Valtuusto, kokous 9.12.2024

§ 72 Talousarvio 2025

244Dno-2024-517

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Vuoden 2025 talousarvion käsittely on alkanut ja sen valmisteluun on saatu ohjeistus. 

Vuonna 2025 talouden ennustetaan painuvan vahvasti alijäämäiseksi. Kunnanhallitus on päättänyt alustavaksi talousarvion raamiksi 3,5 %:n kulujen kasvun, joka arvioiden mukaan kattaa ainoastaan palkkojen yleiskorotukset ja yleisen inflaatiovaikutuksen. Tämän vuoksi talousarvion laadinnan yhteydessä tulee hakea säästötoimia, joilla kulujen kasvua voidaan hillitä. Pakollisiin kululisäyksiin tulee hakea vastaavia säästökohtia prosessin tai yksikön talousarvion sisältä. 

Sivistyspalvelujen osalta henkilöstöosiota käydään läpi yksiköittäin talous- ja henkilöstöhallinnon kanssa ja investointeja teknisten palvelujen kanssa.

Kempeleen perusopetuksen ja lukion rehtorit, Kempele Akatemian johtaja ja varhaiskasvatusjohtaja esittelevät omalta osaltaan toiminnallista ja taloudellista tilaa tällä hetkellä sekä oleellisia asioita tulevan vuoden talousarviovalmistelua varten.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta merkitsee tiedoksi.

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Talousarvion I-vaiheen luvut tulee olla valmiina perjantaina 27.9.2024. Luvut käydään läpi resurssivaliokunnassa. Resurssivaliokunta käy keskustelun talousarvion I-vaiheen luvuista ja antaa ohjauksen talousarvion jatkovalmistelulle.
 

Resurssivaliokunta (30.9.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 I-vaiheen tiedoksi. Kiinteistöpäällikkö kävi esittelemässä kokouksessa tilapalveluiden talousarviota. Resurssivaliokunta kävi keskustelua talousarviosta ja ohjaa, että toimintakulut käydään vielä yksiköissä läpi siten, että toimintakulujen kokonaiskasvu ilman TE-uudistuksen vaikutusta saataisiin laskettua enintään 3,3%:een. Talousarvio voi tilanteen edellyttäessä olla alijäämäinen. Resurssivaliokunta ohjaa, että aloittamattomista investoinneista tulee vielä keskustella ja ottaa talousarvioon mukaan vain ehdottomasti välttämättömimmät.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Talousarvion I-vaiheen luvut tulee olla valmiina perjantaina 27.9.2024. Luvut käydään läpi palveluvaliokunnassa. Palveluvaliokunta käy keskustelun talousarvion I-vaiheen luvuista ja antaa ohjauksen talousarvion jatkovalmistelulle.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta merkitsee talousarvion 2025 I-vaiheen tiedoksi.

 

Perustelut

Tekninen johtaja ja kunnallistekniikkapäällikkö esittelevät talousarvion 2025 investointeja kokouksessa.

Resurssivaliokunta (15.10.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee investointien talousarvioesittelyn 2025 tiedoksi. Resurssivaliokunta ohjaa investointien talousarvion osalta seuraavaa:

- Ketolanperän koulun saneerauksen osalta jatketaan suunnitellun mukaisesti
- Valaistuksen saneeraus siirretään myöhempään ajankohtaan
- Kirjaston saneerauksesta toteutetaan henkilöstön taukotilat, muu saneeraus ja kalustaminen siirretään myöhempään ajankohtaan
- Aurinkojärven kunnallistekniikan rakentamisesta toteutetaan pienempi osa-alue kuin mitä talousarvion 1.vaiheeseen budjetoitu
- Sarkkirannan saneerauksen 2.vaihe siirretään myöhempään ajankohtaan
- Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen siirretään myöhempään ajankohtaan

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:
Resurssivaliokunnassa kolme jäsentä oli sitä mieltä, että Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen tulisi toteuttaa

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Tekninen johtaja ja kunnallistekniikkapäällikkö esittelevät talousarvion 2025 investointeja kokouksessa.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (15.10.2024):

Elinvoimavaliokunta ohjasi, että sopeutustoimien vuoksi siirrettäisiin eteenpäin tuleville vuosille seuraavat investoinnit:

-Sarkkirannan saneerauksen 2. vaihe

-Kirjaston peruskorjaus, josta ohjattiin toteuttamaan vuonna 2025 vain sosiaalitilojen saneeraus

-Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Tekninen johtaja ja kunnallistekniikkapäällikkö esittelevät talousarvion 2025 investointeja kokouksessa.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta ohjaa tekemään Ketolanperän koulun suunnitellun vanhan puolen remontin ja kalustamisen kokonaisuudessaan tehtyjen suunnitelmien mukaisesti vuonna 2025. 

