Valtuusto, kokous 27.5.2025

§ 22 Tilinpäätös 2024

244Dno-2025-199

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Ateria- ja puhdistuspalvelupäällikkö ja kiinteistöpäällikkö esittelevät tilapalveuiden tilinpäätöksen 2024.
 

Resurssivaliokunta (25.2.2025):
Resurssivaliokunta merkitsee ateria- ja puhdistuspalveluiden ja tilapalveluiden tilinpäätösesittelyt tiedoksi ja kiittää ateria- ja puhdistuspalvelupäällikköä sekä kiinteistöpäällikköä esittelyistä. Resurssivaliokunta on erittäin tyytyväinen tilapalveluiden käyttöönotettujen PTS-suunnitelmien tehokkuuteen.

Valmistelija

Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä (KL 113§). Kunnanhallitus käsittelee tilinpäätöstä ja toimintakertomusta kokouksessaan 31.3.2025. 

Tilikauden tulos on n. -2,2 milj. euroa alijäämäinen, joten talous ei siten ole tasapainossa. Edellisen kerran Kempeleen kunnan tulos on ollut alijäämäinen vuonna 2019. Tilikauden tulos oli kuitenkin arvioitua positiivisempi, muutetussa talousarviossa alijäämä ennakoitiin olevan 4 milj. euroa.

Toimintatuotot kokonaisuutena ovat ylittäneet talousarvion noin miljoonalla eurolla toteumaprosentin ollessa 109,1 %. Tätä selitti eri kunnan yksiköiden myyntituottojen ylitykset n. 0,4 milj. euroa ja rakennusten ja maa-alueiden vuokratuottojen ylitykset yhteensä n. 0,4 milj. eurolla. Maanmyyntivoitot ylittivät talousarvion n. 90 000 eurolla.

Muutettu talousarvio alittui vuonna 2024 toimintakulujen osalta 1,2 milj. eurolla toteumaprosentin ollessa 98,3 %. Alitusta selittää suurimmilta osin varhaiskasvatuksen toimintakulujen pienentyminen, mikä johti n. 0,7 milj. euron toimintakulujen alitukseen. Myös hallintopalveluiden toimintakulut alittuivat 0,5 milj. eurolla. Hallintopalveluissa alitusta selittää se, että kaikki alaprosessit alittivat hieman talousarvionsa ja suurimmat alitukset olivat työllisyyspalveluissa ja ateria- ja puhdistuspalveluissa.

Yhteisöllisyysvaliokunta käsittelee vuoden 2024 tilinpäätöksen.

 

Yhtisöllisyysvaliokunta (18.3.2025):

Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi.

 

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Tilinpäätös 2024

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2024 on n. -2,2 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen alijäämä on -1,5 milj. euroa. Tilinpäätös on huomattavasti heikompi kuin edellisenä vuonna, jolloin ylijäämää oli vielä 2,6 milj. euroa. Suurelta osin heikennystä selittää se, että vuoden 2023 tilinpäätökseen sisältyi hyvinvointialueuudistuksesta johtuvia poikkeuksellisia veroeriä, ns. verohäntiä, jotka paransivat edellisen vuoden tulosta merkittävästi.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,0 milj. eurolla. Tätä selitti pääasiassa kunnan eri yksiköiden myyntituottojen ylitykset ja rakennusten ja maa-alueiden vuokratuottojen ylitykset. Toimintatuotot kuitenkin pienenivät edellisestä vuodesta n. miljoonalla eurolla maanmyyntien laskun vuoksi.

Toimintakulut yhteensä alittivat muutetun talousarvion n. 1,2 milj. eurolla. Alitusta selittää suurimmilta osin varhaiskasvatuksen toimintakulujen pienentyminen, mikä johti n. 0,7 milj. euron toimintakulujen alitukseen. Myös hallintopalveluiden toimintakulut alittuivat 0,5 milj. eurolla. Toimintakulut kasvoivat edellisestä vuodesta vain 2,3 %:a (1,6 milj. euroa). Kasvuprosentti on erittäin alhainen Kempeleen lähihistoriassa ja on pienin viimeisimpään 10 vuoteen. Tällä on ollut merkittävä vaikutus koko kunnan tulokseen muodostumiseen.

Verotulot ylittivät muutetun talousarvion 0,9 milj. eurolla. Vuoden lopun positiivinen yllätys selittyi VM:n vuotuisella kuntien verotulojen jako-osuuksien oikaisulla. Verotulot kuitenkin pienenivät edellisestä vuodesta - 3 %:a (1,4 milj. euroa). Laskua selittää vuoden 2023 verotuloihin sisältyvät poikkeukselliset hyvinvointialueuudistuksesta johtuvat veroerät, ns. verohännät. Valtionosuudet yhteensä toteutuivat lähes muutetun talousarvion mukaisina. Valtionosuudet kasvoivat 3,9 %:a (0,9 milj. euroa) edellisestä vuodesta.

