Perustelut
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2025. Talousarvio 2025 on noin -1,2 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -1,8 milj. euroa alijäämäinen.
Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2024 n. -1,1 %:a (120.000 euroa). Ulkoisia toimintakuluja on 79,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,3 % (4,7 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa erityisesti TE-uudistus, jonka myötä TE-palvelut siirtyvät valtiolta kunnillta 1.1.2025 alkaen. Elinvoimapalveluiden arvion mukaan TE-uudistus lisää kunnan toimintakuluja n. 2,3 milj. eurolla. Ilman TE-uudistuksen tuomaa kulujen lisäystä toimintakulujen kasvu on 3,2 % (2,4 milj. euroa). Kunnanhallitus on asettanut talousarvion valmisteluraamiksi 3,3 %:n toimintakulujen kasvun ilman TE-uudistuksen vaikutusta.Talousarvion toimintakulujen kasvu on siten kunnanhallituksen asettaman raamin mukainen. Toimintakatteen kasvu on 7,6 % (4,8 milj. euroa).
Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 51,6 milj. euroa. Verotulot kasvavat 16,2%:a (7,2 milj. euroa). Eniten verotuloja kasvattaa valtuuston päättämä tuloveroprosentin korotus 7,9 %:sta 8,9:iin vuodelle 2025. Veronkorotus lisää verotuloja n. 4,4 milj. euroa. Ilman veronkorotusta vuosi 2025 ja sitä seuraavat suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 olisivat olleet merkittävästi alijäämäisiä
Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 23,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,5 %:a (1,4 milj. euroa). Valtionosuuksia kasvattaa vuodelle 2025 TE-uudistus. Kunnille siirtyvät TE-palvelut rahoitetaan kunnan peruspalveluiden valtionosuuksilla ja niitä saadaan vuonna 2025 n. 2,1 milj. euroa. Valtionosuudet kattavat lähes TE-uudistuksesta arvioidut kulut (2,3 milj. euroa). Kun valtionosuuksia tarkastellaan ilman TE-uudistusta niin todellisuudessa valtionosuudet pienenevät n. 0,9 milj. eurolla.
Vuonna 2025 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 27,3 milj. euroa ja niihin saadaan 0,2 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa. josta vuodelle 2025 kohdistuu 5,5 milj. euroa ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu puolestaan 5,7 milj. euroa. Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.
Uuden lainan nostoon varaudutaan 29,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,5 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 23 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin vuoden lopussa 5898 euroa/asukas ja se kasvaisi 1092 eurolla per asukas. Lainat ja vuokravastuut olisi vuoden lopussa 8168 euroa/asukas.
Suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen ja yleisen taloustilanteen kehittymisen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina.
Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa, hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsittelee talousarvion 4.12.2025. Liitteenä alustava luonnos talousarviokirjasta.
Yhteisöllisyysvaliokunta (19.11.2024):
Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi.
Resurssivaliokunta (26.11.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 esittelyn tiedoksi.
Resurssivaliokunnan niukka enemmistö ohjaa talousarvion osalta, että aiemman resurssivaliokunnan ohjauksen 4.11.2024 mukaisesti uutta hyvinvointikoordinaattorin tehtävää ei perusteta.
Lisäksi resurssivaliokunta ohjaa, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman valmistelussa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista.
Palveluvaliokunta (26.11.2024):
Palveluvaliokunta ohjaa pysymään 3,2 % tavoitteessa käyttötalouden kasvun osalta, ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset tulevat lakimuutokset varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Investointien osalta palveluvaliokunta kannattaa vuoden 2025 suunnitelmaa muuten, paitsi pesäpallostadioniin kohdistuvien investointien osalta. Valiokunnassa esitettiin useampi näkemys, joiden perusteella Sarkkirannan pesäpallostadionille investoitaisiin ensivaiheessa wc-tilat talousarviossa 2025 ja Sarkkirannan kehittämishankkeen loppuosa siirrettäisiin vuosille 2026-2027.
Toiminnallisissa tavoitteissa sivistystoimen ja varhaiskasvatuksen osalta palveluvaliokunta ohjaa etenemään Kempele-sopimuksen tavoitteiden ja talousarvion 2025 esityksen mukaisesti.
