Kunnanhallitus, kokous 12.2.2024

§ 68 Valtuustoaloite / Ilmainen aamupuuro Kempeleen koululaisille / Pia Hanski

244Dno-2023-544

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Esitän, että Kempeleen kouluissa ryhdytään tarjoamaan ilmaista aamupuuroa koululaisille parina päivänä viikossa vuoden 2024 alusta lähtien.

Monet lapset eivät syö lainkaan aamupalaa, käy ilmi mm. THL:n tutkimuksissa.  Viime vuosina eri kouluasteilla useilla paikkakunnilla on tarjottu aamupuuroa ennen oppituntien alkamista. Mm. Maistuva koulu -tutkimukseen osallistuneet koulut ovat kokeilleet aamupalan tarjoamista kerran tai kaksi viikossa. Kokemukset ovat positiivisia. Opettajat ovat jopa yllättyneet siitä, kuinka moni haluaa herätä aikaisemmin yksinkertaiselle puurolle ja maitolasilliselle.

Kustannukset yhden viikkokerran puurotarjoilulle on joitakin tuhansia euroja lukuvuositasolla, joten tällainen hyvinvointiin tähtäävä ja syrjäytymistä ennaltaehkäisevä työ ei tälle kotikunnallemme kalliiksi tule. Ehdotan myös, että Kempeleen seurakunnan halukkuutta ja mahdollisuutta toimia yhteistyökumppanina tässä toiminnassa kartoitetaan. Tämän kaltainen yhteistyö on toiminut muilla paikkakunnilla ja istuu hyvin myös seurakunnan arvomaailmaan.

Lapset ovat myös aikuisennälkäisiä, sillä monissa perheissä yhteiset hetket jäävät vähäisiksi. Paikalla aamupuurolla olisi siis myös aikuisia, vaikka nuorisotyöntekijöitä tai muita henkilöitä juttelemassa arjen asioista. Samalla voidaan ehkäistä syrjäytymistä ja olla lapsille läsnä arjen asioissa.

Aloite tähtää siis aamupalatarjoilun ja nälän poistamisen lisäksi myös lasten ja nuoren kohtaamiseen sekä syrjäytymisen ehkäisemiseen sekä yhteisöllisyyden lisäämiseen kouluissa.

 

Pia Hanski,
Kokoomuksen valtuutettu ja valtuustoryhmän puheenjohtaja

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Hallintojohtaja:
Ehdotan, että aloite lähetetään ateriapalvelujen valmisteltavaksi sekä palveluvaliokunnan ja resurssivaliokunnan ohjattavaksi.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Marjo Rauma, ateria- ja puhdistuspalvelupäällikkö, marjo.rauma@kempele.fi
Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Ateria- ja puhdistuspalveluissa maksuttoman aamupuuron järjestäminen Kempeleen noin 3500 oppilaalle tuo mukanaan useita huomioon otettavia asioita. Aamupuuron tarjoaminen pitäisi pystyä järjestämään sekä kustannustehokkaasti että aikataulullisesti keittiöiden ja koulun toiminta huomioon ottaen. Oppilaiden tasavertaisen kohtelun takaamiseksi tulisi aamupuuro tarjota kaikissa Kempeleen peruskouluissa. Kempeleen kouluista Ylikylä, Kirkonkylä ja Linnakangas ovat suuria yksiköitä, joissa ruokailee 900–1500 oppilasta päivittäin. Aamupuuron valmistaminen näin laajassa mittakaavassa tulisi vaikuttamaan suuresti keittiöiden toimintaan ja nykyisen henkilöstöresurssin sekä aikataulun puitteissa tämä ei ole mahdollista. Huomioitavia asioita on puuron valmistamisen, tarjoilun sekä astiahuollon vaatima aika.Pienessä mittakaavassa aamupala voidaan järjestää vähäisellä henkilöstölisäyksellä, mutta isommissa yksiköissä tarvitaan jo useampi lisähenkilö huolehtimaan aamupuuron hoitamisesta kokonaisuudessaan. Lisähenkilöstön palkkaaminen 1–3 tunniksi on erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Aamupuurolle osallistumisesta tulisi koulun kartoittaa osallistuvien oppilaiden määrä, johon oppilaan tulisi myös sitoutua. Lisäksi koulupäivän alkuun sijoittuvan aamupuurotarjoilun valvonta tulisi järjestää, mitä keittiöhenkilökunta ei pysty toteuttamaan. 

Mikäli aamupuuro olisi tarjolla kaksi kertaa viikossa ja ruokailijamäärä olisi n. 30 %:a oppilaista, tarkoittaisi se karkeasti arvioiden vuositasolla noin 14 000 euron elintarvikekuluja (hiutaleet ja maito) sekä 15 000 euron henkilöstökuluja ateriapalveluissa. Asiassa on otettava huomioon, että kunnassa on käynnistetty kestävän talouden ohjelma 2024-2026 kunnanhallituksen päätöksellä, sillä talous on kääntymässä voimakkaasti alijäämäiseksi. Siten myös ateria- ja puhdistuspalveluiden tulee tarkastella toimintaansa ja hakea säästöjä sekä pidättäytyä uusista kustannuksista, ellei ne ole pakollisia.

Opetuksen näkökulmasta yksi koulun tehtävistä on tukea perheitä kasvatuksessa. Kouluterveyskyselyn tuloksissa ravinnon tärkeyttä nostettu esiin ja kouluilla on mahdollista korostaa opetuksessa aamupalan tärkeyttä. Kouluilta voidaan myös muistuttaa huoltajia oppilaiden hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyen aamupalan tärkeydestä, ja huomioimaan riittävän ja monipuolisen aamupalan tarjoamisen ennen kouluun lähtemistä. Kasvatukseen kuuluu myös läsnäolo, ja perheitä tulee tukea lasten ja huoltajien mahdollisen yhteisen ajan lisäämiseksi. Koulussa tarjottava aamupuuro saattaa johtaa siihen, että perheiden aamuista tärkeä yhdessäolon hetki siirtyy perinteisesti kodin ja huoltajien vastuulta kouluille. Aamupuuron tarjoaminen koululla ei tue tätä ajatusta. Lisäksi koululla voidaan myös tunnistaa tai kyselyn avulla löytää oppilaita, jotka eivät syö tai saa aamupalaa aamuisin kotona. Tällaisissa tapauksissa oppilaita voidaan ohjata esimerkiksi kouluterveydenhoitajan vastaanotolle tai opinto-ohjaajalle keskustelemaan asiasta, ja tarvittaessa voidaan olla yhteydessä huoltajiin, mikäli asia aiheuttaa erityisiä ongelmia oppilaan jaksamiseen.

Koulun velvollisuuteen kuuluu myös valvoa ruokailuhetki, ja tämä vaikuttaa koulun opettajien ja ohjaajien töihin liittyviin järjestelyihin sekä mahdollisiin työtuntien lisäämiseen. Mikäli aamupuuro tarjotaan, tulee koulukuljetuksia aikaistaa, jotta oppilailla on mahdollisuus saada aamupuuro ennen oppituntien alkua. Pisa-tutkimuksien myötä saadut tiedot oppimistulosten laskusta sysää paineita opetuksen lisäämiseen kouluissa. Nykyisessä kiristyvässä taloudellisessa tilanteessa säästöjen hakeminen opetuksesta ei tue oppimista, eikä resursseja tulisi suunnata toimintoihin, jotka eivät ole lakisääteisiä opetuksen näkökulmasta.


Resurssivaliokunta (12.12.2023):
Resurssivaliokunnan enemmistö ohjaa, että valtuustoaloite palautetaan jatkovalmisteluun ja selvitetään olisiko ilmaista aamupuuroa mahdollista tarjota kokeiluluontoisesti alkuun määräaikaisesti esimerkiksi yhdellä koululla ja määräajan päätyttyä tarkasteltaisiin kokeiluajan tuomia kokemuksia. Lisäksi pyydetään selvitettäväksi eri tahot esimerkiksi Kempele Akatemia jne, jotka voisivat osallistua kokeilujakson toteuttamiseen. 

