Valtuusto, kokous 20.5.2024

§ 32 Vuoden 2023 tilinpäätös, tilintarkastuskertomus ja vastuuvapauden myöntäminen

244Dno-2024-101

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Resurssivaliokunnan tehtäviin kuuluu ohjata tukipalveluiden (tietohallinnon, ateria- ja puhdistuspalveluiden ja tilapalveluiden) toimintaa. Kunkin tukipalveluyksikön päällikkö esittelee kokouksessa yksikkönsä tilinpäätöstä ja toimintaa vuodelta 2023. Lisäksi käydään läpi tilinpäätöksen tulosarvio koko kunnan osalta.

 

Resurssivaliokunta (19.2.2024):

Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi tukipalveluiden tilinpäätösesitykset ja on tyytyväinen niiden tilinpäätöksiin sekä merkitsee tiedoksi tilinpäätöksen tulosarvion.

Perustelut

Tarkastuslautakunnan yhtenä tehtävänä on arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tarkastuslautakunta on kutsunut Kempeleen kunnan talousjohtajan esittelemään vuoden 2023 tilinpäätöstietoja.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta merkitsee esittelyn tiedokseen.

Päätös

Merkitään kuultu selostus tiedoksi.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2023 on 1,9 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen ylijäämä on 2,6 milj. euroa. Erinomaista tulosta selittää pääasiassa hyvinvointialueuudistuksen seurauksena kunnille maksettavat ns. verohännät. Verohännillä tarkoitetaan sitä, että kunnille tilitetään verotuloja uudistusta edeltäneiltä vuosilta leikkaamattomilla veroprosenteilla. Näiden kertaluonteisten verohäntien vaikutuksen arvio Kempeleen kunnalle on 4,6 milj. euroa vuodelle 2023. Siten ilman näitä poikkeuksellisia veroeriä tilinpäätös olisi alijäämäinen.

Vuoden 2023 tilinpäätösluvut eivät ole suurelta osin vertailukelpoisia edelliseen vuoteen verrattuna hyvinvointialueuudistuksen seurauksena, sillä  vuoden 2022 luvut pitävät sisällään vielä mm. sosiaali- ja terveyspalvelut. Sosiaali- ja terveyspalvelut, oppilashuollon palvelut, pelastustoimen kustannukset ja näihin liittyvät tukipalvelut siirtyivät hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien. Tämän seurauksena n. puolet kunnan toimintakuluista ja iso osa toimintatuotoista, verotuloista ja valtionosuuksista siirtyi hyvinvointialueelle ja valtionrahoitukseen.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,4 milj. eurolla. Tätä selittää suurelta osin maanmyyntivoittojen talousarvio ylitys n. 0,7 milj. euroa. Maanmyynnit olivat n. 3,5 milj. euroa. Toimintakulut yhteensä ylittivät muutetun talousarvion n. 670.000 eurolla. Valtuustositova toimintakulujen taso ylittyi ainoastaan varhaiskasvatuksessa 0,5 milj. eurolla. Varhaiskasvatuksen kulujen ylitystä selittää pääasiassa sijaiskulujen ylitys ja poikkeuksellisen korkeat palkkojen yleiskorotukset. Hallintopalveluissa toimintakulut sen sijaan alittuivat selvästi 0,9 milj. eurolla ja teknisissä palveluissa 0,3 milj. eurolla. Sivistys- ja vapaa-aikapalveluiden talousarvio toteutui kokonaisuutena lähes talousarvion mukaisesti, mutta talousarvion sisällä henkilöstökulut ylittyivät selvästi ja sisäiset vuokrat alittuivat merkittävästi. Verotulot ja valtionosuudet toteutuivat olennaisilta osin muutetun talousarvion mukaisesti. 

Investoinnit kasvoivat merkittävistä edellisistä vuosista ja niitä oli yhteensä 19,9 milj. euroa. Lukuun ei sisälly Kirkonkylätalon investointi, sillä se rahoitetaan leasing-rahoituksella. Kirkonkylätalon leasing-rahoitukseen on kertynyt kuluja vuoden vaihteeseen mennessä n. 33,2 milj. euroa.  Suurin yksittäinen investointi oli Linnakankaan koulun moduulikoulu 2, josta kirjautui vuodelle 2023 n. 5,7 milj. euroa. Investoinnit pysyivät pääasiassa valtuuston asettamien määrärahojen puitteissa. Linnakankaan koulun parkkialueelle varattu 0,5 milj. euron määräraha ylittyi kuitenkin 86.000 eurolla.

Korkeiden investointien myötä lainakanta kasvoi 8,5 milj. eurolla (n. 390 eurolla/asukas). Vuoden aikana nostettiin 14 milj. euron pitkäaikaista lainaa ja lyhytaikaisen lainan määrä kasvoi miljoonalla eurolla. Vanhoja lainoja lyhennettiin 6,5 milj. eurolla.  Vuoden vaihteessa kunnan lainakanta on 75 milj. euroa (3848 euroa/asukas).


Resurssivaliokunta (19.3.3024):
Resurssivaliokunta merkitsee tilinpäätöksen 2023 tiedoksi ja kiittää talousjohtajaa kattavasta esittelystä. 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2023 on 1,9 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen ylijäämä on 2,6 milj. euroa. Erinomaista tulosta selittää pääasiassa hyvinvointialueuudistuksen seurauksena kunnille maksettavat ns. verohännät. Verohännillä tarkoitetaan sitä, että kunnille tilitetään verotuloja uudistusta edeltäneiltä vuosilta leikkaamattomilla veroprosenteilla. Näiden kertaluonteisten verohäntien vaikutuksen arvio Kempeleen kunnalle on 4,6 milj. euroa vuodelle 2023. Siten ilman näitä poikkeuksellisia veroeriä tilinpäätös olisi alijäämäinen.

Vuoden 2023 tilinpäätösluvut eivät ole suurelta osin vertailukelpoisia edelliseen vuoteen verrattuna hyvinvointialueuudistuksen seurauksena, sillä  vuoden 2022 luvut pitävät sisällään vielä mm. sosiaali- ja terveyspalvelut. Sosiaali- ja terveyspalvelut, oppilashuollon palvelut, pelastustoimen kustannukset ja näihin liittyvät tukipalvelut siirtyivät hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien. Tämän seurauksena n. puolet kunnan toimintakuluista ja iso osa toimintatuotoista, verotuloista ja valtionosuuksista siirtyi hyvinvointialueelle ja valtionrahoitukseen.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,4 milj. eurolla. Tätä selittää suurelta osin maanmyyntivoittojen talousarvio ylitys n. 0,7 milj. euroa. Maanmyynnit olivat n. 3,5 milj. euroa. Toimintakulut yhteensä ylittivät muutetun talousarvion n. 670.000 eurolla. Valtuustositova toimintakulujen taso ylittyi ainoastaan varhaiskasvatuksessa 0,5 milj. eurolla. Varhaiskasvatuksen kulujen ylitystä selittää pääasiassa sijaiskulujen ylitys ja poikkeuksellisen korkeat palkkojen yleiskorotukset. Hallintopalveluissa toimintakulut sen sijaan alittuivat selvästi 0,9 milj. eurolla ja teknisissä palveluissa 0,3 milj. eurolla. Sivistys- ja vapaa-aikapalveluiden talousarvio toteutui kokonaisuutena lähes talousarvion mukaisesti, mutta talousarvion sisällä henkilöstökulut ylittyivät selvästi ja sisäiset vuokrat alittuivat merkittävästi. Verotulot ja valtionosuudet toteutuivat olennaisilta osin muutetun talousarvion mukaisesti. 

Investoinnit kasvoivat merkittävistä edellisistä vuosista ja niitä oli yhteensä 19,9 milj. euroa. Lukuun ei sisälly Kirkonkylätalon investointi, sillä se rahoitetaan leasing-rahoituksella. Kirkonkylätalon leasing-rahoitukseen on kertynyt kuluja vuoden vaihteeseen mennessä n. 33,2 milj. euroa.  Suurin yksittäinen investointi oli Linnakankaan koulun moduulikoulu 2, josta kirjautui vuodelle 2023 n. 5,7 milj. euroa. Investoinnit pysyivät pääasiassa valtuuston asettamien määrärahojen puitteissa. Linnakankaan koulun parkkialueelle varattu 0,5 milj. euron määräraha ylittyi kuitenkin 86.000 eurolla.

