Kunnanhallitus, kokous 19.5.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 151 Hallintosäännön päivitys 1.6.2025-

244Dno-2023-628

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

KHO on vuosikirjapäätöksessään 2023:20 todennut, että kunta ei voi hallintosäännöllään rajoittaa vaalikelpoisuutta toimielimiin. Kunnassa voidaan ottaa käyttöön kuntalain 31 §:n mukainen valiokunta- tai puheenjohtajamalli, mutta kunta ei voi harkintaansa perustuen rajoittaa vaalikelpoisuutta toimielimiinsä enempää kuin kuntalaki edellyttää.

Kuntalain 31 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kunnanhallitukseen ja lautakuntaan voidaan valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja, jolloin lautakuntaa voidaan kutsua valiokunnaksi (valiokuntamalli). Kempeleen kunnan hallintosäännössä on rajattu kunnanhallituksen, valiokuntien, tarkastuslautakunnan ja viranomaislautakunnan jäsenyys vain valtuutettuihin. Edellä mainitun KHO:n vuosikirjapäätöksen johdosta Kempeleen kunnan hallintosääntöön kirjattua vaalikelpoisuusmääräystä on laajennettava siten, että se vastaa kuntalaissa säädettyä valiokuntamallia.

Toinen merkittävä muutos olisi puheenjohtajien kuukausipalkkio, joka voitaisiin valita vuosipalkkion ja kokouspalkkioiden sijasta. Kokouspalkkiot muista kuin siitä toimielimestä, jossa luottamushenkilö toimii puheenjohtajana, maksettaisiin edelleen normaalin käytännön mukaisesti. Mahdollisuus koskisi valtuuston, kunnanhallituksen, valiokuntien ja tarkastuslautakunnan puheenjohtajaa. Kuukausipalkkion määrä on laskettu lisäämällä vuosipalkkioon kunkin toimielimen vuosien 2021 ja 2022 keskimääräisten kokousmäärien mukainen puheenjohtajan korotettu kokouspalkkio 165 euroa. Kunnanhallitus on kokoontunut keskimäärin 30 kertaa, valtuusto 9 kertaa, tarkastuslautakunta 13 kertaa ja valiokunnat 17 kertaa. Valiokuntien kokousmäärien välillä on jonkin verran hajontaa erityisesti vuoden 2021 osalta, jolloin palveluvaliokunta kokoontui 22 kertaa ja yhteisöllisyysvaliokunta 12 kertaa. Vuoden 2022 aikana ero kaventui siten, että palveluvaliokunta kokoontui 20 kertaa ja yhteisöllisyysvaliokunta 13 kertaa, ja vuoden 2023 ennusteen mukaan palveluvaliokunta kokoontuisi 17 kertaa ja yhteisöllisyysvaliokunta 15 kertaa. Kokousten määräerojen tasoittuminen selittyy valiokuntien tehtäväkentän muutoksilla. Kuukausipalkkion mahdollistaminen ei laskennallisesti lisäisi palkkiokuluja, mutta kustannusmuutoksia voi syntyä palkkahallinnon transaktiokustannusten ja kuukausimallin vaihtelevan hyödyntämisen kautta. Mikäli lisäkustannuksia syntyy, ne ovat marginaalisia ja niiden arvo on enimmilläänkin 500-1000 euroa vuodessa. Lisäkustannusten määrä jää enimmilläänkin pienemmäksi kuin toimielinten yhden kokouksen aiheuttamat kulut. Kokousmäärien vaihdellessa vuosittain jonkin verran, muutosta voidaan pitää vuosittaisiin vaihteluihin nähden kustannusneutraalina.

Uudessa kuukausipalkkiossa ei olisi kyse osa-aikaisesta tai päätoimisesta luottamushenkilötehtävästä, vaan muutoksen tarkoituksena on palkkiomaksun jaksotuksen muuttaminen neljännesvuosittaisesta kuukausittaiseksi.

Hallintosääntöön on lisäksi tehty joitakin pienempiä tarkennuksia. Muutoksilla on vaikutus sivistysjohtajan ja varhaiskasvatuksen johtajan välisiin toimivaltasuhteisiin esioppilaisiin liittyvän päätösvallan osalta sekä henkilöstöpäällikön toimivaltaan kirjoittaa lausuntoja ja todistuksia työnantajan puolesta. Vaikutuksia toimielinten ja viranhaltijoiden välisiin toimivaltasuhteisiin ei ole.

