Kunnanhallitus, kokous 8.4.2024

§ 143 Kotihoidon tuen kuntalisän (Kempele-lisä) kokeilu

244Dno-2022-708

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Palveluvaliokunta ohjasi kokouksessaan 6.9.2022, että Kempele-lisästä laaditaan kysely huoltajille. Kyselyllä kartoitetaan huoltajien halukkuutta jäädä hoitamaan alle 2-vuotiasta lasta kotiin, mikäli Kempele-lisää korotettaisiin nykyisestä 73 €/perhe esim. 500 €:oon / perhe.

Kysely toteutetaan ajalla 19.9 -29.9.2022.

Varhaiskasvatusjohtaja esittelee kyselyn tulokset.

 

Valiokunnan ohjaus:
Kempeleen varhaiskasvatuksessa toteutettiin kuntalaiskysely 19.-29.9.2022 perheille, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Kyselyllä kartoitettiin huoltajien halukkuutta jäädä hoitamaan alle 2-vuotiasta lasta kotiin, mikäli Kempele-lisää korotettaisiin 500 €:oon /perhe/kk. Palveluvaliokunta sai kokouksessaan 4.10.2022 varhaiskasvatusjohtajalta alustavan selvityksen kyselyn tuloksista.

Kysely sai perheiltä kiinnostuneen vastaanoton ja kyselyyn oli vastattu ahkerasti. Palveluvaliokunta keskusteli aiheesta laajasti ja näki, että asia edellyttää tarkempaa jatkoselvittelyä. Tässä vaiheessa palveluvaliokunta ohjaa, että asiasta tiedotetaan kunnan nettisivuilla ja some-kanavilla. Palveluvaliokunta ohjaa, että asian valmistelun tueksi perustetaan työryhmä ja palveluvaliokunnan puheenjohtaja on palveluvaliokunnan edustaja työryhmässä.

 

 

 

 

 

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on nimennyt työryhmän valmistelemaan Kempele-lisän kehittämisvaihtoehtoja vaikutuksineen. Kempeleen varhaiskasvatuksessa toteutettiin kuntalaiskysely 19.-29.9.2022 perheille, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Kyselyllä kartoitettiin huoltajien halukkuutta jäädä hoitamaan alle 2-vuotiasta lasta kotiin, mikäli Kempele-lisää korotettaisiin 500 euroon /perhe/kk. Varhaiskasvatusjohtaja esittelee resurssivaliokunnalle alustavasti asiaa.
 

Resurssivaliokunta (17.10.2022):
Resurssivaliokunta merkitsi tiedoksi varhaiskasvatusjohtajan alustavan esittelyn Kempele-lisästä ja kyselyn tuloksista. 

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen varhaiskasvatuksessa toteutettiin kuntalaiskysely ajalla 19.-29.9.2022 perheille, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Kyselyllä kartoitettiin huoltajien halukkuutta jäädä hoitamaan alle 2-vuotiasta lasta kotiin, mikäli Kempele-lisää korotettaisiin 500 euroon /perhe/kk. Tällä hetkellä Kempele-lisän suuruus on 73 euroa/perhe/kk.

Lokakuussa 2022 kunnanhallitus nimesi työryhmän valmistelemaan Kempele-lisän kehittämisvaihtoehtoja vaikutuksineen. Työryhmään kuuluvat palveluvaliokunnan puheenjohtaja Minna-Maaria Sipilä (työryhmän pj.), resurssivaliokunnan puheenjohtaja Ahti Tahkola, kunnanhallituksen jäsen Anna-Mari Jaara, talousjohtaja Juho Leppänen, päiväkodinjohtaja Pauliina Meyer ja varhaiskasvatuksen johtaja Virpi Uutela.

Kempele-lisän nostamiseen liittyen on laadittu työryhmän ohjauksessa selvitys, jossa on hyödynnetty kuntalaiskyselyn tuloksia. Selvitystä on sovittu esiteltävän palvelu- ja resurssivaliokunnissa tammikuussa ja tämän jälkeen selvitys esitellään valtuustoseminaarissa helmikuussa.

 

Valiokunnan ohjaus:

Palveluvaliokunta merkitsee tiedoksi saamansa Kempele-lisään liittyvän esittelyn.

 

 

 

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen varhaiskasvatuksessa toteutettiin kuntalaiskysely ajalla 19.-29.9.2022 perheille, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Kyselyllä kartoitettiin huoltajien halukkuutta jäädä hoitamaan alle 2-vuotiasta lasta kotiin, mikäli Kempele-lisää korotettaisiin 500 euroon /perhe/kk. Tällä hetkellä Kempele-lisän suuruus on 73 euroa/perhe/kk.

Lokakuussa 2022 kunnanhallitus nimesi työryhmän valmistelemaan Kempele-lisän kehittämisvaihtoehtoja vaikutuksineen. Työryhmään kuuluvat palveluvaliokunnan puheenjohtaja Minna-Maaria Sipilä (työryhmän pj.), resurssivaliokunnan puheenjohtaja Ahti Tahkola, kunnanhallituksen jäsen Anna-Mari Jaara, talousjohtaja Juho Leppänen, päiväkodinjohtaja Pauliina Meyer ja varhaiskasvatuksen johtaja Virpi Uutela.

Kempele-lisän nostamiseen liittyen on laadittu työryhmän ohjauksessa selvitys, jossa on hyödynnetty kuntalaiskyselyn tuloksia. Selvitystä on sovittu esiteltävän palvelu- ja resurssivaliokunnissa tammikuussa ja tämän jälkeen selvitys esitellään valtuustoseminaarissa helmikuussa.
 

Resurssivaliokunta (24.1.2023):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyn Kempele-lisästä tiedoksi. Resurssivaliokunta edellyttää, että Kempele-lisän käyttöönotossa huomioidaan riskien arviointi muun muassa siitä, että riittääkö tilat kaikille varhaiskasvatusta tarvitseville lapsille vuoden 2023 aikana. Resurssivaliokunta jää mielenkiinnolla odottamaan valtuustoseminaarikäsittelyä aiheesta.

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Kotihoidon tuen kuntalisän (Kempele-lisän) nostamiseen liittyen on laadittu syyskuussa 2022 kuntalaiskysely. Kunnanhallitus nimesi lokakuussa 2022 työryhmän selvittämään tarkemmin Kempele-lisän kehittämisvaihtoehtoja vaikutuksineen. Kempele-lisän nostamiseen liittyen on laadittu selvitys, jossa on hyödynnetty kuntalaiskyselyn tuloksia. Selvitystä on käsitelty tammikuussa 2023 palvelu- ja resurssivaliokunnissa. Helmikuussa 2023 selvitystyötä käsiteltiin valtuustoseminaarissa, jonka pohjalta on laadittu kolme vaihtoehtoista etenemistapaa Kempele-lisän osalta. Palvelu- ja resurssivaliokunnat antavat ohjauksensa vaihtoehdoista kunnanhallituksen jatkokäsittelyä varten.

Kempele-lisää koskevat vaihtoehdot ovat:

Vaihtoehto 1: Ei tehdä toistaiseksi muutoksia Kempele-lisään

Kempele-lisä pidetään nykytasolla. Vuonna 2023 varhaiskasvatuspaikat saadaan järjestettyä erityistoimin olemassa oleviin tiloihin ja laajeneviin Linnakankaan koulualueen tiloihin. Vuoden 2024 alussa käyttöönotettavan Kirkonkylätalon myötä kuntaan syntyy tämänhetkisen tiedon valossa jopa kasvuvaraa arvioituun varhaiskasvatuspaikkatarpeeseen.

Vaihtoehto 2: Tehdään kokeilu korotetulla Kempele-lisällä ajalla 1.8.2023-31.7.2024

Korotetaan Kempele-lisää kokeiluajanjaksolle 350 euroon/kk perheisiin, joissa alle 2- vuotiaita lapsia hoidetaan kotona. Edellytys kokeilun toteuttamiselle on, että korotetun lisän valitsee vähintään 60 perhettä lisää nykyiseen määrään nähden (tilanne 2/2023). Kokeilun toteutumista ja vaikutuksia arvioidaan ja havainnoidaan oppilaitos-/tutkimusyhteistyönä. Kertyvä tietoaineisto toimii tausta-aineistona ja pohjana kokeilun jatkosta päätettäessä.