Investoinnit säilyivät korkealla tasolla ja olivat 18,4 milj. euroa. Suurin yksittäinen investointi oli Ketolanperän moduulikoulu 3,1 milj. euroa. Rakenteilla olevista investoinneista Ylikylän koulun liikuntasalista kohdistui vuodelle 2024 n. 2,2 milj. euroa ja Kempeletalosta 2,7 milj. euroa. Kunnallistekniikan investoinnit olivat yhteensä 5,3 milj. euroa.

Lainakanta oli vuoden vaihteessa n. 90,6 milj. euroa ja se kasvoi 15,5 milj. eurolla vuoden takaisesta. Lainaa oli n. 4600 euroa/asukas, joka kasvoi n. 760 eurolla/asukas. Rahoituskulujen kasvu oli huomattava vuonna 2024 yleisen korkotason nousun myötä, sillä kunnan korkokulut kasvoivat yli kaksinkertaisiksi. Rahoitustuotot ja kulut olivat yhteensä n. 1,4 milj. euroa, kun vielä vuosi sitten ne olivat 0,7 milj. euroa. Lainat ja vuokravastuut yhteensä nousivat merkittävästi Kirkonkylätalon valmistumisen myötä n. 7090 euroon/asukas (vuonna 2023 vastaava oli n. 4480 euroa/asukas).

Resurssivaliokunnan ohjaus (24.3.2025):
Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi tilinpäätöksen 2024. Resurssivaliokunta on tyytyväinen alhaiseen toimintakulujen kasvuun ja siihen, että tilikauden tulos on talousarviota parempi.

Perustelut

Kempeleen kunnan tietohallintopäällikkö ja Kempeleen Vesihuolto Oy:n toimitusjohtaja esittelevät tilinpäätöksensä 2024.
 

Resurssivaliokunnan ohjaus (24.3.2025):
Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi tietohallinnon ja Kempeleen Vesihuolto Oy:n tilinpäätösesittelyt. Valiokunta toteaa, että tietohallinto ja vesihuolto ovat Kempeleessä turvallisissa käsissä.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Tilinpäätös 2024

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2024 on n. -2,2 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen alijäämä on -1,5 milj. euroa. Tilinpäätös on huomattavasti heikompi kuin edellisenä vuonna, jolloin ylijäämää oli vielä 2,6 milj. euroa. Suurelta osin heikennystä selittää se, että vuoden 2023 tilinpäätökseen sisältyi hyvinvointialueuudistuksesta johtuvia poikkeuksellisia veroeriä, ns. verohäntiä, jotka paransivat edellisen vuoden tulosta merkittävästi.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,0 milj. eurolla. Tätä selitti pääasiassa kunnan eri yksiköiden myyntituottojen ylitykset ja rakennusten ja maa-alueiden vuokratuottojen ylitykset. Toimintatuotot kuitenkin pienenivät edellisestä vuodesta n. miljoonalla eurolla maanmyyntien laskun vuoksi.

Toimintakulut yhteensä alittivat muutetun talousarvion n. 1,2 milj. eurolla. Alitusta selittää suurimmilta osin varhaiskasvatuksen toimintakulujen pienentyminen, mikä johti n. 0,7 milj. euron toimintakulujen alitukseen. Myös hallintopalveluiden toimintakulut alittuivat 0,5 milj. eurolla. Toimintakulut kasvoivat edellisestä vuodesta vain 2,3 %:a (1,6 milj. euroa). Kasvuprosentti on erittäin alhainen Kempeleen lähihistoriassa ja on pienin viimeisimpään 10 vuoteen. Tällä on ollut merkittävä vaikutus koko kunnan tulokseen muodostumiseen.

Verotulot ylittivät muutetun talousarvion 0,9 milj. eurolla. Vuoden lopun positiivinen yllätys selittyi VM:n vuotuisella kuntien verotulojen jako-osuuksien oikaisulla. Verotulot kuitenkin pienenivät edellisestä vuodesta - 3 %:a (1,4 milj. euroa). Laskua selittää vuoden 2023 verotuloihin sisältyvät poikkeukselliset hyvinvointialueuudistuksesta johtuvat veroerät, ns. verohännät. Valtionosuudet yhteensä toteutuivat lähes muutetun talousarvion mukaisina. Valtionosuudet kasvoivat 3,9 %:a (0,9 milj. euroa) edellisestä vuodesta.

Investoinnit säilyivät korkealla tasolla 18,4 milj. eurossa. Suurin yksittäinen investointi oli Ketolanperän moduulikoulu 3,1 milj. euroa. Rakenteilla olevista investoinneista Ylikylän koulun liikuntasalista kohdistui vuodelle 2024 n. 2,2 milj. euroa ja Kempeletalosta 2,7 milj. euroa. Kunnallistekniikan investoinnit olivat yhteensä 5,3 milj. euroa.

Lainakanta oli vuoden vaihteessa n. 90,6 milj. euroa ja se kasvoi 15,5 milj. eurolla vuoden takaisesta. Lainaa oli n. 4600 euroa/asukas, joka kasvoi n. 760 eurolla/asukas. Rahoituskulujen kasvu oli huomattava vuonna 2024 yleisen korkotason nousun myötä, sillä kunnan korkokulut kasvoivat yli kaksinkertaisiksi. Rahoitustuotot ja kulut olivat yhteensä n. 1,4 milj. euroa, kun vielä vuosi sitten ne olivat 0,7 milj. euroa. Lainat ja vuokravastuut yhteensä nousivat merkittävästi Kirkonkylätalon valmistumisen myötä n. 7090 euroon/asukas (vuonna 2023 vastaava oli n. 4480 euroa/asukas).

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta kävi läpi vuoden 2024 tilinpäätöstä.

 

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksestä säädetään kuntalain 113-115 §:ssä. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja. Kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös.

Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Tilinpäätös 2024

Kempeleen kunnan tilikauden tulos vuodelta 2024 on n. -2,2 milj. euroa ja tilinpäätössiirtojen jälkeen tilinpäätöksen alijäämä on -1,5 milj. euroa. Tilinpäätös on huomattavasti heikompi kuin edellisenä vuonna, jolloin ylijäämää oli vielä 2,6 milj. euroa. Suurelta osin heikennystä selittää se, että vuoden 2023 tilinpäätökseen sisältyi hyvinvointialueuudistuksesta johtuvia poikkeuksellisia veroeriä, ns. verohäntiä, jotka paransivat edellisen vuoden tulosta merkittävästi.

Kempeleen kunnan toimintatuotot yhteensä ylittivät muutetun talousarvion kokonaisuutena 1,0 milj. eurolla. Tätä selitti pääasiassa kunnan eri yksiköiden myyntituottojen ylitykset ja rakennusten ja maa-alueiden vuokratuottojen ylitykset. Toimintatuotot kuitenkin pienenivät edellisestä vuodesta n. miljoonalla eurolla maanmyyntien laskun vuoksi.

Toimintakulut yhteensä alittivat muutetun talousarvion n. 1,2 milj. eurolla. Alitusta selittää suurimmilta osin varhaiskasvatuksen toimintakulujen pienentyminen, mikä johti n. 0,7 milj. euron toimintakulujen alitukseen. Myös hallintopalveluiden toimintakulut alittuivat 0,5 milj. eurolla. Toimintakulut kasvoivat edellisestä vuodesta vain 2,3 %:a (1,6 milj. euroa). Kasvuprosentti on erittäin alhainen Kempeleen lähihistoriassa ja on pienin viimeisimpään 10 vuoteen. Tällä on ollut merkittävä vaikutus koko kunnan tulokseen muodostumiseen.

Verotulot ylittivät muutetun talousarvion 0,9 milj. eurolla. Vuoden lopun positiivinen yllätys selittyi VM:n vuotuisella kuntien verotulojen jako-osuuksien oikaisulla. Verotulot kuitenkin pienenivät edellisestä vuodesta - 3 %:a (1,4 milj. euroa). Laskua selittää vuoden 2023 verotuloihin sisältyvät poikkeukselliset hyvinvointialueuudistuksesta johtuvat veroerät, ns. verohännät. Valtionosuudet yhteensä toteutuivat lähes muutetun talousarvion mukaisina. Valtionosuudet kasvoivat 3,9 %:a (0,9 milj. euroa) edellisestä vuodesta.

Investoinnit säilyivät korkealla tasolla ja olivat 18,4 milj. euroa. Suurin yksittäinen investointi oli Ketolanperän moduulikoulu 3,1 milj. euroa. Rakenteilla olevista investoinneista Ylikylän koulun liikuntasalista kohdistui vuodelle 2024 n. 2,2 milj. euroa ja Kempeletalosta 2,7 milj. euroa. Kunnallistekniikan investoinnit olivat yhteensä 5,3 milj. euroa.