Palveluvaliokunta ohjaa etenemään vaiheittain kirjaston remontissa siten, että henkilökunnan työ- ja sosiaalitilat remontoidaan ensi vuonna (300 000 euroa).

Palveluvaliokunta ohjaa säästämään kunnallistekniikan rakentamisesta yhteensä noin 2 miljoonaa euroa. 

 

Valmistelija

Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 121 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtäviin kuuluu valmistella kunnanhallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Talousarvioehdotuksen luonnoksessa tarkastuslautakunnan toimintakulut vuodelle 2025 ovat yhteensä 64 500 euroa. Vuoden 2024 talousarviossa toimintakulut ovat olleet 70 000 euroa, joten vuoden 2024 ehdotus on 5500 euroa pienempi kuin kuluvan vuoden talousarvio. Vähennys kohdistuu palveluiden ostoon. Edellisinä vuosina palveluiden ostoon on varattu todellista kulua suurempi summa. 

Toimintakulut jakautuvat kululuokkiin seuraavasti:

   Henkilöstökulut                      18 600 €            
   Palvelujen ostot              45 900 €
   YHTEENSÄ         64 500 €

 

Henkilöstökulut käsittävät tarkastuslautakunnan palkkiot ja ansionmenetyskorvaukset. Palvelujen ostoihin sisältyvät tilintarkastuksen kulut sekä 4000 euron varaus matkakuluihin ja 3000 euron varaus koulutuksiin.

Päätös

Tarkastuslautakunta hyväksyy ehdotuksen arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Talousarvion I-vaiheen luvut tulee olla valmiina perjantaina 27.9.2024. Luvut käydään läpi resurssivaliokunnassa. Resurssivaliokunta käy keskustelun talousarvion I-vaiheen luvuista ja antaa ohjauksen talousarvion jatkovalmistelulle. Kunnanhallitus keskusteli raamista talousseminaarissa 7.10.2024.

Resurssivaliokunta (30.9.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 I-vaiheen tiedoksi. Kiinteistöpäällikkö kävi esittelemässä kokouksessa tilapalveluiden talousarviota. Resurssivaliokunta kävi keskustelua talousarviosta ja ohjaa, että toimintakulut käydään vielä yksiköissä läpi siten, että toimintakulujen kokonaiskasvu ilman TE-uudistuksen vaikutusta saataisiin laskettua enintään 3,3%:een. Talousarvio voi tilanteen edellyttäessä olla alijäämäinen. Resurssivaliokunta ohjaa, että aloittamattomista investoinneista tulee vielä keskustella ja ottaa talousarvioon mukaan vain ehdottomasti välttämättömimmät.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus päättää asettaa resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti talousarvion 2025 toimintakulujen kasvun raamiksi enintään 3,3 %:a ilman TE-uudistusta, ja investointien osalta tehdään kriittistä harkintaa etenkin vielä aloittamattomien hankkeiden osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

Elinvoimavaliokunta käsittelee vuoden 2025 talousarviota elinkeinojen kehittämisen näkökulmasta.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (31.10.2024):

Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyyn talousarvioon. 

 

Perustelut

Tietohallintopäällikö, ateria- ja puhdistuspalvelupäällikkö sekä henkilöstöpäällikkö esittelevät talousarvionsa ja niihin sisältyvät toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025. Lisäksi käydään läpi talousarvion yleistilanne ja esitykset uusista palvelussuhteista. Resurssivaliokunta tarvittaessa ohjaa talousarvion valmistelua.
 

