Perustelut
KD:n Kempeleen valtuustoryhmä esittää 27.5.2025 valtuustoaloitteenaan kotihoidontuen Kempeleen kuntalisän nostoa 120 euroon. KD:n valtuustoryhmä haluaa tukea perheiden valinnanvapautta alle kolmevuotiaiden hoidon järjestämisessä. Viime vuonna toteutetun kuntalisäkokeilun jälkeen kotona hoidettavien alle kolmevuotiaiden osuus on laskenut, kun tuki laski huomattavasti eli kokeilua edeltäneelle tasolle. Kunta järjestää varhaiskasvatuspalvelut tällekin ikäryhmälle, mutta kustannukset ovat huomattavasti suuremmat kuin tilanteissa, joissa perheet järjestävät hoidon kotihoidon kuntalisän avulla.
KD:n valtuustoryhmä toivoo perhemyönteisen kunnan maineen jatkamista tällä kädenojennuksella kotihoidon kuntalisää saaville perheille.
Kunnanhallitus on kokouksessaan 16.6.2025 (§220) päättänyt lähettää KD:n Kempeleen valtuustoryhmän tekemän valtuustoaloitteen kotihoidon tuen kuntalisän nostosta varhaiskasvatuspalvelujen valmisteltavaksi ja hyvinvointi- ja palveluvaliokunnan sekä resurssivaliokunnan ohjattavaksi.
Kempeleen kunnassa perheet voivat valita kunnallisen varhaiskasvatuksen, yksityisen varhaiskasvatuksen palvelusetelillä ja yksityisen hoidon tuella tai hoitaa lasta kotona kotihoidon tuella. Kempele-lisää eli kotihoidon tuen kuntalisää maksetaan kotihoidon tuen yhteydessä, kun vanhempi jää hoitamaan alle 2-vuotiasta lastaan kotiin. Kuntalisä on yksi osa perheelle maksettavasta kotihoidon tuen kokonaisuudesta, joka koostuu lisäksi lakisääteisistä hoitorahasta ja hoitolisästä.
Kunnanvaltuusto päätti maaliskuussa 2023 käynnistää kokeilun, jonka aikana kotihoidon tuen kuntalisä (Kempele-lisä) nostettiin tasolle 350 €/kk ajalle 1.8.2023-31.7.2024. Kokeiluun liittyen tehtiin FCG:n (Finnish Consulting Group) toimesta selvitystyö keväällä 2024, jossa arvioitiin kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia vaikutuksia. Selvityksen tavoitteena oli saada tietoa kotihoidon tuen kuntalisän vaikutuksista perheiden halukkuuteen hoitaa ensisijaisesti alle 2-vuotiaita lapsiaan kotona varhaiskasvatuksen sijaan. Vaikutuksia arvioitiin perheiden, päätöksentekijöiden asettamien tavoitteiden, varhaiskasvatustoiminnan järjestämisen sekä kuntien talouden näkökulmista. Selvityksessä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä aineistoja.
FCG:n toteuttaman kokeilun vaikutuksia arvioivan selvityksen keskeiset johtopäätökset:
- Kempele-lisän korotus ei vaikuttanut varhaiskasvatukseen osallistumiseen tai kotihoitoon
- Kempele-lisän korotus ei lisännyt kotihoidon piirissä olevien osuutta ja tästä syystä vaikutukset jäävät kokonaistarkastelussa hyvin pieniksi
- Kempele-lisän korotuksesta aiheutuva vuotuinen menolisäys on merkittävä kustannus kunnalle
- Taloudellinen tarkastelu osoittaa, että kuntalisän kannattavuus edellyttäisi merkittävää kasvua kotihoidettavien lasten määrässä sekä resurssien supistamista varhaiskasvatuksessa. Kuntalisä ei todennäköisesti ole taloudellisesti kannattava kunnille, vaikka sen suuruutta laskettaisiin tai muita muutoksia tehtäisiin
- Kempele-lisän korotuksella ei ole pilotista saatujen kokemusten mukaan vaikutusta varhaiskasvatuksen palveluverkkoon ja näyttää hyvin epätodennäköiseltä, että kuntalisän avulla olisi mahdollista supistaa palveluverkkoa jatkossakaan.
Kunnanvaltuusto on kokouksessaan 15.4.2024 (§23) päättänyt, että kokeilu koskien korotettua Kempele-lisää päättyi 31.7.2024. Kempele-lisän määrä palautui 1.8.2024 alkaen takaisin kokeilua edeltävälle tasolle (73 e/kk). Kempele-lisä kokeilua ennen kuntalisän käyttäjämäärät olivat keskimäärin noin 155 käyttäjää / kk (v.2022–31.7.2023). Kokeilun aikana käyttäjämäärät laskivat keskimäärin noin 140 käyttäjää / kk (1.8.2023-31.7.2024) ja kokeilun päätyttyä käyttäjämäärät laskivat noin 110 käyttäjään / kk. Tällä hetkellä elokuun 2025 käyttäjämäärä on vuoden 2024 elokuun tasolla.
Varhaiskasvatuspalveluiden talousarviossa ei ole varattu määrärahaa Kempele-lisän korottamiseen vuodelle 2025. Kuntalisän korottaminen 120 e/kk tarkoittaisi vuositasolla arviolta noin 65 000 euron menolisäystä varhaiskasvatuspalveluiden talousarvioon.
Valiokunnan ohjaus:
Hyvinvointi- ja palveluvaliokunnan enemmistö ohjaa tässä taloustilanteessa, että Kempele-lisä pidetään ennallaan. Myös tulosidonnaista Kempele-lisän maksamista mietittiin, mutta se edellyttäisi lisän maksatuksen siirtämistä Kelalta kunnalle.
Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:
Valiokunnassa tuli myös poikkeavia esityksiä, joiden mukaan tarkasteltaisiin Kempele-lisän porrastettua korottamista myöhemmin tai poistamista kokonaan.