Kunnanhallitus, kokous 18.3.2024

§ 96 Ketolanperän moduulikoulun hankinta

244Dno-2023-680

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Ketolanperän koulun hankesuunnittelu ja hankevalmistelu aloitettiin hanketta palvelevien selvitysten laadinnalla loppuvuodesta 2022. Hankkeessa on tarkoitus laajentaa Ketolanperän koulun tiloja uudella lisäsiivellä ja päivittää siihen liittyvän rakennuksen tilajärjestelyitä vastaamaan nykyisiä tarpeita. Hanke on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2024-2025. Vuonna 2024 on tarkoitus tehdä keittiön- ja ruokalan peruskorjaus ja muutostyöt, sekä tilaohjelman mukainen laajennus. Vuonna 2025 on tarkoitus toteuttaa pääkoulun peruskorjaus.

Hankesuunnitelman laadinnan taustatietona on käytetty Kempeleen palveluverkkoselvityksen oppilasmääräennusteita tuleville vuosille. Kempeleen väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti ennustejakson aikana, vuoteen 2040 mennessä, vaikka alueen syntyvyys tai vetovoima ei kasvaisi nykyisestä. Syntyvyyden, vetovoiman ja tulevan asuntotuotannon kehitys vaikuttaa alueellisiin eroihin ja tuo epävarmuutta ennusteisiin.

Ketolanperän koulu on yksisarjainen koulu vuosiluokille 1-4. Lisäksi sinne sijoittuu yksi esikouluryhmä. Oppilaita on ollut palveluverkkoselvityksen laadinnan aikaan vuonna 2022 yhteensä 98, jolloin osa tämän koulualueen esikoululaisista on ollut Ylikylän koulun kaksivuotisessa esikoulukokeilussa. Ketolanperän alueelle on odotettavissa n. 20-30 oppilaan paikkavaje.

Lisäksi hankkeessa huomioidaan Ketolanperän 1938 valmistuneen rakennuksen elinkaari, siellä sijaitsee yhden opetusryhmän tilat, eikä se kuntoselvitysten perusteella sovellu nykyisellään kokopäiväiseen opiskeluun. Rakennuksessa nykyisellään olevat toiminnot siirtyvät nyt rakennettavaan laajennukseen ja vanhan koulurakennuksen tulevaisuuden tarkastelua ja jatkokäyttöä mietitään yhdessä päättäjien kanssa.

Liitteenä tilaohjelma, viitesuunnitelma, tarjoajien soveltuvuusvaatimukset, tarjousten vertailuperusteet, ja alustava laatutasokuvaus.

 

Valiokunnan ohjaus:
Palveluvaliokunta sai esittelyn Ketolanperän koulun peruskorjauksesta ja laajennuksesta. Valiokunta ohjaa etenemään esityksen mukaisesti. Valiokunnan mielestä on kuitenkin hyvä selvittää aiempia kokemuksia muilta kouluilta kokolattiamattojen käytöstä ja kustannuksista. Keskusteluissa nousi esille myös ajatus, että kokolattiamattoja käytettäisiin vain osana luokkien tai luokan lattiapinta-alaa.

 

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Ketolanperän koulun hankesuunnittelu ja hankevalmistelu aloitettiin hanketta palvelevien selvitysten laadinnalla loppuvuodesta 2022. Hankkeessa on tarkoitus laajentaa Ketolanperän koulun tiloja uudella lisäsiivellä ja päivittää siihen liittyvän rakennuksen tilajärjestelyitä vastaamaan nykyisiä tarpeita. Hanke on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2024-2025. Vuonna 2024 on tarkoitus tehdä keittiön- ja ruokalan peruskorjaus ja muutostyöt, sekä tilaohjelman mukainen laajennus. Vuonna 2025 on tarkoitus toteuttaa pääkoulun peruskorjaus.

Hankesuunnitelman laadinnan taustatietona on käytetty Kempeleen palveluverkkoselvityksen oppilasmääräennusteita tuleville vuosille. Kempeleen väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti ennustejakson aikana, vuoteen 2040 mennessä, vaikka alueen syntyvyys tai vetovoima ei kasvaisi nykyisestä. Syntyvyyden, vetovoiman ja tulevan asuntotuotannon kehitys vaikuttaa alueellisiin eroihin ja tuo epävarmuutta ennusteisiin.

Ketolanperän koulu on yksisarjainen koulu vuosiluokille 1-4. Lisäksi sinne sijoittuu yksi esikouluryhmä. Oppilaita on ollut palveluverkkoselvityksen laadinnan aikaan vuonna 2022 yhteensä 98, jolloin osa tämän koulualueen esikoululaisista on ollut Ylikylän koulun kaksivuotisessa esikoulukokeilussa. Ketolanperän alueelle on odotettavissa n. 20-30 oppilaan paikkavaje.

Lisäksi hankkeessa huomioidaan Ketolanperän 1938 valmistuneen rakennuksen elinkaari, siellä sijaitsee yhden opetusryhmän tilat, eikä se kuntoselvitysten perusteella sovellu nykyisellään kokopäiväiseen opiskeluun. Rakennuksessa nykyisellään olevat toiminnot siirtyvät nyt rakennettavaan laajennukseen ja vanhan koulurakennuksen tulevaisuuden tarkastelua ja jatkokäyttöä mietitään yhdessä päättäjien kanssa.

Liitteenä tilaohjelma, viitesuunnitelma, tarjoajien soveltuvuusvaatimukset, tarjousten vertailuperusteet, ja alustava laatutasokuvaus.
 

Resurssivaliokunta (12.12.2023):
Resurssivaliokunta kiittää teknistä johtajaa kattavasta esityksestä Ketolanperän koulun peruskorjaukseen ja laajennukseen liittyen. Resurssivaliokunta ohjaa etenemään Ketolanperän koulun hankesuunnittelun ja -valmistelun kanssa esitetyllä tavalla pois lukien luokkahuoneisiin suunnitellut tekstiilimatot, jotka resurssivaliokunta ohjaa jättämään suunnitelmista pois ja valitsemaan tilalle kovat, helposti puhtaanapidettävät lattiamateriaalit.

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Ketolanperän koulun hankesuunnittelu ja hankevalmistelu aloitettiin hanketta palvelevien selvitysten laadinnalla loppuvuodesta 2022. Hankkeessa on tarkoitus laajentaa Ketolanperän koulun tiloja uudella lisäsiivellä ja päivittää siihen liittyvän rakennuksen tilajärjestelyitä vastaamaan nykyisiä tarpeita. Hanke on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2024-2025. Vuonna 2024 on tarkoitus tehdä keittiön- ja ruokalan peruskorjaus ja muutostyöt, sekä tilaohjelman mukainen laajennus. Vuonna 2025 on tarkoitus toteuttaa pääkoulun peruskorjaus.

Hankesuunnitelman laadinnan taustatietona on käytetty Kempeleen palveluverkkoselvityksen oppilasmääräennusteita tuleville vuosille. Kempeleen väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti ennustejakson aikana, vuoteen 2040 mennessä, vaikka alueen syntyvyys tai vetovoima ei kasvaisi nykyisestä. Syntyvyyden, vetovoiman ja tulevan asuntotuotannon kehitys vaikuttaa alueellisiin eroihin ja tuo epävarmuutta ennusteisiin.

Ketolanperän koulu on yksisarjainen koulu vuosiluokille 1-4. Lisäksi sinne sijoittuu yksi esikouluryhmä. Oppilaita on ollut palveluverkkoselvityksen laadinnan aikaan vuonna 2022 yhteensä 98, jolloin osa tämän koulualueen esikoululaisista on ollut Ylikylän koulun kaksivuotisessa esikoulukokeilussa. Ketolanperän alueelle on odotettavissa n. 20-30 oppilaan paikkavaje.

Lisäksi hankkeessa huomioidaan Ketolanperän 1938 valmistuneen rakennuksen elinkaari, siellä sijaitsee yhden opetusryhmän tilat, eikä se kuntoselvitysten perusteella sovellu nykyisellään kokopäiväiseen opiskeluun. Rakennuksessa nykyisellään olevat toiminnot siirtyvät nyt rakennettavaan laajennukseen ja vanhan koulurakennuksen tulevaisuuden tarkastelua ja jatkokäyttöä mietitään yhdessä päättäjien kanssa.

