§ 183 Hankintapäätös, Ketolanperän moduulikoulun irtokalusteiden hankinta, 506279

Lataa 

244Dno-2023-680

Päätöspäivämäärä

12.6.2024

Päätöksen tekijä

Sivistysjohtaja

Päätöksen peruste

Hallintosäännön 7 luvun 6 §:n mukaan toimivalta hankinnoissa määräytyy Kempeleen kunnan hankintaohjeen mukaisesti. Hankintaohjeen hyväksyy kunnanhallitus. Sivistysjohtajalla on toimivalta tehdä kyseessä olevaa hankintaa koskeva päätös.

Kuvaus

Kempeleen kunta on kilpailuttanut irtokalusteiden hankinnan Ketolanperän moduulikoulun uusiin tiloihin sekä peruskorjattavaan osaan tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti. Koulu sijaitsee osoitteessa Luonungintie 13, 90450 Kempele. Uuteen moduulirakennukseen valmistuu tilat noin 70 oppilaalle ja esikoululaiselle.

Hankinta suoritetaan osana Monetra Oulu Oy:n irtokaulusteiden (Monetra 11/2022) puitesopimusta.

Siltä osin kuin tarjouspyynnössä tai sen liitteissä ei nimenomaisesti ole toisin sovittu, ehdot ovat alkuperäisen puitesopimuksen tarjouspyynnön (Monetra 11/2022) sekä puitesopimuksen mukaisesti esimerkiksi laadun ja materiaalien osalta. Tarjottujen kalusteiden tulee olla käyttötarkoitukseen ja julkisiin tiloihin soveltuvia.

Tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaan moduulikoulun tilojen arvioidaan valmistuvan 8/2024. Tilattujen irtokalusteiden toimitus tulee tapahtua viikolla 35 siten, että asennus on valmiina 30.8.2024 mennessä.

Peruskorjattavien tilojen arvioidaan valmistuvan kesällä 2025. Tilattujen irtokalusteiden toimitus ja asennus sekä mahdollinen kalusteiden kunnostus tulee tapahtua alustavan aikataulun mukaan kesällä 2025 siten, että asennus ja kokonaisuus on valmiina viikkoon 31/2025 mennessä. Ruokalan olemassa olevien kalusteiden mahdollinen kunnostus voi alkaa koulun päätyttyä kesällä 2025 tai aikaisemmin, mikäli toimittaja toimittaa tilalle korvaavat kalusteet.

Tarjouspyynnön mukaan tarjottuja kalusteita tulee olla saatavissa 12 kuukautta toimituksen jälkeen mahdollisia tätä kalustekokonaisuutta koskevia yksittäisiä täydennyshankintoja varten.

Tilaajalla on oikeus täydentää ja supistaa kalusteiden määrää korkeintaan +/-20 %. Lopullisessa tilauksessa tilaaja pidättää itsellään oikeuden yksittäisten kalusteiden ja kalustekokonaisuuksien poistoon, vaihtoon tai lisäykseen. Lisäksi tilaaja varaa oikeuden muuttaa esitettyä värimaailmaa ja/tai verhoilumateriaaleja.

Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan rajoitetulla menettelyllä käänteisenä kilpailutuksena, eli ns. 'ranskalaisena urakkana', jossa tarjoajat suunnittelivat koulun tilat tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaan.

Hankintailmoitus lähettiin kaikille viidelle (5) Monetra 11/2022 ryhmän kolme (3) puitesopimustoimittajille 25.4.2024.

Kysymykset tarjouspyyntöön tuli lähettää 3.5.2024 mennessä ja niihin vastattiin 8.5.2024 mennessä.

Tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaan tarjottujen kalusteiden kokonaishinta tuli olla korkeintaan 120 000 € (alv 0 %). Tähän hintaan sisältyy käyttövalmiit kalusteet tilaajan osoittamissa tiloissa sekä mm:

* tilojen suojaus,

* kalusteiden toimitus,

* kokoamis- ja asennuspalvelut

* pakkausjätteiden poiskuljetus

* neuvottelut sekä mahdolliset muutoksen ennen lopullista tilausta.

Tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamat kalusteiden yksikköhinnat ovat voimassa mahdollisissa lisätilauksissa vähintään kuusi (6) kuukautta toimituksesta.

Hankintapäätöksen ja neuvottelujen jälkeen tehdään lopullinen sitova tilaus.

 

Tarjousten jätön määräaikaan 24.5.2024 klo:14.00 mennessä saapui neljä (4) tarjousta, joista kaikki hyväksyttiin mukaan vertailuun.

 

Tarjousten vertailu 

Tarjoukset arvioitiin tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaan laadun perusteella kokonaisuutena ja arviot perusteltiin sanallisesti.

Osana tarjoustaan tarjoajat esittelivät oman tarjouksensa koulun hankintaryhmälle 29 – 30.5.2024 järjestetyissä tilaisuuksissa seuraavasti:

·         29.5.2024 klo: 14.00–15.00 Martela Oyj

·         29.5.2024 klo: 15.15–16.15 Isku Interior Oy

·         30.5.2024 klo 13.00–14.00 Lekolar Printel Oy

·         30.5.2024 klo 14.15–15.15 Kuopion Woodi Oy

Toimittajaksi valitaan tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaan hyväksyttävistä tarjouksista yksi (1) laadusta suurimmat pisteet saanut tarjoaja, joka täyttää tarjouspyynnön ja sen liitteiden vaatimukset sekä muut ehdot.

Vertailu ja valinta laadun ja määrän osalta on suoritettu tarjouspyynnössä mainituin perustein:

1. KALUSTEIDEN MUUNNELTAVUUS JA TILAN (max. 20 pistettä)

TOIMINNALLISUUS

Perusteet arvioinnille:

Kalusteiden riittävyys huonekohtaisesti ja kokonaisuutena. Miten tarjoaja on varmistanut kalusteratkaisuilla erilaisten toimintojen (pedagoginen monipuolisuus) toteuttamisen sekä eriyttämisen mahdollistamisen tiloissa. Miten kalusteratkaisut innostavat ja motivoivat opiskeluun? Miten kalusteratkaisulla luodaan erilaisia työskentely ympäristöjä?

2. KALUSTEIDEN TOIMINNALLISUUS, SÄÄDETTÄVYYS JA SIIRRETTÄVYYS (max. 20 pistettä.

Perusteet arvioinnille:

Kalusteiden muunneltavuuden helppous ja käyttöturvallisuus. 

Korkeussäätöjen helppokäyttöisyys ja laajuus. 

Kalusteiden siirreltävyyden vaivattomuus tiloissa.

3. KALUSTEIDEN ERGONOMIA, AKUSTIIKKA/MELUA VAIMENTAVAT RATKAISUT JA SOVELTUVUUS (max. 20 pistettä)

Perusteet arvioinnille:

Miten tarjoaja on huomioinut lasten koko- ja ikäerot ja ergonomian kalusteratkaisuissaan. Miten on huomioitu opetushenkilökunnan ergonominen

työskentely. Miten liikkuminen mahdollistuu oppimistilanteiden aikana

opetustiloissa. Miten kalustuksessa on huomioitu muut leikkiä, liikkumista ja

opiskelua aktivoivat kalusteratkaisut. Kuinka kalusteratkaisut parantavat tilan akustisia ominaisuuksia.

4.  TARJOTTU KOKONAISUUS (max. 20 pistettä)

Perusteet arvioinnille:

Sisustuksen kokonaisuus. Yleinen estetiikka. Yhtenäinen ilme. Materiaalien laadukkuus ja puhdistettavuus. Irtokalustuksen sovittaminen talon arkkitehtuuriin.

5. INNOVATIIVISUUS JA LISÄARVO (max. 10 pistettä)

Perusteet arvioinnille:

Lisäarvoa tuovat ratkaisut: Suunnitelmassa näkyvät innovatiiviset ratkaisut. Mitä lisäarvoja suunnitelmassa tuodaan esille.

Päätös

Päätän valita tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaan hankinnan kalustekokonaisuuden toimittajaksi Lekolar-Printel Oy:n vertailupisteillä 86 pistettä.

 

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU- kynnysarvon ylittävässä hankinnassa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Allekirjoitus

Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja

Organisaatiotieto

Kempeleen kunta