Lainakanta oli vuoden vaihteessa n. 90,6 milj. euroa ja se kasvoi 15,5 milj. eurolla vuoden takaisesta. Lainaa oli n. 4600 euroa/asukas, joka kasvoi n. 760 eurolla/asukas. Rahoituskulujen kasvu oli huomattava vuonna 2024 yleisen korkotason nousun myötä, sillä kunnan korkokulut kasvoivat yli kaksinkertaisiksi. Rahoitustuotot ja kulut olivat yhteensä n. 1,4 milj. euroa, kun vielä vuosi sitten ne olivat 0,7 milj. euroa. Lainat ja vuokravastuut yhteensä nousivat merkittävästi Kirkonkylätalon valmistumisen myötä n. 7090 euroon/asukas (vuonna 2023 vastaava oli n. 4480 euroa/asukas).

Yhteisöllisyysvaliokunta (18.3.2025):
Yhteisöllisyysvaliokunta merkitsee esittelyn tiedoksi.

Resurssivaliokunnan ohjaus (24.3.2025):
Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi tilinpäätöksen 2024. Resurssivaliokunta on tyytyväinen alhaiseen toimintakulujen kasvuun ja siihen, että tilikauden tulos on talousarviota parempi.

Palveluvaliokunta (25.3.2025):
Palveluvaliokunta kävi läpi vuoden 2024 tilinpäätöstä.

Elinvoimavaliokunta (25.3.2025):
Merkitään esittely tiedoksi.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää tilikauden 2024 tuloksen (-2 150 713,16 euroa) käsittelystä seuraavaa:

1. Tuloutetaan tehtyjä poistoeroja suunnitelman mukaan 673 298,64 euroa.

2. Siirretään tilikauden alijäämä -1 477 414,52 euroa omaan pääomaan tilikauden yli-/alijäämätilille.

Kunnanhallitus ja kunnanjohtaja allekirjoittavat tilinpäätöksen ja kunnanhallitus jättää tilinpäätöksen tilintarkastajan tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Kunnanhallitus antaa talousjohtajalle oikeuden mahdollisten teknisten virheiden korjaamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tilinpäätöksen tilintarkastuksessa on havaittu pieni virhe konsernitilinpäätöksessä ja se on korjattu tilinpäätökseen. Korjauksen seurauksena konsernituloslaskelman tilinpäätössiirrot ovat -236 507,29 euroa (aiemmin -27 646,97 euroa) ja konsernituloslaskelman alijäämä - 1 982 610,91 euroa (aiemmin - 1 773 750,60 euroa). Korjaus johtui Koulutuskuntayhtymä OSAO:n tilinpäätökseen tehdyistä muutoksista. Tilintarkastaja on ohjeistanut käsittelemään tehdyn korjauksen kunnanhallituksessa. Liitteenä korjattu tilinpäätösversio.

Talousjohtaja
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy konsernitilinpäätöksen tehdyn korjauksen.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Tilintarkastaja on suorittanut vuoden 2024 hallinnon ja kirjanpidon sekä tilinpäätöksen tarkastamisen. Tilintarkastaja on tilintarkastuskertomuksessaan 14.5.2025 esittänyt tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille tarkastamaltaan tilikaudelta. Tilintarkastuskertomus on luovutettu tarkastuslautakunnalle 14.5.2025.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta saattaa tilinpäätöksen valtuuston käsiteltäväksi seuraavin edellytyksin:
1. tilintarkastuskertomus vuodelta 2024 merkitään tiedoksi
2. vuoden 2024 tilinpäätös hyväksytään
3. kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.-31.12.2024.

Päätös

Tarkastuslautakunta saattaa tilinpäätöksen valtuuston käsiteltäväksi seuraavin edellytyksin:
1. tilintarkastuskertomus vuodelta 2024 merkitään tiedoksi
2. vuoden 2024 tilinpäätös hyväksytään
3. kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.-31.12.2024.

Valmistelija

  • Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Valtuusto

  1. merkitsee tiedoksi tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024,
  2. hyväksyy vuoden 2024 tilinpäätöksen,
  3. myöntää vastuuvapauden kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille tilikaudelta 1.1.-31.12.2024,
  4. päättää tulouttaa tehtyjä poistoeroja suunnitelman mukaan 673 298,64 euroa ja
  5. päättää siirtää tilikauden alijäämän -1 477 414,52 euroa omaan pääomaan tilikauden yli-/alijäämätilille.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

postiosoite: PL 189, 90101 Oulu

käyntiosoite: Isokatu 4, 3. krs Oulu

faksi: 02956 42841

sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin oikeusministeriön asetuksessa (31.12.2018 /1383) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.

Kempeleen kunta

PL 12

90441 Kempele

sähköposti: kirjaamo@kempele.fi

                                            

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.