Ehdotettavat muutokset 1.1.2024 alkaen:

2 luku 1 § 3 momentti: Momenttiin lisätty lause "Kunnanhallitus vastaa hyvinvointialueen kanssa käytävistä neuvotteluista, jotka koskevat tehtävien hoitamiseen liittyvää yhteistyötä, tavoitteita ja työnjakoa." Lisäys olisi informatiivinen, sillä kunnanhallitus vastaa nykyiselläänkin kunnan puheoikeuden käyttämisestä kuntalain nojalla.

3 luku 2 § 2 momentti ja 3 momentti: Varavaltuutetun nimeäminen on mahdollistettu kunnanhallituksen ja jaoston jäseneksi tai varajäseneksi valiokuntamallin kuntalain mukaisesti.

3 luku 3 § 1 momentti ja 3 momentti: Pykälä on muokattu valiokuntamallin mukaiseksi mahdollistamalla varavaltuutetun valinta valiokunnan jäseneksi. Momentista on poistettu valtuutetun oikeus tulla nimetyksi valiokuntaan, ellei häntä ole nimetty kunnanhallitukseen, sillä tasa-arvolain 4 a §:n 1 momentin vaatimukset ja varavaltuutettujen mahdollisuus tulla valituksi valiokunnan jäseniksi voi aiheuttaa tilanteen, jossa valtuutettuja jää valitsematta valiokuntaan valtuuston sukupuolijakauman vuoksi.

3 luku 4 §: Poistettu vaatimus, jonka mukaan tarkastuslautakunnan jäsenten tulee olla valtuutettuja. Tarkastuslautakuntaan voidaan valita kuka tahansa henkilö, joka täyttää yleisen vaalikelpoisuusehdon ja tarkastuslautakunnan jäsenyydelle säädetyt erityiset kelpoisuusehdot.

3 luku 5 §: Varavaltuutetun valinta viranomaislautakuntaan on mahdollistettu valiokuntamallin edellyttämällä tavalla.

6 luku 17 §: ​​​​​​​Henkilöstöpäällikölle kirjattu toimivalta antaa todistukset, selvitykset ja lausunnot työnantajan nimissä. Kirjaus olisi uusi. Henkilöstöpäällikön tehtävän luonteeseen kuuluu työnantajan edustaminen henkilöstöä koskevissa asioissa, jolloin on perusteltua osoittaa henkilöstöpäällikölle toimivalta hoitaa henkilöstöprosesseja työnantajan nimissä. Pykälän 2 momenttiin on kirjattu vastaava toimivalta esihenkilöille omia alaisia koskevissa henkilöstöasioissa, joka on nykyisellään voimassa oleva määräys.

12 luku 1 § 9 kohta: Kohtaan on lisätty erityinen tuki, joka nykyisellään kuuluisi sivistysjohtajan päätösvaltaan, vaikka asiakkuus ei kohdistu opetustoimeen. Muutoksen jälkeen toimivaltarajat määräytyisivät asiakkuuden perusteella joko varhaiskasvatukseen tai opetustoimeen. Muutos on toiminnallisesti perusteltu, jotta päätösvalta ei olisi eri prosessilla kuin vastuu asiakkaan palvelun järjestämisestä.

12 luku 1 § 15 kohta: Kohta olisi uusi. Muutostarve perustuu 9 kohdan tavoin tarpeeseen saada pidennettyä oppivelvollisuutta koskeva päätösvalta saman prosessin alaisuuteen kuin asiakkuus.

13 luku 3 §: Momentti olisi uusi. Toimielinten kokouskutsun lähettämisen määräajasta voitaisiin poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa poiketa, jos päätöksentekoa olisi tarvetta nopeuttaa. Muutos koskisi muita toimielimiä kuin valtuustoa. Erityisistä syistä kokouskutsun lähettämisen määräajasta voidaan poiketa jo nykyiselläänkin muissa toimielimissä, joten lisäys olisi informatiivinen eikä muuttaisi nykytilaa.

24 luku 9 a §: Pykälä olisi uusi ja mahdollistaisi kuukausipalkkion maksamisen valtuuston, valiokuntien, kunnanhallituksen ja tarkastuslautakunnan puheenjohtajalle. Kuukausipalkkion muodostumisperustetta ja vaikutuksia on selostettu tarkemmin edellä.