Korkeiden investointien myötä lainakanta kasvoi 8,5 milj. eurolla (n. 390 eurolla/asukas). Vuoden aikana nostettiin 14 milj. euron pitkäaikaista lainaa ja lyhytaikaisen lainan määrä kasvoi miljoonalla eurolla. Vanhoja lainoja lyhennettiin 6,5 milj. eurolla.  Vuoden vaihteessa kunnan lainakanta on 75 milj. euroa (3848 euroa/asukas).

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta merkitsee tiedoksi saamansa informaation tilinpäätöksestä 2023.

Perustelut

Kempeleen kunnan tytäryhtiöt Kempeleen Vesihuolto Oy ja Koy Kempeleenkartano esittelevät tilinpäätökset 2023 resurssivaliokunnalle.


Resurssivaliokunta (19.3.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyt Kempeleen Vesihuolto Oy:n ja Kiinteistö Oy Kempeleenkartanon tilinpäätöksistä tiedoksi ja kiittää yhtiöiden toimitusjohtajia kattavista esittelyistä.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2023 on 1,9 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen ylijäämä on 2,6 milj. euroa. Erinomaista tulosta selittää pääasiassa hyvinvointialueuudistuksen seurauksena kunnille maksettavat ns. verohännät. Verohännillä tarkoitetaan sitä, että kunnille tilitetään verotuloja uudistusta edeltäneiltä vuosilta leikkaamattomilla veroprosenteilla. Näiden kertaluonteisten verohäntien vaikutuksen arvio Kempeleen kunnalle on 4,6 milj. euroa vuodelle 2023. Siten ilman näitä poikkeuksellisia veroeriä tilinpäätös olisi alijäämäinen.

Vuoden 2023 tilinpäätösluvut eivät ole suurelta osin vertailukelpoisia edelliseen vuoteen verrattuna hyvinvointialueuudistuksen seurauksena, sillä  vuoden 2022 luvut pitävät sisällään vielä mm. sosiaali- ja terveyspalvelut. Sosiaali- ja terveyspalvelut, oppilashuollon palvelut, pelastustoimen kustannukset ja näihin liittyvät tukipalvelut siirtyivät hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien. Tämän seurauksena n. puolet kunnan toimintakuluista ja iso osa toimintatuotoista, verotuloista ja valtionosuuksista siirtyi hyvinvointialueelle ja valtionrahoitukseen.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,4 milj. eurolla. Tätä selittää suurelta osin maanmyyntivoittojen talousarvio ylitys n. 0,7 milj. euroa. Maanmyynnit olivat n. 3,5 milj. euroa. Toimintakulut yhteensä ylittivät muutetun talousarvion n. 670.000 eurolla. Valtuustositova toimintakulujen taso ylittyi ainoastaan varhaiskasvatuksessa 0,5 milj. eurolla. Varhaiskasvatuksen kulujen ylitystä selittää pääasiassa sijaiskulujen ylitys ja poikkeuksellisen korkeat palkkojen yleiskorotukset. Hallintopalveluissa toimintakulut sen sijaan alittuivat selvästi 0,9 milj. eurolla ja teknisissä palveluissa 0,3 milj. eurolla. Sivistys- ja vapaa-aikapalveluiden talousarvio toteutui kokonaisuutena lähes talousarvion mukaisesti, mutta talousarvion sisällä henkilöstökulut ylittyivät selvästi ja sisäiset vuokrat alittuivat merkittävästi. Verotulot ja valtionosuudet toteutuivat olennaisilta osin muutetun talousarvion mukaisesti. 

Investoinnit kasvoivat merkittävistä edellisistä vuosista ja niitä oli yhteensä 19,9 milj. euroa. Lukuun ei sisälly Kirkonkylätalon investointi, sillä se rahoitetaan leasing-rahoituksella. Kirkonkylätalon leasing-rahoitukseen on kertynyt kuluja vuoden vaihteeseen mennessä n. 33,2 milj. euroa.  Suurin yksittäinen investointi oli Linnakankaan koulun moduulikoulu 2, josta kirjautui vuodelle 2023 n. 5,7 milj. euroa. Investoinnit pysyivät pääasiassa valtuuston asettamien määrärahojen puitteissa. Linnakankaan koulun parkkialueelle varattu 0,5 milj. euron määräraha ylittyi kuitenkin 86.000 eurolla.

Korkeiden investointien myötä lainakanta kasvoi 8,5 milj. eurolla (n. 390 eurolla/asukas). Vuoden aikana nostettiin 14 milj. euron pitkäaikaista lainaa ja lyhytaikaisen lainan määrä kasvoi miljoonalla eurolla. Vanhoja lainoja lyhennettiin 6,5 milj. eurolla.  Vuoden vaihteessa kunnan lainakanta on 75 milj. euroa (3848 euroa/asukas).

 

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (19.3.2024):

Merkitään esittely tiedoksi.

 

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2023 on 1,9 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen ylijäämä on 2,6 milj. euroa. Erinomaista tulosta selittää pääasiassa hyvinvointialueuudistuksen seurauksena kunnille maksettavat ns. verohännät. Verohännillä tarkoitetaan sitä, että kunnille tilitetään verotuloja uudistusta edeltäneiltä vuosilta leikkaamattomilla veroprosenteilla. Näiden kertaluonteisten verohäntien vaikutuksen arvio Kempeleen kunnalle on 4,6 milj. euroa vuodelle 2023. Siten ilman näitä poikkeuksellisia veroeriä tilinpäätös olisi alijäämäinen.

Vuoden 2023 tilinpäätösluvut eivät ole suurelta osin vertailukelpoisia edelliseen vuoteen verrattuna hyvinvointialueuudistuksen seurauksena, sillä  vuoden 2022 luvut pitävät sisällään vielä mm. sosiaali- ja terveyspalvelut. Sosiaali- ja terveyspalvelut, oppilashuollon palvelut, pelastustoimen kustannukset ja näihin liittyvät tukipalvelut siirtyivät hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien. Tämän seurauksena n. puolet kunnan toimintakuluista ja iso osa toimintatuotoista, verotuloista ja valtionosuuksista siirtyi hyvinvointialueelle ja valtionrahoitukseen.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,4 milj. eurolla. Tätä selittää suurelta osin maanmyyntivoittojen talousarvio ylitys n. 0,7 milj. euroa. Maanmyynnit olivat n. 3,5 milj. euroa. Toimintakulut yhteensä ylittivät muutetun talousarvion n. 670.000 eurolla. Valtuustositova toimintakulujen taso ylittyi ainoastaan varhaiskasvatuksessa 0,5 milj. eurolla. Varhaiskasvatuksen kulujen ylitystä selittää pääasiassa sijaiskulujen ylitys ja poikkeuksellisen korkeat palkkojen yleiskorotukset. Hallintopalveluissa toimintakulut sen sijaan alittuivat selvästi 0,9 milj. eurolla ja teknisissä palveluissa 0,3 milj. eurolla. Sivistys- ja vapaa-aikapalveluiden talousarvio toteutui kokonaisuutena lähes talousarvion mukaisesti, mutta talousarvion sisällä henkilöstökulut ylittyivät selvästi ja sisäiset vuokrat alittuivat merkittävästi. Verotulot ja valtionosuudet toteutuivat olennaisilta osin muutetun talousarvion mukaisesti. 

Investoinnit kasvoivat merkittävistä edellisistä vuosista ja niitä oli yhteensä 19,9 milj. euroa. Lukuun ei sisälly Kirkonkylätalon investointi, sillä se rahoitetaan leasing-rahoituksella. Kirkonkylätalon leasing-rahoitukseen on kertynyt kuluja vuoden vaihteeseen mennessä n. 33,2 milj. euroa.  Suurin yksittäinen investointi oli Linnakankaan koulun moduulikoulu 2, josta kirjautui vuodelle 2023 n. 5,7 milj. euroa. Investoinnit pysyivät pääasiassa valtuuston asettamien määrärahojen puitteissa. Linnakankaan koulun parkkialueelle varattu 0,5 milj. euron määräraha ylittyi kuitenkin 86.000 eurolla.