Vaihtoehto 3: Korotetaan Kempele-lisää vaiheittain korkeammalle tasolle

Kempele-lisästä ja sen myötä lasten kotihoidosta tehdään asteittain houkuttelevampi vaihtoehto, jolla pyritään hidastamaan maltillisesti pienten lasten siirtymistä kunnallisen tai yksityisen varhaiskasvatuksen piiriin, ja siten vähentää uusia investointitarpeita.
 

Resurssivaliokunta (20.2.2023):
Resurssivaliokunnan enemmistö ohjaa, että Kempele-lisän kanssa edetään vaihtoehdolla kaksi. 

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:
Vaihtoehdot 1 ja 3 saivat myös resurssivaliokunnassa kannatusta.

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Kotihoidon tuen kuntalisän (Kempele-lisän) nostamiseen liittyen on laadittu syyskuussa 2022 kuntalaiskysely. Kunnanhallitus nimesi lokakuussa 2022 työryhmän selvittämään tarkemmin Kempele-lisän kehittämisvaihtoehtoja vaikutuksineen. Kempele-lisän nostamiseen liittyen on laadittu selvitys, jossa on hyödynnetty kuntalaiskyselyn tuloksia. Selvitystä on käsitelty tammikuussa 2023 palvelu- ja resurssivaliokunnissa. Helmikuussa 2023 selvitystyötä käsiteltiin valtuustoseminaarissa, jonka pohjalta on laadittu kolme vaihtoehtoista etenemistapaa Kempele-lisän osalta. Palvelu- ja resurssivaliokunnat antavat ohjauksensa vaihtoehdoista kunnanhallituksen jatkokäsittelyä varten.

Kempele-lisä asiassa etenemisen vaihtoehdot:

Vaihtoehto 1: Ei tehdä toistaiseksi muutoksia Kempele-lisään

-          Kempele-lisä pidetään nykytasolla. Vuonna 2023 varhaiskasvatuspaikat saadaan järjestettyä erityistoimin olemassa oleviin tiloihin ja laajeneviin Linnakankaan koulualueen tiloihin. Vuoden 2024 alussa käyttöönotettavan Kirkonkylätalon myötä kuntaan syntyy tämänhetkisen tiedon valossa jopa kasvuvaraa arvioituun varhaiskasvatuspaikkatarpeeseen.

Vaihtoehto 2: Tehdään kokeilu korotetulla Kempele-lisällä ajalla 1.8.2023-31.7.2024

-          Korotetaan Kempele-lisää kokeiluajanjaksolle 350 euroon/kk perheisiin, joissa alle 2- vuotiaita lapsia hoidetaan kotona. Edellytys kokeilun toteuttamiselle on, että korotetun lisän valitsee vähintään 60 perhettä lisää nykyiseen määrään nähden (tilanne 2/2023). Kokeilun toteutumista ja vaikutuksia arvioidaan ja havainnoidaan oppilaitos-/tutkimusyhteistyönä. Kertyvä tietoaineisto toimii tausta-aineistona ja pohjana kokeilun jatkosta päätettäessä.

Vaihtoehto 3: Korotetaan Kempele-lisää vaiheittain korkeammalle tasolle

-          Kempele-lisästä ja sen myötä lasten kotihoidosta tehdään asteittain houkuttelevampi vaihtoehto, jolla pyritään hidastamaan maltillisesti pienten lasten siirtymistä kunnallisen tai yksityisen varhaiskasvatuksen piiriin, ja siten vähentää uusia investointitarpeita.

 

Valiokunnan ohjaus:

Palveluvaliokunta kannattaa Kempele-lisä kokeiluun ryhtymistä ajalle 1.8.2023-31.7.2024. Kokeilu aloitetaan mikäli korotetun lisän valitsee vähintään 54-60 perhettä lisää nykyiseen Kempele-lisän saajien määrään nähden.

Mikäli edellä esitetty vaihtoehto ei kokeiluun ilmoittautuneiden määrän osalta toteudu, palveluvaliokunta ehdottaa, että aloitetaan tutkiminen Kempele-lisän korottamisesta vaiheittain. 

