Valtuusto, kokous 7.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 79 Talousarvio 2023 ja taloussuunnitelma 2023-2025

244Dno-2022-603

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Talousarvion I-vaiheen käyttötalouden luvut on kirjattu järjestelmään. Kokouksessa käydään läpi talousarvion kokonaistilanne sekä esitetyt henkilöstölisäykset. Yleiskatsauksen lisäksi tietohallintopäällikkö ja ateria- ja puhdistuspalvelupäälliköt esittelevät omat talousarvionsa. Tämän perusteella resurssivaliokunta ohjaa talousarvion jatkovalmistelua talousarvion II-vaiheeseen

Palveluvaliokunta (23.8.2022):
Saatiin kattava tilannekatsaus Kempele Akatemian johtajalta ja koulujen rehtoreilta tulevista resurssi- ja investointitarpeista vuodelle 2023. Palveluvaliokunta tähdentää, että valmistelussa on tärkeää huomioida palveluverkkoselvitys, kaavoituksen eteneminen ja väestöennusteet. Palveluvaliokunta tiedostaa kunnan kasvun ja muuttuvan lainsäädännön mukanaan tuomat haasteet.

Palveluvaliokunta (6.9.2022):
Varhaiskasvatusjohtaja esitteli talousarvioesityksen vuodelle 2023. Lakimuutoksista johtuen paineet lasten erityiselle tuelle ja muulle henkilöstölle, tiloille, tarvikkeille, uusille ryhmille ja investoinneille ovat suuret. 

Lisäresurssin tarve on huomattavan suuri. Voimakkaasta lisäresurssien tarpeesta johtuen palveluvaliokunta sopi varhaiskasvatuksen johtajan kanssa, että kyselyllä kartoitetaan vanhempien halukkuutta jäädä hoitamaan alle 2-vuotiasta lasta kotiin, mikäli Kempele-lisää nostettaisiin esim. 500 €:oon/perhe/kk.  Päivähoitoikäisen lapsen kokonaiskustannus kunnalle arvioidaan olevan n. 10 000 €/ vuosi. Kempeleessä se tarkoittaisi 1500 lapsella n. 15 000 000  €/ vuosi. Mikäli Kempele-lisää korotettaisiin 500 €:oon/perhe, uusien päiväkotiryhmien ja henkilöstöresurssien tarpeen toivotaan vähenevän.  Lisäksi palveluvaliokunta odottaa palveluverkkoselvityksen tuloksia.

Resurssivaliokunta (6.9.2022):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyt talousarvion 2023 I-vaiheesta, ateria- ja puhdistuspalveluista, tietohallinnosta sekä henkilöstölisäyksistä tiedoksi. Resurssivaliokunta ohjaa, että toimintakulujen kasvu saa olla enintään 5%, jolloin talousarvion 2. kierroksella yksiköt käyvät vielä toimintakulut kertaalleen läpi kulujen pienentämiseksi. Henkilöstölisäyksissä resurssivaliokunta painottaa huomioimaan vain ehdottomasti pakolliset lisäykset. Resurssivaliokunta kävi keskustelua henkilöstölisäyksistä pois jätettävistä työtehtävistä.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus ohjaa talousarvion jatkovalmistelua resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti niin, että 1) menojen kasvu asettuu enintään 5%:iin ja 2) henkilöstölisäyksiä priorisoidaan välttämättömyysharkintaan perustuen.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösesitys hyväksyttiin.