Korkeiden investointien myötä lainakanta kasvoi 8,5 milj. eurolla (n. 390 eurolla/asukas). Vuoden aikana nostettiin 14 milj. euron pitkäaikaista lainaa ja lyhytaikaisen lainan määrä kasvoi miljoonalla eurolla. Vanhoja lainoja lyhennettiin 6,5 milj. eurolla.  Vuoden vaihteessa kunnan lainakanta on 75 milj. euroa (3848 euroa/asukas).

 

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.3.2024):

Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi. 

 

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2023 on 1,9 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen ylijäämä on 2,6 milj. euroa. Erinomaista tulosta selittää pääasiassa hyvinvointialueuudistuksen seurauksena kunnille maksettavat ns. verohännät. Verohännillä tarkoitetaan sitä, että kunnille tilitetään verotuloja uudistusta edeltäneiltä vuosilta leikkaamattomilla veroprosenteilla. Näiden kertaluonteisten verohäntien vaikutuksen arvio Kempeleen kunnalle on 4,6 milj. euroa vuodelle 2023. Siten ilman näitä poikkeuksellisia veroeriä tilinpäätös olisi alijäämäinen.

Vuoden 2023 tilinpäätösluvut eivät ole suurelta osin vertailukelpoisia edelliseen vuoteen verrattuna hyvinvointialueuudistuksen seurauksena, sillä  vuoden 2022 luvut pitävät sisällään vielä mm. sosiaali- ja terveyspalvelut. Sosiaali- ja terveyspalvelut, oppilashuollon palvelut, pelastustoimen kustannukset ja näihin liittyvät tukipalvelut siirtyivät hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien. Tämän seurauksena n. puolet kunnan toimintakuluista ja iso osa toimintatuotoista, verotuloista ja valtionosuuksista siirtyi hyvinvointialueelle ja valtionrahoitukseen.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,4 milj. eurolla. Tätä selittää suurelta osin maanmyyntivoittojen talousarvio ylitys n. 0,7 milj. euroa. Maanmyynnit olivat n. 3,5 milj. euroa. Toimintakulut yhteensä ylittivät muutetun talousarvion n. 670.000 eurolla. Valtuustositova toimintakulujen taso ylittyi ainoastaan varhaiskasvatuksessa 0,5 milj. eurolla. Varhaiskasvatuksen kulujen ylitystä selittää pääasiassa sijaiskulujen ylitys ja poikkeuksellisen korkeat palkkojen yleiskorotukset. Hallintopalveluissa toimintakulut sen sijaan alittuivat selvästi 0,9 milj. eurolla ja teknisissä palveluissa 0,3 milj. eurolla. Sivistys- ja vapaa-aikapalveluiden talousarvio toteutui kokonaisuutena lähes talousarvion mukaisesti, mutta talousarvion sisällä henkilöstökulut ylittyivät selvästi ja sisäiset vuokrat alittuivat merkittävästi. Verotulot ja valtionosuudet toteutuivat olennaisilta osin muutetun talousarvion mukaisesti. 

Investoinnit kasvoivat merkittävistä edellisistä vuosista ja niitä oli yhteensä 19,9 milj. euroa. Lukuun ei sisälly Kirkonkylätalon investointi, sillä se rahoitetaan leasing-rahoituksella. Kirkonkylätalon leasing-rahoitukseen on kertynyt kuluja vuoden vaihteeseen mennessä n. 33,2 milj. euroa.  Suurin yksittäinen investointi oli Linnakankaan koulun moduulikoulu 2, josta kirjautui vuodelle 2023 n. 5,7 milj. euroa. Investoinnit pysyivät pääasiassa valtuuston asettamien määrärahojen puitteissa. Linnakankaan koulun parkkialueelle varattu 0,5 milj. euron määräraha ylittyi kuitenkin 86.000 eurolla.

Korkeiden investointien myötä lainakanta kasvoi 8,5 milj. eurolla (n. 390 eurolla/asukas). Vuoden aikana nostettiin 14 milj. euron pitkäaikaista lainaa ja lyhytaikaisen lainan määrä kasvoi miljoonalla eurolla. Vanhoja lainoja lyhennettiin 6,5 milj. eurolla.  Vuoden vaihteessa kunnan lainakanta on 75 milj. euroa (3848 euroa/asukas).

