Kunnanhallitus, kokous 2.12.2024

§ 371 Talousarvio 2025

244Dno-2024-517

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Vuoden 2025 talousarvion käsittely on alkanut ja sen valmisteluun on saatu ohjeistus. 

Vuonna 2025 talouden ennustetaan painuvan vahvasti alijäämäiseksi. Kunnanhallitus on päättänyt alustavaksi talousarvion raamiksi 3,5 %:n kulujen kasvun, joka arvioiden mukaan kattaa ainoastaan palkkojen yleiskorotukset ja yleisen inflaatiovaikutuksen. Tämän vuoksi talousarvion laadinnan yhteydessä tulee hakea säästötoimia, joilla kulujen kasvua voidaan hillitä. Pakollisiin kululisäyksiin tulee hakea vastaavia säästökohtia prosessin tai yksikön talousarvion sisältä. 

Sivistyspalvelujen osalta henkilöstöosiota käydään läpi yksiköittäin talous- ja henkilöstöhallinnon kanssa ja investointeja teknisten palvelujen kanssa.

Kempeleen perusopetuksen ja lukion rehtorit, Kempele Akatemian johtaja ja varhaiskasvatusjohtaja esittelevät omalta osaltaan toiminnallista ja taloudellista tilaa tällä hetkellä sekä oleellisia asioita tulevan vuoden talousarviovalmistelua varten.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta merkitsee tiedoksi.

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Talousarvion I-vaiheen luvut tulee olla valmiina perjantaina 27.9.2024. Luvut käydään läpi resurssivaliokunnassa. Resurssivaliokunta käy keskustelun talousarvion I-vaiheen luvuista ja antaa ohjauksen talousarvion jatkovalmistelulle.
 

Resurssivaliokunta (30.9.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 I-vaiheen tiedoksi. Kiinteistöpäällikkö kävi esittelemässä kokouksessa tilapalveluiden talousarviota. Resurssivaliokunta kävi keskustelua talousarviosta ja ohjaa, että toimintakulut käydään vielä yksiköissä läpi siten, että toimintakulujen kokonaiskasvu ilman TE-uudistuksen vaikutusta saataisiin laskettua enintään 3,3%:een. Talousarvio voi tilanteen edellyttäessä olla alijäämäinen. Resurssivaliokunta ohjaa, että aloittamattomista investoinneista tulee vielä keskustella ja ottaa talousarvioon mukaan vain ehdottomasti välttämättömimmät.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Talousarvion I-vaiheen luvut tulee olla valmiina perjantaina 27.9.2024. Luvut käydään läpi palveluvaliokunnassa. Palveluvaliokunta käy keskustelun talousarvion I-vaiheen luvuista ja antaa ohjauksen talousarvion jatkovalmistelulle.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta merkitsee talousarvion 2025 I-vaiheen tiedoksi.

 

Perustelut

Tekninen johtaja ja kunnallistekniikkapäällikkö esittelevät talousarvion 2025 investointeja kokouksessa.

Resurssivaliokunta (15.10.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee investointien talousarvioesittelyn 2025 tiedoksi. Resurssivaliokunta ohjaa investointien talousarvion osalta seuraavaa:

- Ketolanperän koulun saneerauksen osalta jatketaan suunnitellun mukaisesti
- Valaistuksen saneeraus siirretään myöhempään ajankohtaan
- Kirjaston saneerauksesta toteutetaan henkilöstön taukotilat, muu saneeraus ja kalustaminen siirretään myöhempään ajankohtaan
- Aurinkojärven kunnallistekniikan rakentamisesta toteutetaan pienempi osa-alue kuin mitä talousarvion 1.vaiheeseen budjetoitu
- Sarkkirannan saneerauksen 2.vaihe siirretään myöhempään ajankohtaan
- Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen siirretään myöhempään ajankohtaan

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:
Resurssivaliokunnassa kolme jäsentä oli sitä mieltä, että Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen tulisi toteuttaa

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Tekninen johtaja ja kunnallistekniikkapäällikkö esittelevät talousarvion 2025 investointeja kokouksessa.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (15.10.2024):

Elinvoimavaliokunta ohjasi, että sopeutustoimien vuoksi siirrettäisiin eteenpäin tuleville vuosille seuraavat investoinnit:

-Sarkkirannan saneerauksen 2. vaihe

-Kirjaston peruskorjaus, josta ohjattiin toteuttamaan vuonna 2025 vain sosiaalitilojen saneeraus

-Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Tekninen johtaja ja kunnallistekniikkapäällikkö esittelevät talousarvion 2025 investointeja kokouksessa.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta ohjaa tekemään Ketolanperän koulun suunnitellun vanhan puolen remontin ja kalustamisen kokonaisuudessaan tehtyjen suunnitelmien mukaisesti vuonna 2025. 

Palveluvaliokunta ohjaa etenemään vaiheittain kirjaston remontissa siten, että henkilökunnan työ- ja sosiaalitilat remontoidaan ensi vuonna (300 000 euroa).

Palveluvaliokunta ohjaa säästämään kunnallistekniikan rakentamisesta yhteensä noin 2 miljoonaa euroa. 

 

Valmistelija

Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 121 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtäviin kuuluu valmistella kunnanhallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Talousarvioehdotuksen luonnoksessa tarkastuslautakunnan toimintakulut vuodelle 2025 ovat yhteensä 64 500 euroa. Vuoden 2024 talousarviossa toimintakulut ovat olleet 70 000 euroa, joten vuoden 2024 ehdotus on 5500 euroa pienempi kuin kuluvan vuoden talousarvio. Vähennys kohdistuu palveluiden ostoon. Edellisinä vuosina palveluiden ostoon on varattu todellista kulua suurempi summa. 

Toimintakulut jakautuvat kululuokkiin seuraavasti:

   Henkilöstökulut                      18 600 €            
   Palvelujen ostot              45 900 €
   YHTEENSÄ         64 500 €

 

Henkilöstökulut käsittävät tarkastuslautakunnan palkkiot ja ansionmenetyskorvaukset. Palvelujen ostoihin sisältyvät tilintarkastuksen kulut sekä 4000 euron varaus matkakuluihin ja 3000 euron varaus koulutuksiin.

Päätös

Tarkastuslautakunta hyväksyy ehdotuksen arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Talousarvion I-vaiheen luvut tulee olla valmiina perjantaina 27.9.2024. Luvut käydään läpi resurssivaliokunnassa. Resurssivaliokunta käy keskustelun talousarvion I-vaiheen luvuista ja antaa ohjauksen talousarvion jatkovalmistelulle. Kunnanhallitus keskusteli raamista talousseminaarissa 7.10.2024.

Resurssivaliokunta (30.9.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 I-vaiheen tiedoksi. Kiinteistöpäällikkö kävi esittelemässä kokouksessa tilapalveluiden talousarviota. Resurssivaliokunta kävi keskustelua talousarviosta ja ohjaa, että toimintakulut käydään vielä yksiköissä läpi siten, että toimintakulujen kokonaiskasvu ilman TE-uudistuksen vaikutusta saataisiin laskettua enintään 3,3%:een. Talousarvio voi tilanteen edellyttäessä olla alijäämäinen. Resurssivaliokunta ohjaa, että aloittamattomista investoinneista tulee vielä keskustella ja ottaa talousarvioon mukaan vain ehdottomasti välttämättömimmät.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus päättää asettaa resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti talousarvion 2025 toimintakulujen kasvun raamiksi enintään 3,3 %:a ilman TE-uudistusta, ja investointien osalta tehdään kriittistä harkintaa etenkin vielä aloittamattomien hankkeiden osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Miia Marjanen, elinvoimajohtaja, miia.marjanen@kempele.fi

Perustelut

Elinvoimavaliokunta käsittelee vuoden 2025 talousarviota elinkeinojen kehittämisen näkökulmasta.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (31.10.2024):

Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyyn talousarvioon. 