Merkittiin, että Pia Hanski saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Juho Leppänen, talousjohtaja, juho.leppanen@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kempeleen kunnan yksiköt ovat arvioineet ensi vuoden talousarvionsa ja ne on koostettu talousarvioksi vuodelle 2023. Talousarvio 2023 on noin 1,2 milj. euroa ylijäämäinen ja tilikauden tulos talousarviossa on noin 0,5 milj. euroa. Hyvinvointialueuudistus vaikuttaa merkittävästi talousarvioon, sillä 1.1.2023 sosiaali- ja terveyspalvelut sekä palo- ja pelastustoimi siirtyvät hyvinvointialueelle. Tämän seurauksena kunnan toimintakulut lähes puolittuvat. Toimintakuluja jää kuntaan n. 69,6 milj. euroa. Lisäksi uudistuksen myötä verotuloista poistuu puolet ja valtionosuuksia n. kolmannes. Verotulot ovat talousarviossa 45,4 milj. euroa ja valtionosuudet 21,2 milj. euroa. Toimintatuotot laskevat n. 2,2 milj. euroa. Toimintatuottojen laskua pienentää hyvinvointialueelta saatavat kiinteistöjen vuokratulot. Toimintatuottoja on yhteensä talousarviossa n. 11,2 milj. euroa.

Kuntiin jäävien palveluiden toimintakulut kasvavat merkittävästi ja kasvu haastaa vahvasti taloutta vuonna 2023. Talousarvion kääntää kuitenkin ylijäämäiseksi hyvinvointialueuudistuksesta johtuvat kertaluonteiset veroerät, jotka poistuvat seuraavina vuosina. Uudistuksessa kunnilta poistuu kuluja ja vastaava määrä leikataan kuntien tuloista vuonna 2023 alentamalla mm. kuntien tuloveroprosenttia ja yhteisöveron jako-osuutta. Kuitenkin kunnat saavat uudistusta edeltäviltä vuosilta kertyvät verotulot nykyisillä täysillä prosenteilla. Kuntaliitto ja Valtionvarainministeriö arvioivat, että näiden uudistusta edeltäviltä vuosilta kertaluonteisesti kertyvien ns. verohäntien määrä on vuodelle 2023 n. 1,2 miljardia euroa koko kuntakentässä. Summa on merkittävä ja se parantaa merkittävästi koko kuntakentän ja Kempeleen verotuloja vuodelle 2023. Näiden veroerien poistuttua suunnitelmavuodet 2024 ja 2025 ovat tämän hetken tiedon valossa alijäämäisiä. Kuitenkin tulevien vuosien arviointiin liittyy merkittävästi epävarmuutta, koska hyvinvointialueuudistuksen siirtolaskelmat päivittyvät vasta myöhemmin. Myös yleisen taloustilanteen kehittymistä ja sen vaikutusta verotuloihin on vaikea arvioida. 

Vuonna 2023 investointien määrä on historiallisen korkea, sillä investoinnit ovat yhteensä noin 21,5 milj. euroa. Suurin yksittäinen investointi on Linnakankaan uusi moduulikoulu ja koululle tehtävät keittiön ja ruokalan sekä parkkipaikan muutostyöt. ​​Uutta lainaa nostetaan 21,2 milj. euroa ja vanhoja lainoja lyhennetään 7 milj. euroa. Lainakanta kasvaa n. 14,2 milj. eurolla (n. 664 euroa/asukas). Lainakanta on talousarvion mukaan n. 83,3 milj. euroa vuoden lopussa ja se on 4241 euroa/asukas.

Talousarviota, investointeja ja suunnitelmavuosia on käsitelty ja valmisteltu pitkin syksyä valtuustoseminaareissa, hallituksen kokouksissa ja seminaarissa sekä valiokunnissa. Lisäksi talousasioita ja -arviota esiteltiin avoimessa kuntalaistilaisuudessa 2.11.2022.

Nuorisovaltuusto (18.10.2022):
Talousjohtaja Juho Leppänen esitteli talousarviota 2023 ja käytiin keskustelua asiasta. Nuorisovaltuusto kiittää talousjohtajaa erinomaisesta ja selkeästä esityksestä. Keskusteltiin Ohjaamon rahoituksesta tulevalle vuodelle. Nuorisovaltuusto näkee tarpeelliseksi huomioida talousarviossa Ohjaamon rahoitus loppuvuodelle 2023. Esille nousi myös kunnan energiankulutus, erityisesti säästöt kiinteistöjen energiankulutuksessa, kuten valaistuksessa. Nuorisovaltuusto kannustaa Kempeleen kuntaa energiansäästötalkoisiin.

