Palveluvaliokunta, kokous 6.2.2024

§ 16 Valtuustoaloite / Netti- ja iltalukion perustaminen / Tapio Juvani ja Johanna Ohukainen

244Dno-2023-548

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Etäopiskelu on Suomessa yleistynyt mikä tarjoaa joustavia opiskelumahdollisuuksia. Me allekirjoittaneet esitämme Kempeleeseen perustettavaksi omaa nettilukiota ja iltalukiota nykyisen lukion rinnalle.

Kuten Kempele-sopimuksessa olemme sopineet
- Olemme luovia ja kokeilemme uusia toimintamalleja
- Kannustamme uudistumaan, kouluttautumaan ja kehittämään itseään
- Hyödynnämme etämahdollisuuksia ja teknologisia ratkaisuja käytännön työssä

Iltalukiossa opiskelu tapahtuu yleensä iltaisin, jolloin opiskelijat voivat käydä töissä tai hoitaa muita päiväaikaan tapahtuvia velvollisuuksia. Nettilukiossa opiskelu sen sijaan on ajasta ja paikasta riippumatonta, ja opiskelijat voivat opiskella missä ja milloin tahansa, kunhan heillä on internetyhteys.

Iltalukiossa opiskelu tapahtuu lähiopetuksena, jossa opiskelijat osallistuvat opetukseen fyysisessä koulurakennuksessa. Nettilukiossa opiskelu sen sijaan tapahtuu etäopetuksena verkossa, ja opiskelijat voivat edetä omassa tahdissaan.

Iltalukioissa tarjotaan yleensä laaja valikoima kursseja, jotka vastaavat lukion oppimäärää. Nettilukioissa kurssitarjonta voi vaihdella, mutta ne tarjoavat usein myös mahdollisuuden suorittaa lukion oppimäärän etäopiskeluna.

Iltalukio säästää myös kiinteistökuluissa, koska olemassa olevia koulukiinteistöjä voidaan hyödyntää tehokkaammin iltaisin. Tämä voi vähentää tarvetta rakentaa uusia tiloja lukiolle ja säästää kustannuksia.

Netti- ja iltalukio tarjoaa monia etuja oppilaille mitä perinteinen lukio ei tarjoa. Opiskelumotivaatio paranee, kun on mahdollisuus valita erilaisia tapoja opiskella.

Nettilukio tarjoaa myös joustavuutta opiskeluaikatauluissa.

Verkkoympäristö tarjoaa tasa-arvoiset mahdollisuudet opiskeluun kaikille. Etäopiskelu voi olla erityisen hyödyllistä niille, jotka asuvat kaukana koulusta tai joilla on erityistarpeita.

Nettilukiossa voi edetä omassa tahdissa ja keskittyä oppimiseen yksilöllisesti. Siellä voi myös valita kursseja, jotka vastaavat paremmin omia kiinnostuksen kohteita.

Vaikka opiskelu tapahtuu verkossa, nettilukio tarjoaa silti tukea ja ohjausta opiskelijoille. Siellä on mahdollista saada apua opettajilta ja osallistua verkkokeskusteluihin muiden opiskelijoiden kanssa.

Nettilukio voi säästää kunnilta myös kustannuksia opetuksessa ja kiinteistökuluissa. Nettilukio ei vaadi fyysistä koulurakennusta, joten kunnalta säästyy kiinteistökustannuksia, kuten rakennusten ylläpitoa ja vuokria.

Verkkoympäristö mahdollistaa opettajien resurssien tehokkaamman käytön. Opettajat voivat opettaa useampia oppilaita samanaikaisesti etäopetuksen avulla, mikä voi säästää kustannuksia. Ilta- ja nettilukio mahdollistaa myös opettajille joustavat työajat. Opettajaresursseja tuskin tarvitsee lisätä koska osa oppilaista siirtyisi nykyisestä päivälukiosta netti- tai iltalukioon oppilasmäärän mahdollisesti pysyessä samansuuruisena.

Nettilukio voi tarjota oppimateriaalit digitaalisessa muodossa, mikä voi vähentää painettujen oppikirjojen ja muiden materiaalien kustannuksia. Nettilukio rahoitetaan usein samalla tavalla kuin muutkin koulutusmuodot.

Etäopiskelu vähentää oppilaitten kuljetuskustannuksia, kun oppilaitten ei tarvitse matkustaa fyysiseen kouluun.

Edut ja hyödyt oppilaille ja kunnalle ovat niin merkittävät, että nämä erilaiset opiskelumuodot kannattaa kunnassamme selvittää.

 

Tapio Juvani                  Johanna Ohukainen          

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Hallintojohtaja:
Ehdotan, että aloite lähetetään sivistys- ja vapaa-aikapalvelujen valmisteltavaksi sekä palvelu- ja resurssivaliokunnan ohjattavaksi.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Kimmo Aaltonen, rehtori, lukio, kimmo.aaltonen@edu.kempele.fi

Perustelut

Aloitteessa todetaan, että ”Etäopiskelu on Suomessa yleistynyt mikä tarjoaa joustavia opiskelumahdollisuuksia ja esitetään Kempeleeseen perustettavaksi omaa nettilukiota ja iltalukiota nykyisen lukion rinnalle".

