Valtuusto, kokous 5.2.2024

§ 4 Hallintosääntö 1.3.2024 alkaen

244Dno-2023-628

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

KHO on vuosikirjapäätöksessään 2023:20 todennut, että kunta ei voi hallintosäännöllään rajoittaa vaalikelpoisuutta toimielimiin. Kunnassa voidaan ottaa käyttöön kuntalain 31 §:n mukainen valiokunta- tai puheenjohtajamalli, mutta kunta ei voi harkintaansa perustuen rajoittaa vaalikelpoisuutta toimielimiinsä enempää kuin kuntalaki edellyttää. Kempeleessä voimassa oleva hallintosääntö rajoittaa vaalikelpoisuutta kuntalakia enemmän, joten hallintosäännön vaalikelpoisuusmääräyksiä on aiheellista muuttaa kuntalakia vastaavaksi.

Kuntalain 31 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kunnanhallitukseen ja lautakuntaan voidaan valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja, jolloin lautakuntaa voidaan kutsua valiokunnaksi (valiokuntamalli). Kempeleen kunnan hallintosäännössä on rajattu kunnanhallituksen, valiokuntien, tarkastuslautakunnan ja viranomaislautakunnan jäsenyys vain valtuutettuihin. Edellä mainitun KHO:n vuosikirjapäätöksen johdosta Kempeleen kunnan hallintosääntöön kirjattua vaalikelpoisuusmääräystä on laajennettava siten, että se vastaa kuntalaissa säädettyä valiokuntamallia.

Hallintosääntöön on lisäksi tehty joitakin pienempiä tarkennuksia. Muutoksilla on vaikutus sivistysjohtajan ja varhaiskasvatuksen johtajan välisiin toimivaltasuhteisiin esioppilaisiin liittyvän päätösvallan osalta sekä henkilöstöpäällikön toimivaltaan kirjoittaa lausuntoja ja todistuksia työnantajan puolesta. Vaikutuksia toimielinten ja viranhaltijoiden välisiin toimivaltasuhteisiin ei ole.

Ehdotettavat muutokset 1.3.2024 alkaen:

2 luku 1 § 3 momentti: Momenttiin lisätty lause "Kunnanhallitus vastaa hyvinvointialueen kanssa käytävistä neuvotteluista, jotka koskevat tehtävien hoitamiseen liittyvää yhteistyötä, tavoitteita ja työnjakoa." Lisäys olisi informatiivinen, sillä kunnanhallitus vastaa nykyiselläänkin kunnan puheoikeuden käyttämisestä kuntalain nojalla.

3 luku 2 § 2 momentti ja 3 momentti: Varavaltuutetun nimeäminen on mahdollistettu kunnanhallituksen ja jaoston jäseneksi tai varajäseneksi valiokuntamallin kuntalain mukaisesti.

3 luku 3 § 1 momentti ja 3 momentti: Pykälä on muokattu valiokuntamallin mukaiseksi mahdollistamalla varavaltuutetun valinta valiokunnan jäseneksi. Momentista on poistettu valtuutetun oikeus tulla nimetyksi valiokuntaan, ellei häntä ole nimetty kunnanhallitukseen, sillä tasa-arvolain 4 a §:n 1 momentin vaatimukset ja varavaltuutettujen mahdollisuus tulla valituksi valiokunnan jäseniksi voi aiheuttaa tilanteen, jossa valtuutettuja jää valitsematta valiokuntaan valtuuston sukupuolijakauman vuoksi.

3 luku 4 §: Poistettu vaatimus, jonka mukaan tarkastuslautakunnan jäsenten tulee olla valtuutettuja. Tarkastuslautakuntaan voidaan valita kuka tahansa henkilö, joka täyttää yleisen vaalikelpoisuusehdon ja tarkastuslautakunnan jäsenyydelle säädetyt erityiset kelpoisuusehdot.

3 luku 5 §: Varavaltuutetun valinta viranomaislautakuntaan on mahdollistettu valiokuntamallin edellyttämällä tavalla.

6 luku 17 §: ​​​​​​​Henkilöstöpäällikölle kirjattu toimivalta antaa todistukset, selvitykset ja lausunnot työnantajan nimissä. Kirjaus olisi uusi. Henkilöstöpäällikön tehtävän luonteeseen kuuluu työnantajan edustaminen henkilöstöä koskevissa asioissa, jolloin on perusteltua osoittaa henkilöstöpäällikölle toimivalta hoitaa henkilöstöprosesseja työnantajan nimissä. Pykälän 2 momenttiin on kirjattu vastaava toimivalta esihenkilöille omia alaisia koskevissa henkilöstöasioissa, joka on nykyisellään voimassa oleva määräys.

12 luku 1 § 9 kohta: Kohtaan on lisätty erityinen tuki, joka nykyisellään kuuluisi sivistysjohtajan päätösvaltaan, vaikka asiakkuus ei kohdistu opetustoimeen. Muutoksen jälkeen toimivaltarajat määräytyisivät asiakkuuden perusteella joko varhaiskasvatukseen tai opetustoimeen. Muutos on toiminnallisesti perusteltu, jotta päätösvalta ei olisi eri prosessilla kuin vastuu asiakkaan palvelun järjestämisestä.

12 luku 1 § 15 kohta: Kohta olisi uusi. Muutostarve perustuu 9 kohdan tavoin tarpeeseen saada pidennettyä oppivelvollisuutta koskeva päätösvalta saman prosessin alaisuuteen kuin asiakkuus.

13 luku 3 §: Momentti olisi uusi. Toimielinten kokouskutsun lähettämisen määräajasta voitaisiin poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa poiketa, jos päätöksentekoa olisi tarvetta nopeuttaa. Muutos koskisi muita toimielimiä kuin valtuustoa. Erityisistä syistä kokouskutsun lähettämisen määräajasta voidaan poiketa jo nykyiselläänkin muissa toimielimissä, joten lisäys olisi informatiivinen eikä muuttaisi nykytilaa.

24 luku 10 §: Toimituspalkkion suuruus on nykyisellään 100 euroa. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että toimituspalkkio olisi toimituksen määränneen palkkion suuruinen. Toimituspalkkioon oikeuttavia kokouksia on muutamia vuodessa ja ne ovat kunnanhallituksen määräämiä. Muutoksella ei olisi mainittavia kustannusvaikutuksia, mutta se keventäisi kunnan palkkionmaksun taloushallinnollista prosessia.

H​​​allintojohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy hallintosääntömuutokset.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Hallintojohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy hallintosääntömuutokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Esihenkilöt

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

postiosoite: PL 189, 90101 Oulu

käyntiosoite: Isokatu 4, 3. krs Oulu

faksi: 02956 42841

sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin oikeusministeriön asetuksessa (31.12.2018 /1383) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.

Kempeleen kunta

PL 12

90441 Kempele

sähköposti: kirjaamo@kempele.fi

                                            

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.