Kunnanhallitus, kokous 10.6.2024

§ 222 Rakennusvalvonnan taksat 2024

244Dno-2024-336

Valmistelija

  • Hannu Hanhela, johtava rakennustarkastaja, hannu.hanhela@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen kunnan Hallintosäännön 14 luvun 8 § mukaan kunnanvaltuusto päättää kunnan palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Kunnanhallitus päättää tarkemmin maksujen perusteista ja euromääristä.

Kunnanhallitus on edellisen kerran kokouksessaan 4.12.2018 päättänyt rakennusvalvonnan taksojen tarkistuksesta 1.1.2019 alkaen. Maksutaulukkoon on sisältynyt myös kaavoituksen sekä maan ja mittauksen alaprosesseissa perittäviä maksuja. Taksat eivät nykyisellään kaikilta osin kata viranomaistoiminnasta aiheutuvia kustannuksia, joita maksujen perimisellä hoidetaan ja tämän vuoksi taksojen tarkastaminen on ajankohtaista. Yleiseen kustannustason nousuun perustuvat Kempeleen kunnan viranomaistehtävistä perittävät tarkistetut taksat on määritetty liitteenä olevassa Rakennuslupamaksut 1.7.2024 -taulukossa.  Taulukossa taksoja on korotettu noin 10 %. Koska edellisestä korotuksesta on jo yli 5 vuotta, vastaa 10 % kertakorotus noin 2 % vuotuista korotusta. Yksittäisiä toimenpiteitä maksutaulukon sisällä on tarkoitus nostaa hieman reilummin, johtuen työmäärästä suhteessa nykyiseen taksaan.

Elinvoimavaliokunta (4.6.2024):
Elinvoimavaliokunta ohjasi, että esitetyt taksatarkistukset hyväksyttäisiin

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy uudet rakennusvalvonnan taksat elinvoimavaliokunnan ohjauksen mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

johtava rakennustarkastaja, kaavoittaja

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.


Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Kempeleen kunnan kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Kempeleen kunnanhallitus.

Kirjaamon yhteystiedot:

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.


Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.