Valmistelija
Virpi Uutela, varhaiskasvatuksen johtaja, virpi.uutela@kempele.fi
Perustelut
Valtuusto päätti maaliskuussa 2023 käynnistää kokeilun, jonka aikana kotihoidon tuen kuntalisä (Kempele-lisä) nostettiin tasolle 350 €/kk ajalla 1.8.2023-31.7.2024. Kempele-lisää on maksettu ennen kokeilua 73 €/kk. Lisäksi valtuusto päätti, että kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia ym. vaikutuksia arvioidaan ja havainnoidaan oppilaitos-/tutkimusyhteistyönä. Kertyvä tietoaineisto toimii tausta-aineistona ja pohjana kokeilun jatkosta päätettäessä keväällä 2024.
Kempele-lisää maksetaan kotihoidon tuen yhteydessä, kun vanhempi jää hoitamaan alle 2-vuotiasta lastaan kotiin. Vuosien 2020-2022 aikana Kempele-lisää on kokonaisuudessaan maksettu vuositasolla 103 000-138 000 euroa (73€/kk). Jos lisän suuruus olisi kokeilunmukainen 350 €/kk, vuosikustannus olisi samalla perhemäärällä noin 630 000 euroa. Kempele-lisä kokeilun 1.8.2023-31.7.2024 kokonaiskustannusvaikutus on arviolta 603 000 euroa.
Kempele-lisä kokeilu käynnistyi elokuussa 2023 ja syys-lokakuussa 2023 käynnistettiin myös kokeiluun liittyvän selvitystyön tekeminen FCG:n (Finnish Consulting Group) kanssa. Selvitystyö laadittiin yhteistyössä Lempäälän kunnan kanssa, jossa myös käynnistyi elokuussa 2023 kotihoidon tuen kuntalisän kokeilu. Kokeiluun liittyvä selvitystyö valmistui maaliskuussa 2024.
Selvityksen tarkoituksena oli arvioida kokeilun toteutumista ja sen toiminnallisia ja taloudellisia vaikutuksia. Selvityksen tavoitteena oli saada tietoa kotihoidon tuen kuntalisän vaikutuksista perheiden halukkuuteen hoitaa ensisijaisesti alle 2-v lapsiaan kotona varhaiskasvatuksen sijaan. Vaikutuksia arvioitiin perheiden, päätöksentekijöiden asettamien tavoitteiden, varhaiskasvatustoiminnan järjestämisen sekä kuntien talouden näkökulmista. Selvityksessä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä aineistoja.
FCG:n toteuttaman kokeilun vaikutuksia arvioivan selvityksen keskeiset johtopäätökset:
· Kempele-lisän korotus ei vaikuttanut varhaiskasvatukseen osallistumiseen tai kotihoitoon
· Kempele-lisän korotus ei ole lisännyt kotihoidon piirissä olevien osuutta ja tästä syystä vaikutukset jäävät kokonaistarkastelussa hyvin pieniksi
· Kempele-lisän korotuksesta aiheutuva vuotuinen menolisäys on merkittävä kustannus kunnalle
· Taloudellinen tarkastelu osoittaa, että kuntalisän kannattavuus edellyttäisi merkittävää kasvua kotihoidettavien lasten määrässä sekä resurssien supistamista varhaiskasvatuksessa. Kuntalisä ei todennäköisesti ole taloudellisesti kannattava kunnille, vaikka sen suuruutta laskettaisiin tai muita muutoksia tehtäisiin
· Kempele-lisän korotuksella ei ole pilotista saatujen kokemusten mukaan vaikutusta varhaiskasvatuksen palveluverkkoon ja näyttää hyvin epätodennäköiseltä, että kuntalisän avulla olisi mahdollista supistaa palveluverkkoa jatkossakaan.
Resurssivaliokunta (2.4.2024):
Resurssivaliokunta merkitsee saamansa esittelyn kotihoidon tuen kuntalisän kokeilusta tiedoksi. Resurssivaliokunta ohjaa, että kotihoidon tuen kuntalisän kokeilua ei jatketa, koska kokeilusta saatujen kokemusten mukaan sillä ei ole ollut vaikutusta varhaiskasvatuksen kysyntään.