Valmistelija
Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi
Perustelut
Koulujen näkemykset oppituntien pituuksista (45, 60, 75 ja 90 minuuttia) vaihtelevat, eikä yhtä kaikille sopivaa ratkaisua ole löydettävissä. Tuntirakenteita on arvioitu koulupäivän rytmin, pedagogiikan ja hallinnollisen työn näkökulmista, ja käytössä olevilla malleilla on omat vahvuutensa ja haasteensa. Sopivin ratkaisu riippuu koulun toimintarakenteesta, oppilaiden tarpeista sekä opetuksen tavoitteista.
Useilla Kempeleen kouluilla, kuten Santamäessä, Ketolanperällä, Kirkonkylässä ja Ylikylässä, käytetään 45/90 minuutin yhdistelmää. Malli koetaan selkeäksi ja toimivaksi erityisesti pienemmillä oppilailla, koska se rytmittää päivää ja mahdollistaa rauhallisen työskentelyn. Myös yläluokilla yhdistelmä tukee opetusta. 75 minuutin tunnit nähdään mahdollisina vaihtoehtoina, mutta ei samaan aikaan yhdistelmänä 45 min ja 75 min.
Linnakankaan koulussa ja lukiossa käytössä olevia 75 minuutin oppitunteja pidetään pedagogisesti vahvana ratkaisuna. Pidempi tunti vähentää siirtymisiä ja helpottaa syvällistä työskentelyä, kuten projektityötä, tutkivaa oppimista ja taito- ja taideaineiden kokonaisuuksia. Se myös tukee yhteisopettajuutta ja joustavaa ryhmien muodostamista, jolloin oppilaan tuki voidaan toteuttaa osana opetusta.
Joissakin kouluissa kokeiltu 60 minuutin malli tarjoaa hieman lisää työskentelyaikaa, mutta ei kaikkia pidempien tuntien pedagogisia hyötyjä. Kokemusten mukaan se voi kuormittaa oppilaita, etenkin yläluokilla ja tuen tarpeessa olevilla oppilailla. Taito- ja taideaineissa 90 minuutin jaksot ovat usein toimivimpia, koska ne tarjoavat keskeytyksettömän työskentelyajan, mutta edellyttävät huolellista tauotusta.
Hallinnollisesti kevein ratkaisu on 45 minuutin tunti, koska lukujärjestysten suunnittelu on suoraviivaista eikä vaadi muutoksia jaksoittain. Toisaalta lyhyet tunnit voivat pirstoa työskentelyä. 75 minuutin malli taas edellyttää jaksojärjestelmää, joka lisää suunnittelutyötä ja aiheuttaa osalle henkilöstöä kuormitusta. Hybridimalli, jossa samassa koulussa olisi useita erilaisia tuntipituuksia, ei ole toteuttamiskelpoinen tilojen ja opetuksen yhteensovittamisen vuoksi.
Kempeleen kouluilla käytössä olevat tuntimallit ovat harkittuja ja vakiintuneita, ja niihin vaikuttavat myös koulukuljetusten ja ruokailujen järjestäminen. Koulupäivää täydentävien toimintojen, kuten kerhojen, järjestämisessä on ajoittain haasteita, mutta ratkaisuja on löydetty.
Tutkimustiedon mukaan oppitunnin pituudella on vaikutusta oppimiseen, mutta mikään yksittäinen tuntimalli ei ole selvästi parempi. Pidemmät tunnit toimivat, kun ne sisältävät monipuolista, aktivoivaa työskentelyä ja riittäviä taukoja. Lyhyet tai harvoin pidettävät tunnit voivat puolestaan heikentää oppimisen jatkuvuutta. Keskeistä on opetuksen laatu – ei tuntien pituus sinänsä.
Valiokunnan ohjaus:
Hyvinvointi- ja palveluvaliokunta kiittää nuorisovaltuustoa aloitteesta. Valiokunta toteaa, että jokainen koulu on tehnyt tarkan harkinnan valitessaan sopivan oppitunnin pituuden. Tietyn tunnin pituuden paremmuudesta ei ole selkeää tutkimustietoa, vaan tärkeämpää on opetuksen laatu ja rakenne. Valiokunta luottaa koulujen henkilökunnan arviointiin tuntien pituudesta.