Kunnanhallitus, kokous 30.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 357 Lausunto Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen talouden tasapainottamisen toimenpide-ehdotuksista

244Dno-2023-579

Valmistelija

  • Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen talousarviota vuodelle 2024 valmistellaan parhaillaan. Tämänhetkisen arvion mukaan vuoden 2024 alijäämä ilman sopeuttamistoimenpiteitä olisi noin 150 miljoonaa euroa. 

Talous- ja henkilöstötilanne edellyttävät jo päätettyjen toimenpiteiden lisäksi uusia toimenpiteitä rakenteiden ja toiminnan uudistamiseksi. Muutokset vaikuttavat muun muassa palveluverkkoon, johtamisjärjestelmään, hallintoon ja tukipalveluihin sekä ostopalveluihin ja sopimuksiin.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde on valmistellut säästötoimenpiteitä osana Pohteen talousarviota ja tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa. Ehdotukset ovat nähtävillä osoitteessa https://pohde.fi/wp-content/uploads/2023/10/Talouden-tasapainottamisen-keinot-vuodelle-2024.pdf. Toteutuessaan täysimääräisesti nämä toimenpiteet pienentäisivät alijäämää vajaat 100 miljoonaa euroa. Ehdotettujen toimenpiteiden lisäksi hyvinvointialueen on löydettävä toiminnastaan vielä noin 30 miljoonan euron lisäsäästöt. Tällöin alijäämä vuodelle 2024 jää 20 miljoonaan euroon.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen henkilöstöllä, asukkailla ja eri sidosryhmillä on mahdollisuus kertoa näkemyksensä ehdotetusta toimenpideohjelmasta ja esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja talouden tasapainottamiseksi ja lisäsäästöjen saamiseksi. Lausunnot tulee antaa 3.11.2023 mennessä sähköisen järjestelmän kautta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanhallitus antaa seuraavan lausunnon koskien hyvinvointialue Pohteen luonnosta talouden tasapainottamistoimenpiteiksi:

  • Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen toimenpide-ehdotukset ja leikkaussuunnitelmat talouden tasapainottamiseksi ovat rajuja ja niiden vaikutukset koskettavat laajasti koko maakunnan asukkaita. Sopeuttamistoimien juurisyy on hyvinvointialueen talouden tasapainottamisessa, mutta nyt esitettyjen toimenpiteiden kiireellisyys perustuu ensisijaisesti Valtiovarainministeriön vaateisiin lainanantovaltuuden myöntämiseksi Pohteelle. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluista on kyettävä esittämään 150 miljoonan euron sopeutustoimet 23.11.2023 mennessä. Tämän mittaluokan leikkaukset edellyttävät muutoksia muun muassa palveluverkkoon, johtamisjärjestelmään, hallintoon ja tukipalveluihin sekä ostopalveluihin ja sopimuksiin. Kempeleen osalta sopeuttamisohjelma heikentäisi kiireellisen hammashoidon ja röntgenpalvelujen saatavuutta. Tämä muutosehdotus ei vaikuta perustellulta, kun huomioidaan Oulunsalon ja Kaakkurin terveyspalveluihin kaavailtuja heikennyksiä. Ne lisäävät koko alueen asukkaiden painetta tukeutua Kempeleen sote-aseman palveluihin. Huoli on myös paloasemaresurssin kokonaisvaltaisesta kaventamisesta ja sen vaikutuksista alueen pelastusvalmiuteen.
  • Ministeriön edellyttämän sopeuttamisohjelman laajuus ja sen kokoamisen aikataulu ovat epärealistisia. Rajujen sopeuttamistoimien vaikutusarvioita ei ehditä tehdä kunnolla, eikä asian vaatimaa laadukasta valmisteluprosessia pystytä toteuttamaan. Tilanne on kohtuuton sekä hyvinvointialueen luottamushenkilöitä, valmistelijaviranhaltijoita että maakunnan asukkaita kohtaan. Säästöjen aikaansaamiseksi joudutaan tekemään nopeita ja kauaskantoisia päätöksiä, jotka saattavat osoittautua myöhemmin sekä kalliiksi että epätarkoituksenmukaisiksi. 
  • Hyvinvointialueuudistuksen keskeisenä tavoitteena on ollut turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille, parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti sosiaali- ja terveyspalveluihin, vastata ikääntymisen ja syntyvyyden laskun aiheuttamiin haasteisiin sekä hillitä kustannusten kasvua. Koska kyse on historiallisen suuresta julkisiin palveluihin kohdistuvasta rakenneuudistuksesta, vuoropuhelun ja yhteistyön merkitys alueellisesti ja paikallisesti on erityisen tärkeää. Koko uudistuksen onnistumisen kannalta on oleellista, että palvelujen järjestämistä ja tuottamista valmistellaan eri puolilla Suomea vahvassa yhteistyössä hyvinvointialueiden ja kuntien kesken. Nyt lausunnolla oleva raju sopeuttamisohjelma höystettynä valtaisalla kiireellä ei tee oikeutta koko uudistuksen perustavoitteille ja yhteistyövaateelle. Päinvastoin, säästöpaineet ja kiire pakottavat alueet tekemään paniikinomaisia ratkaisuja, jotka pahimmillaan uhkaavat alueen asukkaiden ja hyvinvointialueen henkilöstön hyvinvointia, turvallisuutta ja yhdenvertaisuutta.
  • Talouden tilannekuva on vaikea ja talouden tasapainottamiseen tähtäävät sopeuttamistoimet ovat tarpeellisia. Kempeleen kunta vetoaa kuitenkin maan hallitukseen ja hyvinvointialueiden toimintaa ohjaaviin ministeriöihin, että ensinnäkin hyvinvointialueiden perusrahoituksen riittävyyttä arvioidaan pikaisesti uudelleen ja toiseksi hyvinvointialueille annetaan lisää aikaa valmistella massiiviset sopeuttamistoimet kunnolla, riittävään alueelliseen vuoropuheluun ja käytettävissä olevaan tietopohjaan nojaten. Näin vähennetään riskiä epätarkoituksenmukaisista päätöksistä ja toisaalta mahdollistetaan vaikuttavien, ja kantopohjaltaan vahvempien linjausten tekeminen. Tämä olisi kaikkien etu, niin alueellisesti kuin kansallisestikin.
  • Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohteen strategiassa linjataan, että ”vahvuutemme on alueemme erityispiirteiden ja toimintaympäristön ymmärtäminen: yhdenvertaisuus, osallisuus, vastuullisuus ja vaikuttavuus ovat johtotähtiämme” ja ”Pohjoispohjalaisella päättäväisyydellä ja rohkeudella rakennamme yhdessä hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta Perämeren rannoilta jokilatvoille. Yhdessä tehden onnistumme!”. Kempeleen kunta vetoaa hyvinvointialueen valmisteleviin viranhaltijoihin ja päätöksiä tekeviin luottamushenkilöihin, että maakunnan sote- ja pelastustoimeen kohdistuvia palvelu- ja palveluverkkoratkaisuja valmistellaan ja tehdään strategian hengen mukaisesti aidosti ja avoimesti yhdessä alueen eri toimijoiden, erityisesti kuntien kanssa. Vain näin on mahdollista saada vaikeatkin sopeuttamistoimet maaliin tavalla, joka koetaan oikeudenmukaiseksi, kohtuulliseksi ja tarkoituksenmukaiseksi laajasti koko maakunnan alueella. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Antti Ollikainen, Sanna Laine, Jarmo Haapaniemi

Kokouskäsittely

Merkittiin, että Antti Ollikainen, Sanna Laine ja Jarmo Haapaniemi ilmoittivat olevansa esteellisiä (yhteisöjäävi, mukana Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen hallinnossa) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Merkittiin, että Janne Halunen toimi kokouksen puheenjohtajana asian käsittelyn ajan.

Tiedoksi

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)