Valmistelija

Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Aloitteessa esitetään, että Kempeleen kouluissa ryhdyttäisiin tarjoamaan ilmaista aamupuuroa koululaisille parina päivänä viikossa vuoden 2024 alusta lähtien. Perusteluna todetaan THL:n tutkimus, jonka mukaan monet lapset eivät syö lainkaan aamupalaa ja, että useilla paikkakunnilla on tarjottu aamupuuroa ennen oppituntien alkamista. Lisäksi todetaan, että aamupalan tarjoamisesta 1-2 kertaa viikossa on tutkimuksen mukaan saatu positiivisia kokemuksia. Aloitteen mukaan kyseinen hyvinvointiin tähtäävä ja syrjäytymistä ennaltaehkäisevä työ ei tulisi kunnalle kalliiksi, ja ehdotetaan toiminnan toteuttamista yhteistyössä seurakunnan kanssa. Aloitteen mukaan monissa perheissä oppilaiden ja aikuisten kohtaaminen sekä keskustelu heidän välillään jää vähäisiksi, ja aamupuurohetki voisi tarjota mahdollisuuden myös siihen. Aloitteella tähdätään nälän poistamisen lisäksi lasten ja nuoren kohtaamiseen, syrjäytymisen ehkäisemiseen ja yhteisöllisyyden lisäämiseen kouluissa.

Aamupalan tärkeydestä ja sen vaikuttavuudesta oppilaiden jaksamiseen ja keskittymiseen koulussa ei liene suuria erimielisyyksiä. Tosille aamupala ei maistu lainkaan, ja toisille se on välttämätön jaksamiselle ja päivän käyntiin lähtemiselle. Tutkimusten mukaan aamupalan syöminen näyttäisi parantavan suoriutumista erilaista tarkkaavaisuutta, keskittymiskykyä ja muistia vaativista tehtävistä. Lisäksi aamupalalla näyttäisi olevan yhteys painonhallintaan liittyvin ongelmiin. Usein todetaan myös, että aamupala on yksi päivän pääaterioista. Aamupalan koostumuksesta esitetään monia suosituksia, mutta lähes kaikissa todetaan, että sen olisi hyvä sisältää kuitupitoista hiilihydraatinlähdettä, kuten täysjyväleipää, puuroa, sokeroimatonta mysliä, kaurahiutaleita ja leseitä.

Ateriapalveluiden näkökulmasta aamupuuron tarjoilukokeilu olisi mahdollista toteuttaa Kirkonkylätalolla, koska siellä on ruoan valmistuskeittiö ja enemmän henkilökuntaa jakelukeittiöihin verrattuna. Pienillä kouluilla yhdistelmätyöntekijöillä siivoustyön mitoitukset rajoittavat työajan käyttöä keittiötyöhön. Kokeilusta on mahdollista saada tietoa aamupuuron tarpeellisuudesta, suosiosta ja sen vaikutuksista oppilaiden jaksamiseen ja vireyteen tai muihin seikkoihin, joilla on vaikutuksia koulutyöhön. Lisäksi saataisiin tietoa aamupuuron tarjoamiseen liittyvistä järjestelyistä, kustannuksista ja suuntaa henkilöstötarpeesta, jos se toteutettaisiin eri koululla. Ateriapalvelujen mukaan tarjoiluaika voisi olla klo 7.45–8.15. Koulujen näkökulmasta tarjoiluaika tulisi olla klo 7.30-8.00. Käytännön järjestämistä suunniteltaessa tulee huomioida koulun työjärjestykset, tarjoilukapasiteetti, tasa-arvoinen oppilaiden kohtelu sekä mahdolliset ruoka-ainerajoitteet. Ateriapalvelujen mukaan aamupuurotarjoilua ei pystytä toteuttamaan nykyisellä henkilöstöresurssilla. Sen järjestäminen vaatii ammattitaitoisen kokin (4h) ja henkilöstöä astiahuoltoon. Lisäksi aamupuuron toteuttaminen koululla vaatii valvonnan, johon tarvitaan myös henkilöstöresurssia.

