Kunnanhallitus, kokous 23.9.2024

§ 289 Sopimus työllisyyspalvelujen henkilöstön väliaikaisesta siirrosta

244Dno-2023-511

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

TE-palveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnille 1.1.2025. Uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työnhakijoiden nopeaa työllistymistä sekä lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, vaikuttavuutta, monipuolisuutta ja yhdenvertaista saatavuutta. Laki työvoimapalvelujen järjestämisestä mukaisesti palvelut tulee tuottaa työllisyysalueella, jonka työvoimapohjan on oltava vähintään 20 000 henkilöä.

Oulun seudun kunnat ovat neuvotelleet työllisyysalueen perustamisesta. Alueen vastuukuntana toimisi Oulu, ja muina osapuolina olisivat Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Pudasjärvi, Tyrnävä, Utajärvi ja Vaala. Kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta sekä ilmoitettava siitä työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuun 2023 loppuun mennessä. Ilmoitukseen on liitettävä kunten välinen yhteistoimintasopimus sekä suunnitelma palvelujen järjestämisestä.

 

Valiokunnan ohjaus:

Palveluvaliokunta ohjaa lähtemään mukaan ehdotettuun työllisyysalueen muodostamiseen Oulun seudun kuntien kesken. (Oulu, Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Pudasjärvi, Tyrnävä, Utajärvi ja Vaala)

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

TE-palveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnille 1.1.2025. Uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työnhakijoiden nopeaa työllistymistä sekä lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, vaikuttavuutta, monipuolisuutta ja yhdenvertaista saatavuutta. Laki työvoimapalvelujen järjestämisestä mukaisesti palvelut tulee tuottaa työllisyysalueella, jonka työvoimapohjan on oltava vähintään 20 000 henkilöä.

Oulun seudun kunnat ovat neuvotelleet työllisyysalueen perustamisesta. Alueen vastuukuntana toimisi Oulu, ja muina osapuolina olisivat Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Pudasjärvi, Tyrnävä, Utajärvi ja Vaala. Kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta sekä ilmoitettava siitä työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuun 2023 loppuun mennessä. Ilmoitukseen on liitettävä kunten välinen yhteistoimintasopimus sekä suunnitelma palvelujen järjestämisestä.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (19.9.2023):

Elinvoimavaliokunta ohjasi, että työllisyysalue muodostettaisiin esitetyn sopimuksen mukaisesti. 

 

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

TE-palvelujen järjestäminen siirtyy kunnille 1.1.2025. Uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, vaikuttavuutta, monipuolisuutta ja palveluiden yhdenvertaista saatavuutta sekä elinkeino- ja työllisyyspalveluiden integraatiota.

TE-palvelujen siirto kunnille tuo palvelut lähemmäksi asiakkaita. Kun työllisyyspalvelut, kunnan koulutuspalvelut sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla, tukevat palvelut nopeamman työllistymisen tavoitetta. Kunnilla on hyvät lähtökohdat tarjota asiakkaille kohdennettuja ja paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivia palveluja.

TE-palvelut tullaan järjestämään työllisyysalueilla, joilla on oltava vähintään 20 000 hengen työvoimapohja. Kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta sekä ilmoitettava siitä työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuun 2023 loppuun mennessä. Oulun seudun kunnat ovat neuvotelleet yhteisen työllisyysalueen perustamisesta. Alueen vastuukuntana toimisi Oulu, ja muina osapuolina olisivat Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Pudasjärvi, Tyrnävä, Utajärvi ja Vaala. Yhteistoimintasopimuksella sopijapuolet sitoutuvat toteuttamaan yhdessä Oulun työllisyysalueena julkisia työvoimapalveluita ja niihin liittyviä tehtäviä 1.1.2025 alkaen järjestämislain (Laki työvoimapalvelujen järjestämisestä) mukaisesti.

Työllisyysalueen yhteisenä tahtotilana on:

  • kuntaekosysteemiä hyödyntäen muotoilla asiakkaiden palveluprosesseja palvelukokonaisuuden aidon vaikuttavuuden mahdollistamiseksi;
  • pienentää työttömyysturvasta aiheutuvia kustannuksia ennakoivilla toimilla;
  • edistää työllisyyttä ja vaikuttaa työttömyyden ennaltaehkäisyyn;
  • lähentää työllisyyspalveluita sekä kuntien elinkeino-, yritys- ja osaamispalveluita työmarkkinoiden kohtaantoon vaikuttamiseksi;
  • ennakoida osaamistarpeita alueen elinkeinoelämän kehityksen mukaan ja kehittää tehokkaita toimintamalleja työnantajien työvoimatarpeiden täyttämiseksi;
  • saada alueen työvoima nykyistä laajemmin töihin tehostamalla työnvälitystä ja tukemalla yrityksiä osatyökykyisten ja vieraskielisten työllistämiseksi; sekä
  • rakentaa pidempään työttömänä olleille tarkoituksenmukainen polku kohti työtä tai oikean etuuden piiriin, mikäli asiakas ei ole työkykyinen.