Palveluvaliokunta näkee tärkeänä vaihtoehtoisten varhaiskasvatusmuotojen kehittämisen.

 

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Kotihoidon tuen kuntalisän (Kempele-lisän) nostamiseen liittyen on laadittu syyskuussa 2022 kuntalaiskysely. Kunnanhallitus nimesi lokakuussa 2022 työryhmän selvittämään tarkemmin Kempele-lisän kehittämisvaihtoehtoja vaikutuksineen. Kempele-lisän nostamiseen liittyen on laadittu selvitys, jossa on hyödynnetty kuntalaiskyselyn tuloksia. Selvitystä on käsitelty tammikuussa 2023 palvelu- ja resurssivaliokunnissa. Helmikuussa 2023 selvitystyötä käsiteltiin valtuustoseminaarissa, jonka pohjalta on laadittu kolme vaihtoehtoista etenemistapaa Kempele-lisän osalta. Palvelu- ja resurssivaliokunnat antavat ohjauksensa vaihtoehdoista kunnanhallituksen jatkokäsittelyä varten.

Kempele-lisää koskevat vaihtoehdot ovat:

Vaihtoehto 1: Ei tehdä toistaiseksi muutoksia Kempele-lisään
Kempele-lisä pidetään nykytasolla. Vuonna 2023 varhaiskasvatuspaikat saadaan järjestettyä erityistoimin olemassa oleviin tiloihin ja laajeneviin Linnakankaan koulualueen tiloihin. Vuoden 2024 alussa käyttöönotettavan Kirkonkylätalon myötä kuntaan syntyy tämänhetkisen tiedon valossa jopa kasvuvaraa arvioituun varhaiskasvatuspaikkatarpeeseen.

Vaihtoehto 2: Tehdään kokeilu korotetulla Kempele-lisällä ajalla 1.8.2023-31.7.2024
Korotetaan Kempele-lisää kokeiluajanjaksolle 350 euroon/kk perheisiin, joissa alle 2- vuotiaita lapsia hoidetaan kotona. Edellytys kokeilun toteuttamiselle on, että korotetun lisän valitsee vähintään 60 perhettä lisää nykyiseen määrään nähden (tilanne 2/2023). Kokeilun toteutumista ja vaikutuksia arvioidaan ja havainnoidaan oppilaitos-/tutkimusyhteistyönä. Kertyvä tietoaineisto toimii tausta-aineistona ja pohjana kokeilun jatkosta päätettäessä.

Vaihtoehto 3: Korotetaan Kempele-lisää vaiheittain korkeammalle tasolle
Kempele-lisästä ja sen myötä lasten kotihoidosta tehdään asteittain houkuttelevampi vaihtoehto, jolla pyritään hidastamaan maltillisesti pienten lasten siirtymistä kunnallisen tai yksityisen varhaiskasvatuksen piiriin, ja siten vähentää uusia investointitarpeita.

Resurssivaliokunta (20.2.2023):
Resurssivaliokunnan enemmistö ohjaa, että Kempele-lisän kanssa edetään vaihtoehdolla kaksi. 

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:
Vaihtoehdot 1 ja 3 saivat myös resurssivaliokunnassa kannatusta.

Palveluvaliokunta (21.2.2023):
Palveluvaliokunta kannattaa Kempele-lisä kokeiluun ryhtymistä ajalle 1.8.2023-31.7.2024. Kokeilu aloitetaan mikäli korotetun lisän valitsee vähintään 54-60 perhettä lisää nykyiseen Kempele-lisän saajien määrään nähden. Mikäli edellä esitetty vaihtoehto ei kokeiluun ilmoittautuneiden määrän osalta toteudu, palveluvaliokunta ehdottaa, että aloitetaan tutkiminen Kempele-lisän korottamisesta vaiheittain. Palveluvaliokunta näkee tärkeänä vaihtoehtoisten varhaiskasvatusmuotojen kehittämisen.