Resurssivaliokunta (4.11.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi tietohallinnon, ateria- ja puhdistuspalveluiden ja henkilöstöhallinnon talousarvioesitykset sekä esityksen uusista palvelussuhteista. Valiokunta ohjaa, että
- tietohallinnon laitehankintoja tulee arvioida kriittisesti, 
- ateria- ja puhdistuspalveluiden ruokalistojen valmisteluissa tulee kuunnella oppilaita ja että vuorosiivousta tulee valmistella ja kokeilla uutena toimintamallina kustannuksien säästämiseksi ja
- hyvinvointikoordinaattorin tehtävää ei perusteta tässä taloustilanteessa.

 

Valmistelija

Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Tekninen johtaja esittelee talousarvion 2025 investointeja kokouksessa.

Yhteisöllisyysvaliokunta (5.11.2024):

Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee investointien talousarvioesittelyn 2025 tiedoksi. Yhteisöllisyysvaliokunta ohjaa investointien talousarvion osalta seuraavaa:

- Ketolanperän koulun saneerauksen osalta jatketaan suunnitellun mukaisesti
- Kirjaston saneerauksesta toteutetaan henkilöstön taukotilat, muu saneeraus ja kalustaminen siirretään myöhempään ajankohtaan
- Aurinkojärven kunnallistekniikan rakentamisesta toteutetaan pienempi osa-alue kuin mitä talousarvion 1.vaiheeseen budjetoitu
- Sarkkirannan saneerauksen 2.vaihe siirretään myöhempään ajankohtaan
- Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen siirretään myöhempään ajankohtaan

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:

Yhteisöllisyysvaliokunnassa kaksi jäsentä oli sitä mieltä, että Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen tulisi toteuttaa.

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Elinvoimavaliokunta käsittelee vuoden 2025 talousarviota teknisten palvelujen näkökulmasta.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (5.11.2024):

Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyyn talousarvioon.

 

 

Perustelut

Yhteisöllisyysvaliokunta käsittelee vuoden 2025 talousarvion kunnanjohdon näkökulmasta.

 

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.11.2024):
Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi.

 

 

Valmistelija

Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2025. Talousarvio 2025 on noin -1,2 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -1,8 milj. euroa alijäämäinen. 

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2024 n. -1,1 %:a (120.000 euroa). Ulkoisia toimintakuluja on 79,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,3 % (4,7 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa erityisesti TE-uudistus, jonka myötä TE-palvelut siirtyvät valtiolta kunnillta 1.1.2025 alkaen. Elinvoimapalveluiden arvion mukaan TE-uudistus lisää kunnan toimintakuluja n. 2,3 milj. eurolla. Ilman TE-uudistuksen tuomaa kulujen lisäystä toimintakulujen kasvu on 3,2 % (2,4 milj. euroa). Kunnanhallitus on asettanut talousarvion valmisteluraamiksi 3,3 %:n toimintakulujen kasvun ilman TE-uudistuksen vaikutusta.Talousarvion toimintakulujen kasvu on siten kunnanhallituksen asettaman raamin mukainen.  Toimintakatteen kasvu on 7,6 % (4,8 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 51,6 milj. euroa. Verotulot kasvavat 16,2%:a (7,2 milj. euroa). Eniten verotuloja kasvattaa valtuuston päättämä tuloveroprosentin korotus 7,9 %:sta 8,9:iin vuodelle 2025.
Veronkorotus lisää verotuloja n. 4,4 milj. euroa. Ilman veronkorotusta vuosi 2025 ja sitä seuraavat suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 olisivat olleet merkittävästi alijäämäisiä

Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 23,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,5 %:a (1,4 milj. euroa). Valtionosuuksia kasvattaa vuodelle 2025 TE-uudistus. Kunnille siirtyvät TE-palvelut rahoitetaan kunnan peruspalveluiden valtionosuuksilla ja niitä saadaan vuonna 2025 n. 2,1 milj. euroa. Valtionosuudet kattavat lähes TE-uudistuksesta arvioidut kulut (2,3 milj. euroa). Kun valtionosuuksia tarkastellaan ilman TE-uudistusta niin todellisuudessa valtionosuudet pienenevät n. 0,9 milj. eurolla.

Vuonna 2024 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 27,3 milj. euroa ja niihin saadaan 0,2 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa. josta vuodelle 2025 kohdistuu 5,5 milj. euroa ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu puolestaan 5,7 milj. euroa. Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 29,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,5 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 23 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin vuoden lopussa 5898 euroa/asukas ja se kasvaisi 1092 eurolla per asukas. Lainat ja vuokravastuut olisi vuoden lopussa 8168 euroa.  

