Kunnanhallitus, kokous 10.6.2024

§ 215 Kempeleen pyöräliikenteen pääverkko 2040

244Dno-2024-252

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi

Perustelut

”Kempeleen pyöräilyverkko – strategiasta konkretiaan” valmistui 2016 ja sen päivitys ”Kempeleen pyöräliikenneverkon toimintalinjaukset” valmistui 2019. Kempeleen osalta vuoden 2019 pyöräliikenteen pääverkkoon kohdistuu muutostarpeita johtuen mm. keskusta-alueen vision uudistumisesta, Ollakan alueen kaavasta sekä Liminka-Oulu -kaksoisraiteen ratasuunnitelmasta. Kempeleen pyöräliikenteen pääverkko 2040 tehdään yhtä aikaa Oulun seudun pyöräliikenteen pääverkon kehittämistyön kanssa siitä syystä, että kunnan omat intressit voidaan ottaa seudullista työtä paremmin huomioon ja jalkauttaa nämä koko seutua ohjaavaan strategiseen suunnitelmaan. Kempeleen pyöräliikenteen pääverkon 2040 laajuus on 68 km, josta pääreittejä on 23 km ja aluereittejä on 45 km. Yleisin väylätyyppi on päällysteleveydeltään joko 4,0 m tai 3,5 m leveä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, mutta pyöräliikenteen pääverkossa on myös mm. baanaa, korkealuokkaisia pyöräliikenteen järjestelyjä sekä 2-suuntaisia pyöräteitä ja jalkakäytäviä.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (14.5.2024):

Elinvoimavaliokunta oli suunnitelmaan pääosin tyytyväinen, mutta Kirkkotien osuudella toivotaan huomioitavan erityisesti kävelyliikenne sekä ikäihmisten liikkuminen.

Valmistelija

  • Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi

Perustelut

”Kempeleen pyöräilyverkko – strategiasta konkretiaan” valmistui 2016 ja sen päivitys ”Kempeleen pyöräliikenneverkon toimintalinjaukset” valmistui 2019. Kempeleen osalta vuoden 2019 pyöräliikenteen pääverkkoon kohdistuu muutostarpeita johtuen mm. keskusta-alueen vision uudistumisesta, Ollakan alueen kaavasta sekä Liminka-Oulu -kaksoisraiteen ratasuunnitelmasta. Kempeleen pyöräliikenteen pääverkko 2040 tehdään yhtä aikaa Oulun seudun pyöräliikenteen pääverkon kehittämistyön kanssa siitä syystä, että kunnan omat intressit voidaan ottaa seudullista työtä paremmin huomioon ja jalkauttaa nämä koko seutua ohjaavaan strategiseen suunnitelmaan. Kempeleen pyöräliikenteen pääverkon 2040 laajuus on 68 km, josta pääreittejä on 23 km ja aluereittejä on 45 km. Yleisin väylätyyppi on päällysteleveydeltään joko 4,0 m tai 3,5 m leveä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, mutta pyöräliikenteen pääverkossa on myös mm. baanaa, korkealuokkaisia pyöräliikenteen järjestelyjä sekä 2-suuntaisia pyöräteitä ja jalkakäytäviä.

Elinvoimavaliokunta (14.5.2024):
Elinvoimavaliokunta oli suunnitelmaan pääosin tyytyväinen, mutta Kirkkotien osuudella toivotaan huomioitavan erityisesti kävelyliikenne sekä ikäihmisten liikkuminen.

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy päivitetyn Kempeleen pyöräliikenneverkkosuunnitelman.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)