Kunnanhallitus, kokous 24.6.2024

§ 242 Prosenttitaideperiaate Kempeleen kunnassa

244Dno-2024-166

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anne Toppari, kirjasto- ja kulttuurijohtaja, anne.toppari@kempele.fi

Perustelut

Prosenttitaideperiaate tarkoittaa sitä, että osa rakennushankkeen määrärahasta käytetään taiteeseen. Periaate on vanha kansainvälinen käytäntö, joka on tunnettu Suomessakin jo sadan vuoden ajan. Perinteisin prosenttitaiteen periaatteen toteutustapa on käyttää noin prosentti rakentamisen kustannuksista taiteeseen. Periaate voi sisältyä myös tontinluovutusehtoihin tai toteutua kunnan kaavoitus- tai rahoituspäätöksenä. Prosenttitaideperiaate on jo hyväksytty osana Kempeleen kunnan kulttuuriohjelmaa. Periaatteen toteuttamiseksi on kuitenkin hyvä laatia ja hyväksyä toteuttamiseen malli, jota noudatetaan kaikissa tulevissa rakennus- ja korjauskohteissa kuin myös infrarakentamisessa.

Yhteisöllisyysvaliokunnalta haetaan ohjausta prosenttitaideperiaatteen käytännön toteuttamisen malliin. 

 

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.3.2024):

Yhteisöllisyysvaliokunta kiittää taideasiantuntija Leevi Lehtistä (Taike) rakennetun ympäristön taide -esitelmästä.

Asian käsittelyä jatketaan seuraavassa kokouksessa.

 

 

 

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen prosenttitaiteen periaatteissa määritellään julkisen taiteen hankinnan toimintamalli ja menettelytavat osana investointien suunnittelua ja toteutusta. Kempeleen kunta käyttää rakennus-, infra- ja investointihankkeissa prosenttiperiaatetta niin, että noin 1 % (0,5–1 %) rakentamiskustannuksista käytetään taiteen hankintaan tai taiteelliseen suunnitteluun. Euromääräinen minimisumma on 40 000 euroa/kohde.

Prosenttitaidetta kunnassa ohjaa kunnanhallituksen asettama taidetyöryhmä. Taidetyöryhmä saa kiinteistö/ympäristö toimialalta tiedon käynnistyvistä rakennus- ja investointihankkeista heti, kun niistä on tehty päätökset. Hankittavat taideteokset suunnitellaan osaksi kokonaisuutta jo suunnittelun alkuvaiheessa, siten taiteilijalle jää mahdollisuus suunnitella teos mahdollisesti osaksi arkkitehtonista kokonaisuutta, rakennuksen korjaussuunnitelmaa tai infrasuunnitelmaa ja työskennellä yhteistyössä kohteen suunnittelijan ja rakennuttajan kanssa. Taideteos tilataan aina ammattitaiteilijalta.

Prosenttiperiaatteen käyttämisestä päätetään kunnanhallituksessa investointia koskevan päätöksenteon yhteydessä. Sen jälkeen asia siirtyy taidetyöryhmän valmisteltavaksi. Taidetyöryhmä kokoontuu vuosittain käymään läpi tulevien vuosien rakennusinvestointien prosenttitaiteelle soveltuvat kohteet ja tekee soveltuvista kohteista suosituksen kunnanhallitukselle.

Taidetyöryhmä arvioi valmistelussaan kuhunkin hankkeeseen parhaiten soveltuvan taiteen lajin ja hankintatavan, joka voi olla suorahankinta, portfoliohaku tai kilpailutus.

Teosvalinnan/valintojen jälkeen taidetyöryhmä valmistelee taidehankintaa hankekohtaisesti, tukenaan suunnitteleva arkkitehti tai muu suunnittelija.

Yhteisöllisyysvaliokunnalta haetaan ohjausta prosenttitaiteen toteuttamistapaan.

 

Yhteisölllisyysvaliokunta (9.4.2024):

Yhteisöllisyysvaliokunta kiittää kattavasta esityksestä ja ohjaa etenemään esitetyn mukaisesti.

 

 

Valmistelija

Anne Toppari, kirjasto- ja kulttuurijohtaja, anne.toppari@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen prosenttitaiteen periaatteissa määriteltäisiin julkisen taiteen hankinnan toimintamalli ja menettelytavat osana investointien suunnittelua ja toteutusta. Ehdotuksena on, että Kempeleen kunta käyttäisi rakennus-, infra- ja investointihankkeissa prosenttiperiaatetta niin, että noin 1 % (0,5–1 %) rakentamiskustannuksista käytettäisiin taiteen hankintaan tai taiteelliseen suunnitteluun. Euromääräinen minimisumma olisi 40 000 euroa/kohde.

