Elinvoimavaliokunta, kokous 29.4.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 33 Yksityisteiden kunnossapidon avustusperiaatteiden muuttaminen

244Dno-2025-352

Valmistelija

  • Tanja Keihäs, kunnossapitoinsinööri, tanja.keihas@kempele.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 29.10.2024 §321, että yksityistieavustusperiaatteet päivitetään ennen vuoden 2025 avustusjakoa. Avustusmallin päivitystyötä on tehty yhteistyössä tiekuntien kanssa. Tavoitteena on ollut selkeyttää avustusjakoa, huolehtia avustusten jakautumisen tasapuolisuudesta eri tietyypit huomioiden ja parantaa avustustason ennakoitavuutta yksityistiekunnille. Valtuusto on lisäksi korottanut yksityistieavustusten kokonaismäärän talousarvioon 75 000 euroon (aiempi määräraha 45 000 euroa). 

Vaikka Kempeleen kunnassa on suhteellisen vähän yksityisiä teitä, ovat ne luonteeltaan erilaisia. Kahden tien osalta tiekunnan ulkopuolinen liikenne on runsasta ja kiistatonta, mikä käy selväksi jo tien sijoittumista kyseisen alueen katu- ja tieverkon suhteen. Kahden muun tien osalta ulkopuolinen läpiajoliikenne kohdistuu vain osalle tiekunnan tietä. Muut tiet ovat pistoteitä ja palvelevat siten enimmäkseen vain tieosakkaiden liikennetarvetta.

Kempeleen kunnanhallitus päättää yksityisteiden kunnossapitoavustuksen jaosta vuosittain. Avustukset jaetaan erilaisten myöntämisperusteiden ja periaatteiden mukaisesti talousarviossa varatusta määrärahasta. Tiekunnille tarkoitettu kunnossapitoavustus määräytyy tiekunnan tien avustuskelpoisen pituuden ja liikenteelliseen merkittävyyteen perustuvan luokituksen perusteella. Tie on avustuskelpoinen viimeiseen vakituisesti asuttuun asuinkiinteistöön asti; osoitteen asukkaat ovat henkikirjoilla kiinteistössä ja kiinteistö on ympärivuotisessa käytössä. Avustusta myönnetään vain vakituisen asutuksen pääsytienä toimivalle tien osalle, viimeisen vakituisen, Kempeleen kunnan alueella sijaitsevan asunnon liittymään saakka. Avustusta voidaan myöntää vain sille tien osalle, joka on tiekunnan tietä ja joka sijaitsee Kempeleen kunnan alueella.

Avustuksen myöntäjä edellyttää, että avustuksen lisäksi myös tieosakkaat osallistuvat tien kunnossapidon kustannuksiin (20 %). Tätä varten avustushakemuksen liitteenä tulee olla edellisen vuoden tuloslaskelma tai muu selvitys tuloista ja menoista, työlajeittain eriteltynä. Kunnossapidon kustannuksiksi hyväksytään myös parantamismenoja.

Liikenteellisen merkittävyyden perusteella yksityistiet jaetaan kolmeen luokkaan. Tiekunnan tiestössä voi olla eri luokkiin kuuluvia tienosia.

Luokka 1

Läpiajotiet, joiden läpiajoliikennettä lisää ensisijaisesti tie- ja käyttömaksuihin kuulumaton tienkäyttö. Tällaisen liikenteen aiheuttaa tien edullinen sijainti verrattuna muuhun tieverkostoon, jolloin tietä käytetään vilkkaasti läpiajotienä tai oikotienä ja niille ohjautuu merkittävästi tiekunnan ulkopuolista liikennettä. Läpiajotienä käytetty tie tai tienosa alkaa ja päättyy yleiseltä tieltä.

Luokkaan 1 kuuluvia teitä ovat mm. Teppolantie, Liimatantie, Tahkoseläntie, Ylipääntie ja osa Tuohinontiestä (60 m).

Luokka 2

Luokkaan kuuluvaksi katsotaan tiet, joiden kautta tai niiden varrella olevat toiminnot aiheuttavat liikennettä, jonka ei voida katsoa olevan tieosakkaan liikennettä. 

Luokkaan 2 kuuluvia teitä ovat mm. Välikorventie, osa Rajakorventiestä (750 m) ja osa Luonungintiestä (1930 m).

Luokka 3

Luokkaan kuuluvaksi katsotaan kaikki muut tiet.

 

Avustuksen käyttöä, avustusjärjestelmän toimivuutta sekä siihen asetettujen tavoitteiden toteutumista tarkastellaan kahden avustusvuoden jälkeen vuonna 2027. Samoin tiekuntien saaman avustuksen käyttö tiekunnittain tarkistetaan vuoden 2027 avustushakemusten jättämisen jälkeen. Mikäli saatua avustusta ei ole kokonaisuudessaan käytetty tien kunnossapitoon, voidaan tulevaa tukea vähentää. Avustuksen myöntäjä edellyttää myös omarahoituksen käyttämistä kunnossapidon kustannusten kattamiseen 20 %:n omarahoitusosuudella.

Elinvoimavaliokunnalta haetaan ohjausta avustusperiaatteiden määrittelyyn.

 

Valiokunnan ohjaus:

 

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset: