Hyvinvointi- ja palveluvaliokunta, kokous 25.11.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 87 Lukion aloituspaikkojen lisääminen

244Dno-2025-962

Valmistelija

  • Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen lukio on hyvin vetovoimainen ja opiskelijamäärä on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana n. 350:stä runsaaseen 500:aan opiskelijaan. Lukiossa aloittaa vuosittain kuusi opiskelijaryhmää ja tällä hetkellä uusien opiskelijoiden aloituspaikkamäärä on 150. Aloituspaikkoja voidaan vielä maltillisesti lisätä, ja se on sekä pedagogisesti että taloudellisesti mahdollista ilman lainsäädännöllisiä rajoitteita tai suurta taloudellista lisäresursointia.

Lukiolaki ei rajoita ryhmäkokojen maksimi- tai minimimääriä. Koulutuksen järjestäjällä on laaja harkintavalta päättää opiskelijamääristä, kunhan opetuksen laatu ja turvalliset oppimisolosuhteet varmistetaan.

Lukiolakin 13 §:n (714/2018) mukaan koulutuksen järjestäjä päättää lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen järjestämisestä ja järjestämistavoista järjestämisluvassa määrätyin ehdoin. Saman lain 20 §:ssä todetaan, että opiskelijaksi ottamisesta oppilaitokseen päättää koulutuksen järjestäjä.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009) annetun lain perusteella määritellään koulutuksen järjestäjille lukionpalvelujen valtionosuus opiskelijamäärän ja yksikköhinnan perusteella. Lisäksi valtion ohjaus velvoittaa koulutustakuun toteuttamiseksi varmistamaan toisen asteen opiskelupaikan peruskoulun päättäville. Aloituspaikkojen lisäämisellä voi olla vaikutuksia koulutustakuun edistämiseen kunnassa.

Kempeleen lukiolla on mahdollista lisätä opiskelijoiden aloituspaikkojen määrää jo tulevana syksynä. Lisäystä voitaisiin tehdä 1 tai 2 opiskelijaa/ryhmä eli 6 tai 12 opiskelijaa vuosittain, ja opiskelijat voitaisiin sijoittaa perustettaviin ryhmiin ilman opetuksen lisäämistä. Opiskelijamäärän lisäämisellä on suhteellisen merkittäviä tulovaikutuksia valtionosuuksien myötä; noin 8 000 €/opiskelija. Opetuksen järjestämisen osalta kustannuslisäys olisi lähinnä lisenssit, tietokoneet, tarvikkeet, joka olisi noin 410 €/opiskelija. Näin ollen kuuden aloituspaikan lisäyksen myötä tulojen nettokasvu olisi arviolta noin 45 000 € ja kahdentoista lisäyksellä noin 90 000 €. Lisäys voitaisiin käytyjen keskustelujen perusteella aloittaa kuudella opiskelijalla (156 aloituspaikkaa) niin kauan, kun toimitaan vanhoissa lukion tiloissa. Uusiin tiloihin siirryttäessä aloituspaikkoja voitaisiin nostaa edelleen kuudella aloituspaikalla (yhteensä 162 aloituspaikkaa). Tällöin lukion toiminta pysyisi vielä hyvin nykyisen lukion kaltaisena.

Lisäpaikkojen vaikutus kumuloituu vuosittain opiskelijoiden kolmen vuoden opiskeluajan vuoksi. Aloituspaikkamäärän ollessa 162 lisätulo kolmen vuoden kuluttua (+36 opiskelijaa) olisi nettovaikutuksena noin 270 000 € vuodessa. Taloudellinen vaikutus vuoden 2026 osalta tulisi syksyn viiden kuukauden mukaisesti, ja kuudella aloituspaikalla tulonlisäys olisi noin 19 000 €. Kunnan valtiolle maksamat toisen asteen koulutuksen kustannusosuudet määräytyvät kunnan asukasluvun, eivät lukion opiskelijamäärän perusteella. Näin ollen lisäpaikkojen tuottamat valtionosuudet ovat kunnalle lisätuloa ilman vastaavaa maksuosuuksien kasvua.

 

Valiokunnan ohjaus:

 

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset: