Valtuusto, kokous 11.12.2023

§ 99 Talousarvio 2024

244Dno-2023-526

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Yksiköt ovat syöttäneet I-vaiheen talousarviolukunsa järjestelmään ja näistä on koostettu koko kunnan talousarvio. Talousarvion alustavien lukujen mukaan talousarvio on alijäämäinen n. 2 milj. euroa. Lisäksi I-vaiheeseen on koottu investointiesitykset vuodelle 2024. I-vaiheen perusteella kunnanhallitus antaa raamin talousarvion II-vaiheeseen.

Talousarvion I-vaiheesta järjestetään yhteisesittely resurssivaliokunnalle ja palveluvaliokunnalle. Yhteisesittelyssä käsitellään yksiköiden käyttötalousluvut, koko kunnan talousarvio, henkilöstöesitykset ja alustava investointilistaus. Talousarvioesittelyiden perusteella valiokunnat antavat ohjauksensa talousarvioraamin asettamiseen.

Valiokunnan ohjaus:

Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen toimintatuotoissa on havaittavissa iso muutos alaspäin johtuen varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain muutoksesta 1.3.2023.
Varhaiskasvatuksen kaikista kuluista 59% on henkilöstökuluja, joista suurin osa selittyy lain vaatimuksilla. Palveluvaliokunta katsoo, että talousarvioon 2024 esitetyt resurssilisäykset ovat perusteluja paitsi lain vaatimusten täyttämiseksi, myös varhaiskasvatuksen hyvän laadun varmistamiseksi.

Vapaa-aikapalvelut
Kempele on edelleen kasvava lapsimyönteinen kunta. Esitetyt resurssilisäykset vapaa-ajan palveluihin talousarvion 2024 osalta ovat valiokunnan mielestä hyvin perusteltuja. Lisäykset vaikuttavat suoraan yleisesti kuntalaisten elämänlaatuun ja erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin. 

Sivistystoimi
Palveluvaliokunta merkitsi sivistystoimen tarpeet tiedoksi. Valiokunta sai hyvät ja perusteelliset esitykset koulujen rehtoreilta. Valmistelua jatketaan edelleen.

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Yksiköt ovat syöttäneet I-vaiheen talousarviolukunsa järjestelmään ja näistä on koostettu koko kunnan talousarvio. Talousarvion alustavien lukujen mukaan talousarvio on alijäämäinen n. 2 milj. euroa. Lisäksi I-vaiheeseen on koottu investointiesitykset vuodelle 2024. I-vaiheen perusteella kunnanhallitus antaa raamin talousarvion II-vaiheeseen.

Talousarvion I-vaiheesta järjestetään yhteisesittely resurssivaliokunnalle ja palveluvaliokunnalle. Yhteisesittelyssä käsitellään yksiköiden käyttötalousluvut, koko kunnan talousarvio, henkilöstöesitykset ja alustava investointilistaus. Talousarvioesittelyiden perusteella valiokunnat antavat ohjauksensa talousarvioraamin asettamiseen.

Yhteisesittelyn jälkeen ateria- ja puhdistuspalvelut, tietohallinto ja tilapalvelut esittelevät talousarvionsa ja toiminnalliset suunnitelmat vuodelle 2024 resurssivaliokunnalle.

Resurssivaliokunta (26.9.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyt talousarviosta 2024 tiedoksi. Resurssivaliokunta kiittää ateria- ja puhdistuspalvelupäällikköä, tietohallintopäällikköä ja kiinteistöpäällikköä kattavista talousarvioesityksistä. Resurssivaliokunta ohjaa, että kunnan yksiköissä käytäisiin vielä toimintakulujen luvut läpi siten, että toimintakulujen kokonaiskasvu saataisiin laskettua I-vaiheen esitetystä 6%:sta 5%:een, ja että toimintakuluissa olisi mukana vain välttämättömimmät kustannukset. 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Yksiköt ovat syöttäneet I-vaiheen talousarviolukunsa talousarviojärjestelmään ja näistä on koostettu koko kunnan talousarvio. Talousarvion I-vaihe on alijäämäinen n. 3 milj. euroa. Alijäämää selittää suurelta osin se, että verotulot laskevat ensi vuonna arviolta n. -4 %:a (1,9 milj. euroa.). Verotulojen lasku johtuu siitä, että ensi vuonna verotuloista poistuvat vielä vuonna 2023 maksetut hyvinvointialueuudistuksesta johtuvat poikkeukselliset veroerät (ns. verohännät).  Ulkoiset toimintakulut kasvavat n. 6 % (4,2 milj. euroa). Toimintatuotot laskevat -5,1 % lähinnä yrittystonttien myyntiarvion ja varhaiskasvatusmaksujen alentumisen vuoksi. Valtionosuudet kasvavat 6,1 % (1,3 milj. euroa).

Alustavassa investointilistauksessa nettoinvestointeja on ensi vuodelle n. 20,8 milj. euroa. Korkeat investoinnit johtavat väistämättä voimakkaaseen velkamäärän kasvuun, sillä tulorahoitus jää hyvin pieneksi johtuen alijäämäisestä käyttötaloudesta. Lainakanta kasvaisi n. 15,6 milj. eurolla n. 720 euroa/asukas. Suurimmaksi haasteeksi muodostuu se, että tulorahoitus ei riitä lainanhoitokuluihin.

Talousarvion I-vaiheen perusteella kunnanhallitus antaa raamin ja ohjaukset talousarvion jatkovalmisteluun.

Resurssivaliokunta (26.9.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyt talousarviosta 2024 tiedoksi. Resurssivaliokunta kiittää ateria- ja puhdistuspalvelupäällikköä, tietohallintopäällikköä ja kiinteistöpäällikköä kattavista talousarvioesityksistä. Resurssivaliokunta ohjaa, että kunnan yksiköissä käytäisiin vielä toimintakulujen luvut läpi siten, että toimintakulujen kokonaiskasvu saataisiin laskettua I-vaiheen esitetystä 6%:sta 5%:een, ja että toimintakuluissa olisi mukana vain välttämättömimmät kustannukset.

Palveluvaliokunta (26.9.2023):
Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen toimintatuotoissa on havaittavissa iso muutos alaspäin johtuen varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain muutoksesta 1.3.2023. Varhaiskasvatuksen kaikista kuluista 59% on henkilöstökuluja, joista suurin osa selittyy lain vaatimuksilla. Palveluvaliokunta katsoo, että talousarvioon 2024 esitetyt resurssilisäykset ovat perusteluja paitsi lain vaatimusten täyttämiseksi, myös varhaiskasvatuksen hyvän laadun varmistamiseksi.

Vapaa-aikapalvelut
Kempele on edelleen kasvava lapsimyönteinen kunta. Esitetyt resurssilisäykset vapaa-ajan palveluihin talousarvion 2024 osalta ovat valiokunnan mielestä hyvin perusteltuja. Lisäykset vaikuttavat suoraan yleisesti kuntalaisten elämänlaatuun ja erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin. 

Sivistystoimi
Palveluvaliokunta merkitsi sivistystoimen tarpeet tiedoksi. Valiokunta sai hyvät ja perusteelliset esitykset koulujen rehtoreilta. Valmistelua jatketaan edelleen.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti kunnanhallitus asettaa talousarvion jatkovalmistelun raamiksi ulkoisten toimintakulujen kokonaiskasvuksi 5 %:a ja ohjaa, että talousarvion käyttötalous- ja investointiosaan otetaan vain välttämättömimmät menolisäykset.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen. Toimintakulujen kokonaiskasvun rajaaminen 5 %:n tasolle valmistellaan kunnanjohtajan ja talousjohtajan johdolla, ja tarvittavat menokasvujen leikkaukset kohdennetaan niihin talousarviokohtiin, joissa peruste kustannuksen muodostumiselle ei ole lakisääteisesti pakollinen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Kokouksessa esitellään vuoden 2024 talousarvioon sisältyvät investoinnit.


Resurssivaliokunta (16.10.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi saamansa esittelyn talousarvion 2024 investointiosasta ja kiittää teknistä johtajaa kattavasta esittelystä. 

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 121 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtäviin kuuluu valmistella kunnanhallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Talousarvioehdotuksen luonnoksessa tarkastuslautakunnan toimintakulut vuodelle 2024 ovat yhteensä 56 600 euroa. Vuoden 2023 talousarviossa toimintakulut ovat olleet 57 100 euroa, joten vuoden 2024 ehdotus on 500 euroa pienempi kuin kuluvan vuoden talousarvio. Vähennys kohdistuu henkilöstökuluihin. Edellisinä vuosina henkilöstökulut ovat alitoteutuneet talousarvioon nähden. 

Toimintakulut jakautuvat kululuokkiin seuraavasti:

Henkilöstökulut 18 600 €
Palvelujen ostot 38 000 €
YHTEENSÄ 56 600 €

 

Henkilöstökulut käsittävät tarkastuslautakunnan palkkiot ja ansionmenetyskorvaukset. Palvelujen ostoihin sisältyvät tilintarkastuksen kulut sekä 4000 euron varaus matkakuluihin ja 4000 euron varaus koulutuksiin.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta hyväksyy ehdotuksen arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Päätös

Tarkastuslautakunta hyväksyy ehdotuksen arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2024. Talousarvio 2024 on noin -2,6 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -3,2 milj. euroa alijäämäinen. Talousarvion 2024 alijäämää selittää suurimmilta osin verotulojen lasku ja toimintakulujen kasvu.

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2023 n. -5 %:a (550.000 euroa). Toimintatuottojen lasku johtuu pääasiassa maanmyyntivoittojen ja varhaiskasvatuksen maksujen laskusta. Ulkoisia toimintakuluja on 74,4 milj. euroa ja ne kasvavat 4,9 % (3,5 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa suurimmilta osin työehtosopimusneuvotteluissa sovitut palkankorotukset. Toimintakatteen kasvu on 6,8 % (4 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 44,9 milj. euroa. Verotulot pienenevät -3,6 %:a (1,7 milj. euroa). Verotulojen laskua selittää se, että verotuloista poistuvat hyvinvointialueuudistuksesta johtuneet ns. verohännät, jotka ovat korottaneet poikkeuksellisesti vuoden 2023 verotuloja. Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 22,7 milj. euroa ja ne kasvavat 5,9 %:a (1,3 milj. euroa). Valtionosuuksien kertymää selittää pääasiassa alle 15-vuotiaiden lasten suhteellisesti suuri määrä kunnan väestöstä.

Vuonna 2024 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 22,7 milj. euroa ja niihin saadaan 0,6 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa (vuosille 2024–2025) ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa (vuosille 2024–2025). Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 25,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,4 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 19,1 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin 4870 euroa/asukas. Lisäksi todennäköisesti vuonna 2024 käynnistyy Kirkonkylätalon leasing-vuokran maksu ja se lisää merkittävästi kunnan vuokravastuita.

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. Mikäli talous toteutuu talousarvion- ja suunnitelman mukaisena ja investoinnit pysyvät korkealla, taloudessa on merkittävää sopeutus- tai veronkorotustarvetta tuleville vuosille.

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsitellyt talousarvion 13.11.2023. Talousarviokirja toimitetaan valiokuntien jäsenille 17.11.2023 johtoryhmän käsittelyn jälkeen.
 

Resurssivaliokunta (20.11.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2024 esittelyn tiedoksi ja ohjaa viemään talousarvion 2024 valtuuston hyväksyttäväksi. Resurssivaliokunta kävi vilkasta keskustelua talousarvioon ja tulevien vuosien investointeihin liittyen. 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2024. Talousarvio 2024 on noin -2,6 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -3,2 milj. euroa alijäämäinen. Talousarvion 2024 alijäämää selittää suurimmilta osin verotulojen lasku ja toimintakulujen kasvu.

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2023 n. -5 %:a (550.000 euroa). Toimintatuottojen lasku johtuu pääasiassa maanmyyntivoittojen ja varhaiskasvatuksen maksujen laskusta. Ulkoisia toimintakuluja on 74,4 milj. euroa ja ne kasvavat 4,9 % (3,5 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa suurimmilta osin työehtosopimusneuvotteluissa sovitut palkankorotukset. Toimintakatteen kasvu on 6,8 % (4 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 44,9 milj. euroa. Verotulot pienenevät -3,6 %:a (1,7 milj. euroa). Verotulojen laskua selittää se, että verotuloista poistuvat hyvinvointialueuudistuksesta johtuneet ns. verohännät, jotka ovat korottaneet poikkeuksellisesti vuoden 2023 verotuloja. Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 22,7 milj. euroa ja ne kasvavat 5,9 %:a (1,3 milj. euroa). Valtionosuuksien kertymää selittää pääasiassa alle 15-vuotiaiden lasten suhteellisesti suuri määrä kunnan väestöstä.

Vuonna 2024 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 22,7 milj. euroa ja niihin saadaan 0,6 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa (vuosille 2024–2025) ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa (vuosille 2024–2025). Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 25,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,4 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 19,1 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin 4870 euroa/asukas. Lisäksi todennäköisesti vuonna 2024 käynnistyy Kirkonkylätalon leasing-vuokran maksu ja se lisää merkittävästi kunnan vuokravastuita.

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. Mikäli talous toteutuu talousarvion- ja suunnitelman mukaisena ja investoinnit pysyvät korkealla, taloudessa on merkittävää sopeutus- tai veronkorotustarvetta tuleville vuosille.

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa, hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsitellyt talousarvion 13.11.2023. Talousarviokirja toimitetaan valiokuntien jäsenille 17.11.2023 johtoryhmän käsittelyn jälkeen.

Palveluvaliokunta (26.9.2023):

Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen toimintatuotoissa on havaittavissa iso muutos alaspäin johtuen varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain muutoksesta 1.3.2023.
Varhaiskasvatuksen kaikista kuluista 59% on henkilöstökuluja, joista suurin osa selittyy lain vaatimuksilla. Palveluvaliokunta katsoo, että talousarvioon 2024 esitetyt resurssilisäykset ovat perusteluja paitsi lain vaatimusten täyttämiseksi, myös varhaiskasvatuksen hyvän laadun varmistamiseksi.

Vapaa-aikapalvelut
Kempele on edelleen kasvava lapsimyönteinen kunta. Esitetyt resurssilisäykset vapaa-ajan palveluihin talousarvion 2024 osalta ovat valiokunnan mielestä hyvin perusteltuja. Lisäykset vaikuttavat suoraan yleisesti kuntalaisten elämänlaatuun ja erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin. 

Sivistystoimi
Palveluvaliokunta merkitsi sivistystoimen tarpeet tiedoksi. Valiokunta sai hyvät ja perusteelliset esitykset koulujen rehtoreilta. Valmistelua jatketaan edelleen.

 

Valiokunnan ohjaus:

Palveluvaliokunta sai esittelyn talousarviosta 2024. Valiokunta toteaa, että talouden epävarmuus leimaa tulevaa. 

 

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2024. Talousarvio 2024 on noin -2,6 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -3,2 milj. euroa alijäämäinen. Talousarvion 2024 alijäämää selittää suurimmilta osin verotulojen lasku ja toimintakulujen kasvu.

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2023 n. -5 %:a (550.000 euroa). Toimintatuottojen lasku johtuu pääasiassa maanmyyntivoittojen ja varhaiskasvatuksen maksujen laskusta. Ulkoisia toimintakuluja on 74,4 milj. euroa ja ne kasvavat 4,9 % (3,5 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa suurimmilta osin työehtosopimusneuvotteluissa sovitut palkankorotukset. Toimintakatteen kasvu on 6,8 % (4 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 44,9 milj. euroa. Verotulot pienenevät -3,6 %:a (1,7 milj. euroa). Verotulojen laskua selittää se, että verotuloista poistuvat hyvinvointialueuudistuksesta johtuneet ns. verohännät, jotka ovat korottaneet poikkeuksellisesti vuoden 2023 verotuloja. Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 22,7 milj. euroa ja ne kasvavat 5,9 %:a (1,3 milj. euroa). Valtionosuuksien kertymää selittää pääasiassa alle 15-vuotiaiden lasten suhteellisesti suuri määrä kunnan väestöstä.

Vuonna 2024 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 22,7 milj. euroa ja niihin saadaan 0,6 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa (vuosille 2024–2025) ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa (vuosille 2024–2025). Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 25,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,4 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 19,1 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin 4870 euroa/asukas. Lisäksi todennäköisesti vuonna 2024 käynnistyy Kirkonkylätalon leasing-vuokran maksu ja se lisää merkittävästi kunnan vuokravastuita.

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. Mikäli talous toteutuu talousarvion- ja suunnitelman mukaisena ja investoinnit pysyvät korkealla, taloudessa on merkittävää sopeutus- tai veronkorotustarvetta tuleville vuosille.

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsitellyt talousarvion 13.11.2023. Talousarviokirja toimitetaan valiokuntien jäsenille 17.11.2023 johtoryhmän käsittelyn jälkeen.

 

Yhteisöllisyysvaliokunta (21.11.2023):

Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi. 

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2024. Talousarvio 2024 on noin -2,6 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -3,2 milj. euroa alijäämäinen. Talousarvion 2024 alijäämää selittää suurimmilta osin verotulojen lasku ja toimintakulujen kasvu.

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2023 n. -5 %:a (550.000 euroa). Toimintatuottojen lasku johtuu pääasiassa maanmyyntivoittojen ja varhaiskasvatuksen maksujen laskusta. Ulkoisia toimintakuluja on 74,4 milj. euroa ja ne kasvavat 4,9 % (3,5 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa suurimmilta osin työehtosopimusneuvotteluissa sovitut palkankorotukset. Toimintakatteen kasvu on 6,8 % (4 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 44,9 milj. euroa. Verotulot pienenevät -3,6 %:a (1,7 milj. euroa). Verotulojen laskua selittää se, että verotuloista poistuvat hyvinvointialueuudistuksesta johtuneet ns. verohännät, jotka ovat korottaneet poikkeuksellisesti vuoden 2023 verotuloja. Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 22,7 milj. euroa ja ne kasvavat 5,9 %:a (1,3 milj. euroa). Valtionosuuksien kertymää selittää pääasiassa alle 15-vuotiaiden lasten suhteellisesti suuri määrä kunnan väestöstä.

Vuonna 2024 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 22,7 milj. euroa ja niihin saadaan 0,6 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa (vuosille 2024–2025) ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa (vuosille 2024–2025). Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 25,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,4 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 19,1 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin 4870 euroa/asukas. Lisäksi todennäköisesti vuonna 2024 käynnistyy Kirkonkylätalon leasing-vuokran maksu ja se lisää merkittävästi kunnan vuokravastuita. Lainakannan ja vuokravastuiden arvioidaan olevan vuoden 2024 lopuussa yhteensä n. 7200 euroa/asukas. 

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. Mikäli talous toteutuu talousarvion- ja suunnitelman mukaisena ja investoinnit pysyvät korkealla, taloudessa on merkittävää sopeutus- ja veronkorotustarvetta tuleville vuosille.

Talousarviokäsittelyn aikana Valtiovarainministeriö on julkaissut hyvinvointialueuudistukseen liittyviä sotesiirtolaskelmiin liittyviä tietoja. Näiden tarkkoja vaikutuksia ei ollut käytössä talousarvion laatimishetkellä, joten ne eivät sisälly edellä oleviin valtionosuuslukuihin. Mikäli siirtolaskelmien valmistumisesta seuraa olennaisia muutoksia vuoden 2024 valtionosuuksiin, käsitellään ne talousarvion muutoksina myöhemmin.

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Henkilöstötoimikunta on käsitellyt talousarvion 13.11.2023. 

Resurssivaliokunta (20.11.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2024 esittelyn tiedoksi ja ohjaa viemään talousarvion 2024 valtuuston hyväksyttäväksi. Resurssivaliokunta kävi vilkasta keskustelua talousarvioon ja tulevien vuosien investointeihin liittyen. 

Palveluvaliokunta (21.11.2023):
Palveluvaliokunta sai esittelyn talousarviosta 2024. Valiokunta toteaa, että talouden epävarmuus leimaa tulevaa. 

Yhteisöllisyysvaliokunta (21.11.2023):
Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi. 

Elinvoimavaliokunta (21.11.2023):
Elinvoimavaliokunta merkitsi esittelyn tiedoksi ja ohjasi, että työllistämisen edistämiseen paneuduttaisiin erityisesti ja että kouluilta poistuvia kalusteita uusiokäytettäisiin mahdollisimman paljon.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan talousarvion 2024 ja taloussuunnittelman 2024-2026.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Talousarviokäsittelyn aikana Valtiovarainministeriö on julkaissut hyvinvointialueuudistukseen liittyvät sotesiirtolaskelmat. Näiden tarkkoja vaikutuksia ei ollut käytössä talousarvion laatimishetkellä, joten siirtolaskelmista johtuvat muutokset eivät sisälly talousarviokirjan valtionosuuslukuihin. Talousarviokäsittelyn aikana on selvinnyt, että siirtolaskelmien olennaiset muutokset kohdistuvat suunnitelmavuosille 2025 ja 2026, mutta kansallisessa poliittisessa keskustelussa on tuotu esiin, että näille valtionosuusleikkauksille etsitään ratkaisuja, joilla nämä lisäleikkaukset kompensoitaisiin kunnille, minkä seurauksena talousarviokirjan valtionosuuslukuja ei ole muutettu.

Ehdotus

Valtuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2024-2026.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Sari Janatuinen esitti, että talousarvioon lisätään 50 000 euron määräraha, jonka tarkoituksena on tukalassa taloudellisessa tilanteessa olevien lapsiperheiden avustaminen. Jouko Etelä ja Kalevi Kerttula kannattivat esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana oli tehty kannatettu muutosesitys, on asiasta äänestettävä. Äänestysesityksenä puheenjohtaja esitti, että valtuutetut, jotka kannattavat kunnanhallituksen ehdotusta, äänestävät "JAA" ja valtuutetut, jotka kannattavat Sari Janatuisen muutosesitystä, äänestävät "EI". Hyväksyttiin. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 34 JAA-ääntä, 5 EI-ääntä, tyhjiä 0, poissa 0. Puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen ehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Merkittiin, että kokouksessa pidettiin tauko kello 18:30-18:40.

Tiedoksi

-

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

postiosoite: PL 189, 90101 Oulu

käyntiosoite: Isokatu 4, 3. krs Oulu

faksi: 02956 42841

sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin oikeusministeriön asetuksessa (31.12.2018 /1383) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.

Kempeleen kunta

PL 12

90441 Kempele

sähköposti: kirjaamo@kempele.fi

                                            

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.