Varhaiskasvatuksen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy Kempele-lisän etenemisvaihtoehdoista vaihtoehdon 2. Kempele-lisä korotetaan 350 €/kk/perhe ajalle 1.8.2023-31.7.2024, kun vanhempi hoitaa alle 2- vuotiasta lasta kotona. Edellytys kokeilun toteuttamiselle on, että korotetun lisän valitsee vähintään 54 perhettä lisää nykyiseen määrään nähden (tilanne 2/2023). Kysely perheille tehdään huhtikuussa 2023. Kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia ym. vaikutuksia arvioidaan ja havainnoidaan oppilaitos-/tutkimusyhteistyönä. Kertyvä tietoaineisto toimii tausta-aineistona ja pohjana kokeilun jatkosta päätettäessä. 

Mikäli kokeiluun ei ilmoittaudu riittävää määrää perheitä, sitä ei toteuteta. Tällöin otetaan arvioitavaksi ja valmisteluun Kempele-lisän vaiheittaisen korottamisen mahdollisuudet.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy varhaiskasvatusjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Puheenjohtaja totesi kunnanjohtajan päätösesityksen tulleen hyväksytyksi.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Sanna Laine esitti, että kokeilussa käytettävä Kempele-lisä laskettaisiin 250 euroon perhettä kohden kuukaudessa. Keijo Alahuhtala kannatti esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty kannatettu muutosesitys, on päätöksestä äänestettävä. Puheenjohtaja esitti äänestystavaksi nimenhuutoäänestystä. Hyväksyttiin. Puheenjohtaja ehdotti äänestysesityksenä, että ne, jotka kannattavat kunnanjohtajan esitystä, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Sanna Laineen muutosesitystä, äänestävät EI. Hyväksyttiin.

Äänestystulokset

  • Kyllä 9 kpl 82%

    Antti Ollikainen, Anne-Mari Jaara, Heikki Alakärppä, Minna Huusari, Pasi Jarva, Pirjo Heikkinen, Tapio Juvani, Tiina Gallén, Valtter Tahkola

  • Ei 2 kpl 18%

    Keijo Alahuhtala, Sanna Laine

Päätös

Valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen päätösesityksen.

 

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Kerttu Mömmö esitti, että Kempele-lisä otettaisiin käyttöön vaihtoehdon 3 mukaisesti. Jouko Etelä kannatti esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty kannatettu muutosesitys, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti nimenhuutoäänestystä. Hyväksyttiin. Puheenjohtajan äänestysesityksen mukaan ne valtuutetut, jotka kannattavat kunnanhallituksen esitystä, äänestävät JAA ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Kerttu Mömmön muutosesitystä, äänestävät EI. Hyväksyttiin.

Puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen päätösesityksen tulleen valtuuston päätökseksi äänin 36-3.

 

Äänestystulokset

  • Kyllä 36 kpl 92%

    Alahuhtala Keijo, Alakärppä Heikki-Pekka, Askeli Leena, Gallén Tiina, Haapaniemi Jarmo, Hackzell Tarja, Halunen Janne, Heikkinen Pirjo, Huusari Minna, Hämäläinen Arto, Jaara Anne-Mari, Janatuinen Sari, Jarva Pasi, Kakko Teemu, Kananen Jorma, Karhumaa Kauko, Kivelä Saija, Koukkari Heini, Kälkäjä Pekka, Maijala Suvi, Malkamäki Janne, Mykkänen Veeti, Myllymäki Tuukka, Neitola Petra, Ohukainen Johanna, Ollikainen Antti, Pekkala Sini, Perälä Sari, Polvi-Karjalainen Riitta, Rauma Tuula, Sankilampi Pertti, Sipilä Minna-Maaria, Tahkola Ahti, Tahkola Valtter, Torvikoski Tommi, Turunen Tarmo

  • Ei 3 kpl 8%

    Etelä Jouko, Kerttula Kalevi, Mömmö Kerttu

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Valtuusto päätti maaliskuussa 2023 käynnistää kokeilun, jonka aikana kotihoidon tuen kuntalisä (Kempele-lisä) nostettiin tasolle 350 €/kk ajalla 1.8.2023-31.7.2024. Kempele-lisää on maksettu ennen kokeilua 73 €/kk. Lisäksi valtuusto päätti, että kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia ym. vaikutuksia arvioidaan ja havainnoidaan oppilaitos-/tutkimusyhteistyönä. Kertyvä tietoaineisto toimii tausta-aineistona ja pohjana kokeilun jatkosta päätettäessä keväällä 2024.

Kempele-lisää maksetaan kotihoidon tuen yhteydessä, kun vanhempi jää hoitamaan alle 2-vuotiasta lastaan kotiin. Vuosien 2020-2022 aikana Kempele-lisää on kokonaisuudessaan maksettu vuositasolla 103 000-138 000 euroa (73€/kk). Jos lisän suuruus olisi kokeilunmukainen 350 €/kk, vuosikustannus olisi samalla perhemäärällä noin 630 000 euroa. Kempele-lisä kokeilun 1.8.2023-31.7.2024 kokonaiskustannusvaikutus on arviolta 603 000 euroa.

Kempele-lisä kokeilu käynnistyi elokuussa 2023 ja syys-lokakuussa 2023 käynnistettiin myös kokeiluun liittyvän selvitystyön tekeminen FCG:n (Finnish Consulting Group) kanssa. Selvitystyö laadittiin yhteistyössä Lempäälän kunnan kanssa, jossa myös käynnistyi elokuussa 2023 kotihoidon tuen kuntalisän kokeilu. Kokeiluun liittyvä selvitystyö valmistui maaliskuussa 2024.

Selvityksen tarkoituksena oli arvioida kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia vaikutuksia. Selvityksen tavoitteena oli saada tietoa kotihoidon tuen kuntalisän vaikutuksista perheiden halukkuuteen hoitaa ensisijaisesti alle 2-v lapsiaan kotona varhaiskasvatuksen sijaan. Vaikutuksia arvioitiin perheiden, päätöksentekijöiden asettamien tavoitteiden, varhaiskasvatustoiminnan järjestämisen sekä kuntien talouden näkökulmista. Selvityksessä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä aineistoja.

FCG:n toteuttaman kokeilun vaikutuksia arvioivan selvityksen keskeiset johtopäätökset:

· Kempele-lisän korotus ei vaikuttanut varhaiskasvatukseen osallistumiseen tai kotihoitoon
· Kempele-lisän korotus ei ole lisännyt kotihoidon piirissä olevien osuutta ja tästä syystä vaikutukset jäävät kokonaistarkastelussa hyvin pieniksi
· Kempele-lisän korotuksesta aiheutuva vuotuinen menolisäys on merkittävä kustannus kunnalle
· Taloudellinen tarkastelu osoittaa, että kuntalisän kannattavuus edellyttäisi merkittävää kasvua kotihoidettavien lasten määrässä sekä resurssien supistamista varhaiskasvatuksessa. Kuntalisä ei todennäköisesti ole taloudellisesti kannattava kunnille, vaikka sen suuruutta laskettaisiin tai muita muutoksia tehtäisiin
· Kempele-lisän korotuksella ei ole pilotista saatujen kokemusten mukaan vaikutusta varhaiskasvatuksen palveluverkkoon ja näyttää hyvin epätodennäköiseltä, että kuntalisän avulla olisi mahdollista supistaa palveluverkkoa jatkossakaan.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta sai tietoa FCG:n tutkimuksesta koskien Kempele-lisää. Suurimmat vaikutukset näkyivät pilottiin osallistuneiden perheiden hyvinvoinnissa ja taloudessa, mikä oli kokeilussa positiivinen asia. Kuitenkin kunnan talouden kannalta Kempele-lisä kokeilun jatkaminen 31.7.2024 jälkeen 350 eurolla ei näyttäydy taloudellisesti kannattavana, etenkään tässä taloudellisessa tilanteessa. Kokeilun jälkeenkin Kempeleessä on edelleen käytössä 73 euron Kempele-lisä. 

 

Valmistelija

Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Valtuusto päätti maaliskuussa 2023 käynnistää kokeilun, jonka aikana kotihoidon tuen kuntalisä (Kempele-lisä) nostettiin tasolle 350 €/kk ajalla 1.8.2023-31.7.2024. Kempele-lisää on maksettu ennen kokeilua 73 €/kk. Lisäksi valtuusto päätti, että kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia ym. vaikutuksia arvioidaan ja havainnoidaan oppilaitos-/tutkimusyhteistyönä. Kertyvä tietoaineisto toimii tausta-aineistona ja pohjana kokeilun jatkosta päätettäessä keväällä 2024. 

