Elinvoimavaliokunta, kokous 21.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 105 Talousarvio 2024

244Dno-2023-526

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Yksiköt ovat syöttäneet I-vaiheen talousarviolukunsa järjestelmään ja näistä on koostettu koko kunnan talousarvio. Talousarvion alustavien lukujen mukaan talousarvio on alijäämäinen n. 2 milj. euroa. Lisäksi I-vaiheeseen on koottu investointiesitykset vuodelle 2024. I-vaiheen perusteella kunnanhallitus antaa raamin talousarvion II-vaiheeseen.

Talousarvion I-vaiheesta järjestetään yhteisesittely resurssivaliokunnalle ja palveluvaliokunnalle. Yhteisesittelyssä käsitellään yksiköiden käyttötalousluvut, koko kunnan talousarvio, henkilöstöesitykset ja alustava investointilistaus. Talousarvioesittelyiden perusteella valiokunnat antavat ohjauksensa talousarvioraamin asettamiseen.

Valiokunnan ohjaus:

Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen toimintatuotoissa on havaittavissa iso muutos alaspäin johtuen varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain muutoksesta 1.3.2023.
Varhaiskasvatuksen kaikista kuluista 59% on henkilöstökuluja, joista suurin osa selittyy lain vaatimuksilla. Palveluvaliokunta katsoo, että talousarvioon 2024 esitetyt resurssilisäykset ovat perusteluja paitsi lain vaatimusten täyttämiseksi, myös varhaiskasvatuksen hyvän laadun varmistamiseksi.

Vapaa-aikapalvelut
Kempele on edelleen kasvava lapsimyönteinen kunta. Esitetyt resurssilisäykset vapaa-ajan palveluihin talousarvion 2024 osalta ovat valiokunnan mielestä hyvin perusteltuja. Lisäykset vaikuttavat suoraan yleisesti kuntalaisten elämänlaatuun ja erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin. 

Sivistystoimi
Palveluvaliokunta merkitsi sivistystoimen tarpeet tiedoksi. Valiokunta sai hyvät ja perusteelliset esitykset koulujen rehtoreilta. Valmistelua jatketaan edelleen.

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Yksiköt ovat syöttäneet I-vaiheen talousarviolukunsa järjestelmään ja näistä on koostettu koko kunnan talousarvio. Talousarvion alustavien lukujen mukaan talousarvio on alijäämäinen n. 2 milj. euroa. Lisäksi I-vaiheeseen on koottu investointiesitykset vuodelle 2024. I-vaiheen perusteella kunnanhallitus antaa raamin talousarvion II-vaiheeseen.

Talousarvion I-vaiheesta järjestetään yhteisesittely resurssivaliokunnalle ja palveluvaliokunnalle. Yhteisesittelyssä käsitellään yksiköiden käyttötalousluvut, koko kunnan talousarvio, henkilöstöesitykset ja alustava investointilistaus. Talousarvioesittelyiden perusteella valiokunnat antavat ohjauksensa talousarvioraamin asettamiseen.

Yhteisesittelyn jälkeen ateria- ja puhdistuspalvelut, tietohallinto ja tilapalvelut esittelevät talousarvionsa ja toiminnalliset suunnitelmat vuodelle 2024 resurssivaliokunnalle.

