Kunnanhallitus, kokous 4.9.2023

§ 301 Valtuuston kokoontuminen ja kokouskutsun julkaiseminen

244Dno-2021-517

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Kuntalain 94 §:ssä säädetään valtuuston kokoontumisesta ja myös kokouskutsusta. Kokouskutsu on lähetettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta. Samassa ajassa on kokouksesta tiedotettava yleisessä tietoverkossa.

Toimintasäännön 21 §:ssä määrätään kokouskutsun lähettämisestä. Esityslistasta ja sen lähettämisestä on määräykset toimintasäännön 22 §:ssä ja kokouksesta tiedottamisesta määrätään 23 §:ssä.

Hallintojohtaja:
Kutsu valtuuston kokoukseen lähetetään vähintään neljä päivää ennen kokousta erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus, sähköisen kokoustyötilan kautta. Samassa ajassa kokouksesta annetaan tieto yleisessä tietoverkossa (kunnan www-sivuilla).

Kokouskutsu ja esityslista lähetetään tiedoksi yhdelle KD:n, Vihreiden ja Vasemmiston varavaltuutetulle, kahdelle PS:n ja  SDP:n varavaltuutetulle, kolmelle Kokoomuksen varavaltuutetulle, neljälle Keskustan varavaltuutetulle.

Lisäksi kokousajasta ja -paikasta sekä pöytäkirjan nähtävillä pitämisestä julkaistaan ilmoitus valtuuston päättämässä ilmoituslehdessä.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösesitys hyväksyttiin.

Päätös

Päätösesitys hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Valtuusto on päättänyt 9.8.2021 § 59, että valtuuston kokousajasta ja -paikasta sekä pöytäkirjan nähtävillä pitämisestä julkaistaan ilmoitus valtuuston päättämässä ilmoituslehdessä. Ilmoituslehtenä toimii Rantalakeus.

Kuntalain 94.4 §:n mukaan valtuuston "kokouskutsu on lähetettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta. Samassa ajassa on kokouksesta tiedotettava yleisessä tietoverkossa." Kuntalaki ei edellytä, että valtuuston kokouskutsu julkaistaisiin ilmoituslehdessä.

Hallintosäännön 21 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään neljä päivää ennen kokousta lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus. Samassa ajassa on kokouksesta annettava yleisesti tieto julkisella kuulutuksella. Kokouskutsussa on ilmoittava kokouksen aika ja paikka sekä käsiteltävät asiat. Edelleen 2 momentin mukaan valtuuston kokouksen ajasta ja paikasta tiedotetaan ennen kokousta myös niissä tiedotusvälineissä, joissa valtuusto on päättänyt kokouksistaan ilmoittaa.

Rantalakeus-lehti julkaistaan kerran viikossa. Julkaisupäivä on keskiviikko. Valtuuston päätös 9.8.2021 § 59 edellyttää, että valtuuston kokouskutsu lähetetään kokousta edeltävän viikon keskiviikkona, koska kokouskutsu tulee lähettää samana päivänä, kun kun kutsu julkaistaan ilmoituslehdessä. Merkitystä ei ole, minä viikonpäivänä kokous järjestetään.

Kokouskutsun lähettäminen kokousta edeltävän viikon keskiviikkona aiheuttaa toiminnallisia ongelmia valtuuston esityslistan kokoamisessa. Mikäli julkaisuviikolla pidetään kunnanhallituksen kokous, on sen pöytäkirja hyväksyttävä ennen kuin valtuuston kokouskutsu voidaan lähettää. Mikäli pöytäkirjan tarkastaminen viivästyy, valtuuston kokouskutsua ei välttämättä voida lähettää keskiviikon kuluessa, vaikka kokouskutsu on julkaistu ilmoituslehdessä. Tällaisessa tilanteessa valtuuston päätös 9.8.2021 § 59 ei voi toteutua, koska kokouskutsu ilmoitetaan Rantalakeus-lehdessä eri päivänä kuin kokouskutsu toimitetaan valtuutetuille. Kuntalain 94.4 §:n nojalla kokouskutsu on lähetettävä viimeistään torstaina, mikäli kokouspäivä on maanantai. Kokouksen laillisuusongelman välttämiseksi ehdotetaan, että kokouskutsun lehti-ilmoituksesta luovutaan kokonaan, ja kokouskutsu tiedotettaisiin kuntalaisille ainoastaan kunnan internetsivuilla.

Lehti-ilmoituksen viestinnällistä merkitystä on hankalaa arvioida. Valtuuston suoria kokouslähetyksiä katsoo keskimäärin noin 10-20 henkilöä, ja jälkilähetyksenä kokoukset keräävät joitakin satoja katselukertoja. Suurin osa kokouksen katselukerroista kertyy nykyisellään kokouksen jälkeen eikä lehti-ilmoitusten lakkauttaminen ei vaikeuttaisi kuntalaisten mahdollisuuksiin seurata valtuuston kokousta. Siinäkin tapauksessa, että lehti-ilmoituksen puuttumisen vuoksi asukas, joka haluaisi katsoa kokouksen suorana lähetyksenä, ei saisi tietoa valtuuston kokouksesta, hän pystyisi katsomaan kokoustallenteen jälkikäteen.

Valtuuston kokousten lehtikuulutukset ovat aiheuttaneet vuosittain noin 3000-4000 euron kulut, jotka säästyvät, mikäli kokouskutsua ei julkaista ilmoituslehdessä.

Hallintojohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että valtuuston kokouskutsua ei julkaista ilmoituslehdessä.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)