Prosenttitaidetta kunnassa ohjaisi kunnanhallituksen asettama taidetoimikunta. Taidetoimikunta saisi teknisiltä toimialoilta tiedon käynnistyvistä rakennus- ja investointihankkeista heti, kun niistä on tehty päätökset. Hankittavat taideteokset suunniteltaisiin osaksi kokonaisuutta jo suunnittelun alkuvaiheessa, siten taiteilijalle jää mahdollisuus suunnitella teos mahdollisesti osaksi arkkitehtonista kokonaisuutta, rakennuksen korjaussuunnitelmaa tai infrasuunnitelmaa ja työskennellä yhteistyössä kohteen suunnittelijan ja rakennuttajan kanssa. Taideteos tilattaisiin aina ammattitaiteilijalta.

Prosenttiperiaatteen käyttämisestä päätettäisiin kunnanhallituksessa investointia koskevan päätöksenteon yhteydessä. Sen jälkeen asia siirtyisi taidetoimikunnan valmisteltavaksi. Taidetoimikunta kokoontuisi vuosittain käymään läpi tulevien vuosien rakennusinvestointien prosenttitaiteelle soveltuvat kohteet ja tekisi soveltuvista kohteista suosituksen kunnanhallitukselle. 

Taidetoimikunta arvioisi valmistelussaan kuhunkin hankkeeseen parhaiten soveltuvan taiteen lajin ja hankintatavan, joka voi olla suorahankinta, portfoliohaku tai kilpailutus.

Teosvalinnan/valintojen jälkeen taidetoimikunta valmistelisi taidehankintaa hankekohtaisesti, tukenaan suunnitteleva arkkitehti tai muu suunnittelija.

 

Yhteisölllisyysvaliokunta (9.4.2024):
Yhteisöllisyysvaliokunta kiittää kattavasta esityksestä ja ohjaa etenemään esitetyn mukaisesti.

Hallintojohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy selostusosassa mainitut prosenttitaiteen periaatteet yhteisöllisyysvaliokunnan ohjauksen mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on päätöksellään 29.4.2024 § 158 päättänyt ottaa prosenttitaideperiaatteen käyttöön Kempeleen kunnassa. Periaatteen mukaan kunnanhallitus päättää investointihankkeita koskevan päätöksenteon yhteydessä kunkin hankkeen osalta erikseen prosenttitaideperiaatteen soveltamisesta. Prosenttitaiteeseen liittyvä valmistelu siirtyisi taidetoimikunnan valmisteltavaksi niissä hankkeissa, joihin prosenttitaideperiaatetta sovellettaisiin. Taidetoimikunta myös tekisi vuosittain kunnanhallitukselle ehdotuksen niistä hankkeista, joihin prosenttitaideperiaatetta voitaisiin sen arvion mukaan soveltaa.

Kunnanhallitus ei ole nimennyt taidetoimikuntaa. Asian valmistelussa on todettu, että yhteisöllisyysvaliokunta voisi hoitaa prosenttitaideperiaatteen mukaiset tehtävät eikä erillisen taidetoimikunnan perustamiselle ole toiminnallista tarvetta. Yhteisöllisyysvaliokunta vastaa jo nykyisellään kulttuuritoimen päätöksentekoon liittyvästä valmistelusta, joten prosenttitaiteeseen liittyvät tehtävät tukisivat yhteisöllisyysvaliokunnan tehtäviä. Jos prosenttitaiteeseen liittyvät tehtävät osoitettaisiin erikseen perustettavalle taidetoimikunnalle, kulttuuritoimen tehtävät hajautuisivat kahdelle eri toimielimelle, mikä ei tukisi kulttuuritoimen tehtäväkentän koordinaatiota. Aiemmasta prosenttitaideperiaatepäätöksestä poiketen taidetoimikuntaa ei perusteta, vaan prosenttitaideperiaate annettaisiin yhteisöllisyysvaliokunnan hoidettavaksi.   

Kunnanhallituksella ei ole toimivaltaa päättää yhteisöllisyysvaliokunnan tehtävistä. Päätösvalta valiokuntien tehtävistä kuuluu hallintosäännön 3 luvun 3 §:n 2 momentin mukaan valtuustolle. Tällä päätöksellä ei kuitenkaan muuteta yhteisöllisyysvaliokunnan nykyisiä tehtäviä, koska kulttuuritoimen valmistelutehtävät kuuluvat yhteisöllisyysvaliokunnan tehtäviin. Jos kunnanhallitus päättää olla perustamatta taidetoimikuntaa, prosenttitaiteeseen liittyvät tehtävät siirtyvät ilman erillistä päätöstäkin yhteisöllisyysvaliokunnalle osana nykyistä kulttuuritoimen tehtäväkokonaisuutta.

Hallintojohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus

  1. päättää olla asettamatta erillistä taidetoimikuntaa ja
  2. toteaa, että prosenttitaiteeseen liittyvästä valmistelun ohjauksesta vastaa yhteisöllisyysvaliokunta, ja viranhaltijavastuuta valmistelussa hoitaa kirjasto- ja kulttuurijohtaja. Valiokunta voi tarvittaessa kuulla/hyödyntää taidevalmisteluissa eri asiantuntijoita.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kirjasto- ja kulttuurijohtaja

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)