Kunnanhallitus, kokous 24.6.2024

§ 241 Kempeletalon ravintolatilan kilpailutus

244Dno-2024-228

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntakeskukseen on suunniteltu Kempeletaloa, jonka alakertaan on tarkoitus rakentaa tilat kahvila-ravintolalle. Ravintolan toiminta tulee kilpailuttaa. Kunta on valmistellut kilpailutusasiakirjoja yhteistyössä Monetran kanssa. Valiokunnalta pyydetään ohjausta kilpailutusasiakirjoihin, joiden luonnos esitellään kokouksessa. 

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (23.4.2024):

Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyihin kilpailutusasiakirjoihin, mutta pyysi vielä tarkentamaan julkisen tilan käyttöä ilta-aikaan sekä esitti toiveen suoralle terassille pääsylle ravintolasalista.

 

 

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi
Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi
Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntakeskukseen on suunniteltu Kempeletaloa, jonka alakertaan on tarkoitus rakentaa tilat kahvila-ravintolalle. Ravintolan toiminta tulee kilpailuttaa. Kunta on valmistellut kilpailutusasiakirjoja yhteistyössä Monetran kanssa. 

 

Elinvoimavaliokunta (23.4.2024):

Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyihin kilpailutusasiakirjoihin, mutta pyysi vielä tarkentamaan julkisen tilan käyttöä ilta-aikaan sekä esitti toiveen suoralle terassille pääsylle ravintolasalista.

Elinvoimajohtaja:

Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy oheiset kilpailutusasiakirjat.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanhallitus hyväksyy elinvoimajohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Kunnanjohtajan muutettu päätösesitys hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja teki kokouksessa muutetun päätösesityksen:
Kunnanhallitus hyväksyy elinvoimajohtajan päätösehdotuksen, sillä muutoksella, että kilpailutusasiakirjojen hinnan painoarvoa korotetaan yhteensä 40 pisteeseen ja kokoustarjoiluvaihtoehtojen ja lounastarjoiluvaihtoehtojen molempien painoarvoa lasketaan 15 pisteeseen.

Valmistelija

  • Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen kunta on rakennuttamassa uutta kunnantaloa, Kempeletaloa, osoitteeseen Hallituskatu 1, 90440 Kempele. Kempeletalon alakertaan on tarkoitus sijoittaa noin 100 paikkainen ravintola.

Monetra Oulu Oy hankintapalvelut on kilpailuttanut tulevassa Kempeletalossa sijaitsevan ravintolan vuokrasopimuksen ja liiketoiminnan käyttöoikeussopimusmallilla. Vertailuperusteissa huomioidaan kokoustarjoilujen ja lounasvaihtoehtojen laatua ja hintaa, kiinteä vuokra sekä liikevaihtoperusteinen lisävuokraprosentti. Vuokra on kiinteä ensimmäisen toimintavuoden ajan. Seuraavilta toimintavuosilta vuokra määräytyy kiinteän pohjavuokran ja liikevaihtosidonnaisen lisävuokran yhteissummana.

Hankinta toteutetaan käyttöoikeussopimuksena. Käyttöoikeussopimukset ovat hankintalain mukaan kilpailutettava hankintalain mukaisesti niiden kokonaisarvon ylittäessä kansallisen kynnysarvon. Käyttöoikeussopimuksen ennakoitua arvoa laskiessa perusteena tulee käyttää sopimuksensaajan tuottamaa arvolisäverotonta liikevaihtoa koko sopimuskaudelta. Hankinta ylittää arvion mukaan hankintalain 25 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetun kynnysarvon.

Sopimuskauden pituus on kolme (3) vuotta, minkä jälkeen on mahdollisuus yhteen kahden (2) vuoden optiokauteen. Sopimuskausi on määräaikainen ja alkaa, kun Kempeletalon vastaanottokokous on pidetty ja palveluntuottaja pääsee ottamaan tiloja haltuun. Alustavan tiedon mukaan tilojen haltuunotto on mahdollista 30.11.2025. Palveluntuottaja on velvollinen aloittamaan vuokranmaksun sekä sopimuksen mukaisen palvelun tuottamisen eli ravintolatoiminnan, kun rakennus otetaan käyttöön. Alustavan tiedon mukaan rakennus otetaan käyttöön 5.1.2026.

Hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus 4.3.2024 sekä hankintailmoitus (2024-009679) Hilmassa, Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa ja TED:ssä (289919-2024) 16.5.2024.

Tarjousten jätön määräaikaan 17.6.2024 klo 9.00 mennessä saapui kaksi (2) tarjousta, joista molemmat hyväksyttiin mukaan vertailuun. Tarjouspyynnön mukaisesti tullaan valitsemaan yksi (1) kokonaistaloudellisesti edullisin palveluntuottaja.

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus perusteena paras hinta-laatusuhde. Tarjousvertailussa on mahdollista saada seuraavat maksimipisteet: kokoustarjoilut 15 pistettä, kokoustarjoilujen yhteishinta 15 pistettä, lounastarjoilut 15 pistettä, palvelukonsepti 15 pistettä, pohjavuokra 20 pistettä, lisävuokra 20 pistettä. Palveluntuottajaksi valitaan sen tarjouksen jättänyt tarjoaja, joka saa korkeimman yhteenlasketun pistemäärän tarjousvertailussa. Mikäli yksi tai useampi tarjous saa saman pistemäärän, valinta ratkaistaan arpomalla. 

Korkeimman pistemäärän tarjousvertailuissa sai Boulis Oy (95 pistettä). Tarkempi vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.

Hallintosäännön 7 luvun 6 §:n mukaan kunnan hankinnoissa toimivalta määräytyy Kempeleen kunnan hankintaohjeen mukaisesti. Hankintaohjeen 1.12 kohdan mukaan kunnanhallitus päättää yli 1 milj. euron arvoisista hankinnoista.

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus päättää valita suoritetun kilpailutuksen perusteella Kempeletalon ravintolan palveluntuottajaksi Boulis Oy:n.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjoajat Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin kautta

Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista han­kin­nois­ta ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä, asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneensa tiedon myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Tiedoksianto

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika                     

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki

puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.