Perustelut
Valtuutettu Määttä esitti aloitteen.
"Kempeleen imago on hyvä. On saatu positiivista palautetta mm. elinkustannusten edullisuudesta, ripeästä ja yksituumaisesta päätöksenteosta. Palveluita pidetään pääsääntöisesti hyvinä. Sijainti on hyvä. Myös ympäröivä luonto siellä olevine reitteineen on saanut kiitosta.
Aina voi jotain parantaa. Imagoa voidaan kehittää haluttuun suuntaan myös brändäämällä. Silloin korostetaan erityisesti jotain asiaa. Se voi olla jo olemassa oleva tai tavoitetila. Se voi olla myös jokin erikoisuus, jota ei ehkä muualta löydy. Paikkakunnan merkkihenkilöitäkin voidaan hyödyntää.
Brändäämiseen on monia keinoja. Voidaan käyttää somea, henkilökohtaista vaikuttamista tai ostaa vaikkapa koko etusivun ilmoitus Helsingin Sanomista.
Tavoitebrändin viesti kannattaa pelkistää myös lyhyeen lauseeseen, sloganiin. Sen tulisi olla iskevä, erottuva ja helposti muistiin jäävä. Mikä parasta jos slogan herättää lämpimiä tunteita niin kuntalaisissa, naapureissa kuin sidosryhmissäkin ikään, sukupuoleen tai mihinkään muuhunkaan tekijään katsomatta.
Sloganin tulisi olla yksiselitteinen. Esimerkiksi slogan "Kempele, kaupungin kainalossa", kertoisi kyllä hyvin kunnan sijainnin, mutta voisi herättää myös ei toivottuja mielleyhtymiä.
Siispä edellä mainituilla perusteilla ehdotamme yhdeksi kunnan sloganiksi:
Kempele: Suomen kudinpääkaupunki
Kempele: The capital city of knitting in Finland
Jarmo Haapaniemi, Pauli Määttä
Lähde: Novita Oy:n tilasto lankatilauksista / asukas"
Päätös
Aloite lähetettiin kunnanhallituksen käsiteltäväksi.