Kunnanhallitus, kokous 28.5.2025

§ 174 Hyvinvointi- ja palveluvaliokunnan nimeäminen ja tehtävien määrittely

244Dno-2025-448

Valmistelija

  • Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Valiokuntien yhteinen rooli valmistelussa on ohjata ja seurata kuntayhteisön voimavarojen hyödyntämistä kunnan kokonaiskehittämisessä. Hallintosäännön 3 luvun 3 §:n mukaan valiokuntien jäseniksi ja varajäseniksi voidaan valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto päättää valiokuntien lukumäärästä, tehtävistä ja kokoonpanosta sekä määrää valiokuntien puheenjohtajat valtuuston varapuheenjohtajista.

Valiokuntia nimettäessä eivät tule sovellettavaksi tasa-arvolainsäädännön kiintiösäännökset (Tasa-arvovaltuutetun lausunto 9.6.2008).

Valiokunnan vastuuviranhaltijoista ja sihteereistä päättää kunnanhallitus. 

Valiokunnat ja niiden yleistehtävä

Kunnan hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä sekä valtuuston toiminnasta.

Kempeleen valtuusto jakautuu asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa kunnanhallitukseen ja neljään valiokuntaan: elinvoima- ja työllisyysvaliokuntaan, resurssivaliokuntaan, yhteisöllisyysvaliokuntaan ja hyvinvointi- ja palveluvaliokuntaan. Valiokuntien jäseniksi ja varajäseniksi voidaan valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto päättää valiokuntien lukumäärästä, tehtävistä ja kokoonpanosta sekä määrää valiokuntien puheenjohtajat valtuuston varapuheenjohtajista. Valiokunnat tekevät vuosittain toiminnastaan itsearvioinnin.

Valiokunnan ohjaavat asioiden valmistelua yhdessä jokaiselle valiokunnalle nimetyn vastuuviranhaltijan sekä tarpeen mukaan muiden valmistelevien asiantuntijaviranhaltijoiden kanssa. Valiokunnat voivat myös osana valmistelua kuulla puheenjohtajan ja vastuuviranhaltijan harkinnan mukaan muita asiantuntijoita ja/tai hankkia muita tarpeelliseksi katsomiansa selvityksiä käsiteltävänä olevaan asiaan.

Jokaisella valiokunnalla on omat erityiset painopistealueet, mikä määrittelee sekä niiden ohjattavaksi tulevia asioita, että annettavan ohjauksen näkökulmaa. Lisäksi jokainen valiokunta käsittelee ja ohjaa vuosittain vakioluontoisesti 1) talousarvion käyttötalousosaa, 2) talousarvion investointiohjelmaa ja 3) tilinpäätöstä (sekä osavuosikatsauksia). Kaikki valiokunnat ohjaavat myös strategisen Kempele-sopimuksen, hyvinvointisuunnitelman ja merkittävimpien investointihankkeiden (esim. suuret yksittäiset rakennushankkeet) sekä vaikutuksiltaan laajojen kaavahankkeiden valmistelua. Valiokuntien ohjaukset muodostavat perustaa kunnanhallituksen, valtuuston ja viranhaltijoiden päätöksenteolle.

Hyvinvointi- ja palveluvaliokunta

Hyvinvointi- ja palveluvaliokunnan tehtävänä on ohjata kunnan hyvinvointityötä sekä palvelujen järjestämistä asiakaslähtöisesti palvelutarpeita ja käytettävissä olevia resursseja yhteensovittaen.

Hyvinvointi- ja palveluvaliokunta ohjaa ensisijaisesti seuraavia asiakokonaisuuksia:
-          varhaiskasvatuspalvelut (mm. suunnitelmat, ohjelmat, asiakasmaksut, palveluverkko)
-          opetuspalvelut (mm. suunnitelmat, ohjelmat, asiakasmaksut, palveluverkko)
-          nuoriso-, liikunta-, kirjasto- ja opistopalvelut
-          hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (mm. hyvinvointikertomus- ja suunnitelma)
-          yhdyspintatyö hyvinvointialue Pohteen kanssa (palvelut, hyvinvointityö)

Hallintojohtaja:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se:
1. päättää hyvinvointi- ja palveluvaliokunnan jäsenten lukumäärästä,
2. päättää valiokunnan tehtävistä ja
3. nimeää valiokuntaan jäsenet ja varajäsenet sekä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan ottaen huomioon kuntalain 74 §:n määräykset vaalikelpoisuudesta kunnan toimielimiin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Valtuusto

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)