Kunnanhallitus, kokous 14.8.2023

§ 277 Valtuustoaloite / Luottamuselinorganisaation oman rahankäytön läpinäkyvyyden lisääminen / Vapauden liitto

244Dno-2023-337

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Kempeleen kunnanvaltuusto 

Aloite 22.5.2023 

 

Luottamuselinorganisaation oman rahankäytön läpinäkyvyyden lisääminen 

Jätän tämän aloitteen, koska olen hieman järkyttynyt. Olen järkyttynyt siitä, miten suruttomasti valtuusto käyttää kuntalaisilta kerättyjä verorahoja itsensä viihdyttämiseen.  

Viimeisin järkytys oli yhteisöllisyysvaliokunnan Helsingin reissu: oli tavattu eduskunnassa ministeri ja kansanedustajia ja tutustuttu Oodi-kirjastoon. Yhden yön yli kestänyt kuuden henkilön matka maksoi kuntalaisille ravintolaillallisineen ja taksiajeluineen 3320e. Kaiken huippu oli matkalta päivärahana kuitatut 432e (72e/henkilö). Verohallinto, joka päättää vuosittain päivärahan suuruudesta, määrittelee sen "korvaukseksi tavallista suuremmista ruokailukuluista". Ihmettelen, mitä nämä tavallista suuremmat ruokailukulut itse kunkin kohdalla olivat, kun matkalla näyttää ohjelman ja laskujen mukaan olleen täysihoito. 

Toinen esimerkki valtuuston pikkujoulut Oulun Lasaretissa viime jouluna, lasku yhteensä 14707e. Illan esiintyjän palkkio oli tästä 3214e, disco-järjestelyt 2750e. Jostakin syystä ilman kukkiakaan ei juhlissa pärjätty, kukista oli maksettu 574e. Eli ainakin noin 6500e kuin tuhka tuuleen. 

En nyt siis puutu kokouspalkkioihin, en ansionmenetys- tai matkakorvauksiin, oikeus näihin on annettu kuntalaissa, vaan kyse on näiden kaikenlaisten luottamustoimen hoitamiseksi naamioitujen hupimatkojen ja juhlien kustannuksista, joita mielestäni kuntalaiset eivät ole velvoitettuja meille kustantamaan. Luottamushenkilön palkka on kokouspalkkio ja puheenjohtajilla lisäksi vuosipalkkio. Mitään muita etuoikeuksia ei hallintosäännössä mainita. Alun esimerkit olivat tietysti vain satunnaisia  esimerkkejä, joissa ei ole mitään uutta tai poikkeuksellista. Suuressa kuvassa ne kertovat julkisen talouden alttiudesta yhteisten rahojen leväperäiselle käytölle. 

Koska nämä seminaarimatkojen ja juhlien kulut ovat julkisia eli kuka tahansa saa niistä halutessaan tietoa, niin ehdotan, että tehdään niistä aidosti julkista tietoa. Julkaistaan kunnan nettisivuilla luottamuselinten (valtuuston, kunnanhallituksen, valiokuntien, lautakuntien ja neuvostojen) kokousten ja puhtaan koulutuksen ulkopuolinen rahankäyttö eli juuri seminaarimatkojen ja juhlien kustannukset eriteltynä ja vastuullisen eli toimielimen puheenjohtajan nimellä varustettuna. Uskon, että menojen erittely ja julkisuus loisivat painetta miettiä rahankäyttöä uudelleen, vähentää turhia kuluja monen lajin illallisista, taksimatkoista, kukkapuskista ja perusteettomista päivärahoista lähtien. Eli aletaan käyttämään yhteistä rahaa tehokkaammin myös omiin menoihimme valtuustona. Toinen vaihtoehto on maksaa kulut itse siltä osin kuin ne ovat luottamustoimen onnistuneen hoitamisen kannalta huonosti perusteltavissa. Siihen on kyllä kaikilla varaa.  

Avoimuus ja läpinäkyvyys eivät ole julkilausuttuja arvoja Kempeleen strategiassa eli Kempele-sopimuksessa, mutta ne arvot sopivat myös tänne ja niitä on syytä vahvistaa, sillä ne vahvistavat yleisestikin kansalaisten luottamusta demokraattiseen järjestelmäämme. 

 

Kempeleessä 22.5.2023 

Heini Koukkari/Vapauden liiton valtuustoryhmä 

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Hallintojohtaja:
Ehdotan, että aloite lähetetään hallintopalvelujen valmisteltavaksi ja kunnanhallituksen vastattavaksi.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Kunnan kulut ja maksut ovat julkista tietoa, joten kuka tahansa voi halutessaan pyytää nähtävilleen kunnan toiminnasta aiheutuneita kulu- ja tositetietoja. Tiedot ja tositteet tulee lakisääteisesti luovuttaa, ellei niitä ole erikseen määrätty salaiseksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999). Tositteet saattavat kuitenkin sisältää henkilötietoja, joiden julkaiseminen kunnan internetsivuilla ei ole välttämätöntä kuntalain 29 §:n 2 momentissa mainittuun yksityisyyden suojaan tai Euroopan unionin tietosuoja-asetukseen nähden. Julkisiakaan asiakirjoja ei voida asettaa verkkoon yleisesti saataville, mikäli ne sisältävät henkilötietoja, ellei julkaisemiselle ole painavaa viestinnällistä syytä.

