244Dno-2025-689
Hallintosäännön 9. luvun 1 § mukaan kunnanjohtaja päättää kunnan johtoryhmän ja organisaation toimintaan liittyvien hallinnonalojen välisten työryhmien asettamisesta ja kokoonpanosta,
Liikuntalain mukaan kuntien tehtävä on luoda yleiset edellytykset liikunnalle paikallistasolla. Kunnan tulee luoda edellytyksiä kunnan asukkaiden liikunnalle: 1) järjestämällä liikuntapalveluja sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävää liikuntaa eri kohderyhmät huomioon ottaen, 2) tukemalla kansalaistoimintaa mukaan lukien seuratoiminta sekä 3) rakentamalla ja ylläpitämällä liikuntapaikkoja. Tehtävien toteuttamisen kunnassa tulee tapahtua eri toimialojen yhteistyönä sekä kehittämällä paikallista, kuntien välistä ja alueellista yhteistyötä sekä huolehtimalla tarvittaessa muista paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin sopivista toimintamuodoista.
Kuntalaisten fyysistä aktiivisuutta, liikuntaa ja urheilua voidaan lisätä suunnitelmallisella eri hallinnonalojen toiminnalla ja yhteistyöllä. Kempeleessä on vahvat perinteet monipuolisten ja laadukkaiden liikuntaolosuhteiden kehittämisessä sekä laaja- alaisessa verkostomaisessa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Jotta investoinnit rakentuvat ja palvelut kehittyvät jatkossa entistäkin suunnitelmallisemmin, on nähty tarpeelliseksi koota olosuhteita ja palveluja poikkihallinnollisesti kehittävä ja koordinoiva työryhmä. Työryhmän keskeinen tehtävä on analysoida, suunnitella ja edistää kaikkien kunnan asukkaiden fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan harrastamisen mahdollisuuksia. Työryhmä myös valmistelee ja arvioi säännöllisesti kunnan liikuntasuunnitelmaa ja sen toteutumista, ja kutsuu tarvittaessa kokouksiin mukaan asiantuntijoita eri palveluista ja sidosryhmistä.
Nimeän liikuntaolosuhteiden ja - palvelujen kehittämistyöryhmään seuraavat: tekninen johtaja, Kempele Akatemian johtaja, erityisliikunnan koordinaattori, kunnallistekniikkapäällikkö, kunnallistekniikkainsinööri, liikuntapaikkamestari, liikuntakoordinaattori ja elinkeinokoordinaattori.
Puheenjohtajana toimii kunnanjohtaja.