24 luku 10 §: Toimituspalkkion suuruus on nykyisellään 100 euroa. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että toimituspalkkio olisi toimituksen määränneen palkkion suuruinen. Toimituspalkkioon oikeuttavia kokouksia on muutamia vuodessa ja ne ovat kunnanhallituksen määräämiä. Muutoksella ei olisi mainittavia kustannusvaikutuksia, mutta se keventäisi kunnan palkkionmaksun hallinnollista prosessia.

24 luku 15 §: Pykälään lisättäisiin 2 momentti: Puheenjohtajille, jotka ovat valinneet 9 A §:ssä tarkoitetun kuukausipalkkion, maksetaan palkkio kuukausittain. Kokouspalkkiot ja vuosipalkkiot maksettaisiin edelleen 1 momentin mukaisesti neljännesvuosittain, mutta niille puheenjohtajille, jotka valitsisivat kuukausipalkkion, maksettaisiin palkkio joka kuukausi. Kuukausipalkkion valinneille puheenjohtajille suoritettaisiin edelleen neljännesvuosittain kokouspalkkiot niistä toimielimistä, joissa he eivät toimi puheenjohtajana.

H​​​allintojohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy hallintosääntömuutokset.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Asia poistettiin esitylistalta.

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

KHO on vuosikirjapäätöksessään 2023:20 todennut, että kunta ei voi hallintosäännöllään rajoittaa vaalikelpoisuutta toimielimiin. Kunnassa voidaan ottaa käyttöön kuntalain 31 §:n mukainen valiokunta- tai puheenjohtajamalli, mutta kunta ei voi harkintaansa perustuen rajoittaa vaalikelpoisuutta toimielimiinsä enempää kuin kuntalaki edellyttää. Kempeleessä voimassa oleva hallintosääntö rajoittaa vaalikelpoisuutta kuntalakia enemmän, joten hallintosäännön vaalikelpoisuusmääräyksiä on aiheellista muuttaa kuntalakia vastaavaksi.

Kuntalain 31 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kunnanhallitukseen ja lautakuntaan voidaan valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja, jolloin lautakuntaa voidaan kutsua valiokunnaksi (valiokuntamalli). Kempeleen kunnan hallintosäännössä on rajattu kunnanhallituksen, valiokuntien, tarkastuslautakunnan ja viranomaislautakunnan jäsenyys vain valtuutettuihin. Edellä mainitun KHO:n vuosikirjapäätöksen johdosta Kempeleen kunnan hallintosääntöön kirjattua vaalikelpoisuusmääräystä on laajennettava siten, että se vastaa kuntalaissa säädettyä valiokuntamallia.

Hallintosääntöön on lisäksi tehty joitakin pienempiä tarkennuksia. Muutoksilla on vaikutus sivistysjohtajan ja varhaiskasvatuksen johtajan välisiin toimivaltasuhteisiin esioppilaisiin liittyvän päätösvallan osalta sekä henkilöstöpäällikön toimivaltaan kirjoittaa lausuntoja ja todistuksia työnantajan puolesta. Vaikutuksia toimielinten ja viranhaltijoiden välisiin toimivaltasuhteisiin ei ole.

Ehdotettavat muutokset 1.3.2024 alkaen:

2 luku 1 § 3 momentti: Momenttiin lisätty lause "Kunnanhallitus vastaa hyvinvointialueen kanssa käytävistä neuvotteluista, jotka koskevat tehtävien hoitamiseen liittyvää yhteistyötä, tavoitteita ja työnjakoa." Lisäys olisi informatiivinen, sillä kunnanhallitus vastaa nykyiselläänkin kunnan puheoikeuden käyttämisestä kuntalain nojalla.

3 luku 2 § 2 momentti ja 3 momentti: Varavaltuutetun nimeäminen on mahdollistettu kunnanhallituksen ja jaoston jäseneksi tai varajäseneksi valiokuntamallin kuntalain mukaisesti.

3 luku 3 § 1 momentti ja 3 momentti: Pykälä on muokattu valiokuntamallin mukaiseksi mahdollistamalla varavaltuutetun valinta valiokunnan jäseneksi. Momentista on poistettu valtuutetun oikeus tulla nimetyksi valiokuntaan, ellei häntä ole nimetty kunnanhallitukseen, sillä tasa-arvolain 4 a §:n 1 momentin vaatimukset ja varavaltuutettujen mahdollisuus tulla valituksi valiokunnan jäseniksi voi aiheuttaa tilanteen, jossa valtuutettuja jää valitsematta valiokuntaan valtuuston sukupuolijakauman vuoksi.