Uuden keskuskeittiön aloitukseen liittyvien haasteiden vuoksi ateriapalveluissa katsotaan, että kokeilu voitaisiin toteuttaa syyslukukauden 2024 aikana. Laskelmien mukaan aamupuuron tarjoaminen kaksi kertaa viikossa Kirkonkylätalon n. 250–300 oppilaalle kustantaisi elintarvikkeiden osalta n. 6000 €/vuosi ja henkilöstökustannuksina n. 5500 €/vuosi. Henkilöstökustannuksiin on laskettu vain kokin osuus. Astiahuollon järjestämisen kustannuksia ei ole laskettu henkilöstömenoihin, koska se voisi olla mahdollista vapaaehtoistyöntekijöiden toimesta seurakunnan tai järjestöjen kautta.  Lisäksi arvion mukaan pakolliseen valvontaan liittyvät kustannukset olisivat n. 6000 €/vuosi.

Aamupala on kaiken kaikkiaan yksi tärkeimmistä perheen yhteisistä hetkistä, ja lapsille olisi tärkeää saada viettää se perheen kanssa. Aamupalan tarjoaminen kuuluu huoltajien ”velvollisuuksiin”, eikä koulussa tarjottava aamupuuro saisi viedä tätä hetkeä tai siirtää sitä koulun ja ateriapalvelujen tehtäväksi. Koulussa tarjottava aamupuuro saattaa aiheuttaa myös sen, että enenevässä määrin aamupala jätetään kotona tarjoamatta, koska se saadaan kuitenkin koulussa.

Aamupuuron tarjoamisen sijaan voitaisiin kouluilla seurata tai kysyä oppilailta, jääkö joillakin aamupalaa kotona saamatta.  Asiayhteydessä voitaisiin miettiä kouluterveydenhuollon mahdollisuuksia terveystarkastusten yhteydessä ja informoida koteja aamupalan tärkeydestä. Joissakin tilanteissa on mahdollista myös ilmaista sosiaalitoimeen huoli oppilaan hyvinvoinnista.

Aamupalan tarjoaminen oppilaille ennen koulun alkua on huoltajien tehtävä, eikä sitä tulisi ottaa koulun vastuulle. Aamupuuron tarjoaminen kahdesti viikossa valmistuskeittiön yhteydessä 250-300:lle oppilaalle aiheuttaa arvion mukaan noin 17500 €:n kustannukset vuodessa. Arviota kaikilla kouluilla, kaikille oppilaille tarjottavasta aamupuurokustannuksista ei tässä vaiheessa ole tehty. Aamupuuron tarjoaminen noin 3000:lle perusopetuksen oppilaalle olisi kuitenkin varsin huomattava lisäkustannus. Lisäksi sillä olisi vaikutuksia oppituntien, henkilöstön ja koulukuljetusten järjestämiseen. Asiasta päätettäessä on huomioitava kunnanhallituksen asettamat vaatimukset talouden sopeuttamistoimista.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta ei näe tällä hetkellä mahdolliseksi aamupalan tarjoamista koulujen oppilaille kunnan toimesta. Tulevaisuutta ajatellen tarve aamupalalle voitaisiin kartoittaa kyselyllä.

