Hyvinvointi- ja palveluvaliokunta, kokous 17.6.2025

§ 53 Esiopetussuunnitelman hyväksyminen 1.8.2025

244Dno-2025-551

Valmistelija

  • Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Opetushallitus varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiantuntijavirastona laatii ja päättää valtakunnalliset esiopetussuunnitelman perusteet, joiden pohjalta laaditaan paikalliset esiopetussuunnitelmat. Kempeleen esiopetussuunnitelman hyväksymisestä päättää Kempeleen kunnanhallitus. Esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea koskevan lainsäädäntö on uudistettu ja laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Opetushallitus on antanut tämän takia opetuksen järjestäjille määräyksen, jonka mukaan tarkistettu paikallinen esiopetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2025. Varhennettua oppivelvollisuutta koskevien määräysten osalta muutokset paikallisiin esiopetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä 1.8.2026 mennessä.

Kempeleen paikallinen esiopetussuunnitelma on laadittu siten, että samassa asiakirjassa ovat näkyvillä sekä valtakunnalliset esiopetussuunnitelman perusteet, että Kempeleen linjaukset. Paikallinen esiopetussuunnitelma on yhteinen sekä Kempeleen kunnallisissa että yksityisissä päiväkodeissa ja perusopetuksessa järjestettävässä esiopetuksessa. Jokainen päiväkoti ja koulu, jossa esiopetusta järjestetään, laativat jatkossa esiopetuksen lukuvuosisuunnitelman. Paikallista esiopetussuunnitelmaa kehitetään toiminnan arvioinnin pohjalta sekä huomioiden lainsäädäntöön tehtävät muutokset.

Paikallisen esiopetussuunnitelman päivityksien laatimisesta on vastannut varhaiskasvatuksen vasutyöryhmä, joka vastaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetussuunnitelmien päivityksistä. Työryhmä on tehnyt yhteistyötä varhaiskasvatuksen laatutyöryhmän, erityisvarhaiskasvatuksen työryhmän, varhaiskasvatuksen johtoryhmän sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuen työryhmän kanssa saaden tarvittaessa edellä mainituilta työryhmiltä ohjausta toimintaansa. Kempeleen paikallista esiopetussuunnitelmaa laadittaessa on huomioitu kaikki paikallisesti tehdyt ja voimassa olevat suunnitelmat: varhaiskasvatussuunnitelma, kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, Hyvän kasvun ohjelma, perusopetuksen opetussuunnitelma, kiusaamisen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen suunnitelma sekä kotouttamisohjelma. Esiopetussuunnitelman päivityksestä on toteutettu huoltajille kysely kevään aikana esiopetusyksiköissä.

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa muutoksia tehtiin kaikkiin lukuihin oppimisen tuen uudistuksen periaatteet huomioiden. Osa muutoksista on luonteeltaan teknisiä, esimerkiksi tuen käsitteisiin liittyviä muutoksia. Luku 5 päivitettiin kokonaan. Esiopetussuunnitelmaan tehdään vielä hyväksymisen jälkeen ulkoasuun liittyviä teknisiä tarkennuksia.

Päivityksiä tehtiin seuraavasti paikalliseen esiopetussuunnitelmat:

1.Luku

-          Lukuvuosisuunnitelmat esiopetuksessa laaditaan jatkossa jokaisessa esiopetusyksikössä.

2.Luku

-          Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma valmistunut v.2024 syksyn aikana.

3.Luku

-          Inklusiivinen toimintakulttuuri esiopetuksessa kirjattu paikallisiin linjauksiin. Inklusiivisuus esiopetuksessa vahvistunut entisestään läpileikkaavana teemana

-          Johtaminen esiopetuksen toimintakulttuurin kehittämisessä nostettu esille, erityisesti merkityksellisenä vaikuttajana oppimisen edellytyksiä tukeviin järjestelyihin

-          Varhaiskasvatuksen tuen koordinaattorin toiminta varhaiskasvatuksen esiopetuksessa. Koordinoinnilla vaikutetaan yhdenvertaisuuteen esiopetuksen tuen järjestämisessä kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa.

4.Luku

-          Leikkipedagogiikka

-          Valssi-arviointi (kunnallisten päiväkotien esiopetuksessa)

-          S2- varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opas (suomi toisena kielenä -opas)

-          Lapsiryhmän varhaiskasvatussuunnitelma esiopetuksen henkilöstön pedagogiikan suunnittelun työvälineenä (kunnallisten päiväkotien esiopetuksessa). Suunnitelmalla huomioidaan lasten yksilölliset tarpeet.

5.Luku

-          Keskiössä oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen. Tavoitteena, että kaikki lapset pääsevät osallistumaan esiopetukseen (inklusiivisuus)

-          Ryhmässä toteutettava tuki ensisijainen tukimuoto: tukea useammalle lapselle ja ennaltaehkäisevästi omassa ryhmässä

-          Esiopetussuunnitelmassa kuvattu ja paikallisesti toteutettava opettajien ja muun esiopetushenkilöstön yhteistyö vahvistaa tuen suunnittelua ja toteutumista

-          Suunnittelu ja päätöksenteko vahvistaa lasten oikeusturvaa ja tekee annettavat tukitoimet paremmin näkyväksi huoltajille

-          Erityinen tuki on lapsikohtainen tuki

-          Tehostettu tuki on ryhmäkohtaista tukea

-          Esiopettajan antama tukiopetus esiopetuksen aikana

-          Opetuskielen tukiopetus (esiopettajan antamaa)

-          Nivelvaiheet selkeytetty: varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta perusopetukseen. Tiedonsiirtolomakkeet uudistettu

-          Kunnallisten päiväkotien esiopetukseen kohdennetaan jatkossa enemmän erityisopettajien nykyistä resurssia (toimitaan esiopetusryhmän mukana samanaikaisopettajina)

-          Tuen tarpeen arvioinnin prosessi ja tuen koordinaatio kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa

-          Pidennetty oppivelvollisuus muuttuu varhennetuksi oppivelvollisuudeksi

-          Sairaalaopetuksen järjestäminen lisätty.

6. Luku

-          Ei muutoksia

7.Luku

-          Ei muutoksia

Kempeleen kunnan päivitetty esiopetussuunnitelma 1.8.2025 alkaen liitteenä.

 

Valiokunnan ohjaus:
Valiokunta ohjaa hyväksymään esiopetussuunnitelman.