Kempeleen Vesihuolto Oyn ja Kiinteistö Oy Kempeleenkartanon toimitusjohtajat esittelivät tilinpäätöksensä resurssivaliokunnalle.


Resurssivaliokunta (19.3.3024):
Resurssivaliokunta merkitsee tilinpäätöksen 2023 tiedoksi ja kiittää talousjohtajaa kattavasta esittelystä. Lisäksi resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyt Kempeleen Vesihuolto Oy:n ja Kiinteistö Oy Kempeleenkartanon tilinpäätöksistä tiedoksi ja kiittää yhtiöiden toimitusjohtajia kattavista esittelyistä.

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.3.2024):
Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi. 

Elinvoimavaliokunta (19.3.2024):
Merkitään esittely tiedoksi.

Palveluvaliokunta (19.3.2024):
Palveluvaliokunta merkitsee tiedoksi saamansa informaation tilinpäätöksestä 2023.


Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää tilikauden 2023 tuloksen (1.892.171,09) käsittelystä seuraavaa:

1. Tuloutetaan tehtyjä poistoeroja suunnitelman mukaan 673.298,64 euroa.

2. Siirretään tilikauden ylijäämä 2.565.469,73 euroa omaan pääomaan tilikauden ylijäämätilille.

Kunnanhallitus ja kunnanjohtaja allekirjoittavat tilinpäätöksen ja kunnanhallitus jättää tilinpäätöksen tilintarkastajan tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Kunnanhallitus antaa talousjohtajalle oikeuden mahdollisten teknisten virheiden korjaamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Tilintarkastaja on suorittanut vuoden 2023 hallinnon ja kirjanpidon sekä tilinpäätöksen tarkastamisen. Tilintarkastaja on tilintarkastuskertomuksessaan 2.5.2024 esittänyt tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille tarkastamaltaan tilikaudelta. Tilintarkastuskertomus on luovutettu tarkastuslautakunnalle 2.5.2024.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta saattaa tilinpäätöksen valtuuston käsiteltäväksi seuraavin edellytyksin:
1. tilintarkastuskertomus vuodelta 2023 merkitään tiedoksi
2. vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään
3. kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.-31.12.2023.

Päätös

Tarkastuslautakunta saattaa tilinpäätöksen valtuuston käsiteltäväksi seuraavin edellytyksin:
1. tilintarkastuskertomus vuodelta 2023 merkitään tiedoksi
2. vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään
3. kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.-31.12.2023.

Ehdotus

Valtuusto

  1. merkitsee tiedoksi tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2023,
  2. hyväksyy vuoden 2023 tilinpäätöksen,
  3. myöntää vastuuvapauden kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille tilikaudelta 1.1.-31.12.2023,
  4. päättää tulouttaa tehtyjä poistoeroja suunnitelman mukaan 673.298,64 euroa ja
  5. päättää siirtää tilikauden ylijäämän 2.565.469,73 euroa omaan pääomaan tilikauden ylijäämätilille.

Päätös

Valtuusto

  1. merkitsi tiedoksi tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2023,
  2. hyväksyi vuoden 2023 tilinpäätöksen,
  3. myönsi vastuuvapauden kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille tilikaudelta 1.1.-31.12.2023,
  4. päätti tulouttaa tehtyjä poistoeroja suunnitelman mukaan 673.298,64 euroa ja
  5. päätti siirtää tilikauden ylijäämän 2.565.469,73 euroa omaan pääomaan tilikauden ylijäämätilille.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Sanna Laine esitti, että maininta "Verkostoa koordinoineen henkilön tehtävä lakkautettiin Pohteella v. 2023 loppuun. " (s. 21) poistetaan tilinpäätösasiakirjasta. Jouko Etelä kannatti esitystä. Puheenjohtaja tiedusteli, voiko valtuusto hyväksyä muutosehdotuksen yksimielisesti. Hyväksyttiin.

Tiedoksi

-

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

postiosoite: PL 189, 90101 Oulu

käyntiosoite: Isokatu 4, 3. krs Oulu

faksi: 02956 42841

sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin oikeusministeriön asetuksessa (31.12.2018 /1383) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.

Kempeleen kunta

PL 12

90441 Kempele

sähköposti: kirjaamo@kempele.fi

                                            

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.