 

Valmistelija

  • Marjo Rauma, ateria- ja puhdistuspalvelupäällikkö, marjo.rauma@kempele.fi
  • Jyri Ulvinen, sivistysjohtaja, jyri.ulvinen@kempele.fi

Perustelut

Aloitteessa esitetään, että Kempeleen kouluissa ryhdyttäisiin tarjoamaan ilmaista aamupuuroa koululaisille parina päivänä viikossa vuoden 2024 alusta lähtien. Perusteluna todetaan THL:n tutkimus, jonka mukaan monet lapset eivät syö lainkaan aamupalaa ja, että useilla paikkakunnilla on tarjottu aamupuuroa ennen oppituntien alkamista. Lisäksi todetaan, että aamupalan tarjoamisesta 1-2 kertaa viikossa on tutkimuksen mukaan saatu positiivisia kokemuksia. Aloitteen mukaan kyseinen hyvinvointiin tähtäävä ja syrjäytymistä ennaltaehkäisevä työ ei tulisi kunnalle kalliiksi, ja ehdotetaan toiminnan toteuttamista yhteistyössä seurakunnan kanssa. Aloitteen mukaan monissa perheissä oppilaiden ja aikuisten kohtaaminen sekä keskustelu heidän välillään jää vähäisiksi, ja aamupuurohetki voisi tarjota mahdollisuuden myös siihen. Aloitteella tähdätään nälän poistamisen lisäksi lasten ja nuoren kohtaamiseen, syrjäytymisen ehkäisemiseen ja yhteisöllisyyden lisäämiseen kouluissa.

Aamupalan tärkeydestä ja sen vaikuttavuudesta oppilaiden jaksamiseen ja keskittymiseen koulussa ei liene suuria erimielisyyksiä. Tosille aamupala ei maistu lainkaan, ja toisille se on välttämätön jaksamiselle ja päivän käyntiin lähtemiselle. Tutkimusten mukaan aamupalan syöminen näyttäisi parantavan suoriutumista erilaista tarkkaavaisuutta, keskittymiskykyä ja muistia vaativista tehtävistä. Lisäksi aamupalalla näyttäisi olevan yhteys painonhallintaan liittyvin ongelmiin. Usein todetaan myös, että aamupala on yksi päivän pääaterioista. Aamupalan koostumuksesta esitetään monia suosituksia, mutta lähes kaikissa todetaan, että sen olisi hyvä sisältää kuitupitoista hiilihydraatinlähdettä, kuten täysjyväleipää, puuroa, sokeroimatonta mysliä, kaurahiutaleita ja leseitä.

Ateriapalveluiden näkökulmasta aamupuuron tarjoilukokeilu olisi mahdollista toteuttaa Kirkonkylätalolla, koska siellä on ruoan valmistuskeittiö ja enemmän henkilökuntaa jakelukeittiöihin verrattuna. Pienillä kouluilla yhdistelmätyöntekijöillä siivoustyön mitoitukset rajoittavat työajan käyttöä keittiötyöhön. Kokeilusta on mahdollista saada tietoa aamupuuron tarpeellisuudesta, suosiosta ja sen vaikutuksista oppilaiden jaksamiseen ja vireyteen tai muihin seikkoihin, joilla on vaikutuksia koulutyöhön. Lisäksi saataisiin tietoa aamupuuron tarjoamiseen liittyvistä järjestelyistä, kustannuksista ja suuntaa henkilöstötarpeesta, jos se toteutettaisiin eri koululla. Ateriapalvelujen mukaan tarjoiluaika voisi olla klo 7.45–8.15. Koulujen näkökulmasta tarjoiluaika tulisi olla klo 7.30-8.00. Käytännön järjestämistä suunniteltaessa tulee huomioida koulun työjärjestykset, tarjoilukapasiteetti, tasa-arvoinen oppilaiden kohtelu sekä mahdolliset ruoka-ainerajoitteet. Ateriapalvelujen mukaan aamupuurotarjoilua ei pystytä toteuttamaan nykyisellä henkilöstöresurssilla. Sen järjestäminen vaatii ammattitaitoisen kokin (4h) ja henkilöstöä astiahuoltoon. Lisäksi aamupuuron toteuttaminen koululla vaatii valvonnan, johon tarvitaan myös henkilöstöresurssia.