Henkilötietojen poistaminen kulutiedoista olisi tarpeen vaatiessa toteutettavissa esimerkiksi listaamalla maksutiedot erikseen kulutyypeittäin ilman tositteita, joten tietojen anonymisointi ennen tietojen julkaisua olisi mahdollista. Anonymisointi edellyttäisi tositteiden seulontaa ja kulutietojen koostamisen, mikä vaatisi henkilöresursseja. Henkilöresurssien lisääminen seulontaa ja koostamista varten ei liene tarkoitukseen nähden aiheellista, koska aloitteen lähtökohtana on juuri resurssien säästäminen.

Anonymisoitujen tietojen koostamista toisaalta vaikeuttaisi kunnalle toimitettujen laskujen aikataulutus, sillä esimerkiksi seminaarimatkojen aiheuttamat kulut (majoitus, ruokailu, kuljetus) saattavat edetä laskutukseen vasta useiden viikkojen, joskus jopa kuukausien kuluttua. Osallistujien matka- ja päivärahakulut saatetaan laskuttaa vasta puoli vuotta matkan jälkeen. Tarkan tiedon koostaminen yksittäisestä seminaarimatkasta tapahtuisi varsin pitkällä viiveellä.

Kustannusarvion nopeampi julkaisu olisi kuitenkin mahdollista, jos tarkkojen tietojen sijaan kustannusarvio katsottaisiin riittäväksi. Arviona voidaan jo nykyiselläänkin todeta, että valtuuston seminaarimatkojen kustannukset ilman ansionmenetyskorvauksia ovat noin 10 000-14 000 euroa, hallituksen seminaarimatkojen noin 6 000-10 000 euroa ja valiokuntien tutustumismatkojen kulut noin 2 000-4 000 euroa. Valtuuston joulujuhlan kulut vaihtelevat vuosittain 5000-15000 euron välillä riippuen juhlan pitopaikasta, tarjoiluista, esiintyjistä ym. Vuositason arviona seminaarimatkoihin ja valtuuston joulujuhlaan käytetään yhteensä enimmillään noin 50 000 euroa, joka vastaa noin 1,5 %:a hallintopalveluiden vuoden 2022 menoista ja noin 0,03 %:a koko kunnan vuoden 2022 menoista.

Toinen aloitteessa esitetty vaihtoehto kuluerittelyjen julkaisemiselle on kulujen osoittaminen osallistujille itselleen. Kuntalain 82 §:n 1 momentin mukaan luottamushenkilölle maksetaan:

  1. kokouspalkkiota;
  2. korvausta ansionmenetyksestä ja kustannuksista, joita luottamustoimen vuoksi aiheutuu sijaisen palkkaamisesta, lastenhoidon järjestämisestä tai muusta vastaavasta syystä;
  3. matkakustannusten korvausta ja päivärahaa.

 

Toimielinten matkojen osalta ainoa kulu, joka voitaisiin laskuttaa osallistujilta itseltään, on ruokailuun liittyvät kulut, mikä johtaisi siihen, että matkan osallistujat eivät enää kokoontuisi ruokailujen yhteydessä. Seminaarimatkojen tarkoitus on tiedonhankinta päätöksenteon tueksi ja osallistujien välinen keskustelu. Matkoilla pyritään kokoontumaan yhteisiä keskusteluja varten mahdollisimman paljon, joten ruokailukulujen poistaminen vähentäisi yhteistä kokoontumista ja olisi matkojen taustalla olevan tarkoituksen vastainen. Toisaalta ruokailujen maksattaminen osallistujilla itsellään myös nostaisi päivärahamenoja, sillä maksetut ruokailut leikkaavat osallistujien päivärahoja.

Seminaarimatkojen ja valtuuston joulujuhlan kustannusten tarkempi erittely ja julkaiseminen ei liene tarpeellista, koska erittelyt vaatisivat hallintopalveluiden henkilöresursseja ja olisivat todennettavissa pitkällä viiveellä. Yllä esitetyt arviot riittävät tarkkuustasoltaan toteuttamaan hallinnon läpinäkyvyyden vaatimusta. Toimielinten puheenjohtajia ohjataan noudattamaan seminaari-, seminaarimatka- ja juhlajärjestelyissä kohtuullisuutta, tarkoituksenmukaisuutta ja kustannustehokkuutta. Normaalit välipala-, kahvitauko- ja ruokailutarjoilut asiaankuuluvine juomineen kuuluvat kohtuullisuuden vaateen piiriin.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus vastaa aloitteeseen, ja antaa aloitteeseen hallintojohtajan valmisteleman lausunnon mukaisen vastineen. Hallitus saattaa aloitteen käsittelyn edelleen valtuuston tietoon.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)