Perustelut
Tarkastuslautakunta on laatinut arviontikertomuksen vuotta 2024 koskien. Kunnanhallitus antaa vastauksen arviointikertomuksessa esitettyihin huomioihin. Valiokunnat antavat ohjauksensa omalta vastuualueeltaan kunnanhallituksen vastauksen taustaksi. Tarkastuslautakunta on esittänyt oheiset kysymykset/huomiot resurssivaliokunnan toimialaa:
1. Laina- ja vuokravastuiden kasvun hillinnän keinot?
Kempeleen laina- ja vuokravastuut ovat kasvaneet merkittävästi viimevuosina. Erityisesti ne kasvoivat merkittävästi vuonna 2024, jolloin kasvua selitti korkeat investoinnit ja alijäämäinen käyttötalous sekä Kempeleen historian suurin yksittäinen investointi Kirkonkylätalo. Myös jatkossa laina- ja vuokravastuiden arvioidaan kasvavan.
Laina- ja vuokravastuiden kasvun hillitsemiseksi olisi tärkeää pystyä alentamaan vuotuisia investointeja, mikä on vaikeaa, koska kunnalla on edessä lähivuosina merkittäviä investointeja mm. lukio ja virkistysuimala Zimmari. Näin investointeja pitää priorisoida eri vuosille eikä kaikkia voida toteuttaa heti.
Lisäksi käyttötalous pitäisi saada selvästi ylijäämäiseksi, jotta tulorahoituksella pystyttäisiin hoitamaan investoinneista johtuvat rahoituskulut. Tämän hetken arvion mukaan tämä puolestaan edellyttää lisäsopeutustoimia käyttötalouteen kuluja karsimalla ja tuloja lisäämällä.
2. Olisiko tilapalveluiden alaiset kunnossapitotyöt kustannustehokkaampaa järjestää omana työnä kunnan suuren kiinteistökannan vuoksi?
Kunnossapitotyöt tarkoittavat Kempeleen kunnassa pitkälti PTS:n mukaisia toteutuksia ja käyttötalouden korjauksia. Kokonaisuudessaan vuositasolla niihin käytetään satoja tuhansia, jollei jopa yli miljoona euroja riippuen vuodesta. Tuollainen määrä työtä edellyttää merkittävästi laajempaa henkilöstöä kentälle ja työnjohtoon, sillä niitä ei henkilöresurssien puolesta yksinkertaisesti ole mahdollista toteuttaa kovin pienellä kokoonpanolla. Em. vuoksi ei ole selvää, että se olisi kustannustehokkaampaa toteuttaa omana työnä, sillä se vaatii massiivista pysyvää henkilöstökantaa. Ongelmaksi muodostuu osaavan henkilöstön saaminen kuntaan. Tällä hetkellä henkilörekryt eivät ole tuottaneet tulosta mm. kiinteistönhoitopuolella. Kuntien palkkataso on suhteessa matalampi, joten houkuttavammaksi työnantajaksi nähdään yksityinen sektori. Kuntien tuottavuus kentällä on heikompaa ja toteutusten pullonkaulaksi muodostuvat valvonta, työnjohto, sairaspoissaolot ja ikääntyvä henkilöstö. Hankintojen kilpailuttaminen antaa kustannussäästöjä ja tuottavuus puitesopimuskumppaneiden kanssa toimien on merkittävästi parempaa. Kunnat ei voi taata terveellisiä ja turvallisia tiloja, mikäli kunnossapitotyöt toteutetaan pelkästään omana työnä. Nykyisen kaltainen hybridimalli on tähän mennessä ollut tilojen käyttäjille joustavin. Kuitenkin nykyinen Kempeleen kunnan rakennusammattihenkilöstö on supistunut liian pieneksi osa-aikaisuuksien vuoksi ja omana työnä toteutettava jousto heikkenee sen vuoksi. Henkilöstön riittävyyden tarkastelua on tarpeen tehdä, koska yksittäisten henkilöiden lisääminen voi olla kustannustehokkaampaa, sillä tällä hetkellä yhä enemmän tehtävistä töistä menee puitesopimuskumppaneille.
Valiokunnan ohjaus:
Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset: