Kunnanhallitus, kokous 25.8.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 262 Arviointikertomus 2024 / valiokuntien vastineet

244Dno-2025-494

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Valtuusto käsittelee arviointikertomuksen vuodelta 2024 ja pyytää arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista ja suosituksista vastauksen kunnanhallitukselta valiokuntien ohjauksen jälkeen ennen talousarviokäsittelyä. Kunnanhallituksen käsittelyn jälkeen vastaukset tulee toimittaa tiedoksi valtuustolle ja tarkastuslautakunnalle. Kunnanhallitukselta pyydetään kannanotto koko arviointikertomukseen valiokuntien ohjauksen jälkeen.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunta on laatinut arviontikertomuksen vuotta 2024 koskien. Kunnanhallitus antaa vastauksen arviointikertomuksessa esitettyihin huomioihin. Valiokunnat antavat ohjauksensa omalta vastuualueeltaan kunnanhallituksen vastauksen taustaksi. Tarkastuslautakunta on esittänyt oheiset kysymykset/huomiot resurssivaliokunnan toimialaa:

1.  Laina- ja vuokravastuiden kasvun hillinnän keinot?

Kempeleen laina- ja vuokravastuut ovat kasvaneet merkittävästi viimevuosina. Erityisesti ne kasvoivat merkittävästi vuonna 2024, jolloin kasvua selitti korkeat investoinnit ja alijäämäinen käyttötalous sekä Kempeleen historian suurin yksittäinen investointi Kirkonkylätalo. Myös jatkossa laina- ja vuokravastuiden arvioidaan kasvavan.

Laina- ja vuokravastuiden kasvun hillitsemiseksi olisi tärkeää pystyä alentamaan vuotuisia investointeja, mikä on vaikeaa, koska kunnalla on edessä lähivuosina merkittäviä investointeja mm. lukio ja virkistysuimala Zimmari. Näin investointeja pitää priorisoida eri vuosille eikä kaikkia voida toteuttaa heti.

Lisäksi käyttötalous pitäisi saada selvästi ylijäämäiseksi, jotta tulorahoituksella pystyttäisiin hoitamaan investoinneista johtuvat rahoituskulut. Tämän hetken arvion mukaan tämä puolestaan edellyttää lisäsopeutustoimia käyttötalouteen kuluja karsimalla ja tuloja lisäämällä.

2.  Olisiko tilapalveluiden alaiset kunnossapitotyöt kustannustehokkaampaa järjestää omana työnä kunnan suuren kiinteistökannan vuoksi?

Kunnossapitotyöt tarkoittavat Kempeleen kunnassa pitkälti PTS:n mukaisia toteutuksia ja käyttötalouden korjauksia. Kokonaisuudessaan vuositasolla niihin käytetään satoja tuhansia, jollei jopa yli miljoona euroja riippuen vuodesta. Tuollainen määrä työtä edellyttää merkittävästi laajempaa henkilöstöä kentälle ja työnjohtoon, sillä niitä ei henkilöresurssien puolesta yksinkertaisesti ole mahdollista toteuttaa kovin pienellä kokoonpanolla. Em. vuoksi ei ole selvää, että se olisi kustannustehokkaampaa toteuttaa omana työnä, sillä se vaatii massiivista pysyvää henkilöstökantaa. Ongelmaksi muodostuu osaavan henkilöstön saaminen kuntaan. Tällä hetkellä henkilörekryt eivät ole tuottaneet tulosta mm. kiinteistönhoitopuolella. Kuntien palkkataso on suhteessa matalampi, joten houkuttavammaksi työnantajaksi nähdään yksityinen sektori. Kuntien tuottavuus kentällä on heikompaa ja toteutusten pullonkaulaksi muodostuvat valvonta, työnjohto, sairaspoissaolot ja ikääntyvä henkilöstö. Hankintojen kilpailuttaminen antaa kustannussäästöjä ja tuottavuus puitesopimuskumppaneiden kanssa toimien on merkittävästi parempaa. Kunnat ei voi taata terveellisiä ja turvallisia tiloja, mikäli kunnossapitotyöt toteutetaan pelkästään omana työnä. Nykyisen kaltainen hybridimalli on tähän mennessä ollut tilojen käyttäjille joustavin. Kuitenkin nykyinen Kempeleen kunnan rakennusammattihenkilöstö on supistunut liian pieneksi osa-aikaisuuksien vuoksi ja omana työnä toteutettava jousto heikkenee sen vuoksi. Henkilöstön riittävyyden tarkastelua on tarpeen tehdä, koska yksittäisten henkilöiden lisääminen voi olla kustannustehokkaampaa, sillä tällä hetkellä yhä enemmän tehtävistä töistä menee puitesopimuskumppaneille.

 

Resurssivaliokunta (19.8.2025):
Resurssivaliokunta hyväksyy asiatekstin yhteydessä olevat vastineet tarkastuslautakunnan esittämiin kysymyksiin. 

Valmistelija

Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunta on laatinut arviontikertomuksen vuotta 2024 koskien. Kunnanhallitus antaa vastauksen arviointikertomuksessa esitettyihin huomioihin. Valiokunnat antavat ohjauksensa omalta vastuualueeltaan kunnanhallituksen vastauksen taustaksi. Tarkastuslautakunta on esittänyt oheiset kysymykset liittyen hyvinvointi- ja palveluvaliokunnan toimialaan:

  1. Jakautuvatko opetuksessa käytettävät tieto ja- ja viestintäteknologialaitteet tasaisesti käyttäjille?
  2. Mikä on näiden laitteiden käyttöaste? 
  3. Miksi laitemäärä/oppilas on kasvanut yli asetetun tavoitteen?

 

Vastaukset tarkastuslautakunnan huomioihin:

Kempeleen kouluissa digitaalisten laitteiden määrät ja käyttö ovat varsin hyvällä tasolla. Kaikille oppilaille pyritään mahdollistamaan opetussuunnitelman mukaan digitaalisten laitteiden käyttömahdollisuuksia järkevällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Oheisissa vastauksissa on huomioitu kouluilta saatuja näkemyksiä.

1. Jakautuvatko opetuksessa käytettävät tieto ja- viestintäteknologialaitteet tasaisesti käyttäjille? 

Laitteita on kaikilla kouluilla suhteellisen tasaisesti jokaiselle vuosiluokalle. Pääsääntöisesti 1-4 -luokkien oppilaat käyttävät tabletlaitteita. Kempeleessä tabletlaitteet ovat iPadeja. Ketolanperällä ja Kirkonkylällä kolmos- ja nelosluokkalaiset käyttävät jo kannettavia tietokoneita. Santamäellä, Ylikylällä ja Linnakankaalla kaikilla opettajilla on mahdollisuus käydä koulujen tietokoneluokissa oppilaiden kanssa, joissa on luokallinen tietokoneita.

2. Mikä on näiden laitteiden käyttöaste?

Perusopetuksessa on käytössä sekä kannettavia tietokoneita että tabletteja. Käyttöastetta on varsin vaikea arvioida, koska laitteiden käyttömahdollisuudet vaihtelevat eri oppiaineissa sekä eri luokka-asteilla tarkoituksenmukaisen käytön takia. Kuitenkin selvityksen perusteella laitteiden käyttöaste on hyvä. Laitteiden käyttöasteeseen vaikuttaa myös oppilasryhmien koko suhteessa laitteiden määrään. Vaikka kaikille ei välttämättä ole laitetta käytettävissä samaan aikaan, niitä käytetään mm. ryhmätöiden tekemiseen, luokan jakotunneilla ja muissa tilanteissa, jolloin se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista.

Alkuopetuksen osalta kannettavien tietokoneiden käyttö on vähäisempää. Jonkin verran kannettavien koneiden käyttöä rajoittaa se, että niitä täytyy erikseen varata ja hakea eri puolelta koulua.

Mikäli laitteiden nollakäyttöastetta on tai se kasvaa merkittävästi, tulee koululla suunnitella, onko laitteiden käyttökoulutuksella tai sijoittelulla mahdollista tukea digitaalisten laitteiden käyttömahdollisuuksia opetuksessa. 

3. Miksi laitemäärä/oppilas on kasvanut yli asetetun tavoitteen?

Kouluilla on paljon vuonna 2017 hankittuja, kunnan omia tabletlaitteita (iPadeja), jotka on laskettu koulujen laitemääriin mukaan. Tabletlaitteiden elinkaari on lopuillaan ja niiden päivittäminen tietoturvallisiksi on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Näiden laitteiden poistaminen kouluilta pienentää koulujen laitemäärää/suhdelukua merkittävästi. Laitteet on jätetty kouluille täydentämään leasinglaitteita, jolloin niitä on saatu kaikille vuosiluokille käyttöön kohtuullinen määrä. Leasinglaitteita on kouluilla alle suhdeluvun. Näitä kunta/koulut eivät lunasta omakseen, vaan ne korvataan uusilla laitteilla hankintakierroksen yhteydessä. Hankintavaiheessa koulut ja tietohallinto käyvät läpi koulujen laitemäärät ja tarpeet opetuksen näkökulmasta.

Lukiolla jokaiselle oppivelvolliselle hankitaan tietokone. Käyttöaste on erittäin korkea ottaen huomioon laitteiden tarkoituksenmukainen ja mahdollinen käyttö eri oppiaineissa.

 

Valiokunnan ohjaus:
Hyvinvointi- ja palveluvaliokunta on tyytyväinen vastauksiin.

 

 

Valmistelija

Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunta on laatinut arviontikertomuksen vuotta 2024 koskien. Kunnanhallitus antaa vastauksen arviointikertomuksessa esitettyihin huomioihin. Valiokunnat antavat ohjauksensa omalta vastuualueeltaan kunnanhallituksen vastauksen taustaksi. Tarkastuslautakunta on esittänyt oheiset kysymykset/huomiot koskien yhteisöllisyysvaliokunnan toimialaa:

1. Onko kulttuuritapahtumapaikan valinnalla vaikutusta kävijämääriin?

Esityspaikalla on vaikutusta kävijämääriin. Paikan on oltava tunnettu ja helposti saavutettava. Esteettömyys on myös otettava aina huomioon. Sellaiset tilat, joissa on paljon tilaa esim. Museon pihapiiri on saavutettava myös erityisryhmille tai vähemmän kulttuuria harrastaville. 

2. Onko kulttuuritapahtumista kerätty osallistujilta palautetta ja kehittämisehdotuksia?

Tilaisuuksista on kerätty palautetta ja kehittämisehdotuksia. Samoin suurissa kunnan tapahtumissa esim. Hyvä kasvaa Kempeleessä on kerätty palautetta tapahtuman aikana sekä sen jälkeen (kysely kaikille esittelijöille). Palveluita pyritään keihttämään kuntalaisten toiveiden mukaisesti. 

3. Mitä kunnan näkyvyys eri medioissa pitää sisällään? Mitä lasketaan mukaan artikkeleihin

Kunnan näkyvyyttä eri medioissa seurataan järjestelmällisesti mediaseurantaportaalin avulla. Tavoitteena on varmistaa, että kuntaan liittyvistä aiheista ja uutisista pysytään ajan tasalla riippumatta siitä, missä mediassa ne julkaistaan. Seuranta kohdistuu erityisesti toimituksellisen median tuottamaan sisältöön, ja se kattaa sekä verkkomedian että painetun median julkaisut.

Seurantaprosessi toimii siten, että portaali suodattaa kaikki toimitukselliset kirjoitukset, joissa mainitaan Kempele – joko pääaiheena tai osana muuta juttua. Näin saadaan kattava kuva siitä, miten kunta esiintyy mediassa, millaisiin yhteyksiin se liitetään ja kuinka usein siitä kirjoitetaan.

Kempeleen kunta hyödyntää tässä työssä Retriever-nimistä mediaseurantapalvelua. Retriever tarjoaa keskitetyn näkymän kaikkiin Kempelettä koskeviin osumiin ja helpottaa näin tiedon kokoamista, analysointia ja raportointia esimerkiksi viestinnän ja päätöksenteon tueksi.

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.8.2025):

Yhteisöllisyysvaliokunta on tyytyväinen annettuihin vastauksiin.

 

 

Valmistelija

  • Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Valiokunnat ovat valmistelleet vastauksensa tarkastuslautakunnan vuotta 2024 koskevassa arviointikertomuksessa esittämiin havaintoihin ja suosituksiin. Liitteenä koonti valiokuntien vastineista.

Hallintojohtaja:
Kunnanhallitus toteaa, että tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa 2024 tuodaan esille tärkeitä huomioita kunnan eri toiminnoista ja ne on syytä huomioida tulevaisuuden kehittämistyössä. Kunnanhallitus saattaa näihin huomioihin laaditut, ja liitteenä olevat vastineet tiedoksi sekä tarkastuslautakunnalle että valtuustolle.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Tiedoksi

Tarkastuslautakunta