Liitteenä tilaohjelma, viitesuunnitelma, tarjoajien soveltuvuusvaatimukset, tarjousten vertailuperusteet, ja alustava laatutasokuvaus.

Hankkeesta on tehty myös lapsivaikutusten arviointi, jonka Lanupe -neuvosto käsittelee kokouksessaan 14.12.2023.

Resurssivaliokunta (12.12.2023):
Resurssivaliokunta kiittää teknistä johtajaa kattavasta esityksestä Ketolanperän koulun peruskorjaukseen ja laajennukseen liittyen. Resurssivaliokunta ohjaa etenemään Ketolanperän koulun hankesuunnittelun ja -valmistelun kanssa esitetyllä tavalla pois lukien luokkahuoneisiin suunnitellut tekstiilimatot, jotka resurssivaliokunta ohjaa jättämään suunnitelmista pois ja valitsemaan tilalle kovat, helposti puhtaanapidettävät lattiamateriaalit.

Palveluvaliokunta (12.12.2023):
Palveluvaliokunta sai esittelyn Ketolanperän koulun peruskorjauksesta ja laajennuksesta. Valiokunta ohjaa etenemään esityksen mukaisesti. Valiokunnan mielestä on kuitenkin hyvä selvittää aiempia kokemuksia muilta kouluilta kokolattiamattojen käytöstä ja kustannuksista. Keskusteluissa nousi esille myös ajatus, että kokolattiamattoja käytettäisiin vain osana luokkien tai luokan lattiapinta-alaa.

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy Ketolanperän koulun laajennuksen, sekä keittiön- ja ruokalan peruskorjauksen viitesuunnitelman, tilaohjelman, hankkeen kilpailutusasiakirjat ja lopullisten tarjousten valintaperusteet valiokuntien ohjausten mukaisesti. Hankkeen urakkamuotona käytetään kvr-urakkaa, ja kilpailutusprosessi toteutetaan teknisten palveluiden johdolla.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja teki kokouksessa muutetun päätösesityksen:
"Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen. Lattiapinnoissa ei käytetä tekstiilimattoja."

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Perustelut

Ketolanperän koulun hankkeessa on tarkoitus laajentaa koulun tiloja uudella lisäsiivellä ja päivittää olemassa olevan rakennuksen tilajärjestelyitä vastaamaan nykyisiä tarpeita. Hanke on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2024-2025. Vuonna 2024 on tarkoitus tehdä keittiön- ja ruokalan peruskorjaus ja muutostyöt, sekä tilaohjelman mukainen laajennus. Vuonna 2025 on tarkoituksena toteuttaa pääkoulun peruskorjaus. Hankesuunnitelman laadinnan taustatietona käytettiin Kempeleen palveluverkkoselvityksen oppilasmääräennusteita tuleville vuosille.

Ketolanperän kouluhankkeeseen on varattu 2,7 miljoonaa euroa vuodelle 2024. Hankintaprosessin aikana (laajennusmoduulin kilpailutus päättyi 19.2.2024) on käynyt ilmi, että varattu määräraha ei tule riittämään vuodelle 2024 suunnitellun kokonaisuuden toteuttamiseen. Tarkoituksena on, että ruokasalin ja keittiön peruskorjaus ehditään toteuttamaan kesän 2024 aikana, jotta moduulitiloissa voidaan järjestää koulun toiminta pääkoulun peruskorjauksen aikana vuonna 2025.

Hankkeen päivitetty kokonaiskustannusarvio (laajennusmoduuli, keittiön- ja ruokalan peruskorjaus ja muutostyöt, peruskorjauksen 2025 suunnittelu) vuodelle 2024 on 3,7 miljoonaa euroa. Jotta hanketta koskeva hankintapäätös voidaan tehdä ja valmistelussa edetä, valtuustolta tarvitaan päätös 1 miljoonan euron lisämäärärahasta vuodelle 2024. Rakentamishanke toteutetaan sekä koulun kesäaikana että lukuvuoden 2024-2025 aikana, mikä edellyttää rakentamisen tarkkaa suunnittelua ja rakennusvaiheiden ajoittamista. Hankkeen jatkovalmistelun, toteuttamisen ja aikatauluttamisen vuoksi lisämäärärahaa koskeva päätöksenteko onkin saatava valtuuston 11.3. käsiteltäväksi. Lisämääräraha katetaan lainannostovaltuutusta korottamalla.

Resurssivaliokunta (26.2.2024):
Resurssivaliokunnan niukka enemmistö ohjaa, että lisämäärärahaa myönnetään ainoastaan moduulikoulun rakentamiseen ja 2. vaiheen peruskorjauksen suunnitteluvaiheeseen 360.000 euroa.

Valmistelija

Silja Syri, kiinteistöpäällikkö, silja.syri@kempele.fi

Perustelut

Ketolanperän koulun hankkeessa on tarkoitus laajentaa koulun tiloja uudella lisäsiivellä ja päivittää olemassa olevan rakennuksen tilajärjestelyitä vastaamaan nykyisiä tarpeita. Hanke on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2024-2025. Vuonna 2024 on tarkoitus tehdä keittiön- ja ruokalan peruskorjaus ja muutostyöt, sekä tilaohjelman mukainen laajennus. Vuonna 2025 on tarkoituksena toteuttaa pääkoulun peruskorjaus. Hankesuunnitelman laadinnan taustatietona käytettiin Kempeleen palveluverkkoselvityksen oppilasmääräennusteita tuleville vuosille.

Ketolanperän kouluhankkeeseen on varattu 2,7 miljoonaa euroa vuodelle 2024. Hankintaprosessin aikana (laajennusmoduulin kilpailutus päättyi 19.2.2024) on käynyt ilmi, että varattu määräraha ei tule riittämään vuodelle 2024 suunnitellun kokonaisuuden toteuttamiseen. Tarkoituksena on, että ruokasalin ja keittiön peruskorjaus ehditään toteuttamaan kesän 2024 aikana, jotta moduulitiloissa voidaan järjestää koulun toiminta pääkoulun peruskorjauksen aikana vuonna 2025.

Hankkeen päivitetty kokonaiskustannusarvio (laajennusmoduuli, keittiön- ja ruokalan peruskorjaus ja muutostyöt, peruskorjauksen 2025 suunnittelu) vuodelle 2024 on 3,7 miljoonaa euroa. Jotta hanketta koskeva hankintapäätös voidaan tehdä ja valmistelussa edetä, valtuustolta tarvitaan päätös 1 miljoonan euron lisämäärärahasta vuodelle 2024. Rakentamishanke toteutetaan sekä koulun kesäaikana että lukuvuoden 2024-2025 aikana, mikä edellyttää rakentamisen tarkkaa suunnittelua ja rakennusvaiheiden ajoittamista. Hankkeen jatkovalmistelun, toteuttamisen ja aikatauluttamisen vuoksi lisämäärärahaa koskeva päätöksenteko onkin saatava valtuuston 11.3. käsiteltäväksi. Lisämääräraha katetaan lainannostovaltuutusta korottamalla.

Resurssivaliokunta (26.2.2024):
Resurssivaliokunnan niukka enemmistö ohjaa, että lisämäärärahaa myönnetään ainoastaan moduulikoulun rakentamiseen ja 2. vaiheen peruskorjauksen suunnitteluvaiheeseen 360.000 euroa.

Tekninen johtaja:
Päätösehdotus annetaan kokouksessa (resurssivaliokunnan kokouksen ohjauksen jälkeen). 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Päätösesitys annetaan kokouksessa. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tekninen johtaja teki kokouksessa seuraavan päätösehdotuksen:
"Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se myöntää Ketolanperän kouluinvestoinnin toteuttamiseen resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti 360 000 euron lisämäärärahan vuodelle 2024. Hanke rytmitetään niin, että

  • vuonna 2024 toteutetaan koulun laajennus (moduulikoulu) ja valmistellaan/suunnitellaan peruskorjaus vuodelle 2025 ja
  • vuonna 2025 toteutetaan koulun peruskorjaus kokonaisuudessaan."

