Kunnanhallitus, kokous 11.4.2023

§ 132 Kempeleen eteläisen alueen osayleiskaava / Luonnosvaiheen kuuleminen

244Dno-2021-593

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kaija Muraja, kaavoittaja, kaija.muraja@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen eteläisen alueen osayleiskaavaa koskeva osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä 28.8.-27.9.2019. Kuulemisaikana pyydettiin lausunnot viranomaisilta ja muilta kaavahankkeen osallisilta ja kaikkia kaavahankealueen maanomistajia on tiedotettu kirjeitse. Osallisilta on pyydetty palautetta tarkastelualueista, joiden mahdollisia rakentamispaineita ja maankäytön kehittämisen edellytyksiä pyritään osayleiskaavalla ratkaisemaan.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja sen riittävyydestä saatiin yhdeksän (9) lausuntoa viranomaisilta ja muilta osallisilta sekä yli 45 kpl kirjallista mielipidettä alueen maanomistajilta ja toimijoilta.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa lausunnon osayleiskaavahankkeesta antoivat Finavia Oyj, Fingrid, Kempeleen Vesihuolto Oy, Oulun Seudun Sähkö Verkkopalvelut Oy, Oulun seudun ympäristötoimi, Pohjois-Pohjanmaan museo arkeologian osalta, Tyrnävän kunta, sekä Väylävirasto.

Finavia muistutti lentoaseman esterajoitusalueista ja lentokonemelun aiheuttamista rajoituksista suunnitellulle maankäytölle. Fingrid ja OSS pyysi huomioimaan alueella sijaitsevat 110 kV voimajohdot kaavoitustyössä tarvittavin kaavamerkinnöin. Vesihuollon lausunto koski vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-aluetta ja sen laajentamisen reunaehtoja. Ympäristötoimen lausunto tähdensi tehtyjen luonto- ja maisemaselvitysten täydentämistä sekä meluselvitysten tarvetta. Pohjois-Pohjanmaan museo näki historiallisen ajan asutuksen selvittämisen tarpeelliseksi suunnittelualueella. Tyrnävän kunta pyysi huomioimaan suunnittelualueen rajautumisen osin kuntien väliseen rajaan. Väylävirasto totesi, että rautatien läheisyyteen sijoittuvissa kaavoissa ja mahdollisten yksityisraiteiden suunnittelussa on turvattava lisäraiteen toteuttamisedellytykset tulevaisuudessa Liminka-Oulu -kaksoisraiteen yleissuunnitelman ratkaisujen mukaisesti.

Alueen asukkailta, maanomistajilta ja osallisilta tuli yli 45 kpl kirjallista mielipidettä, jotka koskivat pääosin alueen maankäyttöä ja uusien rakennuspaikkojen osoittamista yksityisten omistamille maille. Rakennuspaikkatoiveita koskevaa maanomistajapalautetta tullaan tarkastelemaan kaavarunkovaiheen jälkeen kantatilaselvityksen ja kuivanmaan mitoitusperiaatteiden laatimisen yhteydessä.

Palautteen perusteella on tilattu Eteläisen logistiikka-alueen potentiaalia kartoittava konseptiselvitys (WSP 12/2019) sekä luontoselvityksen täydennyksenä linnustoselvitys (Pöyry 11/2019). Kaavasuunnittelu on hankittu konsultilta FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:lta osayleiskaavan laatimiseksi ja kaavaprosessin toteuttamiseksi 2021 alkaen kahden vuoden tavoiteaikataulussa.

Osayleiskaavatyö on aloitettu laatimalla nykytila-analyysi ja muodostamalla kaksi vaihtoehtoista kaavarunkoluonnosta, joilla pyritään tutkimaan, millaiset maankäytön vaihtoehtoiset toteutustavat voisivat soveltua alueelle. Kaavarungot eivät ole vielä virallisia kaavaluonnoksia, vaan niiden tarkoituksena on auttaa suunnittelijoita ja päätöksentekijöitä hahmottamaan suunnittelun alkuvaiheessa millaisia vaikutuksia erilaisilla kaavaratkaisuilla voisi olla. Varsinainen kaavaluonnos, jonka pohjalta yleiskaavatyön suunnittelu etenee, muodostetaan vaihtoehdoista saadun palautteen ja vaikutustenarviointien perusteella.

Kaavarunkoihin voi tutustua karttapalvelussa Storymaps-tarinakartalla: https://storymaps.arcgis.com/stories/b214bd3427a2443aaeb7027d4a4cbf29 Kaavarungot asetetaan nähtäville kesän yli ja niistä pyydetään palautetta webropol-kyselyn avulla, jolla selvitetään osallisten mielipiteitä Kempeleen eteläisille alueille laadittavan osayleiskaavan runkovaihtoehdoista. Vaihtoehdoissa VE1 ja VE2 työpaikkojen ja uusille asuinalueille tulevien asukkaiden määrät ovat suurin piirtein samat, mutta ne sijoittuvat eri tavoin.

Valiokuntia pyydettiin arvioimaan kaavarunkovaihtoehtoja asuinalueiden, työpaikka-alueiden, luonto- ja virkistysalueiden sekä liikenneratkaisujen näkökulmasta sekä pohtimaan sitä, mitä kaavaluonnoksen jatkovalmistelussa tulisi ottaa huomioon.

Resurssivaliokunta (18.5.2021):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyn Kempeleen eteläisen alueen osayleiskaavasta tiedoksi. Valiokunnan jäsenet vastaavat jokainen osaltaan asiaan liittyvään webropol-kyselyyn. Resurssivaliokunta pitää tärkeänä, että nuorisovaltuusto osallistuu kaavan valmisteluun.

Palveluvaliokunta (18.5.2021):
Merkittiin tiedoksi.

Yhteisöllisyysvaliokunta (18.5.2021) :
Valiokunta merkitsee saamansa esittelyn tiedoksi ja keskusteli molemmista vaihtoehdoista asuinalueiden, työpaikka-alueiden, luonto- ja virkistysalueiden sekä liikenneratkaisujen näkökulmasta.  Keskustelussa nousi esille seuraavat asiat; tarpeelliseksi nähtiin kevyenliikenteenyhteys Rajakorventieltä Uutelantielle, Sarkkirannan alueelle nähtiin parempana vaihtoehtona tiiviimpi asuinalue, Ketolanperälle ja Sipolan alueelle kyläalue. Vaihtoehdon kaksi teollisuus- ja työpaikka-alue koettiin hyvänä, samoin luontorajausalue Ollakan alueella. Vaihtoehdon yksi tieyhteyttä välillä Niittyranta-Tupos ei koettu hyvänä ratkaisuna. Valiokunnan jäsenet vastaavat lisäksi tulevaan Webropol-kyselyyn.
Todetaan, että esteellinen Sari Janatuinen (asianosaisena lähiomainen) ei osallistunut asiasta käytyyn keskusteluun eikä valiokunnan ohjaukseen.

Elinvoimavaliokunta (18.5.2021): 
Merkitään esittely tiedoksi. Tulossa on Webropol-kysely, jossa pyydetään arvioita kaavarunkovaihtoehtojen asumisen ja yrittämisen alueista, liikenteestä sekä viheralueiden sijainneista.

-------------
Valiokuntakierrokselta saatu palaute käsitellään myöhemmin muun kaavarunkopalautteen kanssa luonnoksen valmistelun yhteydessä. Nähtäville asetettaviin karttoihin tehdään kuitenkin pienet korjaukset: moottoritien itäpuolella poikittainen tieyhteystarve pelkistetään ja länsipuolella puhdistamon ja Ollakan välille osoitettu uusi tie siirretään vesilaitoksen omistamien maiden kohdalle.

Kaavoittaja:
Ehdotan, että Kempeleen eteläisen alueen osayleiskaavarunkovaihtoehdot VE1 ja VE2, päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä niihin liittyvä valmistelumateriaali asetetaan nähtäville ja palautetta kaavarunkoihin haetaan webropol-kyselyn kautta.

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy kaavoittajan ehdotuksen.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Todetaan, että esteelliset (maanomistajia) Arto Tahkola ja Jouko Etelä poistuivat tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi, esteellinen (maanomistaja) Tarmo Turunen poistui tämän asian päätöksenteon ajaksi.

Päätösesitys hyväksyttiin.

Esteellisyys

Arto Tahkola, Jouko Etelä, Tarmo Turunen

Valmistelija

  • Laura Felin, yleiskaava-arkkitehti, laura.felin@kempele.fi
  • Kaija Muraja, kaavoittaja, kaija.muraja@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen kunnanhallitus on käynnistänyt 12.8.2019 § 221 Kempeleen eteläisen alueen osayleiskaavan laatimisen. Osayleiskaavan tavoitteena on ohjata tulevaa asemakaavoitusta ja osoittaa aluevaraukset maakuntakaavassa esitetylle eri liikennemuotoja yhdistävälle maakunnallisesti merkittävälle tavaraliikenteen terminaalialueelle. Yleiskaavan toisena tavoitteena on tutkia Rajakorpi-Sipolan alueella sekä Niittyrannan alueella voimassa olevien yleiskaavojen ajantasaisuus. Rajakorpi-Sipolan osayleiskaavan alueella sekä Oulun seudun yleiskaavan 2020 alueella Niittyrannassa tutkitaan erityisesti mahdollisuuksia osoittaa rakennuspaikat, joilla rakennuslupa voitaisiin myöntää suoraan yleiskaavan perusteella (MRL 44 §). Kaavan tavoitteena on yhteensovittaa eri toiminnot kestävän kehityksen mukaisesti.

Kempeleen eteläistä osayleiskaavaa koskevat valmisteluvaiheen kaavarungot ovat olleet nähtävillä 30.6.-27.8.2021 ja niistä on kerätty mielipiteet viranomaisilta ja muilta kaavahankkeen osallisilta. Kaavarungoista pyydettiin palautetta myös webropol-kyselyllä. Kaavarungoista VE1 ja VE 2 saatiin yhdeksän (9) lausuntoa ja kaksi (2) kirjallista mielipidettä muilta kaavahankkeen osallisilta. Webropol-kyselyyn vastanneita oli 39. Lausunnon kaavarungoista antoivat Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Finavia, VR-Yhtymä Oy (VR), Limingan kunta, Oulun Seudun Sähkö, Kempeleen Vesihuolto Oy, Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos, Oulun seudun ympäristötoimi ja Pohjois-Pohjanmaan museo.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja kaavarungoista saapunutta palautetta sekä kaavan asumisen mitoitusta ja luontoselvitysten riittävyyttä on käsitelty ELY-keskuksen kanssa käydyissä työneuvotteluissa talvella 2021. Kaavan valmistelua koskeva viranomaisneuvottelu (MRL 66 §) on pidetty 30.9.2022. Viranomaisneuvottelun jälkeen on pidetty kaksi työneuvottelua syystalvella 2022 ELY-keskuksen kanssa. Työneuvottelut koskivat laadittua liikenneselvitystä sekä pohjavesiasioita. 

Osayleiskaavaluonnoksessa on varattu alueita asumiselle, palveluille ja elinkeinotoiminnoille, maa- ja metsätalouteen sekä virkistykseen, osoitettu arvokkaita luonto- sekä kulttuuriympäristökohteita ja -alueita sekä liikenne- ja virkistysreittejä ja -tarpeita, osoitettu lentoliikennettä, melua ja tärinää ohjaavia merkintöjä. Logistiikkatoiminnot ja muut työpaikka-alueet sijoittuvat suunnittelualueen eteläosiin. Työpaikka-alueiden osoittamisella on pyritty turvaamaan monipuolisten työpaikka-alueiden tarve lähellä hyviä liikenneyhteyksiä yhdyskuntarakenteen läheisyydessä. Tavoitteena on huomioida maakuntakaavan logistiikka-alue etelässä Limingan kunnan rajalla sekä laajentaa jo ennestään olevaa Riihivainion Merisaran aluetta.

Kunnan asuntopoliittisten linjausten mukaan haja-asutusalueilla tavoitteena on hallittu kasvu ja sen varmistaminen, että kunnassa on tarjolla monipuolisesti erilaisia rakennuspaikkoja. Osayleiskaava tulee olemaan MRL:n 44 §:n mukaan suoraan rakennusluvan myöntämisen perusteena kaavassa osoitetulle rakennuspaikalle. Osayleiskaavatyössä on laadittu kantatilaselvitykseen sekä vyöhykeanalyysiin perustuva mitoitus kolmelle kyläalueelle. Suunnittelualueelle sijoitettavien toimintojen yhteensovittamisessa on otettu huomioon muun muassa luonnon- ja kulttuuriympäristön arvot. ​​​Kaavaluonnosta on valmisteltu saapunut palaute huomioiden. Osayleiskaavatyötä ovat ohjanneet Kempeleen valiokunnat.

Kaavan valmistelu, asumisen mitoitus: Valiokunnilta on pyydetty ohjausta osayleiskaavassa käytettäviin mitoitusperiaatteisiin (mitoitettavat alueet, edullisuusvyöhykkeiden teemat, poikkileikkausajankohta, tavoitteellisen rakentamisen määrä).

Elinvoimavaliokunta (30.11.2021):
Elinvoimavaliokunta ohjasi, että osayleiskaavan valmistelua voidaan jatkaa esitetyn mukaisesti.

Resurssivaliokunta (14.12.2021):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyn Kempeleen eteläisen alueen osayleiskaavasta tiedoksi. Resurssivaliokunta ohjaa, että poikkileikkausajankohta on 1.1.2000. Resurssivaliokunta hyväksyy mitoitusperiaatteet esitetyn mukaisesti. Mitoitusperiaatteet ovat oikeansuuntaiset, mutta resurssivaliokunta esittää tavoitteellisempaa rakentamista (3 rakennusta per vuosi). Edullisuusvyöhykkeiden teemat resurssivaliokunta hyväksyy sellaisenaan kuin ne esitettiin.

Yhteisöllisyysvaliokunta (14.12.2021):
Mitoitettavien alueiden jaotteluun valiokunta ehdotti, että harkittaisiin asemakaavoitettavan asumisen alueen (Sipola) laajentamista länteen, jotta jo rakennettu asuinalue saataisiin asemakaava-alueeksi moottoritiehen saakka. Koska rakentamista ohjataan alueella teiden varsille, tulee valiokunnan näkemyksen mukaan ottaa huomioon siitä yksityisteiden ylläpidolle aiheutuva lisärasite. Turvallisen liikkumisen takaamiseksi valiokunnan mielestä tulee huolehtia poikittaisyhteys Ketolanperäntielle. Ehdotettu poikkileikkausajankohta sopii valiokunnalle. Valiokunta pitää tavoitteellista rakentamisen määrää realistisena.

Palveluvaliokunta (30.11.2021):
Palveluvaliokunta sai tietoa Kempeleen eteläisen osayleiskaavan laatimisen vaiheista. Palveluvaliokunta haluaa kiinnittää huomiota valmistuvan haja-asutusalueen kaavoituksessa erityisesti viiteen seikkaan:

  • suunniteltu rakentamisen tavoite vuoteen 2040 on palveluvaliokunnan mielestä sopiva
  • palveluvaliokunta toivoo, että maisemallinen painotus säilyy kohtuullisena suhteessa rakentamiseen
  • rakentuvalla alueella toivotaan otettavan huomioon luonnon monimuotoisuus
  • palveluvaliokunta näkee tärkeänä, että alueelle sijoittuu lähikauppa
  • palveluvaliokunta edellyttää erityistä huolellisuutta päiväkoti- ja koulutarkastelussa, esimerkiksi Ketolanperän koulun laajennustarpeet

Kaavan valmistelu, alustava kaavaluonnos: Valiokunnilta on pyydetty ohjausta laadittuun asumisen mitoitusperusteisiin sekä alustavassa kaavaluonnoksessa esitettyihin ratkaisuihin.

Elinvoimavaliokunta (8.11.2022):
Elinvoimavaliokunta ohjasi, että Luonungissa tiukennettaisiin mitoitusta 0,3 ha -> 1 ha. Lisäksi selvitetään, voiko Luonungin rakentamiselle asettaa vuosiluvun vesi- ja viemäriverkoston rakentamisen aikataulun mukaisesti. Osayleiskaavaluonnoksen alustavan suunnitelman mukaisesti voitaisiin edetä.

Resurssivaliokunta (17.10.2022):
Resurssivaliokunnan selkeä enemmistö ohjaa, että kaavaluonnoksessa esitetyt asumisen mitoitusperusteet hyväksytään. Resurssivaliokunta pitää esitettyjä kaavaratkaisuja hyvinä. 

Yhteisöllisyysvaliokunta (2.11.2022):
Valiokunta ohjaa etenemään esitetyn mukaisesti.

Palveluvaliokunta (18.10.2022):
Palveluvaliokunta katsoo, että muutettu kaavaesitys haja-asutusalueiden rakentumisesta on hyvä. On tarpeellista nostaa esille uusia rakentamisen alueita pidemmällä aikajänteellä haja-asutusalueilla. Palveluiden ennakoinnin näkökulmasta on tärkeä saada tietoa riittävän ajoissa. Palveluvaliokunta katsoo, että kolme kyläaluetta on kunnan rakentumisen kannalta hyvä vaihtoehto. Ohjauksessa halutaan myös nostaa esille tiedottamisen tärkeys rakennettaessa haja-asutusalueille esim. palveluiden ja luonnon erityispiirteiden suhteen. Palveluvaliokunta näkee, että mitoitusluvun tiukennus Luonungissa on hyvä kyseisellä alueella. Palveluvaliokunta katsoo, että alustavassa osayleiskaavassa Niittyrannan alueella esitetyt aluevaraukset ovat oikean suuntaiset.

-------------------------

Kaavoittaja:
Ehdotan, että Kempeleen eteläisen alueen osayleiskaavaluonnos, päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä niihin liittyvä valmistelumateriaali asetetaan nähtäville.

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy kaavoittajan ehdotuksen.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.