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen yleisen taloustilanteen kehittymisen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. 

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta käsittelee talousarvion 4.12.2025. Liitteenä alustava luonnos talousarviokirjasta.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta ohjaa pysymään 3,2 % tavoitteessa käyttötalouden kasvun osalta, ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset tulevat lakimuutokset varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Investointien osalta palveluvaliokunta kannattaa vuoden 2025 suunnitelmaa muuten, paitsi pesäpallostadioniin kohdistuvien investointien osalta. Valiokunnassa esitettiin useampi näkemys, joiden perusteella Sarkkirannan pesäpallostadionille investoitaisiin ensivaiheessa wc-tilat talousarviossa 2025 ja Sarkkirannan kehittämishankkeen loppuosa siirrettäisiin vuosille 2026-2027.

Toiminnallisissa tavoitteissa sivistystoimen ja varhaiskasvatuksen osalta palveluvaliokunta ohjaa etenemään Kempele-sopimuksen tavoitteiden ja talousarvion 2025 esityksen mukaisesti.

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2025. Talousarvio 2025 on noin -1,2 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -1,8 milj. euroa alijäämäinen. 

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2024 n. -1,1 %:a (120.000 euroa). Ulkoisia toimintakuluja on 79,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,3 % (4,7 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa erityisesti TE-uudistus, jonka myötä TE-palvelut siirtyvät valtiolta kunnillta 1.1.2025 alkaen. Elinvoimapalveluiden arvion mukaan TE-uudistus lisää kunnan toimintakuluja n. 2,3 milj. eurolla. Ilman TE-uudistuksen tuomaa kulujen lisäystä toimintakulujen kasvu on 3,2 % (2,4 milj. euroa). Kunnanhallitus on asettanut talousarvion valmisteluraamiksi 3,3 %:n toimintakulujen kasvun ilman TE-uudistuksen vaikutusta.Talousarvion toimintakulujen kasvu on siten kunnanhallituksen asettaman raamin mukainen.  Toimintakatteen kasvu on 7,6 % (4,8 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 51,6 milj. euroa. Verotulot kasvavat 16,2%:a (7,2 milj. euroa). Eniten verotuloja kasvattaa valtuuston päättämä tuloveroprosentin korotus 7,9 %:sta 8,9:iin vuodelle 2025.
Veronkorotus lisää verotuloja n. 4,4 milj. euroa. Ilman veronkorotusta vuosi 2025 ja sitä seuraavat suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 olisivat olleet merkittävästi alijäämäisiä

Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 23,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,5 %:a (1,4 milj. euroa). Valtionosuuksia kasvattaa vuodelle 2025 TE-uudistus. Kunnille siirtyvät TE-palvelut rahoitetaan kunnan peruspalveluiden
valtionosuuksilla ja niitä saadaan vuonna 2025 n. 2,1 milj. euroa. Valtionosuudet kattavat lähes TE-uudistuksesta arvioidut kulut (2,3 milj. euroa). Kun valtionosuuksia tarkastellaan ilman TE-uudistusta niin todellisuudessa valtionosuudet pienenevät n. 0,9 milj. eurolla.

Vuonna 2025 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 27,3 milj. euroa ja niihin saadaan 0,2 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa. josta vuodelle 2025 kohdistuu 5,5 milj. euroa ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu puolestaan 5,7 milj. euroa. Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 29,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,5 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 23 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin vuoden lopussa 5898 euroa/asukas ja se kasvaisi 1092 eurolla per asukas. Lainat ja vuokravastuut olisi vuoden lopussa 8168 euroa.  

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen yleisen taloustilanteen kehittymisen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. 

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsittelee talousarvion 4.12.2025. Liitteenä alustava luonnos talousarviokirjasta.
 

Resurssivaliokunta (26.11.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 esittelyn tiedoksi.

Resurssivaliokunnan niukka enemmistö ohjaa talousarvion osalta, että aiemman resurssivaliokunnan ohjauksen 4.11.2024 mukaisesti uutta hyvinvointikoordinaattorin tehtävää ei perusteta.

Lisäksi resurssivaliokunta ohjaa, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman valmistelussa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista. 