 

Kunnanjohtaja teki kokouksessa seuraavan päätösesityksen:
"Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen."

Valmistelija

Tuomo Perälä, tekninen johtaja, tuomo.perala@kempele.fi

Ehdotus

Valtuusto myöntää Ketolanperän kouluinvestoinnin toteuttamiseen resurssivaliokunnan ohjauksen mukaisesti 360 000 euron lisämäärärahan vuodelle 2024. Hanke rytmitetään niin, että

  • vuonna 2024 toteutetaan koulun laajennus (moduulikoulu) ja valmistellaan /suunnitellaan peruskorjaus vuodelle 2025 ja
  • vuonna 2025 toteutetaan koulun peruskorjaus kokonaisuudessaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Silja Syri, kiinteistöpäällikkö, silja.syri@kempele.fi

Perustelut

Kempeleen kunta on pyytänyt 19.12.2023 päivätyllä osallistumispyynnöllä osallistumishakemuksia Ketolanperän moduulikoulun hankkeeseen. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä KVR-urakkahankinta, joka toteutetaan neuvottelumenettelyllä. Hankinnasta lähetettiin 19.12.2023 julkaistavaksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) mukainen hankintailmoitus HILMA-ilmoituskanavassa.

Tarjouspalvelu.fi -järjestelmään määräaikaan 8.1.2024 klo 12:00 mennessä saapuivat seuraavat osallistumishakemukset: Ab Heikius Hus-Talo Oy, Elementit-E Oy sekä Parmaco Oy. Osallistumishakemukset avattiin niiden jättämiselle varatun määräajan päätyttyä. Kaikkien ehdokkaiden todettiin täyttävän soveltuvuusvaatimukset. Kaikkien ehdokkaiden osallistumishakemukset olivat osallistumispyynnön mukaiset. Osallistumispyynnön mukaan hankintayksikkö valitsee neuvottelumenettelyyn 3 ehdokasta, mikäli soveltuvia ehdokkaita on 3 tai enemmän. Mikäli ilmoittautuneita ehdokkaita on enemmän kuin 3, ehdokkaat pisteytetään osallistumislomakkeella mainittuja kriteerejä käyttäen. Koska ehdokkaita oli yhteensä 3, kutsuttiin kaikki ehdokkaat neuvotteluihin.

Tarjouspalvelu.fi -järjestelmään määräaikaan 2.2.2024 klo 12:00 mennessä saapui kaikilta kolmelta neuvottelumenettelyyn valitulta osallistujalta alustavat tarjoukset. Alustavat tarjoukset avattiin niiden jättämiselle varatun määräajan päätyttyä. Alustavien tarjouksien pohjalta käytiin neuvottelut kaikkien neuvottelumenettelyyn hyväksyttyjen ehdokkaiden kanssa 6.2.2024, joiden perusteella tarjouspyyntöä täydennettiin. Täydennetty lopullinen tarjouspyyntö lähetettiin samansisältöisenä kaikille neuvotteluun osallistuneille 9.2.2024.

Tarjouspalvelu.fi -järjestelmään määräaikaan 19.2.2024 klo 14:00 mennessä saapui kaikilta kolmelta neuvottelumenettelyyn osallistuneilta tarjoajilta lopulliset tarjoukset. Tarjoukset avattiin 19.2.2024 klo 14:05. Tarjousten vertailutilaisuus pidettiin 20.2.2024, jossa tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnössä esitetyillä vertailuperusteilla. Vertailuperusteissa esitetyillä perusteilla hinta-laatusuhteiltaan paras tarjous on Elementit-E Oy:n tarjous.

Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy Elementit-E Oy:n Ketolanperän moduulikoulun KVR-urakoitsijaksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tekninen johtaja, kiinteistöpäällikkö, rakennusinsinööri, rakennuttajapäällikkö, talousjohtaja, tarjoajat

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista han­kin­nois­ta ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä, asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneensa tiedon myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Tiedoksianto

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika                     

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki

puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.