Valtuusto, kokous 3.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 3 Hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen myynti ja yhtiöittäminen

244Dno-2025-70

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Hyvinvointialueuudistuksessa sosiaali- ja terveyspalveluiden ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat jäivät kuntien omistukseen ja ne on vuokrattu hyvinvointialueille. Toimitilat vuokrattiin 1.1.2023 alkaen hyvinvointialueille voimaanpanolain ja sen mukaan annetun asetuksen mukaisilla ns. 3+1 -vuokrasopimuksilla. Lisäksi ennen uudistusta voimassa olleet vuokrasopimukset siirtyivät hyvinvointialueille.

Kempeleessä näillä ns. 3+1 -vuokrasopimuksilla on vuokrattu Pohteelle seuraavat kiinteistöt: terveyskeskus, toimintakeskus Zytyke, Hovintie 12 palvelutalo sekä Martintalo. Lisäksi on vuokrattu mm. koulujen tiloja, mutta nämä eivät ole tässä tarkastelun kohteena, koska Kuntaliiton mukaan näitä ei koske jäljempänä kuvattu yhtiöittämisvelvollisuus.  Vuokrasopimukset ovat olleet voimassa asetuksen mukaisesti 31.12.2025 saakka ja hyvinvointialueilla olisi ollut oikeus pidentää vuokrasopimusten voimassaoloaikaa yhdellä vuodella.

Pohteen aluehallitus on tehnyt 17.12.2024 päätöksen, että Pohde ei käytä voimassa olevien ns. 3+1 -vuokrasopimusten optio-oikeuksia, joten soten toimitilojen vuokrasopimukset päättyvät 31.12.2025. Pohteen tilatarpeiden pohjalta neuvotellaan uudet vuokrasopimukset 1.1.2026 alkaen ja Pohde on käynnistämässä tätä koskevat neuvottelut kuntien kanssa.

Kempeleen paloasema oli vuokrattu pelastuslaitokselle ennen hyvinvointialueuudistusta, joten sen vuokrasopimus on siirtynyt Pohteelle eli se on ns. siirtyvä sopimus.

Kunnilla on eri vaihtoehtoisia tapoja toimia hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen kanssa:

1. Hyvinvointialueen käytössä olevat kiinteistöt pidetään kunnan omistuksessa ja niitä vuokrataan edelleen hyvinvointialueelle. Toimitilojen vuokraaminen on lähtökohtaisesti markkinoilla tapahtuvaa toimintaa, joka on yhtiöittämisvelvollisuuden piirissä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuun siirryttyä pois kuntien vastuulta.

2. Hyvinvointialueen käytössä olevat kiinteistöt myydään osittain tai kokonaan markkinoilla. Mahdollista olisi myös tarkastella kiinteistöjen siirtämistä hyvinvointialueelle, mutta Pohde ei ole ollut kiinnostunut näistä vaihtoehdoista.

Myymällä hyvinvointialueen käytössä olevat kiinteistöt kunta vapauttaa pääomia niiden tilojen toteuttamiseen ja peruskorjaukseen, joita se jatkossa tarvitsee oman perustehtävänsä toteuttamiseksi (mm. sivistys- ja vapaa-aikapalvelut ja varhaiskasvatus). Lisäksi kunta saa kertaluonteisten kauppahintojen lisäksi kiinteistöverotuloja ja mahdollisesti maanvuokratuloja, jos maa-alueet vuokrataan ostajille. Mikäli kauppahinta ylittää tasearvon, kunnan tulokseen kirjautuu myyntivoitto ja vastaavasti myyntitappio, jos kauppahinta alittaa tasearvon. 

Mikäli kunta ei myy hyvinvointialueen käytössä olevia toimitiloja ja vuokrausta jatketaan, ne tulee yhtiöittää. Yhtiöittämisellä tarkoitetaan kiinteistöjen ja niihin liittyvän vuokraustoiminnan siirtämistä osakeyhtiöön, johon sovelletaan normaaleja osakeyhtiön säännöksiä. Yhtiöittämiseen liittyy useita eri selvitettäviä asioita ja tätä varten tulee laatia yhtiöittämisselvitys ulkopuolisen asiantuntijan avustuksella. Yhtiöittämisselvityksessä on selvitettävä mm.  mitä ja miten toimitiloja siirretään yhtiöön, miten palveluja tuotetaan jatkossa toimitiloihin, yhtiöön tai kunnan omiin tarpeisiin (mm. talous- ja hallintopalvelut, kiinteistönhoito sekä kunnossapito) sekä yhtiön taloudellinen kannattavuus. Yhtiöittämisselvitys olisi käynnistettävä rinnakkain mahdollisen kiinteistöjen myynnin selvittämisen kanssa, koska selvitys ja mahdollinen yhtiöittäminen vie pitkän ajan ja yhtiöittämisvelvoite astuu voimaan 1.1.2026.