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Elinvoimavaliokunta on käsitellyt talousarviota eri näkökulmista jo useissa kokouksissaan. 

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (26.11.2024):

Elinvoimavaliokunta ohjasi, että pesäpallostadionin katsomon investointi siirrettäisiin tulevaisuuteen kunnan talouden tasapainottamiseksi ja että uusien rekrytointien suhteen käytettäisiin erityistä harkintaa.

 

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2025. Talousarvio 2025 on noin -1,2 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -1,8 milj. euroa alijäämäinen. 

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2024 n. -1,1 %:a (120.000 euroa). Ulkoisia toimintakuluja on 79,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,3 % (4,7 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa erityisesti TE-uudistus, jonka myötä TE-palvelut siirtyvät valtiolta kunnillta 1.1.2025 alkaen. Elinvoimapalveluiden arvion mukaan TE-uudistus lisää kunnan toimintakuluja n. 2,3 milj. eurolla. Ilman TE-uudistuksen tuomaa kulujen lisäystä toimintakulujen kasvu on 3,2 % (2,4 milj. euroa). Kunnanhallitus on asettanut talousarvion valmisteluraamiksi 3,3 %:n toimintakulujen kasvun ilman TE-uudistuksen vaikutusta.Talousarvion toimintakulujen kasvu on siten kunnanhallituksen asettaman raamin mukainen.  Toimintakatteen kasvu on 7,6 % (4,8 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 51,6 milj. euroa. Verotulot kasvavat 16,2%:a (7,2 milj. euroa). Eniten verotuloja kasvattaa valtuuston päättämä tuloveroprosentin korotus 7,9 %:sta 8,9:iin vuodelle 2025. Veronkorotus lisää verotuloja n. 4,4 milj. euroa. Ilman veronkorotusta vuosi 2025 ja sitä seuraavat suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 olisivat olleet merkittävästi alijäämäisiä

Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 23,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,5 %:a (1,4 milj. euroa). Valtionosuuksia kasvattaa vuodelle 2025 TE-uudistus. Kunnille siirtyvät TE-palvelut rahoitetaan kunnan peruspalveluiden valtionosuuksilla ja niitä saadaan vuonna 2025 n. 2,1 milj. euroa. Valtionosuudet kattavat lähes TE-uudistuksesta arvioidut kulut (2,3 milj. euroa). Kun valtionosuuksia tarkastellaan ilman TE-uudistusta niin todellisuudessa valtionosuudet pienenevät n. 0,9 milj. eurolla.

Vuonna 2025 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 27,3 milj. euroa ja niihin saadaan 0,2 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa. josta vuodelle 2025 kohdistuu 5,5 milj. euroa ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu puolestaan 5,7 milj. euroa. Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 29,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,5 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 23 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin vuoden lopussa 5898 euroa/asukas ja se kasvaisi 1092 eurolla per asukas. Lainat ja vuokravastuut olisi vuoden lopussa 8168 euroa/asukas.  

Suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen ja yleisen taloustilanteen kehittymisen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. 

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsitellyt talousarvion 4.12.2024 ja nuorisovaltuusto 7.11.2024 kokouksessaan. Liitteenä alustava luonnos talousarviokirjasta.

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.11.2024):
Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi.

Resurssivaliokunta (26.11.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 esittelyn tiedoksi.

Resurssivaliokunnan niukka enemmistö ohjaa talousarvion osalta, että aiemman resurssivaliokunnan ohjauksen 4.11.2024 mukaisesti uutta hyvinvointikoordinaattorin tehtävää ei perusteta.

Lisäksi resurssivaliokunta ohjaa, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman valmistelussa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista. 

Palveluvaliokunta (26.11.2024):
Palveluvaliokunta ohjaa pysymään 3,2 % tavoitteessa käyttötalouden kasvun osalta, ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset tulevat lakimuutokset varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Investointien osalta palveluvaliokunta kannattaa vuoden 2025 suunnitelmaa muuten, paitsi pesäpallostadioniin kohdistuvien investointien osalta. Valiokunnassa esitettiin useampi näkemys, joiden perusteella Sarkkirannan pesäpallostadionille investoitaisiin ensivaiheessa wc-tilat talousarviossa 2025 ja Sarkkirannan kehittämishankkeen loppuosa siirrettäisiin vuosille 2026-2027.

Toiminnallisissa tavoitteissa sivistystoimen ja varhaiskasvatuksen osalta palveluvaliokunta ohjaa etenemään Kempele-sopimuksen tavoitteiden ja talousarvion 2025 esityksen mukaisesti.

Elinvoimavaliokunta (26.11.2024):
Elinvoimavaliokunta ohjasi, että pesäpallostadionin katsomon investointi siirrettäisiin tulevaisuuteen kunnan talouden tasapainottamiseksi ja että uusien rekrytointien suhteen käytettäisiin erityistä harkintaa.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2027.

Lisäksi kunnanhallitus

  1. päättää, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja
  2. ohjaa suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman jatkovalmistelua niin, että investoinneissa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista.

 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin seuraavin muutoksin:

Sanna Laine esitti, että talousarvion sivulle 10 kohtaan Hyvinvointisuunnitelma, lisätään toimenpiteiksi seuraavat:

Kohtaan: Nuorisotyöttömyyden vähentäminen

- Kehitetään kunnan työllisyyspalveluja

- Lisätään määrätietoisesti yritysyhteistyötä sekä yrittäjäjärjestön kanssa tehtävää yhteistyötä työllistymismahdollisuuksien luomiseksi

Kohtaan: Ennaltaehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön vahvistaminen

-Otetaan päihteet ja mielenterveyden haasteet rohkeasti puheeksi ja puututaan niihin

Muutokset hyväksyttiin yksimielisesti

_______________

Sanna Laine esitti, että talousarvion sivun 26 ensimmäisen kappaleen loppu muutetaan seuraavasti:

Poistetaan “Kierrätyskeskuksen toiminta lakkautetaan…”

Lisätään “Kierrätyskeskuksen toiminta jatkuu uudella tavalla Kempeleessä. Kierrätyskeskuksen toimintaa jatketaan tiiviissä yhteistyössä kunnan muiden toimintojen, kuten ympäristöhoitotyöryhmän kanssa. Toimintaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä alueen oppilaitosten sekä järjestöjen kanssa oppilaitosyhteistyötä ja aitoa järjestöyhteistyötä kehittäen.”

Lisäksi henkilöstötaulukkoon lisätään 2-3 (vakituista) työntekijää kierrätyskeskukselle.

Keijo Alahuhtala kannatti Laineen esitystä.

Koska asiakohtaan tehtiin kannatettu muutosehdotus, siirryttiin asiasta äänestämiseen. Äänestys päätettiin toimittaa nimenhuutoäänestyksenä, jossa vaihtoehto JAA on pohjaesitys ja Laineen muutosesitys on vaihtoehto EI.

Äänestyskäyttäytyminen:

JAA: Alakärppä Heikki-Pekka, Gallén Tiina, Halunen Janne, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Jarva Pasi, Ohukainen Johanna, Ollikainen Antti, Malkamäki Janne

EI: Alahuhtala Keijo, Laine Sanna

Äänestystuloksen perusteella, pohjaesitys hyväksyttiin.

Sanna Laine ja Keijo Alahuhtala jättivät eriävän mielipiteen asiasta.

_______________

Janne Malkamäki esitti, että vuoden 2025 investointiohjelmasta kohdasta Urheilualueet poistetaan Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittämishankkeeseen varatut rahat 1 milj euroa.

Tiina Gallén kannatti Malkamäen esitystä. 

Koska asiakohtaan tehtiin kannatettu muutosehdotus, siirryttiin asiasta äänestämiseen. Äänestys päätettiin toimittaa nimenhuutoäänestyksenä, jossa vaihtoehto JAA on pohjaesitys ja Malkamäen muutosesitys on vaihtoehto EI.

Äänestyskäyttäytyminen:

JAA: Alahuhtala Keijo, Alakärppä Heikki-Pekka, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Laine Sanna, Jarva Pasi, Ollikainen Antti,

EI: Gallén Tiina, Halunen Janne, Malkamäki Janne

Johanna Ohukainen oli esteellinen asian käsittelyssä.

Äänestystuloksen perusteella, pohjaesitys hyväksyttiin.

Kunnanhallitus sallii, että talousarvio- ja taloussuunnitelma-asiakirjaan tehdään tarvittaessa teknisluonteisia korjauksia.