Kempele-lisää maksetaan kotihoidon tuen yhteydessä, kun vanhempi jää hoitamaan alle 2-vuotiasta lastaan kotiin. Vuosien 2020-2022 aikana Kempele-lisää on kokonaisuudessaan maksettu vuositasolla 103 000-138 000 euroa (73€/kk). Jos lisän suuruus olisi kokeilunmukainen 350 €/kk, vuosikustannus olisi samalla perhemäärällä noin 630 000 euroa. Kempele-lisä kokeilun 1.8.2023-31.7.2024 kokonaiskustannusvaikutus on arviolta 603 000 euroa.

Kempele-lisä kokeilu käynnistyi elokuussa 2023 ja syys-lokakuussa 2023 käynnistettiin myös kokeiluun liittyvän selvitystyön tekeminen FCG:n (Finnish Consulting Group) kanssa. Selvitystyö laadittiin yhteistyössä Lempäälän kunnan kanssa, jossa myös käynnistyi elokuussa 2023 kotihoidon tuen kuntalisän kokeilu. Kokeiluun liittyvä selvitystyö valmistui maaliskuussa 2024.

Selvityksen tarkoituksena oli arvioida kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia vaikutuksia. Selvityksen tavoitteena oli saada tietoa kotihoidon tuen kuntalisän vaikutuksista perheiden halukkuuteen hoitaa ensisijaisesti alle 2-v lapsiaan kotona varhaiskasvatuksen sijaan. Vaikutuksia arvioitiin perheiden, päätöksentekijöiden asettamien tavoitteiden, varhaiskasvatustoiminnan järjestämisen sekä kuntien talouden näkökulmista. Selvityksessä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä aineistoja.

FCG:n toteuttaman kokeilun vaikutuksia arvioivan selvityksen keskeiset johtopäätökset:

·         Kempele-lisän korotus ei vaikuttanut varhaiskasvatukseen osallistumiseen tai kotihoitoon

·         Kempele-lisän korotus ei ole lisännyt kotihoidon piirissä olevien osuutta ja tästä syystä vaikutukset jäävät kokonaistarkastelussa hyvin pieniksi

·         Kempele-lisän korotuksesta aiheutuva vuotuinen menolisäys on merkittävä kustannus kunnalle

·         Taloudellinen tarkastelu osoittaa, että kuntalisän kannattavuus edellyttäisi merkittävää kasvua kotihoidettavien lasten määrässä sekä resurssien supistamista varhaiskasvatuksessa. Kuntalisä ei todennäköisesti ole taloudellisesti kannattava kunnille, vaikka sen suuruutta laskettaisiin tai muita muutoksia tehtäisiin

·         Kempele-lisän korotuksella ei ole pilotista saatujen kokemusten mukaan vaikutusta varhaiskasvatuksen palveluverkkoon ja näyttää hyvin epätodennäköiseltä, että kuntalisän avulla olisi mahdollista supistaa palveluverkkoa jatkossakaan.
 

Resurssivaliokunta (2.4.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyn kotihoidon tuen kuntalisän kokeilusta tiedoksi. Resurssivaliokunta ohjaa, että kotihoidon tuen kuntalisän kokeilua ei jatketa, koska kokeilusta saatujen kokemusten mukaan sillä ei ole ollut vaikutusta varhaiskasvatuksen kysyntään.

Valmistelija

  • Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi

Perustelut

Valtuusto päätti maaliskuussa 2023 käynnistää kokeilun, jonka aikana kotihoidon tuen kuntalisä (Kempele-lisä) nostettiin tasolle 350 €/kk ajalla 1.8.2023-31.7.2024. Kempele-lisää on maksettu ennen kokeilua 73 €/kk. Lisäksi valtuusto päätti, että kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia ym. vaikutuksia arvioidaan ja havainnoidaan oppilaitos-/tutkimusyhteistyönä. Kertyvä tietoaineisto toimii tausta-aineistona ja pohjana kokeilun jatkosta päätettäessä keväällä 2024.