Hallintosäännön 7 luvun 2 §:n mukaan valtuusto päättää kiinteän omaisuuden luovuttamisen periaatteista. Kunnanhallitus päättää muun kiinteän omaisuuden luovuttamisesta.
 

Resurssivaliokunta (20.1.2025):

Resurssivaliokunta ohjaa, että:

  1. käynnistetään hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen myynnin selvittäminen. Selvityksen perusteella kunnanhallitus voi päättää myydä kiinteistöt tai osan niistä, mikäli ostajat löytyvät ja
  2. käynnistetään hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen yhtiöittämisselvitys.

 

Resurssivaliokunta ohjaa, että tulevissa selvityksissä huomioidaan, että myydäänkö vai vuokrataanko kiinteistöjen maapohja.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Hyvinvointialueuudistuksessa sosiaali- ja terveyspalveluiden ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat jäivät kuntien omistukseen ja ne on vuokrattu hyvinvointialueille. Toimitilat vuokrattiin 1.1.2023 alkaen hyvinvointialueille voimaanpanolain ja sen mukaan annetun asetuksen mukaisilla ns. 3+1 -vuokrasopimuksilla. Lisäksi ennen uudistusta voimassa olleet vuokrasopimukset siirtyivät hyvinvointialueille.

Kempeleessä näillä ns. 3+1 -vuokrasopimuksilla on vuokrattu Pohteelle seuraavat kiinteistöt: terveyskeskus, toimintakeskus Zytyke, Hovintie 12 palvelutalo sekä Martintalo. Lisäksi on vuokrattu mm. koulujen tiloja, mutta nämä eivät ole tässä tarkastelun kohteena, koska Kuntaliiton mukaan näitä ei koske jäljempänä kuvattu yhtiöittämisvelvollisuus.  Vuokrasopimukset ovat olleet voimassa asetuksen mukaisesti 31.12.2025 saakka ja hyvinvointialueilla olisi ollut oikeus pidentää vuokrasopimusten voimassaoloaikaa yhdellä vuodella.

Pohteen aluehallitus on tehnyt 17.12.2024 päätöksen, että Pohde ei käytä voimassa olevien ns. 3+1 -vuokrasopimusten optio-oikeuksia, joten soten toimitilojen vuokrasopimukset päättyvät 31.12.2025. Pohteen tilatarpeiden pohjalta neuvotellaan uudet vuokrasopimukset 1.1.2026 alkaen ja Pohde on käynnistämässä tätä koskevat neuvottelut kuntien kanssa.

Kempeleen paloasema oli vuokrattu pelastuslaitokselle ennen hyvinvointialueuudistusta, joten sen vuokrasopimus on siirtynyt Pohteelle eli se on ns. siirtyvä sopimus.

Kunnilla on eri vaihtoehtoisia tapoja toimia hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen kanssa:

1. Hyvinvointialueen käytössä olevat kiinteistöt pidetään kunnan omistuksessa ja niitä vuokrataan edelleen hyvinvointialueelle. Toimitilojen vuokraaminen on lähtökohtaisesti markkinoilla tapahtuvaa toimintaa, joka on yhtiöittämisvelvollisuuden piirissä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuun siirryttyä pois kuntien vastuulta.

2. Hyvinvointialueen käytössä olevat kiinteistöt myydään osittain tai kokonaan markkinoilla. Mahdollista olisi myös tarkastella kiinteistöjen siirtämistä hyvinvointialueelle, mutta Pohde ei ole ollut kiinnostunut näistä vaihtoehdoista.

Myymällä hyvinvointialueen käytössä olevat kiinteistöt kunta vapauttaa pääomia niiden tilojen toteuttamiseen ja peruskorjaukseen, joita se jatkossa tarvitsee oman perustehtävänsä toteuttamiseksi (mm. sivistys- ja vapaa-aikapalvelut ja varhaiskasvatus). Lisäksi kunta saa kertaluonteisten kauppahintojen lisäksi kiinteistöverotuloja ja mahdollisesti maanvuokratuloja, jos maa-alueet vuokrataan ostajille. Mikäli kauppahinta ylittää tasearvon, kunnan tulokseen kirjautuu myyntivoitto ja vastaavasti myyntitappio, jos kauppahinta alittaa tasearvon. 

Mikäli kunta ei myy hyvinvointialueen käytössä olevia toimitiloja ja vuokrausta jatketaan, ne tulee yhtiöittää. Yhtiöittämisellä tarkoitetaan kiinteistöjen ja niihin liittyvän vuokraustoiminnan siirtämistä osakeyhtiöön, johon sovelletaan normaaleja osakeyhtiön säännöksiä. Yhtiöittämiseen liittyy useita eri selvitettäviä asioita ja tätä varten tulee laatia yhtiöittämisselvitys ulkopuolisen asiantuntijan avustuksella. Yhtiöittämisselvityksessä on selvitettävä mm.  mitä ja miten toimitiloja siirretään yhtiöön, miten palveluja tuotetaan jatkossa toimitiloihin, yhtiöön tai kunnan omiin tarpeisiin (mm. talous- ja hallintopalvelut, kiinteistönhoito sekä kunnossapito) sekä yhtiön taloudellinen kannattavuus. Yhtiöittämisselvitys olisi käynnistettävä rinnakkain mahdollisen kiinteistöjen myynnin selvittämisen kanssa, koska selvitys ja mahdollinen yhtiöittäminen vie pitkän ajan ja yhtiöittämisvelvoite astuu voimaan 1.1.2026.

Hallintosäännön 7 luvun 2 §:n mukaan valtuusto päättää kiinteän omaisuuden luovuttamisen periaatteista. Kunnanhallitus päättää muun kiinteän omaisuuden luovuttamisesta.

Resurssivaliokunta (20.1.2025):
Resurssivaliokunta ohjaa, että:

  1. käynnistetään hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen myynnin selvittäminen. Selvityksen perusteella kunnanhallitus voi päättää myydä kiinteistöt tai osan niistä, mikäli ostajat löytyvät ja
  2. käynnistetään hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen yhtiöittämisselvitys.

Resurssivaliokunta ohjaa, että tulevissa selvityksissä huomioidaan, että myydäänkö vai vuokrataanko kiinteistöjen maapohja.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti kunnanhallitus esittää valtuustolle, että 

  1. kunta käynnistää hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen myynnin selvittäminen ja selvityksen perusteella kunnanhallitus voi päättää myydä kiinteistöt tai osan niistä, mikäli ostajat löytyvät. Mahdollisen myynnin yhteydessä kunnanhallitus myös päättää kiinteistön maapohjan myynnistä tai vuokrauksesta.
  2. kunta käynnistää hyvinvointialueelle vuokrattujen ja jatkossa mahdollisesti vuokrattavien kiinteistöjen yhtiöittämisselvityksen.

​​

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Antti Ollikainen ja Sanna Laine ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (Hallintolaki 28.1 § 5,Ollikainen ja Laine toimivat hyvinvointialueen päätöksenteossa). Ollikainen ja Laine poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Antti Ollikaisen ollessa esteellinen, varapuheenjohtaja Janne Halunen toimi asiakohdassa puheenjohtajana. 

Valmistelija

  • Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Ehdotus

Valtuusto päättää, että

1. kunta käynnistää hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen myynnin selvittämisen ja selvityksen perusteella kunnanhallitus voi päättää myydä kiinteistöt tai osan niistä, mikäli ostajat löytyvät. Mahdollisen myynnin yhteydessä kunnanhallitus myös päättää kiinteistön maapohjan myynnistä tai vuokrauksesta.

2. kunta käynnistää hyvinvointialueelle vuokrattujen ja jatkossa mahdollisesti vuokrattavien kiinteistöjen yhtiöittämisselvityksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Keskustelun yhteydessä Sari Janatuinen teki asiakohtaan muutetun päätösehdotuksen seuraavasti:

Valtuusto päättää, että

1. kunta käynnistää hyvinvointialueelle vuokrattujen kiinteistöjen myynnin selvittämisen

2. kunta käynnistää hyvinvointialueelle vuokrattujen ja jatkossa mahdollisesti vuokrattavien kiinteistöjen yhtiöittämisselvityksen.

Valtuusto päättää lopullisesta myynnistä. 

Jorma Kananen ja Kalevi Kerttula ilmoittivat kannattavansa Jantuisen esitystä. 

Ajassa 18.15 pidettiin kokoustauko. Kokous jatkui kello 18.30. 

Keskustelun jatkuessa Janatuinen perui esityksen muutetusta päätösehdotuksesta. 

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

postiosoite: PL 189, 90101 Oulu

käyntiosoite: Isokatu 4, 3. krs Oulu

faksi: 02956 42841

sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin oikeusministeriön asetuksessa (31.12.2018 /1383) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.

Kempeleen kunta

PL 12

90441 Kempele

sähköposti: kirjaamo@kempele.fi

                                            

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.