Valmistelija
Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi
Perustelut
Tarkastuslautakunta on laatinut arviontikertomuksen vuotta 2024 koskien. Kunnanhallitus antaa vastauksen arviointikertomuksessa esitettyihin huomioihin. Valiokunnat antavat ohjauksensa omalta vastuualueeltaan kunnanhallituksen vastauksen taustaksi. Tarkastuslautakunta on esittänyt oheiset kysymykset liittyen hyvinvointi- ja palveluvaliokunnan toimialaan:
- Jakautuvatko opetuksessa käytettävät tieto ja- ja viestintäteknologialaitteet tasaisesti käyttäjille?
- Mikä on näiden laitteiden käyttöaste?
- Miksi laitemäärä/oppilas on kasvanut yli asetetun tavoitteen?
Vastaukset tarkastuslautakunnan huomioihin:
Kempeleen kouluissa digitaalisten laitteiden määrät ja käyttö ovat varsin hyvällä tasolla. Kaikille oppilaille pyritään mahdollistamaan opetussuunnitelman mukaan digitaalisten laitteiden käyttömahdollisuuksia järkevällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Oheisissa vastauksissa on huomioitu kouluilta saatuja näkemyksiä.
1. Jakautuvatko opetuksessa käytettävät tieto ja- viestintäteknologialaitteet tasaisesti käyttäjille?
Laitteita on kaikilla kouluilla suhteellisen tasaisesti jokaiselle vuosiluokalle. Pääsääntöisesti 1-4 -luokkien oppilaat käyttävät tabletlaitteita. Kempeleessä tabletlaitteet ovat iPadeja. Ketolanperällä ja Kirkonkylällä kolmos- ja nelosluokkalaiset käyttävät jo kannettavia tietokoneita. Santamäellä, Ylikylällä ja Linnakankaalla kaikilla opettajilla on mahdollisuus käydä koulujen tietokoneluokissa oppilaiden kanssa, joissa on luokallinen tietokoneita.
2. Mikä on näiden laitteiden käyttöaste?
Perusopetuksessa on käytössä sekä kannettavia tietokoneita että tabletteja. Käyttöastetta on varsin vaikea arvioida, koska laitteiden käyttömahdollisuudet vaihtelevat eri oppiaineissa sekä eri luokka-asteilla tarkoituksenmukaisen käytön takia. Kuitenkin selvityksen perusteella laitteiden käyttöaste on hyvä. Laitteiden käyttöasteeseen vaikuttaa myös oppilasryhmien koko suhteessa laitteiden määrään. Vaikka kaikille ei välttämättä ole laitetta käytettävissä samaan aikaan, niitä käytetään mm. ryhmätöiden tekemiseen, luokan jakotunneilla ja muissa tilanteissa, jolloin se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista.
Alkuopetuksen osalta kannettavien tietokoneiden käyttö on vähäisempää. Jonkin verran kannettavien koneiden käyttöä rajoittaa se, että niitä täytyy erikseen varata ja hakea eri puolelta koulua.
Mikäli laitteiden nollakäyttöastetta on tai se kasvaa merkittävästi, tulee koululla suunnitella, onko laitteiden käyttökoulutuksella tai sijoittelulla mahdollista tukea digitaalisten laitteiden käyttömahdollisuuksia opetuksessa.
3. Miksi laitemäärä/oppilas on kasvanut yli asetetun tavoitteen?
Kouluilla on paljon vuonna 2017 hankittuja, kunnan omia tabletlaitteita (iPadeja), jotka on laskettu koulujen laitemääriin mukaan. Tabletlaitteiden elinkaari on lopuillaan ja niiden päivittäminen tietoturvallisiksi on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Näiden laitteiden poistaminen kouluilta pienentää koulujen laitemäärää/suhdelukua merkittävästi. Laitteet on jätetty kouluille täydentämään leasinglaitteita, jolloin niitä on saatu kaikille vuosiluokille käyttöön kohtuullinen määrä. Leasinglaitteita on kouluilla alle suhdeluvun. Näitä kunta/koulut eivät lunasta omakseen, vaan ne korvataan uusilla laitteilla hankintakierroksen yhteydessä. Hankintavaiheessa koulut ja tietohallinto käyvät läpi koulujen laitemäärät ja tarpeet opetuksen näkökulmasta.
Lukiolla jokaiselle oppivelvolliselle hankitaan tietokone. Käyttöaste on erittäin korkea ottaen huomioon laitteiden tarkoituksenmukainen ja mahdollinen käyttö eri oppiaineissa.
Valiokunnan ohjaus:
Hyvinvointi- ja palveluvaliokunta on tyytyväinen vastauksiin.