Esteellisyys

Ahti Tahkola ja Johanna Ohukainen ilmoittivat olevansa esteellisiä talousarvion Investointiosuuden kohdassa “Urheilualueet” osalta. Poistuivat kokouksesta tämän osion käsittelyn ajaksi (Hallintolaki 28.1 § 5). Tahkola ja Ohukaisen läheinen toimivat Kempeleen Kiri ry:n hallituksessa. 

Valmistelija

  • Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy liitteenä olevan talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2027.

Lisäksi:

  1. kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja
  2. ohjataan suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman jatkovalmistelua niin, että investoinneissa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista.

Päätös

Kokouksen aikana SDP:n valtuustoryhmä teki esityksen kierrätyskeskuksen toiminnan jatkamisesta, niin että talousarviokirjan sivulta 26 poistetaan teksti "Kierrätyskeskuksen toiminta lakkautetaan…” ja lisätään teksti "Kierrätyskeskuksen toiminta jatkuu uudella tavalla Kempeleessä. Kierrätyskeskuksen toimintaa jatketaan tiiviissä yhteistyössä kunnan muiden toimintojen, kuten ympäristöhoitotyöryhmän kanssa ja esimerkiksi koulujen yrittäjyyskasvatuksessa. Toimintaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä alueen järjestöjen, oppilaitosten sekä yritysten kanssa aitoa yhteistyötä kehittäen. Mukautetaan kierrätyskeskuksen toiminta vastaamaan kunnan tarpeita ja yhteiskunnallisia uudistuksia." Lisätään henkilötötaulukkoon 3 vakituista tehtävää osoitettuna kierrätyskeskuksen toimintaan. Lisäksi talousarvion toimintakuluihin kierrätyskeskuksen osalta lisätään 141 000 euroa ja vastaavasti tuloiksi 30 000 euroa. 

SDP:n valtuustoryhmän muutosesitystä kannatti Keijo Alahuhtala, Jouko Etelä jne. 

Koska asiaan oli tehty kannatettu muutosesitys, asiasta on suoritettava äänestys. Äänestysesityksenä puheenjohtaja esitti, että valtuutetut, jotka kannattavat kunnanhallituksen ehdotusta, äänestävät "JAA" ja valtuutetut, jotka kannattavat SDP:n valtuustoryhmän muutosesitystä, äänestävät "EI". Hyväksyttiin. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 ääntä ja ne jakautuivat seuraavasti: JAA 26 ääntä   EI 13 ääntä. 

Äänestyskäyttäytyminen:

JAA: Alakärppä Heikki-Pekka, Gallén Tiina, Halunen Janne, Hanski Pia, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Jaara Anne-Mari, Jarva Pasi, Juvani Kaisu, Kananen Jorma, Karhumaa Kauko, Kälkäjä Pekka, Leivo Anu, Malkamäki Janne, Määttä Pauli, Neitola Petra, Ohukainen Johanna, Ollikainen Antti, Perälä Sari, Rauma Tuula, Sankilampi Pertti, Sipilä Minna-Maaria, Tahkola Ahti, Tahkola Valtter, Turunen Tarmo, Kakko Teemu

EI: Alahuhtala Keijo, Askeli Leena, Etelä Jouko, Haapaniemi Jarmo, Hackzell Tarja, Hämäläinen Arto, Janatuinen Sari, Kerttula Kalevi, Koukkari Heini, Laine Sanna, Mömmö Kerttu, Erkkilä Juha, Torvikoski Tommi

Äänestyksen perusteella puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen ehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Kokouksen aikana Kokoomuksen valtuustorymä teki esityksen, että pesäpallokatsomon rakentaminen poistetaan vuoden investointiohjelmasta, niin että vuoden 2025 investointiosasta, kohdasta Urheilualueet poistetaan Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittämishankkeeseen varatut rahat 1 milj euroa.

Kokoomuksen valtuustoryhmän esitystä kannatti Valtter Tahkola jne. 

