Kuvaus
Kunnallistekniikkainsinööri (HP):
Ollakan alueen katujen rakentamiseksi on laadittu suunnitelmat. Suunnitelmassa esitetään rakennettavaksi ajoväylät K1, K2, K3, K4 ja K5 sekä kevyenliikenteenväylät J1, J2, K1J, KJ2, J3 ja J4. Alueelle tulee myös ulkoilureitistöä sekä leikkipuisto. Alueen kadut rakennetaan vaiheittain ja rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2026 aikana.
Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 20.11 2024 – 4.12 2024 välisen ajan maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 § mukaisesti. Suunnitelmista jätettiin kaksi (2) muistutusta:
Muistutuksessa 1 huomautetaan seuraavaa:
Raskaan liikenteen siirtyminen Kurikkahaantielle.
Suurin osa Kempeleen jäteaseman raskaasta liikenteestä on tähän saakka kulkenut Kurikkatien kautta. Kuitenkin jäteasemalle, palloiluhallille (etenkin viikonloppuisin), teollisuushalleille ja korjaamoille kulkevaa autoliikennettä on nykyisinkin runsaasti.
Mikäli Kurikkatien kautta raskas liikenne loppuisi, silloin k.o ajoneuvojen liikennemäärät Kurikkahaantiellä lisääntyisivät entisestään. Tiedossahan on, että raskas liikenne aiheuttaa meluhaittojen lisäksi rakennuksille tärinävaurioita.
Lisäksi Ollakantielle kääntyvien kuorma-autojen lukumäärän lisääntyminen aiheuttaisi Kempeleentielle liikenneruuhkia ennestäänkin ruuhkaiseen Tiilitien risteykseen
Vastine:
Raskasliikenne ohjataan ensimmäisessä vaiheessa kulkemaan Kurikkatien kautta, kuten nykyisinkin. Myöhemmin toteutetaan asemakaavan mukainen suorempi yhteys Ketolanperäntieltä Ekohakaan.
Muistutuksessa 2 huomautetaan Kurikkahaantien pysäköintikieltomerkistä.
Kurikkahaantien loppupäässä (n:o 8 alkaen) on ajotien toisella reunalla kevytliikennetien ja ajotien välissä viheralue, joka tähän astia on mahdollistanut tilapäisen pysäköinnin asukkaillemme, vieraillemme, naapuritonttien rakentajille, naapuritalojen vieraille ja palloiluhallin käyttäjille (turnausten aikana talon edessä oleva parkkipaikka ei riitä).
Ehdotan, että Kurikkahaantien (toisen reunan) pysäköintikielto päättyisi ennen e.m viheraluetta.
Vastine:
Kiinteistöihin liittyvän pysäköinnin järjestäminen on kiinteistöjen vastuulla. Kempeleen liikennepoliittisen ohjelman mukaan Kempeleessä moottoriajoneuvoliikenteen pysäköinti järjestetään tonteille tai kaavassa erikseen merkityille LPA-alueille. Kadulle pysäköinti hankaloittaa kunnossapitotöitä ja usein aiheuttaa vaurioita viheralueille.