Kunnanhallitus, kokous 30.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 346 ePassin myöntämisen perusteiden ja arvon tarkastaminen 2024

244Dno-2021-1114

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Outi Udelius, henkilöstöpäällikkö, outi.udelius@kempele.fi

Perustelut

Kilpailu työvoimasta on kovaa ja henkilöstöedut ovat tärkeässä asemassa työpaikan valinnassa, varsinkin, kun työtarjonta ja palkkaus muutoin on tasavertaista työnantajien kesken. Työnantaja pyrkii aktivoimaan henkilöstöä liikunnan ja kulttuurin pariin sekä pitämään huolta omasta hyvinvoinnista. Olemassa olevalle henkilöstölle henkilöstöedut ovat kuitenkin myös osa palkitsemista ja kiitosta hyvästä työstä ja sitoutuneisuudesta. Kempeleen kunnassa on käytössä ePassi -etuus kulttuuriin, liikuntaan ja hyvinvointiin.

Kuluvalle vuodelle 2023 edun arvo on max. 120e/henkilö ja edun piirissä on henkilöstö, joiden palvelussuhde kuntaan on voimassa kalenterivuoden aikana yhdenjaksoisesti vähintään kuusi kuukautta. Edun arvo laskee joka kuukausi 10 euroa ja etua tulee hakea 31.7. mennessä.

ePassi -edun myöntämisen periaatteita ja edun määrää käytiin läpi henkilöstötoimikunnassa 11.10.2023. Henkilöstötoimikunnan yhteinen näkemys on henkilöstöltä saadun palautteen perusteella, että myöntämisen perusteita tulee muuttaa käytön selkeyttämiseksi ja helpottamiseksi sekä edun arvoa tarkistaa, jotta henkilöstöetu on kilpailukykyinen ja houkutteleva sekä olemassa olevan henkilöstön että työvoiman saannin kannalta.

Henkilöstötoimikunta esittää ePassi -etuuteen nostoa 30e/henkilö. Edun määrä vuodelle 2024 olisi 150e/henkilö. Vuositasolla korotuksen kustannus olisi enintään n. 25 000 euroa.

Henkilöstötoimikunnan yhteinen näkemys on, että edun saannin edellytys jatkossa on vähintään 3 kuukauden yhdenjaksoinen palvelussuhde kalenterivuoden aikana. Palvelussuhteen ollessa 3-6 kuukautta on edun arvo 75 euroa ja palvelusuhteen ollessa yli 6 kuukautta edun arvo on 150 euroa. Edun saanti edellyttää vähintään 50 %:n työaikaa. Perhevapaat eivät vähennä edun määrää ja ne ovat työssäolon veroista aikaa, mutta katkaisevat edun käytön. Muut palkattomat poissaolot työstä esim. opintovapaa tai virkavapaa eivät ole työssäolon veroista aikaa ja katkaisevat edun käytön. ePassia tulee jatkossa hakea viimeistään 31.10.
 

Resurssivaliokunta (16.10.2023):
Resurssivaliokunta ohjaa, että ePassin myöntämisen perusteiden ja arvon tarkastamisessa edetään esitetyllä tavalla. Resurssivaliokunta toivoo, että kaikista kunnan henkilöstöeduista ja niiden käytettävyydestä koottaisiin esitys valiokunnalle.

Valmistelija

  • Outi Udelius, henkilöstöpäällikkö, outi.udelius@kempele.fi

Perustelut

Kilpailu työvoimasta on kovaa ja henkilöstöedut ovat tärkeässä asemassa työpaikan valinnassa, varsinkin, kun työtarjonta ja palkkaus muutoin on tasavertaista työnantajien kesken. Työnantaja pyrkii aktivoimaan henkilöstöä liikunnan ja kulttuurin pariin sekä pitämään huolta omasta hyvinvoinnista. Olemassa olevalle henkilöstölle henkilöstöedut ovat kuitenkin myös osa palkitsemista ja kiitosta hyvästä työstä ja sitoutuneisuudesta. Kempeleen kunnassa on käytössä ePassi -etuus kulttuuriin, liikuntaan ja hyvinvointiin.

Kuluvalle vuodelle 2023 edun arvo on max. 120e/henkilö ja edun piirissä on henkilöstö, joiden palvelussuhde kuntaan on voimassa kalenterivuoden aikana yhdenjaksoisesti vähintään kuusi kuukautta. Edun arvo laskee joka kuukausi 10 euroa ja etua tulee hakea 31.7. mennessä.

ePassi -edun myöntämisen periaatteita ja edun määrää käytiin läpi henkilöstötoimikunnassa 11.10.2023. Henkilöstötoimikunnan yhteinen näkemys on henkilöstöltä saadun palautteen perusteella, että myöntämisen perusteita tulee muuttaa käytön selkeyttämiseksi ja helpottamiseksi sekä edun arvoa tarkistaa, jotta henkilöstöetu on kilpailukykyinen ja houkutteleva sekä olemassa olevan henkilöstön että työvoiman saannin kannalta.

Henkilöstötoimikunta esittää ePassi -etuuteen nostoa 30e/henkilö. Edun määrä vuodelle 2024 olisi 150e/henkilö. Vuositasolla korotuksen kustannus olisi enintään n. 25 000 euroa.

Henkilöstötoimikunnan yhteinen näkemys on, että edun saannin edellytys jatkossa on vähintään 3 kuukauden yhdenjaksoinen palvelussuhde kalenterivuoden aikana. Palvelussuhteen ollessa 3-6 kuukautta on edun arvo 75 euroa ja palvelusuhteen ollessa yli 6 kuukautta edun arvo on 150 euroa. Edun saanti edellyttää vähintään 50 %:n työaikaa. Perhevapaat eivät vähennä edun määrää ja ne ovat työssäolon veroista aikaa, mutta katkaisevat edun käytön. Muut palkattomat poissaolot työstä esim. opintovapaa tai virkavapaa eivät ole työssäolon veroista aikaa ja katkaisevat edun käytön. ePassia tulee jatkossa hakea viimeistään 31.10.

Resurssivaliokunta (16.10.2023):
Resurssivaliokunta ohjaa, että ePassin myöntämisen perusteiden ja arvon tarkastamisessa edetään esitetyllä tavalla. Resurssivaliokunta toivoo, että kaikista kunnan henkilöstöeduista ja niiden käytettävyydestä koottaisiin esitys valiokunnalle.

Talousjohtaja:
Ehdotan, että resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti kunnanhallitus hyväksyy edellä kuvatut ePassin myöntämisen perusteet ja päättää, että edun määrä on jatkossa 150 euroa / henkilö.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy talousjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.


Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Kempeleen kunnan kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Kempeleen kunnanhallitus.

Kirjaamon yhteystiedot:

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.


Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.