Resurssivaliokunta (26.9.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyt talousarviosta 2024 tiedoksi. Resurssivaliokunta kiittää ateria- ja puhdistuspalvelupäällikköä, tietohallintopäällikköä ja kiinteistöpäällikköä kattavista talousarvioesityksistä. Resurssivaliokunta ohjaa, että kunnan yksiköissä käytäisiin vielä toimintakulujen luvut läpi siten, että toimintakulujen kokonaiskasvu saataisiin laskettua I-vaiheen esitetystä 6%:sta 5%:een, ja että toimintakuluissa olisi mukana vain välttämättömimmät kustannukset. 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Yksiköt ovat syöttäneet I-vaiheen talousarviolukunsa talousarviojärjestelmään ja näistä on koostettu koko kunnan talousarvio. Talousarvion I-vaihe on alijäämäinen n. 3 milj. euroa. Alijäämää selittää suurelta osin se, että verotulot laskevat ensi vuonna arviolta n. -4 %:a (1,9 milj. euroa.). Verotulojen lasku johtuu siitä, että ensi vuonna verotuloista poistuvat vielä vuonna 2023 maksetut hyvinvointialueuudistuksesta johtuvat poikkeukselliset veroerät (ns. verohännät).  Ulkoiset toimintakulut kasvavat n. 6 % (4,2 milj. euroa). Toimintatuotot laskevat -5,1 % lähinnä yrittystonttien myyntiarvion ja varhaiskasvatusmaksujen alentumisen vuoksi. Valtionosuudet kasvavat 6,1 % (1,3 milj. euroa).

Alustavassa investointilistauksessa nettoinvestointeja on ensi vuodelle n. 20,8 milj. euroa. Korkeat investoinnit johtavat väistämättä voimakkaaseen velkamäärän kasvuun, sillä tulorahoitus jää hyvin pieneksi johtuen alijäämäisestä käyttötaloudesta. Lainakanta kasvaisi n. 15,6 milj. eurolla n. 720 euroa/asukas. Suurimmaksi haasteeksi muodostuu se, että tulorahoitus ei riitä lainanhoitokuluihin.

Talousarvion I-vaiheen perusteella kunnanhallitus antaa raamin ja ohjaukset talousarvion jatkovalmisteluun.

Resurssivaliokunta (26.9.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyt talousarviosta 2024 tiedoksi. Resurssivaliokunta kiittää ateria- ja puhdistuspalvelupäällikköä, tietohallintopäällikköä ja kiinteistöpäällikköä kattavista talousarvioesityksistä. Resurssivaliokunta ohjaa, että kunnan yksiköissä käytäisiin vielä toimintakulujen luvut läpi siten, että toimintakulujen kokonaiskasvu saataisiin laskettua I-vaiheen esitetystä 6%:sta 5%:een, ja että toimintakuluissa olisi mukana vain välttämättömimmät kustannukset.

Palveluvaliokunta (26.9.2023):
Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen toimintatuotoissa on havaittavissa iso muutos alaspäin johtuen varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain muutoksesta 1.3.2023. Varhaiskasvatuksen kaikista kuluista 59% on henkilöstökuluja, joista suurin osa selittyy lain vaatimuksilla. Palveluvaliokunta katsoo, että talousarvioon 2024 esitetyt resurssilisäykset ovat perusteluja paitsi lain vaatimusten täyttämiseksi, myös varhaiskasvatuksen hyvän laadun varmistamiseksi.

Vapaa-aikapalvelut
Kempele on edelleen kasvava lapsimyönteinen kunta. Esitetyt resurssilisäykset vapaa-ajan palveluihin talousarvion 2024 osalta ovat valiokunnan mielestä hyvin perusteltuja. Lisäykset vaikuttavat suoraan yleisesti kuntalaisten elämänlaatuun ja erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin. 

Sivistystoimi
Palveluvaliokunta merkitsi sivistystoimen tarpeet tiedoksi. Valiokunta sai hyvät ja perusteelliset esitykset koulujen rehtoreilta. Valmistelua jatketaan edelleen.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti kunnanhallitus asettaa talousarvion jatkovalmistelun raamiksi ulkoisten toimintakulujen kokonaiskasvuksi 5 %:a ja ohjaa, että talousarvion käyttötalous- ja investointiosaan otetaan vain välttämättömimmät menolisäykset.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen. Toimintakulujen kokonaiskasvun rajaaminen 5 %:n tasolle valmistellaan kunnanjohtajan ja talousjohtajan johdolla, ja tarvittavat menokasvujen leikkaukset kohdennetaan niihin talousarviokohtiin, joissa peruste kustannuksen muodostumiselle ei ole lakisääteisesti pakollinen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Kokouksessa esitellään vuoden 2024 talousarvioon sisältyvät investoinnit.