Elinvoimavaliokunta (15.11.2022):
Elinvoimavaliokunta oli huolissaan investointiohjelman laajuudesta ja velkaantumisesta ja ohjasi, että tarkastellaan investointiohjelmaa vielä niiltä osin kuin se on mahdollista.

Palveluvaliokunta (22.11.2022):
Talousjohtaja esitteli vuoden 2023 talousarvioesitystä. Talousarvioasiakirja on selkeä ja luettava. Palveluvaliokunta toivoo kiinnitettävän erityistä huomiota toiminnalliseen riskienhallintaan nykyisessä tilanteessa, esim. varautumiseen sähkökatkoksiin.  

Yhteisöllisyysvaliokunta (22.11.2022)
Valiokunta pitää lainakannan kasvua huolestuttavana asiana. Taloussuunnitelmakaudella toivotaan suurempaa panostusta lapsiin ja nuoriin; koulun ja nuorisotoimen yhteistyö sekä nuorisotyön ja -tilojen resurssit nähdään tärkeänä. Katuverkon saneeraamisen varattuja määrärahoja tulisi myös lisätä.

Resurssivaliokunta (21.11.2022):
Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi saamansa esittelyt Kiinteistö Oy Kempeleenkartanon ja Kempeleen Vesihuolto Oy:n talousarvioista 2023 tiedoksi ja kiittää tytäryhtiöiden toimitusjohtajia kattavista esityksistä.

Resurssivaliokunta merkitsee tiedoksi myös talousjohtajan esittelyn Kempeleen talousarviosta 2023 ja ohjaa viemään talousarvion valtuuston hyväksyttäväksi. Riskienhallinnan ja keskeisimpien riskien kappaleeseen 2.3. resurssivaliokunta ohjaa lisäämään maininnan nykyisestä sekä mahdollisesti jatkuvasta korkotason noususta ja sen vaikutuksesta kunnan talouteen. 

Talousjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle hyväksyttäväksi liitteenä olevan talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman 2023-2025.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Kokouksessa talousarvioon ja taloussuunnitelmaan tehtiin seuraavat muutokset:

  • Sivulle 13 kohtaan "Ennaltaehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön vahvistaminen" lisätään mielenterveyttä edistävät toimenpiteet päihdetyön ohella.
  • Sivulle 28 kohtaan 6.1.2 lisätään lause "Menestyksekästä yhteistyötä kunnan ja kunnassa toimivien yrittäjien kanssa tehdään edelleen laajasti ja aktiivisesti".
  • Sivulle 37 kohtaan 6.4.2. lisätään lause "Tulevien vuosien katujen saneerausohjelmaa ja vuotuista investointitasoa arvioidaan uudelleen kevään 2023 aikana".

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kunnanhallitus valtuutti talousjohtajan tekemään talousarvioon ja taloussuunnitelmaan teknisluonteisia korjauksia ennen valtuustokäsittelyä.

Merkittiin, että Pia Hanski saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana. Janne Halunen poistui asian käsittelyn aikana. 

Päätös

Jarmo Haapaniemi esitti Sosialidemokraattien ryhmän puolesta, että sivulle 13 kohtaan "Yhteistyörakenteiden luominen ja yhteistyön kehittäminen hyvinvointialueiden kanssa" lisätään kolmanteen kohtaan ikäihmiset.

Sivulle 28 kohtaan 6.1.2. lisättiin maininta siitä, että myös sosiaalinen kuntouttava työtoiminta siirtyy hyvinvointialueelle.

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Merkittiin, että Anne-Mari Jaara ja Eetu Vainionpää poistuivat asian käsittelyn aikana.