesta ja perustellusta syystä. Mikäli keskeyttäminen johtuu hankintamenettelyn virheellisyydestä, kuten tässä tapauksessa siitä, ettei tarjouspyyntö ole ollut omiaan tuottamaan vertailukelpoisia tarjouksia, hankinnan keskeyttäminen on hankintayksikön velvollisuus. Mm. markkinaoikeuden tapauksessa 863/2017 katsottiin, että hankintayksiköllä oli perusteltu syy keskeyttää hankinta, koska tarjouspyyntö oli muotoiltu sillä tavalla avoimesti, ettei tarjouspyynnön perusteella ollut ollut mahdollista jättää vertailukelpoisia tarjouksia. Markkinaoikeuden mukaan hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä.

Myös tapauksessa 391/2024 markkinaoikeus toteaa, että hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on oikeuskäytännössä ja hankintalain esitöissä pidetty muun ohella tarjouspyynnön osoittautumista tulkinnanvaraiseksi tai virheelliseksi. Hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta. Markkinaoikeuden mukaan keskeytyksen perusteelle ei ole asetettu sellaista edellytystä, että hankintayksikön tulisi osoittaa keskeytyksen perusteena olevan syyn vaikuttaneen tarjousvertailun lopputulokseen. Sillä, että hankintaoikaisuvaatimuksen jättäjä ei ole muuttanut täsmennyspyynnön myötä tarjoustaan, ja olisi siten voinut tulla valituksi kilpailun voittajaksi, ei ole hankinnan keskeyttämistä koskevan päätöksen perusteltavuuden kannalta merkitystä.

Hankinnan keskeyttämisen perusteltavuutta koskevassa oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, ettei valittajan oikeussuoja vaarannu keskeytyspäätöksen vuoksi, koska hankintayksikkö on keskeytyspäätöksessään ilmoittanut järjestävänsä kilpailutuksen uudelleen.

Epäselvän tarjouspyyntömateriaalin vuoksi hankintamenettely on ollut virheellinen, ja hankintayksikkö voi korjata virheellisen menettelynsä vain keskeyttämällä hankinnan ja järjestämällä hankinnasta uuden tarjouskilpailun.

Päätös

Infra Vipuset Oy:n 8.4.2025 toimittama vaatimus hankintaoikaisusta Kempeleen kunnan teknisen johtajan hankintapäätökseen 7.4.2025 8 § hylätään, ja kyseinen päätös pidetään voimassa sellaisenaan.

Allekirjoitus

Tuomo Perälä, tekninen johtaja

Organisaatiotieto

Kempeleen kunta