Aloitteen mukaan Kempele-sopimuksessa on sovittu seuraavia seikkoja:
”Olemme luovia ja kokeilemme uusia toimintamalleja, Kannustamme uudistumaan, kouluttautumaan ja kehittämään itseään, hyödynnämme etämahdollisuuksia ja teknologisia ratkaisuja käytännön työssä”

Aloitteessa todetaan iltalukion etuja iltaopiskelumahdollisuudella, koulurakennusten tehokkaalla käytöllä sekä laajalla kurssivalikoimalla. Lisäksi tuodaan esiin nettilukion etuja ajasta ja paikasta riippumattomalla, yksilöllisellä sekä omatahtisella opiskelumahdollisuudella. Aloitteen mukaan netti- ja iltalukiossa opiskelumotivaatio ja joustavuus paranee ja etälukio tarjoaa kaikille tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet lajoine kurssivalintoineen. Aloitteen mukaan nettilukio mahdollistaa tuen sekä ohjauksen opiskelijoille sekä luo mahdollisuudet resurssien tehokkaampaan käyttöön. Aloitteen mukaan ”edut ja hyödyt oppilaille ja kunnalle ovat niin merkittävät, että nämä erilaiset opiskelumuodot kannattaa kanassamme selvittää”.

Etäopiskelusta on myös esitetty kriittisiä näkemyksiä. THL:n keväällä 2022 julkaiseman asiantuntija-arvion mukaan ”pitkät etäopetusjaksot, sosiaalisten kontaktien väheneminen ja perheiden haasteet ovat lisänneet psyykkistä kuormitusta. Koululaisten psyykkinen oireilu ja yksinäisyys lisääntyivät ja oppiminen vaikeutui.” Lisäksi Suomen lukiolaisten liiton tekemässä selonteossa todetaan seuraavaa: ”Kouluterveyskyselystä 2019 selviää, että lähes 40 prosenttia lukion 1. ja 2. vuosikurssin opiskelijoista oli ollut huolissaan mielialastaan viimeisen vuoden aikana. Tulokset olivat huolestuttavia jo ennen koronakriisiä, ja keväällä 2020 SLL:n toteuttaman kyselyn mukaan jopa 60 prosenttia lukiolaisista koki etäopinnot henkisesti raskaiksi.”

Toisia etälukio kannustaa erilaiseen oppimiseen juuri ajasta ja paikasta riippumattomana opiskelumahdollisuutena ja toisille lähiopetus on ainoa mahdollinen tapa opiskella.

Kempeleen lukio on tällä hetkellä vetovoimainen ja siellä on n. 480 opiskelijaa. Toiminta on hyvin laadukasta ja valtakunnallisesti erittäin kustannustehokasta. Opiskelussa käytetään runsaasti digitaalisia oppimateriaaleja ja muut lukio-opiskeluun tarvittavat välineet sekä opiskelijoiden tukipalvelut ovat kaikkien opiskelijoiden saatavilla.

Kempeleläinen nuori voi halutessaan kuitenkin suorittaa lukio-opinnot myös verkossa tai etänä jo olemassa olevissa etälukioissa. Suomessa toimii useita verkossa toimivia lukioita, kuten Nettilukio, joka on Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavian ylläpitämä aikuislukio, Otavan Opiston nettilukio ja Eiran aikuislukion verkkolukio sekä Jyväskylän aikuislukion verkko-​opinnot. Näihin perusopetuksen suorittanut oppilas voi hakea opiskelijaksi yhteishaun kautta, ja opiskella kesken jääneet lukio-opinnot loppuun, täydentää aikaisempia opintoja tai suorittaa koko lukion oppimäärä ja ylioppilastutkinto. Lisäksi näissä voidaan opiskella yksittäisiä lukiokursseja tai aineita aineopiskelijana.

Kempeleen lukion kokemusten mukaan lukio-opiskelun suorittaminen lähiopiskeluna tukee opintojen suorittamista sekä opiskelijoiden tarvitsemaa toisten kohtaamista erinomaisen hyvin. Kontaktiopetus on katsottu parhaaksi tavaksi antaa opetusta nuorille. Säännöllinen päivärytmi, opiskeluun keskittyminen sekä riittävät lepo- ja uniajat ovat todella tärkeitä asioita 16 – 19 -vuotiaille nuorille. Lisäksi Kempeleen lukion ammattitaitoinen henkilöstö tukee ja edistää oppimista sekä lukiossa viihtymistä positiivisin keinoin.

Mikäli Kempeleeseen perustettaisiin nettilukio, tulisi sen toiminnan järjestämiseen lisätä hallinnollista resurssia, opinto-ohjaajan palveluja sekä varsin huomattava määrä lisää aineenopettajia nykyisen lähiopetuksen rinnalle. Varovaisen arvion mukaan lisäkustannukset olisivat 400 000 € – 500 000 € vuodessa.

Koska sekä etä- että lähilukioihin hakeudutaan yhteishaun kautta, ei nettilukio Kempeleessä välttämättä takaisi opiskelupaikkaa kempeleläisille nuorille. Koulutuksen järjestäjänä Kempeleen kunnan vastuulle tulisi myös oppivälineiden, kuten tietokoneiden ja muun oppimateriaalin hankkiminen sekä opiskeluhuoltoon liittyvien palvelujen järjestäminen netti- tai etälukion opiskelijoille. Netti- ja iltalukiotoiminta ei välttämättä vähennä tilojen tarvetta, koska Kempeleen lukio tarvitsee edelleen jo lähivuosien suunnitelmissa olevat toimivat ja asianmukaiset sekä lukiokoulutukseen tarvittavat tilat.

Näin ollen nettilukion perustaminen Kempeleeseen ei välttämättä tuo lisämahdollisuuksia lukio-opintojen suorittamiseen.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta näkee, että ilta- tai nettilukion perustaminen Kempeleeseen ei toisi aloitteessa toivottua lisäarvoa opiskeluun eikä takaa kempeleläisten nuorten pääsyä esitettyyn vaihtoehtoon. Myöskin kustannukset karkaavat suuriksi, niiden ollessa n. 400 000 - 500 000 euroa per vuosi.