3 luku 4 §: Poistettu vaatimus, jonka mukaan tarkastuslautakunnan jäsenten tulee olla valtuutettuja. Tarkastuslautakuntaan voidaan valita kuka tahansa henkilö, joka täyttää yleisen vaalikelpoisuusehdon ja tarkastuslautakunnan jäsenyydelle säädetyt erityiset kelpoisuusehdot.

3 luku 5 §: Varavaltuutetun valinta viranomaislautakuntaan on mahdollistettu valiokuntamallin edellyttämällä tavalla.

6 luku 17 §: ​​​​​​​Henkilöstöpäällikölle kirjattu toimivalta antaa todistukset, selvitykset ja lausunnot työnantajan nimissä. Kirjaus olisi uusi. Henkilöstöpäällikön tehtävän luonteeseen kuuluu työnantajan edustaminen henkilöstöä koskevissa asioissa, jolloin on perusteltua osoittaa henkilöstöpäällikölle toimivalta hoitaa henkilöstöprosesseja työnantajan nimissä. Pykälän 2 momenttiin on kirjattu vastaava toimivalta esihenkilöille omia alaisia koskevissa henkilöstöasioissa, joka on nykyisellään voimassa oleva määräys.

12 luku 1 § 9 kohta: Kohtaan on lisätty erityinen tuki, joka nykyisellään kuuluisi sivistysjohtajan päätösvaltaan, vaikka asiakkuus ei kohdistu opetustoimeen. Muutoksen jälkeen toimivaltarajat määräytyisivät asiakkuuden perusteella joko varhaiskasvatukseen tai opetustoimeen. Muutos on toiminnallisesti perusteltu, jotta päätösvalta ei olisi eri prosessilla kuin vastuu asiakkaan palvelun järjestämisestä.

12 luku 1 § 15 kohta: Kohta olisi uusi. Muutostarve perustuu 9 kohdan tavoin tarpeeseen saada pidennettyä oppivelvollisuutta koskeva päätösvalta saman prosessin alaisuuteen kuin asiakkuus.

13 luku 3 §: Momentti olisi uusi. Toimielinten kokouskutsun lähettämisen määräajasta voitaisiin poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa poiketa, jos päätöksentekoa olisi tarvetta nopeuttaa. Muutos koskisi muita toimielimiä kuin valtuustoa. Erityisistä syistä kokouskutsun lähettämisen määräajasta voidaan poiketa jo nykyiselläänkin muissa toimielimissä, joten lisäys olisi informatiivinen eikä muuttaisi nykytilaa.

24 luku 10 §: Toimituspalkkion suuruus on nykyisellään 100 euroa. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että toimituspalkkio olisi toimituksen määränneen palkkion suuruinen. Toimituspalkkioon oikeuttavia kokouksia on muutamia vuodessa ja ne ovat kunnanhallituksen määräämiä. Muutoksella ei olisi mainittavia kustannusvaikutuksia, mutta se keventäisi kunnan palkkionmaksun taloushallinnollista prosessia.

H​​​allintojohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy hallintosääntömuutokset.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Hallintojohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy hallintosääntömuutokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Kunnallinen päätöksenteko perustuu kuntalakiin ja kunnan hallintosäännön määräyksiin. Hallintosääntö on kunnan sisäisen toimivaltajaon kannalta keskeisin asiakirja. Kuntalain 90 §:ssä on säädetty hallintosäännön sisällöstä. Hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista päättäminen on valtuuston tehtävä. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä.

Hallintosääntö on viimeksi päivitetty 5.2.2024 (valtuusto § 4) ja se on ollut voimassa 1.3.2024 lähtien. Hallintosääntöä on tarpeen päivittää, koska

  1. julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille 1.1.2025 ja TE-palveluista tulee vuoden 2025 kuntien lakisääteisiä tehtäviä. Hallintosääntöön on lisätty TE-uudistuksen vaatimat kirjaukset työllisyysalueesta ja viranomaistehtävistä.
  2. uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025, jolloin maankäyttö- ja rakentamislain nimi muuttuu alueidenkäyttöaiksi. Hallintosääntö on päivitetty vastaamaan voimaan tulevaa lakia.
  3. hallintosääntöön on tarpeen tehdä korjauksia liittyen kaavoituspäällikön ja maankäyttöpäällikön toimivaltaan. 
  4. lisäksi luottamushenkilöiden ansiomenetyskorvauksen (Hallintosäännön luku 24 § §12) tasoa tarkistetaan niin, että luottamushenkilölle maksetaan korvausta luottamustoimen hoitamisesta aiheutuvasta ansionmenetyksestä kultakin alkavalta tunnilta, ei kuitenkaan enemmältä kuin kahdeksalta tunnilta kalenterivuorokaudessa. Korvauksen määrä on enintään 45 euroa tunnilta (nykyinen 30 euroa tunnilta).