Koska asiaan oli tehty kannatettu muutosesitys, asiasta on suoritettava äänestys. Äänestysesityksenä puheenjohtaja esitti, että valtuutetut, jotka kannattavat kunnanhallituksen ehdotusta, äänestävät "JAA" ja valtuutetut, jotka kannattavat Kokoomuksen valtuustoryhmän muutosesitystä, äänestävät "EI". Hyväksyttiin. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 ääntä ja ne jakautuivat seuraavasti: JAA 24, EI 14 ja TYHJÄ 1. 

Äänestyskäyttäytyminen:

JAA: Alahuhtala Keijo, Alakärppä Heikki-Pekka, Etelä Jouko, Haapaniemi Jarmo, Hackzell Tarja, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Janatuinen Sari, Jarva Pasi, Juvani Kaisu, Kananen Jorma, Karhumaa Kauko, Kälkäjä Pekka, Laine Sanna, Määttä Pauli, Mömmö Kerttu, Neitola Petra, Ohukainen Johanna, Ollikainen Antti, Sankilampi Pertti, Sipilä Minna-Maaria, Tahkola Ahti, Turunen Tarmo, Kakko Teemu

EI: Askeli Leena, Gallén Tiina, Halunen Janne, Hanski Pia, Hämäläinen Arto, Jaara Anne-Mari, Koukkari Heini, Leivo Anu, Malkamäki Janne, Perälä Sari, Rauma Tuula, Tahkola Valtter, Erkkilä Juha, Torvikoski Tommi

TYHJÄ: Kerttula Kalevi

Äänestyksen perusteella puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen ehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Kokouksen aikana Kokoomuksen valtuustorymä teki esityksen, että investointiohjelman ensikertaisen kalustomäärärahaa leikataan, niin että Kempeletalon, Ylikylän liikuntahallin, Ylikylän käsityösiiven ja Ketolanperän koulun ensikertainen kalustamisen kokonaissummasta (yhteensä 2,1 miljoonaa) vähennetään määrärahoista 20%, yhteensä 420 000 euroa.

Kokoomuksen valtuustoryhmän esitystä kannatti Valter Tahkola ja Teemu Kakko jne. 

Koska asiaan oli tehty kannatettu muutosesitys, asiasta on suoritettava äänestys. Äänestysesityksenä puheenjohtaja esitti, että valtuutetut, jotka kannattavat kunnanhallituksen ehdotusta, äänestävät "JAA" ja valtuutetut, jotka kannattavat Kokoomuksen valtuustoryhmän muutosesitystä, äänestävät "EI". Hyväksyttiin. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 ääntä ja ne jakautuivat seuraavasti: JAA 24 ja EI 15. 

Äänestyskäyttäytyminen:

JAA: Alahuhtala Keijo, Alakärppä Heikki-Pekka, Askeli Leena, Etelä Jouko, Haapaniemi Jarmo, Hackzell Tarja, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Janatuinen Sari, Juvani Kaisu, Jarva Pasi, Kananen Jorma, Karhumaa Kauko, Kälkäjä Pekka, Laine Sanna, Määttä Pauli, Mömmö Kerttu, Neitola Petra, Ollikainen Antti, Sankilampi Pertti, Sipilä Minna-Maaria, Tahkola Ahti, Turunen Tarmo, Torvikoski Tommi

EI: Gallén Tiina, Halunen Janne, Hanski Pia, Hämäläinen Arto, Jaara Anne-Mari, Kerttula Kalevi, Koukkari Heini, Leivo Anu, Malkamäki Janne, Ohukainen Johanna, Perälä Sari, Rauma Tuula, Tahkola Valtter, Kakko Teemu, Erkkilä Juha

Äänestyksen perusteella puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen ehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

19.06-19.15 ja 20.25-20.45  kokouksessa pidettiin kokoustauko.

Valtuusto hyväksyi liitteenä olevan talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2027. 

Lisäksi:

  1. kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja
  2. ohjataan suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman jatkovalmistelua niin, että investoinneissa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista.

Talousarvioasiakirjaan voidaan tarvittaessa tehdä teknisluonteisia korjauksia.

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

postiosoite: PL 189, 90101 Oulu

käyntiosoite: Isokatu 4, 3. krs Oulu

faksi: 02956 42841

sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin oikeusministeriön asetuksessa (31.12.2018 /1383) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.

Kempeleen kunta

PL 12

90441 Kempele

sähköposti: kirjaamo@kempele.fi

                                            

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.