 

Perustelut

Tietohallintopäällikö, ateria- ja puhdistuspalvelupäällikkö sekä henkilöstöpäällikkö esittelevät talousarvionsa ja niihin sisältyvät toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025. Lisäksi käydään läpi talousarvion yleistilanne ja esitykset uusista palvelussuhteista. Resurssivaliokunta tarvittaessa ohjaa talousarvion valmistelua.
 

Resurssivaliokunta (4.11.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi tietohallinnon, ateria- ja puhdistuspalveluiden ja henkilöstöhallinnon talousarvioesitykset sekä esityksen uusista palvelussuhteista. Valiokunta ohjaa, että
- tietohallinnon laitehankintoja tulee arvioida kriittisesti, 
- ateria- ja puhdistuspalveluiden ruokalistojen valmisteluissa tulee kuunnella oppilaita ja että vuorosiivousta tulee valmistella ja kokeilla uutena toimintamallina kustannuksien säästämiseksi ja
- hyvinvointikoordinaattorin tehtävää ei perusteta tässä taloustilanteessa.

 

Valmistelija

Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Tekninen johtaja esittelee talousarvion 2025 investointeja kokouksessa.

Yhteisöllisyysvaliokunta (5.11.2024):

Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee investointien talousarvioesittelyn 2025 tiedoksi. Yhteisöllisyysvaliokunta ohjaa investointien talousarvion osalta seuraavaa:

- Ketolanperän koulun saneerauksen osalta jatketaan suunnitellun mukaisesti
- Kirjaston saneerauksesta toteutetaan henkilöstön taukotilat, muu saneeraus ja kalustaminen siirretään myöhempään ajankohtaan
- Aurinkojärven kunnallistekniikan rakentamisesta toteutetaan pienempi osa-alue kuin mitä talousarvion 1.vaiheeseen budjetoitu
- Sarkkirannan saneerauksen 2.vaihe siirretään myöhempään ajankohtaan
- Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen siirretään myöhempään ajankohtaan

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:

Yhteisöllisyysvaliokunnassa kaksi jäsentä oli sitä mieltä, että Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittäminen tulisi toteuttaa.

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Elinvoimavaliokunta käsittelee vuoden 2025 talousarviota teknisten palvelujen näkökulmasta.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (5.11.2024):

Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyyn talousarvioon.

 

 

Perustelut

Yhteisöllisyysvaliokunta käsittelee vuoden 2025 talousarvion kunnanjohdon näkökulmasta.

 

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.11.2024):
Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi.

 

 

Valmistelija

Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2025. Talousarvio 2025 on noin -1,2 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -1,8 milj. euroa alijäämäinen. 

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2024 n. -1,1 %:a (120.000 euroa). Ulkoisia toimintakuluja on 79,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,3 % (4,7 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa erityisesti TE-uudistus, jonka myötä TE-palvelut siirtyvät valtiolta kunnillta 1.1.2025 alkaen. Elinvoimapalveluiden arvion mukaan TE-uudistus lisää kunnan toimintakuluja n. 2,3 milj. eurolla. Ilman TE-uudistuksen tuomaa kulujen lisäystä toimintakulujen kasvu on 3,2 % (2,4 milj. euroa). Kunnanhallitus on asettanut talousarvion valmisteluraamiksi 3,3 %:n toimintakulujen kasvun ilman TE-uudistuksen vaikutusta.Talousarvion toimintakulujen kasvu on siten kunnanhallituksen asettaman raamin mukainen.  Toimintakatteen kasvu on 7,6 % (4,8 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 51,6 milj. euroa. Verotulot kasvavat 16,2%:a (7,2 milj. euroa). Eniten verotuloja kasvattaa valtuuston päättämä tuloveroprosentin korotus 7,9 %:sta 8,9:iin vuodelle 2025.
Veronkorotus lisää verotuloja n. 4,4 milj. euroa. Ilman veronkorotusta vuosi 2025 ja sitä seuraavat suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 olisivat olleet merkittävästi alijäämäisiä

Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 23,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,5 %:a (1,4 milj. euroa). Valtionosuuksia kasvattaa vuodelle 2025 TE-uudistus. Kunnille siirtyvät TE-palvelut rahoitetaan kunnan peruspalveluiden valtionosuuksilla ja niitä saadaan vuonna 2025 n. 2,1 milj. euroa. Valtionosuudet kattavat lähes TE-uudistuksesta arvioidut kulut (2,3 milj. euroa). Kun valtionosuuksia tarkastellaan ilman TE-uudistusta niin todellisuudessa valtionosuudet pienenevät n. 0,9 milj. eurolla.

Vuonna 2024 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 27,3 milj. euroa ja niihin saadaan 0,2 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa. josta vuodelle 2025 kohdistuu 5,5 milj. euroa ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu puolestaan 5,7 milj. euroa. Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 29,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,5 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 23 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin vuoden lopussa 5898 euroa/asukas ja se kasvaisi 1092 eurolla per asukas. Lainat ja vuokravastuut olisi vuoden lopussa 8168 euroa.  

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen yleisen taloustilanteen kehittymisen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. 

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta käsittelee talousarvion 4.12.2025. Liitteenä alustava luonnos talousarviokirjasta.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta ohjaa pysymään 3,2 % tavoitteessa käyttötalouden kasvun osalta, ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset tulevat lakimuutokset varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Investointien osalta palveluvaliokunta kannattaa vuoden 2025 suunnitelmaa muuten, paitsi pesäpallostadioniin kohdistuvien investointien osalta. Valiokunnassa esitettiin useampi näkemys, joiden perusteella Sarkkirannan pesäpallostadionille investoitaisiin ensivaiheessa wc-tilat talousarviossa 2025 ja Sarkkirannan kehittämishankkeen loppuosa siirrettäisiin vuosille 2026-2027.

Toiminnallisissa tavoitteissa sivistystoimen ja varhaiskasvatuksen osalta palveluvaliokunta ohjaa etenemään Kempele-sopimuksen tavoitteiden ja talousarvion 2025 esityksen mukaisesti.

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2025. Talousarvio 2025 on noin -1,2 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -1,8 milj. euroa alijäämäinen. 

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2024 n. -1,1 %:a (120.000 euroa). Ulkoisia toimintakuluja on 79,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,3 % (4,7 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa erityisesti TE-uudistus, jonka myötä TE-palvelut siirtyvät valtiolta kunnillta 1.1.2025 alkaen. Elinvoimapalveluiden arvion mukaan TE-uudistus lisää kunnan toimintakuluja n. 2,3 milj. eurolla. Ilman TE-uudistuksen tuomaa kulujen lisäystä toimintakulujen kasvu on 3,2 % (2,4 milj. euroa). Kunnanhallitus on asettanut talousarvion valmisteluraamiksi 3,3 %:n toimintakulujen kasvun ilman TE-uudistuksen vaikutusta.Talousarvion toimintakulujen kasvu on siten kunnanhallituksen asettaman raamin mukainen.  Toimintakatteen kasvu on 7,6 % (4,8 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 51,6 milj. euroa. Verotulot kasvavat 16,2%:a (7,2 milj. euroa). Eniten verotuloja kasvattaa valtuuston päättämä tuloveroprosentin korotus 7,9 %:sta 8,9:iin vuodelle 2025.
Veronkorotus lisää verotuloja n. 4,4 milj. euroa. Ilman veronkorotusta vuosi 2025 ja sitä seuraavat suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 olisivat olleet merkittävästi alijäämäisiä

Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 23,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,5 %:a (1,4 milj. euroa). Valtionosuuksia kasvattaa vuodelle 2025 TE-uudistus. Kunnille siirtyvät TE-palvelut rahoitetaan kunnan peruspalveluiden
valtionosuuksilla ja niitä saadaan vuonna 2025 n. 2,1 milj. euroa. Valtionosuudet kattavat lähes TE-uudistuksesta arvioidut kulut (2,3 milj. euroa). Kun valtionosuuksia tarkastellaan ilman TE-uudistusta niin todellisuudessa valtionosuudet pienenevät n. 0,9 milj. eurolla.

Vuonna 2025 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 27,3 milj. euroa ja niihin saadaan 0,2 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa. josta vuodelle 2025 kohdistuu 5,5 milj. euroa ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu puolestaan 5,7 milj. euroa. Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 29,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,5 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 23 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin vuoden lopussa 5898 euroa/asukas ja se kasvaisi 1092 eurolla per asukas. Lainat ja vuokravastuut olisi vuoden lopussa 8168 euroa.  

Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen yleisen taloustilanteen kehittymisen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. 

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsittelee talousarvion 4.12.2025. Liitteenä alustava luonnos talousarviokirjasta.
 

Resurssivaliokunta (26.11.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 esittelyn tiedoksi.

Resurssivaliokunnan niukka enemmistö ohjaa talousarvion osalta, että aiemman resurssivaliokunnan ohjauksen 4.11.2024 mukaisesti uutta hyvinvointikoordinaattorin tehtävää ei perusteta.

Lisäksi resurssivaliokunta ohjaa, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman valmistelussa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista. 

Valmistelija

  • Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -​suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -​suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu koko kunnan talousarvioksi vuodelle 2025. Talousarvio 2025 on noin -1,2 milj. euroa alijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on -1,8 milj. euroa alijäämäinen. 

Toimintatuotot ovat 10,5 milj. euroa ja ne pienenevät muutetusta talousarviosta 2024 n. -1,1 %:a (120.000 euroa). Ulkoisia toimintakuluja on 79,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,3 % (4,7 milj. euroa). Toimintakuluja kasvattaa erityisesti TE-uudistus, jonka myötä TE-palvelut siirtyvät valtiolta kunnillta 1.1.2025 alkaen. Elinvoimapalveluiden arvion mukaan TE-uudistus lisää kunnan toimintakuluja n. 2,3 milj. eurolla. Ilman TE-uudistuksen tuomaa kulujen lisäystä toimintakulujen kasvu on 3,2 % (2,4 milj. euroa). Kunnanhallitus on asettanut talousarvion valmisteluraamiksi 3,3 %:n toimintakulujen kasvun ilman TE-uudistuksen vaikutusta.Talousarvion toimintakulujen kasvu on siten kunnanhallituksen asettaman raamin mukainen.  Toimintakatteen kasvu on 7,6 % (4,8 milj. euroa).

Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 51,6 milj. euroa. Verotulot kasvavat 16,2%:a (7,2 milj. euroa). Eniten verotuloja kasvattaa valtuuston päättämä tuloveroprosentin korotus 7,9 %:sta 8,9:iin vuodelle 2025. Veronkorotus lisää verotuloja n. 4,4 milj. euroa. Ilman veronkorotusta vuosi 2025 ja sitä seuraavat suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 olisivat olleet merkittävästi alijäämäisiä

Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän n. 23,7 milj. euroa ja ne kasvavat 6,5 %:a (1,4 milj. euroa). Valtionosuuksia kasvattaa vuodelle 2025 TE-uudistus. Kunnille siirtyvät TE-palvelut rahoitetaan kunnan peruspalveluiden valtionosuuksilla ja niitä saadaan vuonna 2025 n. 2,1 milj. euroa. Valtionosuudet kattavat lähes TE-uudistuksesta arvioidut kulut (2,3 milj. euroa). Kun valtionosuuksia tarkastellaan ilman TE-uudistusta niin todellisuudessa valtionosuudet pienenevät n. 0,9 milj. eurolla.

Vuonna 2025 investoinnit säilyvät korkealla tasolla. Investointeja on yhteensä 27,3 milj. euroa ja niihin saadaan 0,2 milj. euroa avustuksia. Suurimmat investoinnit ovat Ylikylän liikuntasali 9 milj. euroa. josta vuodelle 2025 kohdistuu 5,5 milj. euroa ja Kempeletalo 7,5 milj. euroa, josta vuodelle 2025 kohdistuu puolestaan 5,7 milj. euroa. Maanmyyntituloja arvioidaan kertyvän 2,3 milj. euroa.

Uuden lainan nostoon varaudutaan 29,5 milj. eurolla. Vanhoja lainoja lyhennetään 6,5 milj. euroa. Lainakanta kasvaa näin 23 milj. euroa, mikäli koko lainannostovaltuutus käytettäisiin. Lainakanta olisi tällöin vuoden lopussa 5898 euroa/asukas ja se kasvaisi 1092 eurolla per asukas. Lainat ja vuokravastuut olisi vuoden lopussa 8168 euroa/asukas.  

Suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 ovat myös alijäämäisiä, mutta niiden arviointiin liittyy suurta epävarmuutta mm. 1.1.2025 voimaan tulevan TE-uudistuksen ja yleisen taloustilanteen kehittymisen vuoksi. Lisäksi myös investointien arvioidaan pysyvän korkealla. Näiden seurauksena velkamäärän arvioidaan kasvavan edelleen merkittävästi suunnitelmavuosina. 

Talousarviota ja investointeja on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa,​ hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Myös henkilöstötoimikunta on käsittelee talousarvion 4.12.2025. Liitteenä alustava luonnos talousarviokirjasta.

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.11.2024):
Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi.

Resurssivaliokunta (26.11.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee talousarvion 2025 esittelyn tiedoksi.

Resurssivaliokunnan niukka enemmistö ohjaa talousarvion osalta, että aiemman resurssivaliokunnan ohjauksen 4.11.2024 mukaisesti uutta hyvinvointikoordinaattorin tehtävää ei perusteta.

Lisäksi resurssivaliokunta ohjaa, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman valmistelussa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista. 

Palveluvaliokunta (26.11.2024):
Palveluvaliokunta ohjaa pysymään 3,2 % tavoitteessa käyttötalouden kasvun osalta, ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset tulevat lakimuutokset varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Investointien osalta palveluvaliokunta kannattaa vuoden 2025 suunnitelmaa muuten, paitsi pesäpallostadioniin kohdistuvien investointien osalta. Valiokunnassa esitettiin useampi näkemys, joiden perusteella Sarkkirannan pesäpallostadionille investoitaisiin ensivaiheessa wc-tilat talousarviossa 2025 ja Sarkkirannan kehittämishankkeen loppuosa siirrettäisiin vuosille 2026-2027.

Toiminnallisissa tavoitteissa sivistystoimen ja varhaiskasvatuksen osalta palveluvaliokunta ohjaa etenemään Kempele-sopimuksen tavoitteiden ja talousarvion 2025 esityksen mukaisesti.

Elinvoimavaliokunta (26.11.2024):
Elinvoimavaliokunta ohjasi, että pesäpallostadionin katsomon investointi siirrettäisiin tulevaisuuteen kunnan talouden tasapainottamiseksi ja että uusien rekrytointien suhteen käytettäisiin erityistä harkintaa.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2027.