Ehdotettavat muutokset 1.1.2025 alkaen liitteenä.

H​​​allintojohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy hallintosääntömuutokset.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Kunnallinen päätöksenteko perustuu kuntalakiin ja kunnan hallintosäännön määräyksiin. Hallintosääntö on kunnan sisäisen toimivaltajaon kannalta keskeisin asiakirja. Kuntalain 90 §:ssä on säädetty hallintosäännön sisällöstä. Hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista päättäminen on valtuuston tehtävä. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä.

Hallintosäännön luvun 24 Luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteet 18 § mukaisesti hallintosäännössä vahvistettuja palkkioiden kohtuullisuutta on tarkasteltava valtuustokausittain.  Viimeksi tarkastelu on tehty 4.4.2022 § 22. Tällöin kunnanvaltuuston, kunnanhallituksen ja sen jaostojen, valiokuntien sekä lautakuntien palkkioita korotettiin 10 eurolla 100 eurosta 110 euroon. Muiden toimielinten kokouspalkkioksi määrättiin 100 euroa. Nuorisovaltuuston kokouksen palkkioksi päätettiin 60 euroa. Lisäksi päätettiin, että yli 3 tuntia kestävästä kokouksesta suoritetaan 50%:n korotus kultakin yli kolmen tunnin jälkeen alkavalta tunnilta.

Kempeleen kunnan tämänhetkistä palkkiotasoa on vertailtu erityisesti samankokoisiin verrokkikuntiin (esimerkiksi Lempäälä, Siilinjärvi, Pirkkala), sekä laajemmin myös muihin kuntiin. Vertailussa Kempeleen palkkiot etenkin valtuuston ja hallituksen osalta ovat selkeästi matalammat samankokoisiin verrokkikuntiin nähden. Valiokuntien, lautakuntien ja muiden toimielinten osalta palkkiot ovat tällä hetkellä suunnilleen samalla tasolla kuin verrokkikunnissa tai hiukan korkeammat. 

Hallintojohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy päivitetyn hallintosäännön voimaan 1.6.2025 alkaen. 

Luottamushenkilöiden palkkiosääntökokonaisuutta on valmisteltu, arvioitu ja tarkasteltu loppuvuoden ja alkukevään aikana yhdessä valtuustoryhmien ja ryhmäpuheenjohtajien kanssa. Ehdotuksena on, että valtuuston, kunnanhallituksen ja, valiokuntien ja lautakuntien kokouksista maksettava palkkio (peruspalkkio) nostetaan 110 eurosta 130 euroon. Neuvostojen ja toimikuntien kokouksista maksettava palkkio lasketaan 100 eurosta 90 euroon. Valtuuston, kunnanhallituksen ja valiokuntien puheenjohtajien vuosipalkkioita nostetaan kutakin 500 eurolla, niin että jatkossa valtuuston puheenjohtajalle maksetaan vuosipalkkiona 5000 euroa, valiokuntien ja tarkastuslautakunnan puheenjohtajille 4000 euroa ja kunnanhallituksen puheenjohtajalle 6000 euroa. 

Jatkossa toimikuntien ja neuvostojen kokousten peruspalkkiota ei koroteta, vaikka kokous kestäisi yli 3 tuntia. 

Vaalitoimielinten palkkion maksua tarkastetaan niin että palkkio maksetaan jatkossa tunnilta. Lisäksi määrätään, että keskusvaalilautakunta päättää keskusvaalilautakunnan sihteerin ja muun vaaleja varten palkattavan henkilökunnan palkoista ja palkkioista.

Päivitetyt palkkiot sidotaan ansiotasoindeksiin ja palkkioita korotetaan indeksin mukaisesti kerran valtuustokaudessa automaattisesti. 

 

Ehdotettavat muutokset 1.6.2025 alkaen liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Tiedoksi

Valtuusto

Liitteet

Oheismateriaali