Kunnanhallitus, kokous 17.11.2025

§ 342 Kempeleen liikennepoliittinen ohjelma 2026–2030

244Dno-2025-526

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen kunnan edellinen liikennepoliittinen ohjelma kattaa vuodet 2021–2025. Tämän työn yhteydessä Kempeleelle laaditaan uusi liikennepoliittinen ohjelma, jonka lisäksi määritetään kunnan liikenteen tavoitetila vuodelle 2030.

Liikennepoliittisen ohjelman tavoitteet perustuvat Oulun seudun liikennejärjestelmätyöhön, Kempele-sopimukseen, kunnan maapoliittiseen ohjelmaan, KAVIO-työhön sekä jatkuvaan liikenneturvallisuustyöhön.

Uudessa liikennepoliittisessa ohjelmassa päivitetään periaatteet kestävälle ja turvalliselle liikenneverkolle sekä pysäköinnin, valaistuksen ja mainostamisen periaatteet. Ohjelma linjaa myös, miten kunnassa suunnitellaan, rakennetaan ja kunnossapidetään teitä ja katuja.

Uusi liikennepoliittinen ohjelma esitellään valiokunnalle kokouksessa.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta (17.6.2025):

Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta piti ohjelmaluonnosta hyvänä, mutta ehdotti vielä painotuksia seuraaviin asioihin:

-ohjelman ajantasaisuus
-hankintojen ohjaamisen mahdollinen huomiointi ohjelmassa
-tavoitteiden ja suunnan kirkastaminen
-suunnitelmallisuus urakoiden keston lyhentämiseksi
-ilmastovaikutusten huomiointi

Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta ohjasi pysäköintivalvontamaksusta, että se korotettaisiin nykyisestä 20 eurosta 40 euroon ja kunnan katujen varsille sijoitettavista mainoslaitteista, että niiden lupien voimassaoloaika olisi 10 vuotta. 

 

 

Valmistelija

  • Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen kunnan edellinen liikennepoliittinen ohjelma kattaa vuodet 2021–2025. Tämän työn yhteydessä Kempeleelle laaditaan uusi liikennepoliittinen ohjelma, jonka lisäksi määritetään kunnan liikenteen tavoitetila vuodelle 2030. Liikennepoliittisen ohjelman tavoitteet perustuvat Oulun seudun liikennejärjestelmätyöhön, Kempele-sopimukseen, kunnan maapoliittiseen ohjelmaan, KAVIO-työhön sekä jatkuvaan liikenneturvallisuustyöhön. Uudessa liikennepoliittisessa ohjelmassa päivitetään periaatteet kestävälle ja turvalliselle liikenneverkolle sekä pysäköinnin, valaistuksen ja mainostamisen periaatteet. Ohjelma linjaa myös, miten kunnassa suunnitellaan, rakennetaan ja kunnossapidetään teitä ja katuja.

Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta (17.6.2025):
Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta piti ohjelmaluonnosta hyvänä, mutta ehdotti vielä painotuksia seuraaviin asioihin:

-ohjelman ajantasaisuus
-hankintojen ohjaamisen mahdollinen huomiointi ohjelmassa
-tavoitteiden ja suunnan kirkastaminen
-suunnitelmallisuus urakoiden keston lyhentämiseksi
-ilmastovaikutusten huomiointi

Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta ohjasi pysäköintivalvontamaksusta, että se korotettaisiin nykyisestä 20 eurosta 40 euroon ja kunnan katujen varsille sijoitettavista mainoslaitteista, että niiden lupien voimassaoloaika olisi 10 vuotta.

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevan Liikennepoliittisen ohjelman 2026-2030 valiokunnan ohjauksen mukaisesti. Elinvoima- ja työllisyysvaliokunnan esittämät painotukset huomioidaan yleisesti kunnan toiminnassa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kunnallistekniikkapäällikkö, tekninen johtaja

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)