Kunnanhallitus, kokous 10.6.2024

§ 214 Oulun seudun pyöräliikenteen pääverkko 2040

244Dno-2024-251

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi

Perustelut

Viimeisin Oulun seudun pyöräliikenteen tavoiteverkko 2030 -suunnitelma valmistui vuonna 2017. Oulun seudun pyöräliikenteen pääverkko 2040 on aikaisempaa verkkoa selkeämpi, minkä toivotaan vaikuttavan pyöräliikenteen pääverkon aikaisempaa parempaan huomioon ottamiseen maankäytön esisuunnitteluvaiheesta väylien toteutukseen ja kunnossapitoon asti. Oulun seudun pyöräliikenteen pääverkon laajuus on 879 km ja siihen mahtuu monenlaisia väylätyyppejä. Oulussa pyöräliikenteen pääverkkoa on tiivistetty ja selkeytetty mm. aluereittejä karsimalla sekä muuttamalla kehäreittien suuntaisia yhteyksiä (Oulunlahdentie, Poikkimaantie) aluereiteistä pääreiteiksi. Seudulla jokaiseen kuntaan johtaa Oulusta pyöräliikenteen pääreitti ja tässä päivitystyössä mm. Kempele on muutettu suureksi aluekeskukseksi. Myös muiden kuntien osalta on tarkasteltu eri keskuksia sekä väylätyyppejä.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (14.5.2024):

Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyyn suunnitelmaan. 

 

 

Valmistelija

  • Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi

Perustelut

Viimeisin Oulun seudun pyöräliikenteen tavoiteverkko 2030 -suunnitelma valmistui vuonna 2017. Oulun seudun pyöräliikenteen pääverkko 2040 on aikaisempaa verkkoa selkeämpi, minkä toivotaan vaikuttavan pyöräliikenteen pääverkon aikaisempaa parempaan huomioon ottamiseen maankäytön esisuunnitteluvaiheesta väylien toteutukseen ja kunnossapitoon asti. Oulun seudun pyöräliikenteen pääverkon laajuus on 879 km ja siihen mahtuu monenlaisia väylätyyppejä. Oulussa pyöräliikenteen pääverkkoa on tiivistetty ja selkeytetty mm. aluereittejä karsimalla sekä muuttamalla kehäreittien suuntaisia yhteyksiä (Oulunlahdentie, Poikkimaantie) aluereiteistä pääreiteiksi. Seudulla jokaiseen kuntaan johtaa Oulusta pyöräliikenteen pääreitti ja tässä päivitystyössä mm. Kempele on muutettu suureksi aluekeskukseksi. Myös muiden kuntien osalta on tarkasteltu eri keskuksia sekä väylätyyppejä.

Elinvoimavaliokunta (14.5.2024):
Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyyn suunnitelmaan.

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy päivitetyn Oulun seudun pyöräliikenneverkkosuunnitelman.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oulun kaupunki

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)