Elinvoimavaliokunta (26.11.2024):
Elinvoimavaliokunta ohjasi, että pesäpallostadionin katsomon investointi siirrettäisiin tulevaisuuteen kunnan talouden tasapainottamiseksi ja että uusien rekrytointien suhteen käytettäisiin erityistä harkintaa.
Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2027.
Lisäksi kunnanhallitus
- päättää, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja
- ohjaa suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman jatkovalmistelua niin, että investoinneissa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi
Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin seuraavin muutoksin:
Sanna Laine esitti, että talousarvion sivulle 10 kohtaan Hyvinvointisuunnitelma, lisätään toimenpiteiksi seuraavat:
Kohtaan: Nuorisotyöttömyyden vähentäminen
- Kehitetään kunnan työllisyyspalveluja
- Lisätään määrätietoisesti yritysyhteistyötä sekä yrittäjäjärjestön kanssa tehtävää yhteistyötä työllistymismahdollisuuksien luomiseksi
Kohtaan: Ennaltaehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön vahvistaminen
-Otetaan päihteet ja mielenterveyden haasteet rohkeasti puheeksi ja puututaan niihin
Muutokset hyväksyttiin yksimielisesti
_______________
Sanna Laine esitti, että talousarvion sivun 26 ensimmäisen kappaleen loppu muutetaan seuraavasti:
Poistetaan “Kierrätyskeskuksen toiminta lakkautetaan…”
Lisätään “Kierrätyskeskuksen toiminta jatkuu uudella tavalla Kempeleessä. Kierrätyskeskuksen toimintaa jatketaan tiiviissä yhteistyössä kunnan muiden toimintojen, kuten ympäristöhoitotyöryhmän kanssa. Toimintaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä alueen oppilaitosten sekä järjestöjen kanssa oppilaitosyhteistyötä ja aitoa järjestöyhteistyötä kehittäen.”
Lisäksi henkilöstötaulukkoon lisätään 2-3 (vakituista) työntekijää kierrätyskeskukselle.
Keijo Alahuhtala kannatti Laineen esitystä.
Koska asiakohtaan tehtiin kannatettu muutosehdotus, siirryttiin asiasta äänestämiseen. Äänestys päätettiin toimittaa nimenhuutoäänestyksenä, jossa vaihtoehto JAA on pohjaesitys ja Laineen muutosesitys on vaihtoehto EI.
Äänestyskäyttäytyminen:
JAA: Alakärppä Heikki-Pekka, Gallén Tiina, Halunen Janne, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Jarva Pasi, Ohukainen Johanna, Ollikainen Antti, Malkamäki Janne
EI: Alahuhtala Keijo, Laine Sanna
Äänestystuloksen perusteella, pohjaesitys hyväksyttiin.
Sanna Laine ja Keijo Alahuhtala jättivät eriävän mielipiteen asiasta.
_______________
Janne Malkamäki esitti, että vuoden 2025 investointiohjelmasta kohdasta Urheilualueet poistetaan Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittämishankkeeseen varatut rahat 1 milj euroa.
Tiina Gallén kannatti Malkamäen esitystä.
Koska asiakohtaan tehtiin kannatettu muutosehdotus, siirryttiin asiasta äänestämiseen. Äänestys päätettiin toimittaa nimenhuutoäänestyksenä, jossa vaihtoehto JAA on pohjaesitys ja Malkamäen muutosesitys on vaihtoehto EI.
Äänestyskäyttäytyminen:
JAA: Alahuhtala Keijo, Alakärppä Heikki-Pekka, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Laine Sanna, Jarva Pasi, Ollikainen Antti,
EI: Gallén Tiina, Halunen Janne, Malkamäki Janne
Johanna Ohukainen oli esteellinen asian käsittelyssä.
Äänestystuloksen perusteella, pohjaesitys hyväksyttiin.
Kunnanhallitus sallii, että talousarvio- ja taloussuunnitelma-asiakirjaan tehdään tarvittaessa teknisluonteisia korjauksia.