Lisäksi kunnanhallitus

  1. päättää, että kevätkauden 2025 aikana valmistellaan toimenpiteet miljoonan euron lisäsopeutustoimista kunnan käyttötalouteen ja
  2. ohjaa suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 investointiohjelman jatkovalmistelua niin, että investoinneissa tavoitellaan tasoa, joka hidastaa merkittävästi kunnan lisävelkaantumista.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin seuraavin muutoksin:

Sanna Laine esitti, että talousarvion sivulle 10 kohtaan Hyvinvointisuunnitelma, lisätään toimenpiteiksi seuraavat:

Kohtaan: Nuorisotyöttömyyden vähentäminen

- Kehitetään kunnan työllisyyspalveluja

- Lisätään määrätietoisesti yritysyhteistyötä sekä yrittäjäjärjestön kanssa tehtävää yhteistyötä työllistymismahdollisuuksien luomiseksi

Kohtaan: Ennaltaehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön vahvistaminen

-Otetaan päihteet ja mielenterveyden haasteet rohkeasti puheeksi ja puututaan niihin

Muutokset hyväksyttiin yksimielisesti

_______________

Sanna Laine esitti, että talousarvion sivun 26 ensimmäisen kappaleen loppu muutetaan seuraavasti:

Poistetaan “Kierrätyskeskuksen toiminta lakkautetaan…”

Lisätään “Kierrätyskeskuksen toiminta jatkuu uudella tavalla Kempeleessä. Kierrätyskeskuksen toimintaa jatketaan tiiviissä yhteistyössä kunnan muiden toimintojen, kuten ympäristöhoitotyöryhmän kanssa. Toimintaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä alueen oppilaitosten sekä järjestöjen kanssa oppilaitosyhteistyötä ja aitoa järjestöyhteistyötä kehittäen.”

Lisäksi henkilöstötaulukkoon lisätään 2-3 (vakituista) työntekijää kierrätyskeskukselle.

Keijo Alahuhtala kannatti Laineen esitystä.

Koska asiakohtaan tehtiin kannatettu muutosehdotus, siirryttiin asiasta äänestämiseen. Äänestys päätettiin toimittaa nimenhuutoäänestyksenä, jossa vaihtoehto JAA on pohjaesitys ja Laineen muutosesitys on vaihtoehto EI.

Äänestyskäyttäytyminen:

JAA: Alakärppä Heikki-Pekka, Gallén Tiina, Halunen Janne, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Jarva Pasi, Ohukainen Johanna, Ollikainen Antti, Malkamäki Janne

EI: Alahuhtala Keijo, Laine Sanna

Äänestystuloksen perusteella, pohjaesitys hyväksyttiin.

Sanna Laine ja Keijo Alahuhtala jättivät eriävän mielipiteen asiasta.

_______________

Janne Malkamäki esitti, että vuoden 2025 investointiohjelmasta kohdasta Urheilualueet poistetaan Sarkkirannan pesäpallostadionin kehittämishankkeeseen varatut rahat 1 milj euroa.

Tiina Gallén kannatti Malkamäen esitystä. 

Koska asiakohtaan tehtiin kannatettu muutosehdotus, siirryttiin asiasta äänestämiseen. Äänestys päätettiin toimittaa nimenhuutoäänestyksenä, jossa vaihtoehto JAA on pohjaesitys ja Malkamäen muutosesitys on vaihtoehto EI.

Äänestyskäyttäytyminen:

JAA: Alahuhtala Keijo, Alakärppä Heikki-Pekka, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Laine Sanna, Jarva Pasi, Ollikainen Antti,

EI: Gallén Tiina, Halunen Janne, Malkamäki Janne

Johanna Ohukainen oli esteellinen asian käsittelyssä.

Äänestystuloksen perusteella, pohjaesitys hyväksyttiin.

Kunnanhallitus sallii, että talousarvio- ja taloussuunnitelma-asiakirjaan tehdään tarvittaessa teknisluonteisia korjauksia.

Esteellisyys

  • Ahti Tahkola ja Johanna Ohukainen ilmoittivat olevansa esteellisiä talousarvion Investointiosuuden kohdassa “Urheilualueet” osalta. Poistuivat kokouksesta tämän osion käsittelyn ajaksi (Hallintolaki 28.1 § 5). Tahkola ja Ohukaisen läheinen toimivat Kempeleen Kiri ry:n hallituksessa. 

Tiedoksi

Valtuusto

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)