Kempele-lisää maksetaan kotihoidon tuen yhteydessä, kun vanhempi jää hoitamaan alle 2-vuotiasta lastaan kotiin. Vuosien 2020-2022 aikana Kempele-lisää on kokonaisuudessaan maksettu vuositasolla 103 000-138 000 euroa (73€/kk). Jos lisän suuruus olisi kokeilunmukainen 350 €/kk, vuosikustannus olisi samalla perhemäärällä noin 630 000 euroa. Kempele-lisä kokeilun 1.8.2023-31.7.2024 kokonaiskustannusvaikutus on arviolta 603 000 euroa.

Kempele-lisä kokeilu käynnistyi elokuussa 2023 ja syys-lokakuussa 2023 käynnistettiin myös kokeiluun liittyvän selvitystyön tekeminen FCG:n (Finnish Consulting Group) kanssa. Selvitystyö laadittiin yhteistyössä Lempäälän kunnan kanssa, jossa myös käynnistyi elokuussa 2023 kotihoidon tuen kuntalisän kokeilu. Kokeiluun liittyvä selvitystyö valmistui maaliskuussa 2024.

Selvityksen tarkoituksena oli arvioida kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia vaikutuksia. Selvityksen tavoitteena oli saada tietoa kotihoidon tuen kuntalisän vaikutuksista perheiden halukkuuteen hoitaa ensisijaisesti alle 2-v lapsiaan kotona varhaiskasvatuksen sijaan. Vaikutuksia arvioitiin perheiden, päätöksentekijöiden asettamien tavoitteiden, varhaiskasvatustoiminnan järjestämisen sekä kuntien talouden näkökulmista. Selvityksessä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä aineistoja.

FCG:n toteuttaman kokeilun vaikutuksia arvioivan selvityksen keskeiset johtopäätökset:

· Kempele-lisän korotus ei vaikuttanut varhaiskasvatukseen osallistumiseen tai kotihoitoon
· Kempele-lisän korotus ei ole lisännyt kotihoidon piirissä olevien osuutta ja tästä syystä vaikutukset jäävät kokonaistarkastelussa hyvin pieniksi
· Kempele-lisän korotuksesta aiheutuva vuotuinen menolisäys on merkittävä kustannus kunnalle
· Taloudellinen tarkastelu osoittaa, että kuntalisän kannattavuus edellyttäisi merkittävää kasvua kotihoidettavien lasten määrässä sekä resurssien supistamista varhaiskasvatuksessa. Kuntalisä ei todennäköisesti ole taloudellisesti kannattava kunnille, vaikka sen suuruutta laskettaisiin tai muita muutoksia tehtäisiin
· Kempele-lisän korotuksella ei ole pilotista saatujen kokemusten mukaan vaikutusta varhaiskasvatuksen palveluverkkoon ja näyttää hyvin epätodennäköiseltä, että kuntalisän avulla olisi mahdollista supistaa palveluverkkoa jatkossakaan.

Palveluvaliokunta (2.4.2024):
Palveluvaliokunta sai tietoa FCG:n tutkimuksesta koskien Kempele-lisää. Suurimmat vaikutukset näkyivät pilottiin osallistuneiden perheiden hyvinvoinnissa ja taloudessa, mikä oli kokeilussa positiivinen asia. Kuitenkin kunnan talouden kannalta Kempele-lisä kokeilun jatkaminen 31.7.2024 jälkeen 350 eurolla ei näyttäydy taloudellisesti kannattavana, etenkään tässä taloudellisessa tilanteessa. Kokeilun jälkeenkin Kempeleessä on edelleen käytössä 73 euron Kempele-lisä.

Resurssivaliokunta (2.4.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyn kotihoidon tuen kuntalisän kokeilusta tiedoksi. Resurssivaliokunta ohjaa, että kotihoidon tuen kuntalisän kokeilua ei jatketa, koska kokeilusta saatujen kokemusten mukaan sillä ei ole ollut vaikutusta varhaiskasvatuksen kysyntään.

Varhaiskasvatuksen johtaja
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kokeilu koskien korotettua Kempele-lisää päättyy palvelu- ja resurssivaliokuntien ohjausten mukaisesti 31.7.2024.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy varhaiskasvatuksen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)