Työllisyysalueen kunnat järjestävät järjestämislain mukaiset työvoimapalvelut ja niihin liittyvät tehtävät kuntalain 8 §:n tarkoittamana yhteistoimintana vastuukuntamallilla Oulun kaupungin toimiessa vastuukuntana. Kuntien vastuut ja velvollisuudet on kuvattu järjestämislainsäädännössä ja yhteistoimintasopimuksessa. Tehtävien hoitamiseksi osapuolten välille perustetaan sopimuksen 4 kohdan mukainen yhteinen toimielin.

Mikäli järjestämislainsäädäntö sisällöltään merkittävästi muuttuu tämän sopimuksen hyväksymishetkellä tiedossa olevasta sisällöstä, sitoutuvat osapuolet tarkastelemaan tätä yhteistoimintasopimusta soveltuvilta osiltaan uudelleen. 

Palveluvaliokunta (19.9.2023):
Palveluvaliokunta ohjaa lähtemään mukaan ehdotettuun työllisyysalueen muodostamiseen Oulun seudun kuntien kesken (Oulu, Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Pudasjärvi, Tyrnävä, Utajärvi ja Vaala).

Elinvoimavaliokunta (19.9.2023):
Elinvoimavaliokunta ohjasi, että työllisyysalue muodostettaisiin esitetyn sopimuksen mukaisesti.

Elinvoimajohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valiokuntien ohjausten mukaisesti valtuustolle Oulun seudun työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen sekä järjestämissuunnitelman hyväksymistä.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy Oulun seudun työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen sekä järjestämissuunnitelman työvoimapalveluiden järjestämisestä Oulun seudun työllisyysalueella.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy Oulun seudun työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen sekä järjestämissuunnitelman.

Päätös

Päätösesitys hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

Valtioneuvosto on 22.2.2024 vahvistanut Suomen työllisyysalueet. Oulunseudun työllisyysalueeseen kuuluvat Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Oulu, Pudasjärvi, Tyrnävä, Utajärvi ja Vaala. Työllisyysalueen johtamisesta on sovittu kuntien hyväksymässä 11.9.2023 päivätyssä yhteistoimintasopimuksessa. Yhteistoimintasopimus on kuntalain (410/2015) 52 §:n mukainen julkisoikeudellinen sopimus yhteisestä toimielimestä.

Yhteistoimintasopimuksen kohdassa 7. määritellään TE-toimistosta sopimuskuntiin siirtyvästä henkilöstöstä. Yhteistoimintasopimuksen kohdassa 12. sitoutuvat yhteistoimintasopimuksen osapuolet neuvottelemaan sopimuksen muuttamisesta. Mahdollista sopimusmuutoksista sovitaan kirjallisesti.

Työ- ja elinkeinoministeriön ohjeen vuoksi koko työllisyysalueen siirtyvä henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksella vastuukunnan palvelukseen 1.1.2025. Tämän vuoksi lakisääteisiä palveluita tuotetaan osin vastuukunnasta. Liikkeenluovutuksen edelleen luovutus sopimuskuntiin tapahtuu viimeistään 30.4.2025 mennessä sen jälkeen, kun 2.1.2025 alkaen vastuukunnassa aloitettu yhteistoimintamenettely henkilöstönsiirrosta on saatu päätökseen.

Oulunseudun työllisyysalueen kunnat Hailuotoa lukuun ottamatta, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Oulu, Pudasjärvi, Tyrnävä, Utajärvi ja Vaala sopivat liitteenä esitetyllä sopimuksella henkilöstön väliaikaisesta siirrosta 1.1.2025 - 30.4.2025.

Elinvoimajohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy oheisen sopimuksen henkilöstön väliaikaisesta siirrosta 1.1.2025 - 30.4.2025.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy elinvoimajohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Esteellisyys

  • Antti Ollikainen

Kokouskäsittely

Antti Ollikainen esteellinen asian käsittelyssä ja poistui paikalta (toimii BusinessOulun päättävässä elimessä). Hallituksen varapuheenjohtaja Janne Halunen toimi kokouksen puheenjohtajana asian käsittelyn ajan.  

Tiedoksi

Oulun kaupunki

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.


Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Kempeleen kunnan kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Kempeleen kunnanhallitus.

Kirjaamon yhteystiedot:

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.


Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.