Kunnanhallitus, kokous 18.3.2024

§ 95 Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2040

244Dno-2024-86

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi

Perustelut

Oulun seudun kuntien, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Pohjois-Pohjanmaan liiton valmistelema Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2040 on valmistunut. Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma on strateginen, vuoteen 2040 tähtäävä pitkän aikavälin suunnitelma siitä, miten seudun liikennejärjestelmää tullaan kehittämään eri liikkujaryhmien, kuljetustarpeiden ja liikkumismuotojen näkökulmasta. Suunnitelma on laadittu vahvassa vuorovaikutuksessa seudun asiantuntijoiden, päättäjien ja elinkeinoelämän edustajien kanssa.

Liikennejärjestelmäsuunnitelma kiteyttää keskeiset viestit Oulun seudun ja valtion välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen päivittämiseen sekä tunnistaa Oulun seudun tarpeet valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystyöhön. Suunnitelma tukee myös Pohjoisen ohjelmaa, joka luo strategiset raamit pohjoisen toimijoiden tavoitteelliselle yhteistyölle kestävän kasvun, huoltovarmuuden, ilmastotavoitteiden toteutumisen sekä pohjoisen osaamisen osalta.

Liikennejärjestelmän kehittämisellä tavoitellaan kestävää saavutettavuutta ja kasvua. Liikennejärjestelmäsuunnitelman vision mukaan Oulun seutu on kestävästi saavutettavissa vuoteen 2040 mennessä. Pitkän aikavälin visiota toteutetaan neljän tavoitekokonaisuuden kautta.

  • Parantamalla Oulun seudun valtakunnallista ja kansainvälistä saavutettavuutta varmistetaan seudun kasvu sekä pohjoisen huolto- ja toimintavarmuus.
  • Kehittämällä kestävään liikkumiseen tukeutuvia keskuksia lisätään aktiivista liikkumista, luodaan kohtaamisen paikkoja ja tuetaan asukkaiden hyvinvointia.
  • Vahvistamalla joukkoliikennettä varmistetaan osaajien saatavuus työpaikoilla, toimiva ja kestävä arki sekä elinvoimainen kaupunkiseutu.
  • Tukemalla puhdasta siirtymää tuetaan yritysten kilpailukykyisiä toimintaedellytyksiä, kestävää kasvua ja investointeja.

Tavoitteita edistetään toimenpideohjelmalla, joka sisältää noin 30 toimenpidettä toteutettavaksi seuraavien kahdeksan vuoden aikana. Seudun kestävän saavutettavuuden näkökulmasta tärkeiksi toimenpiteiksi on tunnistettu Oulun asemakeskuksen ja henkilöratapihan kehittäminen, kaksoisraiteen toteuttaminen Liminka­–Oulu-välille ja ratasuunnittelun käynnistäminen välillä Liminka–Ylivieska. Oulun lisäksi asemakeskusten toteuttaminen Limingassa, Kempeleessä ja Iissä on tärkeää lähijunaliikenteen käynnistämiseksi. Saavutettavuuden parantamiseksi sekä elinkeinoelämän yhteyksien varmistamiseksi kehitetään myös valtateiden palvelutasoa sekä varmistetaan lentoliikenneyhteydet Oulusta Helsinkiin ja maailmalle.

Seudun kestävän sisäisen liikkumisen, elinvoimaisuuden sekä työvoiman saatavuuden näkökulmasta on tärkeää joukkoliikenteen voimakas kehittäminen. Joukkoliikennettä tuetaan sekä luomalla kysyntäpotentiaalia kaavoituksen kautta että varmistamalla riittävä rahoitustaso. Myös tehokkaan joukkoliikenteen selvittämistä pidetään tärkeänä seudullisena toimenpiteenä.

Kunnallistekniikkapäällikkö Paula Kettunen esittelee suunnitelmaa.

Valiokunnan ohjaus:

Elinvoimavaliokunta (27.2.2024):

Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyyn suunnitelmaan ja ohjasi, että sillä voitaisiin edetä. 

 

Valmistelija

  • Paula Kettunen, kunnallistekniikkapäällikkö, paula.kettunen@kempele.fi

Perustelut

Oulun seudun kuntien, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Pohjois-Pohjanmaan liiton valmistelema Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2040 on valmistunut. Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma on strateginen, vuoteen 2040 tähtäävä pitkän aikavälin suunnitelma siitä, miten seudun liikennejärjestelmää tullaan kehittämään eri liikkujaryhmien, kuljetustarpeiden ja liikkumismuotojen näkökulmasta. Suunnitelma on laadittu vahvassa vuorovaikutuksessa seudun asiantuntijoiden, päättäjien ja elinkeinoelämän edustajien kanssa.

Liikennejärjestelmäsuunnitelma kiteyttää keskeiset viestit Oulun seudun ja valtion välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen päivittämiseen sekä tunnistaa Oulun seudun tarpeet valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystyöhön. Suunnitelma tukee myös Pohjoisen ohjelmaa, joka luo strategiset raamit pohjoisen toimijoiden tavoitteelliselle yhteistyölle kestävän kasvun, huoltovarmuuden, ilmastotavoitteiden toteutumisen sekä pohjoisen osaamisen osalta.

Liikennejärjestelmän kehittämisellä tavoitellaan kestävää saavutettavuutta ja kasvua. Liikennejärjestelmäsuunnitelman vision mukaan Oulun seutu on kestävästi saavutettavissa vuoteen 2040 mennessä. Pitkän aikavälin visiota toteutetaan neljän tavoitekokonaisuuden kautta.

  • Parantamalla Oulun seudun valtakunnallista ja kansainvälistä saavutettavuutta varmistetaan seudun kasvu sekä pohjoisen huolto- ja toimintavarmuus.
  • Kehittämällä kestävään liikkumiseen tukeutuvia keskuksia lisätään aktiivista liikkumista, luodaan kohtaamisen paikkoja ja tuetaan asukkaiden hyvinvointia.
  • Vahvistamalla joukkoliikennettä varmistetaan osaajien saatavuus työpaikoilla, toimiva ja kestävä arki sekä elinvoimainen kaupunkiseutu.
  • Tukemalla puhdasta siirtymää tuetaan yritysten kilpailukykyisiä toimintaedellytyksiä, kestävää kasvua ja investointeja.

Tavoitteita edistetään toimenpideohjelmalla, joka sisältää noin 30 toimenpidettä toteutettavaksi seuraavien kahdeksan vuoden aikana. Seudun kestävän saavutettavuuden näkökulmasta tärkeiksi toimenpiteiksi on tunnistettu Oulun asemakeskuksen ja henkilöratapihan kehittäminen, kaksoisraiteen toteuttaminen Liminka­–Oulu-välille ja ratasuunnittelun käynnistäminen välillä Liminka–Ylivieska. Oulun lisäksi asemakeskusten toteuttaminen Limingassa, Kempeleessä ja Iissä on tärkeää lähijunaliikenteen käynnistämiseksi. Saavutettavuuden parantamiseksi sekä elinkeinoelämän yhteyksien varmistamiseksi kehitetään myös valtateiden palvelutasoa sekä varmistetaan lentoliikenneyhteydet Oulusta Helsinkiin ja maailmalle.

Seudun kestävän sisäisen liikkumisen, elinvoimaisuuden sekä työvoiman saatavuuden näkökulmasta on tärkeää joukkoliikenteen voimakas kehittäminen. Joukkoliikennettä tuetaan sekä luomalla kysyntäpotentiaalia kaavoituksen kautta että varmistamalla riittävä rahoitustaso. Myös tehokkaan joukkoliikenteen selvittämistä pidetään tärkeänä seudullisena toimenpiteenä.

Elinvoimavaliokunta (27.2.2024):
Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen esitettyyn suunnitelmaan ja ohjasi, että sillä voitaisiin edetä. 

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman 2040 ohjeellisena suunnitelmana elinvoimavaliokunnan ohjauksen mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oulun seudun kunnat/Hailuoto, Liminka, Lumijoki, Muhos, Oulu, Tyrnävä;
Pohjois-pohjanmaan ELY-keskus, Pohjois-Pohjanmaan liitto

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.


Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Kempeleen kunnan kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Kempeleen kunnanhallitus.

Kirjaamon yhteystiedot:

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.


Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.