Resurssivaliokunta (16.10.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi saamansa esittelyn talousarvion 2024 investointiosasta ja kiittää teknistä johtajaa kattavasta esittelystä. 

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 121 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtäviin kuuluu valmistella kunnanhallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Talousarvioehdotuksen luonnoksessa tarkastuslautakunnan toimintakulut vuodelle 2024 ovat yhteensä 56 600 euroa. Vuoden 2023 talousarviossa toimintakulut ovat olleet 57 100 euroa, joten vuoden 2024 ehdotus on 500 euroa pienempi kuin kuluvan vuoden talousarvio. Vähennys kohdistuu henkilöstökuluihin. Edellisinä vuosina henkilöstökulut ovat alitoteutuneet talousarvioon nähden. 

Toimintakulut jakautuvat kululuokkiin seuraavasti:

Henkilöstökulut 18 600 €
Palvelujen ostot 38 000 €
YHTEENSÄ 56 600 €

 

Henkilöstökulut käsittävät tarkastuslautakunnan palkkiot ja ansionmenetyskorvaukset. Palvelujen ostoihin sisältyvät tilintarkastuksen kulut sekä 4000 euron varaus matkakuluihin ja 4000 euron varaus koulutuksiin.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta hyväksyy ehdotuksen arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Päätös

Tarkastuslautakunta hyväksyy ehdotuksen arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Valmistelija

  • Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2024. Talousarvio 2024 on noin -2,6 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -3,2 milj. euroa alijäämäinen. Talousarvion 2024 alijäämää selittää suurimmilta osin verotulojen lasku ja toimintakulujen kasvu.

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2023 n. -5 %:a (550.000 euroa). Toimintatuottojen lasku johtuu pääasiassa maanmyyntivoittojen ja varhaiskasvatuksen maksujen laskusta. Ulkoisia toimintakuluja on 74,4 milj. euroa ja ne kasvavat 4,9 % (3,5 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa suurimmilta osin työehtosopimusneuvotteluissa sovitut palkankorotukset. Toimintakatteen kasvu on 6,8 % (4 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 44,9 milj. euroa. Verotulot pienenevät -3,6 %:a (1,7 milj. euroa). Verotulojen laskua selittää se, että verotuloista poistuvat hyvinvointialueuudistuksesta johtuneet ns. verohännät, jotka ovat korottaneet poikkeuksellisesti vuoden 2023 verotuloja. Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 22,7 milj. euroa ja ne kasvavat 5,9 %:a (1,3 milj. euroa). Valtionosuuksien kertymää selittää pääasiassa alle 15-vuotiaiden lasten suhteellisesti suuri määrä kunnan väestöstä.

Vuonna 2024 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 22,7 milj. euroa ja niihin saadaan 0,6 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa (vuosille 2024–2025) ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa (vuosille 2024–2025). Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 25,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,4 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 19,1 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin 4870 euroa/asukas. Lisäksi todennäköisesti vuonna 2024 käynnistyy Kirkonkylätalon leasing-vuokran maksu ja se lisää merkittävästi kunnan vuokravastuita.

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. Mikäli talous toteutuu talousarvion- ja suunnitelman mukaisena ja investoinnit pysyvät korkealla, taloudessa on merkittävää sopeutus- tai veronkorotustarvetta tuleville vuosille.

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsitellyt talousarvion 13.11.2023. Talousarviokirja toimitetaan valiokuntien jäsenille 17.11.2023 johtoryhmän käsittelyn jälkeen.

Valiokunta käsittelee talousarviota erityisesti elinvoimapalvelujen osalta.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (21.11.2023):

Elinvoimavaliokunta merkitsi esittelyn tiedoksi ja ohjasi, että työllistämisen edistämiseen paneuduttaisiin erityisesti ja että kouluilta poistuvia kalusteita uusiokäytettäisiin mahdollisimman paljon.