Uuden keskuskeittiön aloitukseen liittyvien haasteiden vuoksi ateriapalveluissa katsotaan, että kokeilu voitaisiin toteuttaa syyslukukauden 2024 aikana. Laskelmien mukaan aamupuuron tarjoaminen kaksi kertaa viikossa Kirkonkylätalon n. 250–300 oppilaalle kustantaisi elintarvikkeiden osalta n. 6000 €/vuosi ja henkilöstökustannuksina n. 5500 €/vuosi. Henkilöstökustannuksiin on laskettu vain kokin osuus. Astiahuollon järjestämisen kustannuksia ei ole laskettu henkilöstömenoihin, koska se voisi olla mahdollista vapaaehtoistyöntekijöiden toimesta seurakunnan tai järjestöjen kautta.  Lisäksi arvion mukaan pakolliseen valvontaan liittyvät kustannukset olisivat n. 6000 €/vuosi.

Aamupala on kaiken kaikkiaan yksi tärkeimmistä perheen yhteisistä hetkistä, ja lapsille olisi tärkeää saada viettää se perheen kanssa. Aamupalan tarjoaminen kuuluu huoltajien ”velvollisuuksiin”, eikä koulussa tarjottava aamupuuro saisi viedä tätä hetkeä tai siirtää sitä koulun ja ateriapalvelujen tehtäväksi. Koulussa tarjottava aamupuuro saattaa aiheuttaa myös sen, että enenevässä määrin aamupala jätetään kotona tarjoamatta, koska se saadaan kuitenkin koulussa.

Aamupuuron tarjoamisen sijaan voitaisiin kouluilla seurata tai kysyä oppilailta, jääkö joillakin aamupalaa kotona saamatta.  Asiayhteydessä voitaisiin miettiä kouluterveydenhuollon mahdollisuuksia terveystarkastusten yhteydessä ja informoida koteja aamupalan tärkeydestä. Joissakin tilanteissa on mahdollista myös ilmaista sosiaalitoimeen huoli oppilaan hyvinvoinnista.

Aamupalan tarjoaminen oppilaille ennen koulun alkua on huoltajien tehtävä, eikä sitä tulisi ottaa koulun vastuulle. Aamupuuron tarjoaminen kahdesti viikossa valmistuskeittiön yhteydessä 250-300:lle oppilaalle aiheuttaa arvion mukaan noin 17500 €:n kustannukset vuodessa. Arviota kaikilla kouluilla, kaikille oppilaille tarjottavasta aamupuurokustannuksista ei tässä vaiheessa ole tehty. Aamupuuron tarjoaminen noin 3000:lle perusopetuksen oppilaalle olisi kuitenkin varsin huomattava lisäkustannus. Lisäksi sillä olisi vaikutuksia oppituntien, henkilöstön ja koulukuljetusten järjestämiseen. Asiasta päätettäessä on huomioitava kunnanhallituksen asettamat vaatimukset talouden sopeuttamistoimista.

Resurssivaliokunta (12.12.2023):
Resurssivaliokunnan enemmistö ohjaa, että valtuustoaloite palautetaan jatkovalmisteluun ja selvitetään olisiko ilmaista aamupuuroa mahdollista tarjota kokeiluluontoisesti alkuun määräaikaisesti esimerkiksi yhdellä koululla ja määräajan päätyttyä tarkasteltaisiin kokeiluajan tuomia kokemuksia. Lisäksi pyydetään selvitettäväksi eri tahot esimerkiksi Kempele Akatemia jne, jotka voisivat osallistua kokeilujakson toteuttamiseen.

Palveluvaliokunta (6.2.2024):
Palveluvaliokunta ei näe tällä hetkellä mahdolliseksi aamupalan tarjoamista koulujen oppilaille kunnan toimesta. Tulevaisuutta ajatellen tarve aamupalalle voitaisiin kartoittaa kyselyllä.

Sivistysjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus päättää, ettei talous- ja henkilöresurssien sekä käytännön toteuttamishaasteiden vuoksi aamupuuron tarjoamista aloiteta toistaiseksi Kempeleen peruskouluilla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy sivistysjohtajan päätösehdotuksen, ja saattaa aloitteen käsittelyn edelleen valtuustolle tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)